Τον Οκτώβριο του 2018 η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Μόσχας αποφάσισε να διακόψει την «ευχαριστιακή κοινωνία» με το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, επειδή το τελευταίο είχε ξεκινήσει τη διαδικασία για τη δημιουργία της αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Το θέμα προκάλεσε εντάσεις στις άλλες Εκκλησίες – και στην ελληνική, που αναγνώρισε με καθυστέρηση την αυτοκέφαλη […]
Ο Χρήστος Λαμπράκης ήταν ένας κρυφός και ιδιωτικός άνθρωπος. Ηταν ταυτόχρονα γενναιόδωρος και δίκαιος. Δεν άφησε αρχείο, τουλάχιστον απ’ ό,τι ξέρουμε, ούτε νοιαζόταν για την υστεροφημία του. Το μόνο σίγουρο αρχείο είναι τα δημοσιευμένα και υπογεγραμμένα άρθρα του, που λένε πολλά για την ιδεολογία του, τους πολιτικούς προσανατολισμούς του, την ευρωπαϊκή ταυτότητά του. Ας κρινόταν […]
«Το μόνο που μπορώ να πω για τον Πέτερ Χάντκε είναι ότι μεγάλωσα διαβάζοντάς τον και ότι είναι μια φωνή πολύ δυνατή για να συντριβεί από τις συμβάσεις». Αυτό δήλωσε πρόσφατα η πιο δημοφιλής πολωνή συγγραφέας Ολγκα Τοκάρτσουκ (εφημερίδα «Le Monde», 29 Νοεμβρίου), βραβείο Νομπέλ 2018, με αφορμή την τελετή απονομής του μεγάλου λογοτεχνικού βραβείου […]
Βιβλίο της χρονιάς στην κατηγορία της «Ιστορίας» αναδεικνύεται η μεγάλη σύνθεση των ισραηλινών ιστορικών Μπένι Μόρις και Ντρορ Ζε’εβί για την εξόντωση των χριστιανικών μειονοτήτων στην Τουρκία, στην τριακονταετία 1894-1924. Στις 672 σελίδες του βιβλίου τους «The Thirty-Year Genocide: Turkey’s Destruction of its Christian Minorities, 1894-1924» (Η τριαντάχρονη γενοκτονία: Η εξολόθρευση των χριστιανικών μειονοτήτων της […]
Την αποκαλεί «Μπαμπούλι», δηλαδή «αδελφούλι», αλλά και «Αγαπητή μου Κυρία αδελφή μου». Σε μία επιστολή του από την Κορυτσά, όπου υπηρετεί ως υποπρόξενος, με ημερομηνία 4.2.37, την ανακηρύσσει «Γενικό Διευθυντή της φαμίλιας (Σεφεριάδη)» ενώ για τον εαυτό του ομολογεί ότι «στην ποίηση έχω την ασφάλεια που χρειάζεται». Ο τόμος «Επιστολές στην αδελφή του Ιωάννα (1934-1939)», […]
Ο Μιχάλης Μαλανδράκης είναι μόλις 23 ετών και το πρώτο λογοτεχνικό έργο του, η νουβέλα «Patriot» (εκδόσεις Πόλις), δημιουργεί το εχέγγυο μιας ενδιαφέρουσας εξέλιξης. Ο ήρωας του Μαλανδράκη, ο Αγκίμ, Αλβανός που ήρθε στην Ελλάδα 12 χρονών, παίζει κλαρίνο στους δρόμους. Εχει μεγαλώσει στο Αργυρόκαστρο, έχει ζήσει στο Ελμπασάν και τώρα μένει μόνος του στην […]
Μια ηρωίδα, η Αφεντούλα, γύρω στα 69 με 70. Χήρα, μητέρα τριών κοριτσιών, γεννημένα μεταξύ 1967 και 1971. Μεσοαστή, διαμέρισμα στο Παγκράτι. Παντρεύτηκε μικρή και οι σπουδές ήταν το απωθημένο της. Τελικά σπούδασε Αρχιτεκτονική, αφού είχε κάνει οικογένεια και είχε γίνει μητέρα. Γύρω της, φίλες – ή καλύτερα μια φίλη, η Αίθρα. Σχέσεις αγάπης και μίσους, […]
Στον ωραίο, διασκεδαστικό, συγκινητικό, παράδοξο αλλά και βίαιο κόσμο των κατοικιδίων – όπου ακόμη και ο θάνατος μετράει πολύ – μας οδηγεί το τελευταίο τεύχος του περιοδικού «Εντευκτήριο» (Σεπτέμβριος 2019) με το μεγάλο αφιέρωμά του στα «Κατοικίδια». Μας οδηγεί βεβαίως και στον κόσμο των συγκατοίκων τους, το ίδιο παράδοξο αλλά και βιτσιόζο (με την καλή έννοια), αφού […]
Η Ογκοστ είναι ένα μαύρο κορίτσι που μεγαλώνει στο Μπρούκλιν. Ζει με τον αδελφό της και τον πατέρα της. Εχει γεννηθεί στο Τενεσί, σ’ ένα μεγάλο οικογενειακό κτήμα, που κατασχέθηκε για χρέη, αναγκάζοντας την οικογένεια να μεταναστεύσει στη Νέα Υόρκη. Η μητέρα της είχε αυτοκτονήσει, όταν έμαθε ότι ο αγαπημένος αδελφός της σκοτώθηκε στον πόλεμο […]
Σαν μια μικρή επισκεπτήρια κάρτα ενός πολύ μεγάλου συγγραφέα του 20ού αιώνα, αλλά αγνώστου έξω από τον γλωσσικό και πολιτισμικό χώρο του, έφτασε από τις εκδόσεις Καστανιώτη το βιβλίο του Σμουέλ Γιοσέφ Αγκνόν (1888-1970) «Στο σπίτι του πατέρα» (μετάφραση από τα εβραϊκά Χρυσούλα Κ. Παπαδοπούλου). Εντεκα ιστορίες, θρεμμένες από την εβραϊκή παράδοση, τη Βίβλο και […]
