Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης και εθνικού στόλου (πλοία υπό ελληνική σημαία) η Ελλάδα συνέχισε σταθερά να αποτελεί και την περίοδο 2013-2014 την κυρίαρχη ναυτιλιακή δύναμη ελέγχοντας το 21,04% του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου σε πλοία άνω των 1.000 τόνων γκρος, καταλαμβάνοντας τυπικά τη δεύτερη θέση με συνολική χωρητικότητα της τάξεως των 41,83 εκατ. τόνων.
Στην πρώτη θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας την ίδια περίοδο συναντάμε τη Μάλτα, ο στόλος της οποίας ελέγχει το 24,76% του ευρωπαϊκού στόλου με συνολική χωρητικότητα 49,23 εκατ. τόνων. Θα πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι από τα 49,23 εκατ. τόνους της Μάλτας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyds Register (Μάρτιος 2013), οι 41,5 εκατ. τόνοι αντιστοιχούν σε 561 πλοία τα οποία ανήκουν σε ελληνικά συμφέροντα.
Στην τρίτη θέση συναντάμε την Κύπρο με έναν εθνικό στόλο ο οποίος καλύπτει το 10,17% του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου με πλοία συνολικής χωρητικότητας 20,21 εκατ. τόνων. Κάτι παρόμοιο με τη Μάλτα συμβαίνει και στην περίπτωση της Κύπρου, αφού και εδώ με βάση τα στοιχεία του Lloyds Register 15,5 εκατ. τόνοι που αντιστοιχούν σε 235 πλοία ανήκουν σε ελληνικά συμφέροντα.
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Ιταλία με πλοία συνολικής χωρητικότητας 17,62 εκατ. τόνων καλύπτoντας το 8,86% του ευρωπαϊκού στόλου.
Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το Ηνωμένο Βασίλειο με στόλο συνολικής χωρητικότητας 17,21 εκατ. τόνων καλύπτoντας το 8,66% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Παραγγελίες εξειδικευμένων πλοίων


Στο τέλος Δεκεμβρίου 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 371 πλοία (άνω των 1.000 gt) συνολικής χωρητικότητας 32,6 εκατ. dwt.
Από τα πλοία αυτά 91 είναι δεξαμενόπλοια που αντιπροσωπεύουν το 18,32% της παγκόσμιας ναυπηγούμενης χωρητικότητας (σε dwt) και συμπεριλαμβάνουν 58 δεξαμενόπλοια LNG/LPG, που αντιστοιχούν στο 25,94% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt), και 51 δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, που αντιστοιχούν στο 14,24% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt).
Επίσης την ίδια περίοδο ναυπηγούσαν και 169 φορτηγά πλοία, που αντιστοιχούν σε 15% της συνολικής ναυπηγούμενης χωρητικότητας στην κάθε κατηγορία αντιστοίχως, 48 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που αντιστοιχούν σε 7,08% της ναυπηγούμενης χωρητικότητας (dwt), και 5 άλλα πλοία.
Οι παραγγελίες της ελληνικής πλοιοκτησίας το 2013 εξακολουθούν να υποδηλώνουν μια τάση διαφοροποίησης προς εξειδικευμένα πλοία όπως LNG/LPG, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