«Είμαι διατεθειμένος να κάνω «θερμοπυρηνικό πόλεμο» για αυτό». Οσοι νομίζουν ότι αυτή η φράση ειπώθηκε από πολιτικό ή στρατιωτικό, κάνουν λάθος. Η φράση ανήκει στον Στιβ Τζομπς. Ο εμμονικός οραματιστής και ιδρυτής της Apple φέρεται να απάντησε με αυτόν τον τρόπο στον Γουόλτερ Αϊζακσον, τον επίσημο βιογράφο του, όταν ο τελευταίος συζητούσε μαζί του για τη μήνυση που είχε καταθέσει εναντίον της Google. Η σύγκρουση μεταξύ Apple και Google, όταν η δεύτερη αμφισβήτησε την κυριαρχία της πρώτης στα κινητά τηλέφωνα με την εισαγωγή του λογισμικού Android, υπήρξε μνημειώδης. Φυσικά, η ζωή παίζει τα δικά της παιχνίδια. Κι αυτό διότι σήμερα, αρκετά χρόνια αργότερα, οι δύο αμερικανικοί κολοσσοί της ψηφιακής τεχνολογίας και του Internet έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού. Και ο κοινός σκοπός είναι να αναπτύξουν ένα ενιαίο σύστημα (interface), ώστε να μπορέσουν να κουμπώσουν στα δύο βασικά λογισμικά των κινητών τηλεφώνων (δηλαδή τα iOS και τα Android) οι «εφαρμογές εντοπισμού επαφών» (contact tracing apps) που θα επιτρέπoυν την ταχεία ιχνηλάτηση των επαφών εφόσον οι χρήστες τις έχουν κατεβάσει.

Η ανάπτυξη αυτών των συστημάτων δεν κρίνεται ούτε εύκολη ούτε αθώα. Θα φέρει δε τους δύο κολοσσούς της Silicon Valley σε ευθεία αντιπαράθεση με πολλές κυβερνήσεις. Τα συστήματα εντοπισμού επαφών ίσως ακούγονται αναγκαία και πρωτοποριακά, αλλά ακουμπούν σε ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο σημείο: αυτό της συλλογής τεράστιων όγκων προσωπικών δεδομένων και της πιθανής επεξεργασίας τους. Αυτή η διείσδυση στα βάθη της ιδιωτικότητας (privacy) δισεκατομμυρίων πολιτών σε όλο τον κόσμο συνιστά μείζον ζήτημα. Η Apple και η Google ισχυρίζονται ότι το δικό τους σύστημα θα σέβεται την ιδιωτικότητα, θα είναι δηλαδή ένα αποκεντρωμένο (decentralised) σύστημα που θα διατηρεί τα δεδομένα που συγκεντρώνονται στη συσκευή. Επιμένουν ότι το σύστημα δεν πρέπει να είναι υποχρεωτικό και ότι δεν θα επιτρέψουν στις αρχές δημόσιας υγείας να έχουν πρόσβαση, εφόσον δεν σέβονται τους κανόνες που θα τεθούν για τη χρήση του εργαλείου. Το παρελθόν όμως της «άρδευσης» δεδομένων για διαφημιστικούς σκοπούς από εταιρείες όπως η Google δεν δικαιώνει αυτή την αισιόδοξη εκτίμηση για τον ρόλο των Big Tech (όπως έχουν ονομαστεί τα μεγαθήρια της ψηφιακής τεχνολογίας).

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω