Σχετικά με τη στάση του Γιώργου Σεφέρη απέναντι στην απριλιανή δικτατορία του 1967 έχουν γραφεί πολλά και διάφορα. Ο ίδιος ενόσω ζούσε καθυστέρησε, όπως φάνηκε, να αντιδράσει (τουλάχιστον δημόσια) απέναντι σε αυτό το εθνικό έγκλημα, γεγονός που διάφοροι «μελετητές» το ερμήνευσαν κατά το δοκούν. Σήμερα, πάντως, ακριβώς 52 συναπτά χρόνια από την επιβολή της ολέθριας […]
Οι γνωστές απόψεις του αξιότιμου υπουργού Παιδείας για τα Λατινικά ότι δήθεν «είναι οριακά χρήσιμα» για τα Τμήματα Φιλολογίας, όπως επίσης και η οιονεί emendatio ότι τα Λατινικά μένουν, τελικά, στην Γ’ Λυκείου ως μάθημα επιλογής κ.λπ., νομίζω ότι δεν έχουν πλέον νόημα να συζητούνται. Δεν πρόκειται για εκδήλωση απαισιοδοξίας – απλώς πιστεύω ότι σήμερα […]
Οι γνωστές απόψεις του αξιότιμου υπουργού Παιδείας για τα Λατινικά ότι δήθεν «είναι οριακά χρήσιμα» για τα Τμήματα Φιλολογίας, όπως επίσης και η οιονεί emendatio ότι τα Λατινικά μένουν, τελικά, στην Γ’ Λυκείου ως μάθημα επιλογής κ.λπ., νομίζω ότι δεν έχουν πλέον νόημα να συζητούνται. Δεν πρόκειται για εκδήλωση απαισιοδοξίας – απλώς πιστεύω ότι σήμερα κάθε […]
Σε μια, ούτως ή άλλως, προεκλογική περίοδο, τα κόμματα είναι φυσικό να επιχειρούν ανοίγματα (αφήνω τις υποσχέσεις…), να αυτοπροβάλλονται, να αυτοδιαφημίζονται ή, ακόμη, να στήνουν γιοφύρια ώστε να διευκολύνουν την ενδεχόμενη μετακίνηση ψηφοφόρων από τη μία όχθη στην άλλη. Ετσι, πριν από λίγες ημέρες σε αθηναϊκό καφέ (!) ενεφανίσθη ένας νέος πολιτικός φορέας (;) με […]
Tην Κυριακή 17/2/2019 ο Τάκης Θεοδωρόπουλος (Τ.Θ.) σε κείμενό του στην «Καθημερινή» αποπειράθηκε να απαντήσει σε ένα έωλο, όπως πιστεύω, ερώτημα: «Μπορείς να θεωρείσαι διανοούμενος αν δεν είσαι αριστερός;». Το ερώτημα είναι μάλλον ρητορικό, μολονότι στη μεταπολιτευτική Αριστερά του 2,5%-3,1% υπήρχαν και άνθρωποι σοβαροί που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «διανοούμενοι», ή και «ελίτες» όπως θα […]
Την Κυριακή 17/2/2019 ο Τάκης Θεοδωρόπουλος (Τ.Θ.) σε κείμενό του στην «Καθημερινή» αποπειράθηκε να απαντήσει σε ένα έωλο, όπως πιστεύω, ερώτημα: «Μπορείς να θεωρείσαι διανοούμενος αν δεν είσαι αριστερός;». Το ερώτημα είναι μάλλον ρητορικό, μολονότι στη μεταπολιτευτική Αριστερά του 2,5%-3,1% υπήρχαν και άνθρωποι σοβαροί που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «διανοούμενοι», ή και «ελίτες» όπως θα […]
O δραματικός χωρισμός των μέχρι πρότινος πολιτικών εταίρων Τσίπρα – Καμμένου επέπρωτο να επιστεγασθεί με δύο ποιητικά τσιτάτα. Ο κ. Καμμένος, εραστής της παραδοσιακής ποίησης, απήγγειλε δύο στίχους από το ποίημα του Γιώργου Στρατήγη (1860-1938) «Ο Ματρόζος». Το ποίημα αφηγείται την ιστορία του σπετσιώτη μπουρλοτιέρη Ματρόζου, συμπολεμιστή και σωτήρα του Κανάρη, ο οποίος μετά την […]
Ο δραματικός χωρισμός των μέχρι πρότινος πολιτικών εταίρων Τσίπρα – Καμμένου επέπρωτο να επιστεγασθεί με δύο ποιητικά τσιτάτα. Ο κ. Καμμένος, εραστής της παραδοσιακής ποίησης, απήγγειλε δύο στίχους από το ποίημα του Γιώργου Στρατήγη (1860-1938) «Ο Ματρόζος». Το ποίημα αφηγείται την ιστορία του σπετσιώτη μπουρλοτιέρη Ματρόζου, συμπολεμιστή και σωτήρα του Κανάρη, ο οποίος μετά την […]
