Η άσκηση της πολιτικής είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις συνακόλουθες πολιτικές τής εικόνας, αν λάβουμε υπόψη μας τον καθοριστικό ρόλο που παίζει τους τελευταίους δύο αιώνες η πολιτική επικοινωνία.
Η πρύτανις του Παντείου Πανεπιστημίου Χριστίνα Κουλούρη γράφει για την πρόσληψη της 28ης Οκτωβρίου.
«Στην ελληνική περίπτωση, ο εθνικός χαρακτήρας ερμηνεύει την εμφάνιση των εμφύλιων συγκρούσεων εφόσον η διχόνοια παρουσιάζεται ως δομικό εθνικό χαρακτηριστικό από την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου.»
Απέναντι σε έναν Αύγουστο που έχει ταυτιστεί με τη ραστώνη των διακοπών και επομένως με την παύση των «γεγονότων», εισβάλλει ορμητικός ο Σεπτέμβριος με σειρά συμβάντων.
Κοιτάζοντας προς τα πίσω κινδυνεύουμε από μια αναχρονιστική τελεολογία, να νομίσουμε δηλαδή ότι εδώ που είμαστε σήμερα αποτελεί το αναπόφευκτο αποτέλεσμα της Μεταπολίτευσης ως κατάστασης.
Δεν είναι αποδεκτή και ανεκτή κάθε μορφής κατάληψη πανεπιστημιακών ή άλλων δημόσιων χώρων, όπως δεν είναι και εξαρχής καταδικαστέα οιαδήποτε κατάληψη ως μορφή διαμαρτυρίας.
Η «Επανάσταση» εμπεριέχει βεβαίως και θρησκευτικές συνδηλώσεις, παραπέμποντας στην «ανάσταση» του ελληνικού έθνους.
Μήπως οι αγωνιώδεις προσπάθειες να αντιμετωπισθούν ογκόλιθοι προβλημάτων δεν αξίζουν αυτή τη συστηματική δυσφήμιση;
Οι ελληνογερμανικές σχέσεις αποτελούν ένα σημαντικό κεφάλαιο – σωστότερα, κεφάλαια – της σύγχρονης ιστορίας μας, με αντιφατικές ερμηνείες, ιδεολογικοπολιτικές χρήσεις και εκτεταμένες αποσιωπήσεις. Αναμφίβολα, η περίοδος της γερμανικής κατοχής με τις ζοφερές της συνέπειες για την Ελλάδα άφησε ένα ισχυρό τραυματικό αποτύπωμα που ακόμη και σήμερα χάσκει σε ανοιχτή πληγή. Για τον λόγο αυτόν, αλλά όχι αποκλειστικά, […]
Ας ξεκινήσουμε από τα αυτονόητα. Χρειάζεται μεταρρύθμιση το ελληνικό πανεπιστήμιο; Χρειάζεται συνεχή εκσυγχρονισμό και βελτίωση της εκπαίδευσης που παρέχει; Προφανώς και ναι. Σε έναν κόσμο που μετασχηματίζεται ραγδαία και ενώπιον καταιγιστικών εξελίξεων στην επιστήμη, τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα οφείλουν όχι μόνο να ακολουθούν αλλά και να πρωτοπορούν. Τις τελευταίες δεκαετίες, τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν πράγματι […]
Μεταρρύθμιση, υπερρύθμιση ή απορρύθμιση για το ελληνικό πανεπιστήμιο; Ας ξεκινήσουμε από τα αυτονόητα. Χρειάζεται μεταρρύθμιση το ελληνικό πανεπιστήμιο; Χρειάζεται συνεχή εκσυγχρονισμό και βελτίωση της εκπαίδευσης που παρέχει; Προφανώς και ναι. Σε έναν κόσμο που μετασχηματίζεται ραγδαία και ενώπιον καταιγιστικών εξελίξεων στην επιστήμη, τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα οφείλουν όχι μόνο να ακολουθούν αλλά και να πρωτοπορούν. […]
Ο πρύτανης σήμερα δεν είναι «ισχυρό μονοπρόσωπο όργανο», γιατί σχεδόν όλες οι αρμοδιότητές του είναι «ονομαστικές», είναι πράξεις που επιβεβαιώνουν τις αποφάσεις της Συγκλήτου.
Η αλλαγή του συστήματος διοίκησης των πανεπιστημίων στηρίζεται σε λάθος παραδοχές και γι’ αυτό οι λύσεις που προτείνει δεν θα είναι αποτελεσματικές. Ο θεσμός των συμβουλίων έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν και έχει αποτύχει γιατί τα εξωτερικά μέλη δεν μπορούν να κατανοήσουν τον γραφειοκρατικό λαβύρινθο με τον οποίο παλεύουμε καθημερινά ούτε να διαχειριστούν τους καταναγκασμούς που […]
Ενώ κάθε χρόνο γιορτάζουμε την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου, εφέτος υπάρχει η αίσθηση ότι η επέτειος προσλαμβάνει ιδιαίτερη σημασία λόγω της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης.
Ο γερμανός φιλόσοφος της Ιστορίας Reinhart Koselleck στο σημαντικό έργο του Το μέλλον του παρελθόντος (Vergangene Zukunft, αγγλ. μετάφραση Futures Past) εισήγαγε δύο μετα-ιστορικές κατηγορίες για την κατανόηση του ιστορικού χρόνου: το «πεδίο της εμπειρίας» και τον «ορίζοντα της προσδοκίας». Η εμπειρία είναι το «παρόν παρελθόν» και συντίθεται από τα γεγονότα τα οποία θυμόμαστε, συνδέεται […]
Το συλλαλητήριο για την ελληνικότητα της Μακεδονίας βασίστηκε σε μια κοινή παραδοχή εκ μέρους όσων συμμετείχαν: ότι η εξωτερική πολιτική μπορεί να ασκείται στη βάση ιστορικών επιχειρημάτων, των λεγόμενων «ιστορικών δικαίων», και επομένως ότι στις διεθνείς σχέσεις η Ιστορία μπορεί να αποτελεί διαπραγματευτικό χαρτί.
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1917, πρώτη σε μια γενεαλογία αποτυχημένων μεταρρυθμίσεων αλλά και σύμβολο του προοδευτικού οράματος για το ελληνικό σχολείο, υπήρξε προϊόν έκτακτων ιστορικών συνθηκών: