Είναι πλέον και επίσημα μεταξύ των πιο επιδραστικών «30 νέων κάτω των 30 ετών». Είναι πρώην φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Και – βέβαια – είναι οι «πρεσβευτές» της γενιάς τους, καθώς ξεχώρισαν στην κατάταξη του «Forbes 30 Under 30» για το 2025 που επιβραβεύει κάθε χρόνο τους πιο επιδραστικούς νέους στους τομείς της επιχειρηματικότητας, των επιστημών, της καινοτομίας, της κοινωνικής συνεισφοράς και του αθλητισμού. Τη λίστα αυτή συντάσσει το Forbes σε συνεργασία με το ForbesGreece.gr.

Αναστάσιος Πλιάτσικας

Η επόμενη ημέρα στις αγροτικές καλλιέργειες. Η επιχείρησή του στοχεύει στην επίλυση των προβλημάτων του αγροτικού τομέα με τη χρησιμοποίηση σύγχρονων ρομποτικών συστημάτων. Τα παρακάτω απάντησε στις ερωτήσεις της «ΟΠΑ News»:

Πόσο δύσκολη είναι σήμερα η ζωή του αγρότη; Η χρησιμοποίηση ρομποτικών συστημάτων βοηθάει στην επίλυση των προβλημάτων του κλάδου;

«Ο αγρότης τού σήμερα αντιμετωπίζει διάφορες προκλήσεις, όπως το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος, την κλιματική αλλαγή, την έλλειψη εργατικού δυναμικού, τη γήρανση του αγροτικού πληθυσμού και τις αυστηρές ευρωπαϊκές οδηγίες. Αυτοί οι παράγοντες οδηγούν σε εγκατάλειψη καλλιεργειών, κοινωνική αποσάθρωση της υπαίθρου και μείωση της παραγόμενης τροφής. Η αύξηση του καλλιεργητικού κόστους λόγω της ενέργειας και των εργατικών αμοιβών, έχει περιορίσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους των αγροτών, καθιστώντας δύσκολη την αποκλειστική εξάρτηση από την αγροτική παραγωγή. Επιπλέον, η απόκτηση και απόσβεση σύγχρονων μηχανημάτων είναι δύσκολη, ιδιαίτερα για μικρότερους παραγωγούς. Η χρήση μικρών, αυτόνομων και «έξυπνων» ρομποτικών μηχανημάτων μειώνει την ανάγκη για ανθρώπινη εργασία, αυξάνει την παραγωγικότητα και μειώνει το κόστος καλλιέργειας. Ιδιαίτερα σε καλλιέργειες υψηλής αξίας, όπως οι δενδροκαλλιέργειες και οι αμπελώνες, τα ρομπότ προσφέρουν ακρίβεια, βελτίωση διαχείρισης πόρων και καινοτόμες δυνατότητες, καθιστώντας το αγροτικό επάγγελμα πιο ελκυστικό για τις νέες γενιές».

Κλιματική κρίση και καλλιέργειες; Ποια είδη οδηγούνται σε εξαφάνιση και ποια ενισχύονται; Υπάρχουν λύσεις;

«Η κλιματική κρίση επηρεάζει σημαντικά τις γεωργικές καλλιέργειες, με κάποιες να αντιμετωπίζουν δυσκολίες και άλλες να ενισχύονται. Παραδοσιακές καλλιέργειες, όπως το σιτάρι, το καλαμπόκι και το ρύζι, πλήττονται από τη ζέστη, την ξηρασία και τα παράσιτα, ενώ η ελιά και το αμπέλι επηρεάζονται από νέες ασθένειες και τις μεταβολές στη σύσταση και την ποιότητα της παραγωγής. Από την άλλη, ανθεκτικά είδη, όπως το κριθάρι, οι φακές και τα αρωματικά φυτά, προσαρμόζονται καλύτερα στις νέες συνθήκες ενώ οι θερμότερες περιοχές μπορούν πλέον να υποστηρίξουν τροπικά φρούτα όπως το μάνγκο.