Δεν γνωρίζω αν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι κατά καιρούς εξέχοντες πολιτικοί έχουν γίνει θέμα θριαμβευτικών λαϊκών ασμάτων, όπως συμβαίνει στα καθ’ ημάς. Ειδικότερα μέσα στον 20ό αιώνα έχουμε πολλά σχετικά παραδείγματα. Πρώτος και κύριος ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Λευτεράκης «μας», τραγουδήθηκε ιδιαιτέρως στην Κρήτη, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ούτε όμως και ο Κωνσταντίνος […]
«Οι καλικάντζαροι αγαπούν πολύ το χοιρινό κρέας. Και μια φορά που ένας ζευγολάτης εμαγέρευε χοιρινό στην καλύβα του, τού επαρουσιάστη ένας άνθρωπος και του ζητούσε να του δώση κι αυτού να φάγη. Ο ζευγολάτης δεν του έδινε, εκείνος επέμενε, ως που θύμωσε ο ζευγολάτης και τον έδιωξε με βρισιές. Τότε του εφανερώθη πως είναι καλικάντζαρος […]
Ο πρόσφατος τόμος των ημερολογίων του Γιώργου Σεφέρη αποκαλύπτει τις σκέψεις του για τη βασιλική οικογένεια
Καλώς έπραξε ο Νάσος Βαγενάς να επαναδιατυπώσει ορισμένες απόψεις του σχετικά με τη μετάφραση ξένων ποιητών στη γλώσσα μας («Το Βήμα» 25/11/2018). Το θέμα τον έχει απασχολήσει και παλαιότερα και η άποψή του (με την οποία συμφωνώ) είναι ότι, στην καλύτερη περίπτωση, η μετάφραση ενός ξενόγλωσσου ποιήματος στα ελληνικά δεν μπορεί παρά να συνιστά ένα […]
H 17η Νοεμβρίου δεν αναφέρεται ως επίσημη αργία του κράτους όπως λ.χ. η 25η Μαρτίου. Θεωρείται όμως επίσημη σχολική αργία, όπως η 30ή Ιανουαρίου, εορτή των Τριών Ιεραρχών. Με μία διαφορά: στις 30 Ιανουαρίου τιμάται η μάθηση μαζί και η θρησκεία για τούτο οι μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οδηγούνται, αν δεν σφάλλω, σε ομαδικό εκκλησιασμό. Στις 17 Νοεμβρίου […]
Είναι ιδιαιτέρως θετικό το γεγονός ότι ο κ. Τσίπρας, παράλληλα με τις προσπάθειές τους για την επιτυχή λύση χρόνιων και σοβαρών προβλημάτων (εθνικών, οικονομικών, εκκλησιαστικών, κ.ά.), βρίσκει καιρό να μελετά Έλληνες ποιητές, αρχαίους και νέους και, στη συνέχεια, να τους χρησιμοποιεί προκειμένου να διανθίζει τις ομιλίες του με ανάλογες αναφορές. Πριν από λίγους μήνες, στη […]
Οσο και να φαίνεται περίεργο, το βιογραφικό του κ. Πολάκη είναι ανάλογο με το βιογραφικό του κ. Τσίπρα. Υπάρχει μεταξύ τους μια κάποια διαφορά ηλικίας, όμως αυτό δεν είναι και τόσο σημαντικό. Σημαντικά είναι άλλα: και οι δύο ξεκίνησαν από το μεγάλο σχολείο της ΚΝΕ. Και οι δύο ανέπτυξαν έντονη δράση κατά την περίοδο της […]
Την Κυριακή, 30 Σεπτεμβρίου, ημέρα του δημοψηφίσματος στα Σκόπια, στην κυβερνητική «Αυγή» ο κ. Ν. Φίλης αναφερόμενος στο σχετικό δημοψήφισμα (ανάμεσα σε άλλα πολλά) κατέκρινε τα κόμματα της αντιπολίτευσης για τη στάση τους και τόνιζε ότι δεν θα αφήσουμε όλους αυτούς τους τυφλωμένους ανθρώπους «να σύρουν τη χώρα μας πίσω σε έναν ολέθριο βαλκανικό επαρχιωτισμό». […]
Ο Γιώργος Σεφέρης δεν υπήρξε «αντιστασιακός» κατά την περίοδο της απριλιανής δικτατορίας, όπως τόσοι και τόσοι, επώνυμοι και μη, πολλοί από τους οποίους εξαγόρασαν την όποια «αντίστασή» τους με αξιώματα, μισθούς και χειροκροτήματα. Ο Σεφέρης, επίσης, ουδέποτε τιμήθηκε από το ελληνικό κράτος ενόσω ζούσε, ούτε του έτυχε να μιλήσει μπροστά σε χιλιάδες ακροατές. Ούτε ακαδημαϊκός […]
«Εδώ και έναν χρόνο συζητάμε μια πρόταση και όπως είπαμε, όταν είχαμε δημοσιοποιήσει την πρόταση, θα συζητήσουμε αυτή την πρόταση, θα δούμε πού θα καταλήξουμε και θα καταθέσουμε μια νέα πρόταση με βάση και τις συζητήσεις που έχουν γίνει στο μεταξύ. Η πρόταση που σας καταθέτουμε τώρα διαμορφώθηκε με βάση τη φιλοσοφία της πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής».