Είναι γνωστό πως οι έννοιες της γλώσσας προσφέρουν έναν ενιαίο κώδικα διεπικοινωνίας και κοινωνικής δράσης: ωστόσο, επειδή δημιουργούνται στον κόσμο της καθημερινότητας από τη γλώσσα της ζωής, γι’ αυτό είναι συχνά μονοδιάστατες και ασαφείς. Σύμφωνα με τον Μαξ Βέμπερ, «η χρήση των αδιαφοροποίητων συλλογικών εννοιών αποτελεί, πάντα, πρόσχημα και επικάλυψη ασαφειών της σκέψης ή της […]
Στην πολιτική ζωή της χώρας μας φαίνεται πως, τουλάχιστον κατά ένα μέρος, επικρατεί ακόμη η αντίληψη ότι οι αξίες και οι ηγετικές θέσεις κληρονομούνται, ενώ τα λάθη των φερόντων ιστορικά ονόματα εύκολα λησμονούνται
Το αντιεμβολιαστικό ρεύμα από ιστορική και συγκριτική σκοπιά
Η επίθεση του «τραμπισμού» εναντίον των θεσμών δεν είναι απομονωμένο γεγονός. Επαναλαμβάνεται, ακόμη, σε ηπιότερη ή βιαιότερη μορφή σε διάφορες χώρες και ιστορικές συγκυρίες.
Είμαστε σε πόλεμο με έναν αόρατο και ύπουλο εχθρό, τον κορωνοϊό: επειδή προέχει η καταπολέμησή του, γι’ αυτό και – με ελάχιστες εξαιρέσεις – υπήρξε κατανόηση από την εκκλησιαστική ιεραρχία και τους πιστούς στα αναγκαία μέτρα που πάρθηκαν. Στις εξαιρέσεις ανήκουν μερικοί αυτόκλητα «στρατευμένοι ζηλωτές» που συγκεντρώθηκαν στον περίβολο ορισμένων ναών, κατά παράβαση των μέτρων της […]
Μπορούμε ίσως να συμφωνήσουμε ότι κατά την περίοδο της Μεταπολίτευσης – και όχι μόνο κατά τα τελευταία χρόνια – υπήρχαν συχνά βίαιες συγκρούσεις, παράνομες ενέργειες και σχεδόν πλήρης ασυδοσία σε ορισμένα πανεπιστήμια της χώρας μας. Μένει να δούμε αν ο νέος νόμος που δημιουργήθηκε μπορεί να εγγυάται τις συνθήκες ελεύθερης μάθησης, έρευνας και διακίνησης των […]
Μπορούμε ίσως να συμφωνήσουμε ότι κατά την περίοδο της Μεταπολίτευσης – και όχι μόνο κατά τα τελευταία χρόνια – υπήρχαν συχνά βίαιες συγκρούσεις, παράνομες ενέργειες και σχεδόν πλήρης ασυδοσία σε ορισμένα πανεπιστήμια της χώρας μας. Μένει να δούμε αν ο νέος νόμος που δημιουργήθηκε μπορεί να εγγυάται τις συνθήκες ελεύθερης μάθησης, έρευνας και διακίνησης των ιδεών στο […]
Οι ακτιβιστές του Ρουβίκωνα δραστηριοποιούνται σύμφωνα με την αρχή ότι ο (υποτιθέμενος) «καλός» σκοπός αγιάζει τα αθέμιτα μέσα που χρησιμοποιούν. Στη βάση αυτή οργανώνουν με αυθαίρετο και βίαιο τρόπο τις διαμαρτυρίες τους, καταπατώντας π.χ. το άβατο ξένων πρεσβειών ή προκαλώντας ζημιές και ανασφάλεια σε δημόσιους χώρους και επιχειρήσεις (με θύματα, κυρίως, τους εργαζομένους). Ενώ οι […]