Η αντιμετώπιση των επιπτώσεων αυτών απαιτεί πρακτικές και καινοτόμες λύσεις που συνδυάζουν την τεχνολογία και τη βιώσιμη διαχείριση πόρων. Στην εταιρεία μας εφαρμόζουμε λύσεις γεωργίας ακριβείας, όπως τα ψεκαστικά υπέρμικρων όγκων, τα οποία μειώνουν τη χρήση νερού και λιπασμάτων έως και 95%, ενώ το κόστος ψεκασμού μειώνεται κατά 40%. Επιπλέον, προωθούμε την ηλεκτροκίνηση στα ρομπότ μας, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές ρύπων και την περιβαλλοντική επιβάρυνση. Η υιοθέτηση τέτοιων πρακτικών, σε συνδυασμό με πολιτικές υποστήριξης, αποτελεί βασικό άξονα για τη διασφάλιση της γεωργικής παραγωγής. Η προσαρμογή στην κλιματική κρίση πέρα από αναγκαία, είναι και ευκαιρία για τη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό μοντέλο παραγωγής».

Είναι εύκολο για έναν νέο πτυχιούχο να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση και τελικά ποια είναι τα σημαντικότερα εμπόδια σε αυτή την πορεία;

«Η απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης εταιρειών, πρωτοβουλίες όπως το Elevate Greece, η λειτουργία incubators όπως η Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας (AceIn) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), και ο διάλογος που υπάρχει μεταξύ των startup επιχειρήσεων και του κράτους, αποτελούν μερικά από τα βήματα που έχουν γίνει στην Ελλάδα για την προώθηση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Παράλληλα, έχει εξελιχθεί το κομμάτι της χρηματοδότησης μέσω venture capitals, angel investors, αναπτυξιακών προγραμμάτων, τραπεζών και διαγωνισμών, προσφέροντας επιπλέον ευκαιρίες για εισροή κεφαλαίων.

Αναφορικά με τα εμπόδια, θεωρώ ότι η έλλειψη ευρείας επιχειρηματικής κουλτούρας, το δικονομικό μας σύστημα και ο στιγματισμός της αποτυχίας αποθαρρύνουν τους νέους από το ρίσκο, εν αντιθέσει με χώρες όπως οι ΗΠΑ, όπου η αποτυχία επιτρέπεται και θεωρείται πολύτιμη εμπειρία μάθησης. Θεωρώ πάντως πως με μια καλή ομάδα, ένα καλά δομημένο πλάνο και σωστή υλοποίηση, όλα τα εμπόδια μπορούν να ξεπεραστούν. Άλλωστε, ο κυριότερος παράγοντας για την επιτυχία ή την αποτυχία ενός εγχειρήματος είναι πάντα οι άνθρωποι».

Οι σπουδές στο ΟΠΑ δημιούργησαν μια γερή υποδομή ενάντια στις δυσκολίες;

«Το ταξίδι μου στο ΟΠΑ ξεκίνησε από το Τμήμα Στατιστικής και συνεχίστηκε με το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στην Επιχειρηματική Αναλυτική (Business Analytics) του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας. Οι σπουδές αυτές με εξόπλισαν με γνώσεις και δεξιότητες, οι οποίες όχι μόνο με προετοίμασαν για την αγορά εργασίας, αλλά μου άνοιξαν και νέους ορίζοντες σε ερευνητικό και επιχειρηματικό επίπεδο. Η υποστήριξη από το ΟΠΑ δεν περιορίστηκε μόνο στα χρόνια των σπουδών μου, αλλά συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Πέρα από τη μονάδα ACEin του ΟΠΑ, θέλω να κάνω ειδική μνεία στην Καθηγήτρια κυρία Κατερίνα Πραματάρη για την υποστήριξή της στο επιχειρηματικό μας εγχείρημα, καθώς και στους Καθηγητές κ.κ. Δημήτρη Καρλή και Γιάννη Ντζούφρα για την ερευνητική συνεργασία μας μέσω του AUEB Sports Analytics Group και την εν γένει καθοδήγηση τους».

