Μέσα σε λέξεις θες να βάλεις τη ζωή σου Να κρύψεις τις ενοχές Να ξορκίσεις τους φόβους… Εύη Μελά-Αλεξιάδη, «Αποτυπώματα» Οι τραγικές περιπτώσεις δολοφονιών ανυπεράσπιστων γυναικών έχουν τον τελευταίο καιρό αναθερμάνει τη συζήτηση τόσο ως προς την υιοθέτηση του όρου «γυναικοκτονία» όσο και ως προς την αυστηρότερη τιμωρία του δράστη. Δεν σκοπεύω να εισέλθω σε […]
Το ολισθηρό έδαφος της προπαγάνδας/ιδεοληψίας μέσω των αστυνομικών ιστοριών, της μυθοπλασίας ως άλλοθι πολιτικών εκτροπών ή της μεταμφίεσης της ψυχοπάθειας σε ιδιόμορφη δημιουργική γραφή ανθρώπινης μικροκλίμακας, δημιουργεί ένθεν/κακείθεν κινδύνους αλλοίωσης και παρερμηνειών.
Παράξενη εποχή, μονίμως διχασμένη ψάχνοντας τη χαμένη της ταυτότητα μοιραία επάνω μας ξεσπάει αγριεμένα την εγγενή της επιθετικότητα Σωτήρης Σαράκης, Το τραύμα Πάντοτε αναρωτιόμουν «πόση Δημοκρατία μπορεί να αντέξει ο μέσος Ελληνας;» και συνακόλουθα «πόσον ορθολογισμό πρέπει να σπαταλήσει[sic] για να συνειδητοποιήσει ότι ο νόμος μπορεί να στενεύει λίγο την απόλυτη ελευθερία κίνησής του […]
Το ηθικό πλεονέκτημα της Επιστήμης έχει αμαυρωθεί κάτω από τον αντιφατικό πλουραλισμό των τηλεοπτικών «γνωμοδοτήσεων», όπου το αξιολογικό στοιχείο χρωματίζεται συχνά ανάλογα από τις κομματικές γραμμές των ομιλούντων.
Των κρυφών νοημάτων το μήνυμα να διακρίνω… Αντώνης Μακρυδημήτρης, «Ελλάς» Οσο κι αν (θέλουμε να) πιστεύουμε ότι εμείς έχουμε επιλέξει αυτόν τον κόσμο στον οποίο ζούμε (φύση, συνθήκες, σχέσεις), η Πανδημία μας έχει φέρει ενώπιον νέων προβλημάτων, όπου η μεταφυσική του φόβου και οι εσχατολογικές προσεγγίσεις κατισχύουν κάθε ορθολογικής ερμηνείας. Μολονότι στη χώρα μας ουδέποτε […]
Ο Ελληνας είναι και δεν είναι ταυτόχρονα σύμφωνος... με τον εαυτό του. Διαφωνεί π.χ. με την εφαρμογή της νομιμότητας όταν τον βλάπτει στα ιδιωτικά του συμφέροντα και φωνάζει ότι πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος όταν τον βλάπτουν οι άλλοι
Πολλά είναι τα αίτια της βίας, μία όμως η βασική παραδοχή: αυτή της καθολικότητας και διαχρονικότητας της βίας
Ο λαός δεν ξεχνά να σιγοτραγουδά τα κατορθώματα των ηρώων του. Κ. Μπουμπουρής, «Κατσαντώνης – εποποιία και θρύλος» Η Διδακτική Ιστορία κι όχι «η διδακτική της Ιστορίας», την οποία έχουν εργαλειοποιήσει διάφοροι «δήθεν γεφυροποιοί των λαών» και οι οποίοι συγχέουν, εκ προ-θέσεως, Ιστορία και πολιτική ένταξη, δεν αποτελεί καμουφλαρισμένο εγχειρίδιο προπαγάνδας οποιουδήποτε κόμματος. Απλά η […]
Η άκρα Δεξιά, η άκρα Αριστερά και το ακραίο[;] Κέντρο συμπλέουν στη διατήρηση, ή και κατά περιόδους όξυνση, αυτού του συχνά κατασκευασμένου κλίματος παθιασμένης αντιπαλότητας, ίσως γιατί έτσι κρύβουν τις αμαρτίες ή τη γύμνια τους.
Η βία της βίας, η τυφλή οργή, η κατά περίσταση στοχοποίηση «εχθρού», ο φόβος του εγκλήματος ή και η άκριτη υιοθέτηση ακραίων πολιτικών θέσεων, η αίσθηση του χαμένου ή του αιώνιου θύματος διαλύουν τον κοινωνικό ιστό και αδυνατίζουν τη Δημοκρατία.
