Το 2022 στην Ελλάδα θα συμπέσει, μεταξύ των άλλων, με την εφαρμογή, για πρώτη φορά στη χώρα μας, της κεφαλαιοποίησης των ατομικών λογαριασμών της επικουρικής ασφάλισης, η οποία, σύμφωνα με την έρευνα, την ιστορική γνώση και την εμπειρία, θα επιβαρύνει τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας μας από το υψηλό κόστος μετάβασης (78 δισ. ευρώ), θα […]
Επειτα από δύο εβδομάδες οικονομικού lockdown το ερώτημα που τίθεται είναι ποιες θα είναι οι συνέπειες αντιμετώπισης του κορωνοϊού στην ελληνική οικονομία. Η άρση των συνεπειών απαιτεί ταυτόχρονη υλοποίηση και χρηματοδότηση, από το κράτος και την EE, μέτρων διάσωσης της πραγματικής οικονομίας και παράλληλης ευθυγράμμισης της καμπύλης μόλυνσης με την καμπύλη ύφεσης. Θα επιχειρήσουμε να […]
Μετά την απερχόμενη, και για ορισμένες χώρες (π.χ. Ελλάδα) οδυνηρή, δεκαετία 2010-2019 της οικονομικής κρίσης-ύφεσης και της όξυνσης της κλιματικής αλλαγής, η διεθνής οικονομία και η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζουν από τους πρώτους μήνες του 2020 την πανδημία του κορωνοϊού (μοναδικός ιός, με μοναδικά χαρακτηριστικά – ΠΟΥ, 2020), την οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς λοιμωξιολόγους, «η ανθρωπότητα […]
Η στρατηγική επιλογή εφαρμογής στην Ελλάδα του μοντέλου της ελεγχόμενης χρεοκοπίας με την υλοποίηση (2010-2018) των τριών μνημονίων εσωτερικής υποτίμησης κατέληξε, μεταξύ των άλλων, διαμέσου των δανειακών συμβάσεων, στη βιωσιμότητα των εξωτερικών πληρωμών της χώρας μας για τη διάσωση, κατά βάση, των τραπεζών των χωρών των δανειστών. Παράλληλα, όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος, συντελέστηκε ένας […]
Η υλοποίηση (2010-2018) των τριών Μνημονίων εσωτερικής υποτίμησης στη χώρα μας, οδήγησε, μεταξύ των άλλων, όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος, στη βίαιη μετατροπή (λιτότητα, ύφεση, ανεργία, φτωχοποίηση) της ελληνικής οικονομίας από οικονομία της ζήτησης και της κατανάλωσης, σε οικονομία του διαμετακομιστικού εμπορίου, της επέκτασης των ιδιωτικοποιήσεων, των υπηρεσιών, του τουρισμού, της αποσύνθεσης της αγοράς εργασίας […]
Το μνημονιακό νομοθετικό πλαίσιο του συνταξιοδοτικού συστήματος στην Ελλάδα, όπως διαμορφώθηκε από το 2010, περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων περικοπών των συνταξιοδοτικών παροχών τις περικοπές των κύριων και των επικουρικών συντάξεων από 1/1/2019 [έπειτα από 27 διαδοχικές μειώσεις (45%) την περίοδο 2010-2017, αφαιρώντας από τους συνταξιούχους τουλάχιστον 50 δισ. ευρώ] μέσω της διαδικασίας του επανυπολογισμού των συντάξεων σύμφωνα με τον Ν. 4387/2016.
Η διερεύνηση του αναπτυξιακού και παραγωγικού μέλλοντος της ελληνικής οικονομίας μετά την περίοδο (2010-2022) των ασκούμενων πολιτικών εσωτερικής υποτίμησης (μνημόνια 1, 2, 3) απαιτεί μεθοδολογικά να ληφθούν υπ' όψιν οι ερμηνευτικές και αναλυτικές προσεγγίσεις, οι οποίες θεωρούν ότι η κρίση χρέους στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου αποτέλεσε προδιαγεγραμμένη έκβαση της δανειακής εξάρτησης, μεταξύ των άλλων, που γνώρισαν ιδιαίτερα κατά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες οι συγκεκριμένες χώρες.
Πώς διαμορφώνονται οι παροχές όσων συνταξιοδοτήθηκαν μετά την 12.05.2016 σύμφωνα με τον νόμο 4387/2016
Η αύξηση του προσδόκιμου ζωής (life expectancy) και η μείωση της γονιμότητας αποτελούν χωρίς καμία αμφιβολία τη σημαντικότερη εξέλιξη στην ιστορία των πληθυσμών.
Το μνημονιακό νομοθετικό πλαίσιο του συνταξιοδοτικού συστήματος στην Ελλάδα
Μια σημαντική διάσταση της οικονομικής
Μελετώντας τα ιστορικά στοιχεία του δείκτη γονιμότητας στην Ελλάδα, διαπιστώνουμε ότι την περίοδο 1960-1981 είχε μέση τιμή ίση με 2,3 παιδιά ανά γυναίκα σε ηλικία γονιμότητας, την περίοδο 1982-1988 είχε μέση τιμή ίση με 1,5 παιδιά, την περίοδο 1989-1999 είχε μέση τιμή ίση με 1,2 παιδιά, την περίοδο 2000-2009 είχε μέση τιμή ίση με 1,5 παιδιά και την περίοδο 2010-2017 έχει μέση τιμή ίση με 1,2 παιδιά ανά γυναίκα σε ηλικία γονιμότητας.
Οι διαδοχικές 25 μειώσεις, που συρρίκνωσαν κατά 45% το επίπεδο των συντάξεων (κύριων και επικουρικών) στην Ελλάδα, κατά την περίοδο 2010-2017,