Η έκφραση «ελληνική Ιαπωνία» ακούγεται παράξενη. Είναι δυνατή μια τέτοια συνύπαρξη; Είναι δυνατόν ο Απόλλων να ταιριάξει με τον σαμουράι, η Αφροδίτη με μια γκέισα και το ασπρογάλανο του Αιγαίου με το πρασινοκόκκινο ενός ναού σίντο; Ναι, μας λέει ο γάλλος ιστορικός και φιλόσοφος Μικαέλ Λικέν στο βιβλίο του Le Japon grec (Η ελληνική Ιαπωνία), […]
Σήμερα Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, ανακοινώνεται στη Στοκχόλμη το βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας και το ερώτημα που τίθεται είναι: θα επιστρέψει το κορυφαίο βραβείο (κορυφαίο και λόγω του χρηματικού ποσού που το συνοδεύει, 850.000 ευρώ) στην κανονικότητα; Θυμίζουμε ότι το βραβείο δεν είχε απονεμηθεί πέρυσι, λόγω των σεξουαλικών και άλλων σκανδάλων που κλόνισαν συθέμελα τη Σουηδική Ακαδημία. […]
Την Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, ανακοινώνεται στη Στοκχόλμη το βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας και το ερώτημα που τίθεται είναι: θα επιστρέψει το κορυφαίο βραβείο (κορυφαίο και λόγω του χρηματικού ποσού που το συνοδεύει, 850.000 ευρώ) στην κανονικότητα; Θυμίζουμε ότι το βραβείο δεν είχε απονεμηθεί πέρυσι, λόγω των σεξουαλικών και άλλων σκανδάλων που κλόνισαν συθέμελα τη Σουηδική Ακαδημία. […]
Ο Ραξ ήταν ένα μπασταρδάκι. Εζησε από το 1964 έως το 1978. Ο Σογκούν ήταν ένα κόκερ σπάνιελ. Εφυγε πλήρης ημερών (1982-1995), μολονότι είχε εντονότατη σεξουαλική ζωή. Η Μπλάκι, βαυαρικό τεριέ, που τη θεωρούσαν όμως μπασταρδάκι, μακροημέρευσε, 1991-2006. Η Λώρα, ιρλανδέζικο σέτερ, έζησε ως τα βαθιά γεράματά της (1994-2010), έχοντας πάντα κοντά της τα δύο, […]
Πώς πρέπει να είναι το φυσικό βιβλιοπωλείο στη νέα εποχή και τι πρέπει να κάνει ώστε να ανταγωνιστεί τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, είτε αυτά είναι τα μεγαθήρια τύπου Amazon είτε είναι μικρότεροι δικτυακοί «χώροι»; Το σίγουρο είναι ότι πρέπει να αλλάξει, καθώς το βιβλιοπωλείο ως «εμπόριο» και ως θεσμός λειτουργεί, ακόμη και σήμερα, με τον ίδιο, […]
Ο Κώστας Γαβράς είναι σκηνοθέτης του κινηματογράφου, δημιουργός ταινιών δηλαδή, παραγωγός μυθοπλασίας. Η τελευταία ταινία του είναι βασισμένη στο βιβλίο του Βαρουφάκη «Adults in the Room» (ελληνικός τίτλος «Ανίκητοι Ηττημένοι»). Αυτό το βιβλίο δραματοποίησε, σε αυτό το βιβλίο είναι στηριγμένο το σενάριο. Η ιστορία είναι λοιπόν εκατό τοις εκατό υποκειμενική, ιδωμένη μόνο από την πλευρά […]
«Ο ξένος» του Αλμπέρ Καμί, που κυκλοφόρησε το 1942 μέσα στην Κατοχή, θεωρείται η επιτομή του σύγχρονου μυθιστορήματος. Η ιστορία του βασικού πρωταγωνιστή, του Μερσό, που μετά τον θάνατο της μητέρας του σκοτώνει έναν Αραβα σε κάποια παραλία του Αλγερίου και καταδικάζεται σε θάνατο, χωρίς το δικαστήριο να ζητήσει να μάθει ποιο ήταν το όνομα […]
Ο Γιόζεφ Ροτ είναι ο συγγραφέας που παρουσίασε, καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον, το τέλος ενός κόσμου, αυτού της Αυστροουγγαρίας, στο μυθιστόρημά του «Το εμβατήριο του Ραντέτσκυ». Για τον Ροτ, το Finis Austriae δεν ήταν μόνο το τέλος ενός συστήματος διοίκησης και διακυβέρνησης, το τέλος μιας αυτοκρατορίας. Ηταν και το τέλος ενός είδους ανθρώπου και μιας […]
«Μικροί μεγάλοι, ακούετε τούτο το καταλόγιν/ διά την Πόθα Τζουστουνιά, την λέγουν Ψωλοπόθα/ Προψές αργά εις το σπίτιν της, της κούρβας, της μαυλίστριας/ πέντε μεγάλες πολτικές εμείναν μετ’ εκείνην/ παζάριν εκρατήσασιν ένα ημερονύχθιν,/ Και τότε, απείν εσχόλασεν εκείνον το παζάριν,/ εκάτσαν κι εκαυχίσθησαν διά τες ανδραγαθές τους». Στης Πόθας Τζουστουνιάς, που ήταν πόρνη (κούρβα) και […]