Το φίδι να μας φοβηθεί κι όχι εμείς το φίδι Κώστας Μαρδάς, «Και τι είν’ ωρέ ο θάνατος μπρος στην ασυμμετρία;» Η αξία του ανθρώπου (και βέβαια η αναγνώριση και ο σεβασμός της) αποτελεί το κρίσιμο μέτρο της ποιότητας της Δημοκρατίας. Μιας Δημοκρατίας συχνά αδιαφανούς, αφού οι μεγάλες αλήθειές της βρίσκονται στα σκοτεινά σημεία ή […]
«Είναι πολύ ωφέλιμο να συμπεριφέρεται κανείς δίκαια όταν υπάρχουν μάρτυρες της συμπεριφοράς του, αλλά όταν δεν υπάρχουν κίνδυνοι να αποκαλυφθεί, δεν είναι ανάγκη να είναι δίκαιος» Αντιφών Ως γνωστόν, η Πόλη δεν υπακούει σε εντολές/διαταγές τρίτων, επειδή απλώς διαθέτουν μεγαλύτερη ισχύ, αλλά οι πολίτες επιλέγουν μόνοι τους τη μοίρα τους. Με τον δημόσιο διάλογο στην […]
«Είδα μια μέρα ένα λύκο ντυμένο πρόβατο κι ένα πρόβατο ντυμένο λύκο» Αργ. Μαρνέρος, Ecce homo H Πανδημία, εκτός από τις υγειονομικές και οικονομικές επιπτώσεις, οψέποτε κι αν ελεγχθεί, θ’ αφήσει πίσω της διάφορες «ουρές». Μία από αυτές είναι κατά τη γνώμη μου και ο μετα-ψυχισμός του φοβισμένου ανθρώπου. Ενας μετα-ψυχισμός που άλλοτε θα στρέφεται […]
Η διαφθορά είναι ένα φαινόμενο τόσο διαδεδομένο που δικαιολογημένα αισθάνεται κανείς ότι είναι ενδημικό σε κάθε κοινωνία, σε κάθε περίοδο, σε κάθε θεσμό. Διαφθορά στην πολιτική, στον συνδικαλισμό, στους δήμους, στη Δικαιοσύνη, στην Αστυνομία, στις φυλακές. Διαφθορά που «σκοτώνει» (στον χώρο της Υγείας), διαφθορά που «χτίζει» (Πολεοδομία), διαφθορά που (δεν) «πληρώνει» (Εφορία). Διαφθορά, διαπλοκή, σκάνδαλα. […]
Καλούμενοι πλέον να ζήσουν και να προκόψουν ο καθένας μόνος του και σε υπαρξιακή [και ωφελειακή] απομόνωση από όλους τους άλλους, οι άνθρωποι δεν είναι πια τίποτα άλλο παρά αναγκαστικά συμμέτοχοι ενός δεδομένου κι αμετάλλακτου συστήματος… Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, «Ο αόρατος Λεβιάθαν» Εν μέσω πανδημίας δεν νομίζω ότι μας ενδιαφέρει τόσο η ηθική ασφάλεια των «εν […]
Εξεγείρομαι, άρα υπάρχω; Αλμπέρ Καμί, «Ο εξεγερμένος άνθρωπος» Γνωστή και χιλιοειπωμένη η ρυθμιστική/κυρωτική και η παιδαγωγική/ιδεολογική λειτουργία του Δικαίου, η επιβολή συμπεριφορών και η διάπλαση συνειδήσεων στη βάση ενός αξιολογικού πλαισίου, το οποίο, όσο σχετικό κι αν το θεωρούν ορισμένοι, δεν παύει να είναι το μόνο που μπορεί να εγγυηθεί ένα ειρηνικό κοινωνικό συμβόλαιο. Μερικοί […]
Άνθρωπο κίνησα να πλάσω και πήρα τον πηλό στα χέρια Πάντως, με τους θεούς δεν συνεβρέθηκα Μ. Φρονιμάδη-Ματίτση, Κυοφορώντας την Ελπίδα Οι ιστορικές ταυτότητες του Ελληνισμού έχουν αλλοιωθεί τόσο που μόνον η ζελατίνα έχει απομείνει. Οι ευρωπαϊκοί πολυμορφισμοί, οι θεωρητικοί μονόδρομοι των ...-ισμών και οι εθνικοί «πολυθεϊσμοί» των χαρισματικών ηγετών προκαλούν άλλοτε ιδεολογική αμνησία, άλλοτε πολιτική αδιαφορία […]
Ανθρωπο κίνησα να πλάσω και πήρα τον πηλό στα χέρια Πάντως, με τους θεούς δεν συνεβρέθηκα Μ. Φρονιμάδη-Ματίτση, Κυοφορώντας την Ελπίδα Οι ιστορικές ταυτότητες του Ελληνισμού έχουν αλλοιωθεί τόσο που μόνον η ζελατίνα έχει απομείνει. Οι ευρωπαϊκοί πολυμορφισμοί, οι θεωρητικοί μονόδρομοι των ...-ισμών και οι εθνικοί «πολυθεϊσμοί» των χαρισματικών ηγετών προκαλούν άλλοτε ιδεολογική αμνησία, άλλοτε […]
«Χαμένος στ’ αδιάφορα πλήθη θα λες κρυφά «θέλω να ησυχάσω», ενώ ο κόσμος καίγεται. Το μόνο που θυμάμαι από σένα είναι εκείνο που θα ‘δινες αν ζούσες». Κώστας Κοβάνης, «Οταν χάνονται οι νέοι» Η Ιστορία δεν είναι αθώα [in+nocens], δηλαδή απαλλαγμένη από βλαπτικές για κάποιους ή για πολλούς συνέπειες, ούτε απαλλάσσεται ενοχών και αμαρτημάτων. Από […]