Η συμβουλή σας προς έναν νέο απόφοιτο του σήμερα;

«Η επιχειρηματικότητα είναι ένα πολύ ωραίο ταξίδι που μαθαίνει στον νέο πώς να μετατρέψει μια ιδέα σε κάτι βιώσιμο και κερδοφόρο, που μπορεί να καλύψει αποτελεσματικά ένα κενό στην αγορά και να γίνει scale. Πέρα από μια καλή ιδέα, απαιτούνται τόλμη, αφοσίωση και μια καλή ομάδα. Τέλος, είναι σημαντικό να παλεύουμε για την υλοποίηση της ιδέας, πάντα όμως με κριτική σκέψη και ικανότητα προσαρμογής».

Ανδρέας Γκίνης

Οι κατάλληλες υποδομές για τον τουρισμό. Η Vivestia αποτελεί την πρώτη πλατφόρμα ψηφιακής ξενάγησης πολυτελών καταλυμάτων στην Ελλάδα. Ένας εκ των συνιδρυτών της, ο Ανδρέας Γκίνης, απάντησε στην «ΟΠΑ Νews» για όλα και για τα εμπόδια που συνάντησε.

O τουρισμός έχει εξελιχθεί στη νούμερο ένα αγορά για την Ελλάδα. Ποια είναι η εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό; Υπάρχουν συχνά παράπονα για καταλύματα που διαφημίζονται με παραπλανητικό τρόπο και το αποτέλεσμα απογοητεύει τους καταναλωτές;

«Η Ελλάδα αποτελεί αδιαμφισβήτητα έναν από τους κορυφαίους προορισμούς στην Ευρώπη προσεγγίζοντας επισκέπτες από όλο τον κόσμο και βρίσκεται σταθερά στους 10 πιο επιθυμητούς προορισμούς για τους Ευρωπαίους. Σχετικά με τα πολυτελή καταλύματα (που κατά κύριο λόγο προβάλλουμε στην πλατφόρμα μας) το περιεχόμενο είναι ελλιπές και συνήθως παραπλανητικό.

Οι ιδιοκτήτες προβάλλουν σε υπέρμετρο βαθμό τα θετικά στοιχεία των καταλυμάτων (π.χ. θέα θάλασσα), κρύβουν όμως τα μελανά στοιχεία, τις ιδιαιτερότητες και γενικά κάθε αρνητικό στοιχείο του καταλύματος. Για το γεγονός της απόκρυψης στοιχείων, δεν ευθύνονται μόνο οι επαγγελματίες, αλλά και τα μέσα που χρησιμοποιούν. Πιο απλά, οι φωτογραφίες και τα βίντεο δεν μεταφέρουν την απαραίτητη πληροφορία στους χρήστες δημιουργώντας αρνητικές εκπλήξεις στον φιλοξενούμενο οι οποίες προκαλούν εκνευρισμό, απογοήτευση και το αίσθημα της εξαπάτησης.

Πλέον οι χρήστες είναι πιο «καχύποπτοι» από ποτέ, αναζητούν περισσότερες πληροφορίες για να επιβεβαιώσουν τις επιλογές τους συγκρίνοντας οπτικοακουστικό υλικό, κριτικές κ.λπ. Κάθε φορά που κάποιος προσπαθεί να αποκρύψει την αλήθεια, το μόνο που καταφέρνει είναι να παραπλανεί τον επισκέπτη με αποτέλεσμα να του αφήνει ως «φιλοδώρημα» μια αρνητική κριτική».

Ποιες είναι οι κινήσεις που πρέπει να κάνουμε για να προστατεύσουμε την τουριστική αγορά με δεδομένα και τα προβλήματα του υπερτουρισμού που έχουν εμφανιστεί σε πολλές περιοχές της Μεσογείου;

«Ο υπερτουρισμός είναι ένα πρόβλημα που είναι ήδη εμφανές στη χώρα. Για να μειώσουμε το πρόβλημα απαιτούνται συλλογικές ενέργειες τόσο από τους επαγγελματίες του τουρισμού όσο και από την πολιτεία. Κοινές συνισταμένες τους είναι η βιώσιμη ανάπτυξη, η αξιοποίηση της τεχνολογίας και η καλή επικοινωνία του προορισμού. Ορισμένα παραδείγματα είναι: Η ανάπτυξη εφαρμογών που ενημερώνουν τους τουρίστες με real-time δεδομένα, η δημιουργία εφαρμογών εξυπηρέτησης των τουριστών σε σημεία πολυκοσμίας, η αξιοποίηση τεχνολογιών 3D Virtual Tours για τη μείωση των on-site visits, η δημιουργία καμπανιών ενημέρωσης των τουριστών για τις ιδιαιτερότητες του κάθε τόπου, η δημιουργία νομοθετικού πλαισίου που προστατεύει τις τοπικές κοινωνίες κ.λπ.».

Πώς ακριβώς λειτουργεί η πλατφόρμα σας; Συναντήσατε δυσκολίες στη δημιουργία της επιχείρησής σας;

«H Vivestia είναι μια πλατφόρμα προβολής και εκμίσθωσης πολυτελών καταλυμάτων, που προβάλλονται αποκλειστικά με επικυρωμένο περιεχόμενο 3D Virtual Tour. Πλέον προβάλλουμε καταλύματα στους πιο πολυσυζητημένους προορισμούς της Ελλάδας – όπως Μύκονος, Σαντορίνη κ.λπ. – ενώ το 2024 προχωρήσαμε και στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου μας στην Κροατία. Οι δυσκολίες που συναντήσαμε στην αρχή ήταν πολλές. To 2021 όπου ξεκινήσαμε τη Vivestia ο τουρισμός ήταν κλονισμένος και «παγωμένος» από τον κορωνοϊό. Επιπλέον οι ιδιοκτήτες των καταλυμάτων ήταν αρνητικοί σε νέες λύσεις και ιδέες που δεν ήταν συνηθισμένες στην ελληνική σκηνή. Αυτό είχε αρνητική επίδραση στους πόρους και τα κεφάλαια, που προφανώς ήταν περιορισμένα. Ευτυχώς για εμάς, ύστερα από πολλές αποτυχίες ήρθαν οι επιτυχίες που έδωσαν πνοή στη Vivestia να συνεχίσει το ταξίδι της».

Μια συμβουλή για έναν νέο απόφοιτο του ΟΠΑ που θέλει να ανοίξει τα φτερά του στον χώρο της επιχειρηματικότητας;

«Λένε ότι η καλύτερη συμβουλή που μπορεί να δώσει ένας start upper σε έναν νέο που θέλει να εξερευνήσει τον χώρο της επιχειρηματικότητας, είναι να μην κάνει startup. Δεν είναι τυχαίο ότι 9 στις 10 startups αποτυγχάνουν. Ωστόσο, η συμβουλή μου προς τους νέους απόφοιτους είναι να κυνηγήσουν ακριβώς αυτή την αποτυχία. Η αποτυχία αποτελεί το βασικό καύσιμο για την εύρεση της επιτυχίας, είναι αυτή που σε σκληραγωγεί και σου δείχνει τον δρόμο προς την επιτυχία. Είναι ο κινητήριος μοχλός που βοηθάει τους Founders να φτάσουν ένα βήμα πιο κοντά στους στόχους και το όραμά τους. Επομένως, οι νέοι πρέπει να επιχειρούμε να δοκιμαζόμαστε, και τελικά να τα καταφέρνουμε».

Τι σας συνδέει με το ΟΠΑ εκτός από το γεγονός ότι είστε απόφοιτος του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας;

«Ως απόφοιτος του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, η σχέση μου είναι ιδιαίτερη με το Πανεπιστήμιο. Η περηφάνια, ο σεβασμός και η αγάπη που νιώθω για τον οργανισμό και τα στελέχη είναι τεράστια. Οι γνωριμίες και οι φιλίες που δημιουργήθηκαν στο Πανεπιστήμιο αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο για εμένα. Βέβαια, η σχέση μου με το ΟΠΑ είναι και επαγγελματική. Ήδη δημιουργήσαμε την εικονική περιήγηση του κτηρίου του ΟΠΑ στην οδό Τροίας για την ανάδειξη και ψηφιακή εξερεύνηση των εγκαταστάσεων διευκολύνοντας τα άτομα με κινητικά προβλήματα. Τέλος, μέσω του Γραφείου Διασύνδεσης, κοινοποιούμε θέσεις εργασίας στη Vivestia».