Κάθε δώδεκα λεπτά της ώρας ένα νέο Nissan Leaf προστίθεται στον στόλο των περίπου 283.000 οχημάτων που απαριθμεί η πρώτη γενιά του δημοφιλέστερου ηλεκτρικού αυτοκινήτου στον πλανήτη.
Στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν η παρουσία ενός κατασκευαστή στην κατηγορία των οχημάτων ελεύθερου χρόνου προϋπέθετε τη δημιουργία προτάσεων που θα είχαν τη δυνατότητα να κινηθούν, έστω και περιστασιακά, μακριά από την άσφαλτο.
Ξετυλίγοντας το κουβάρι του γαλλικού crossover, οφείλει κανείς να αναφερθεί στην πρόσφατη προσπάθεια της Citroen να αμβλύνει τις πρότερες σχεδιαστικές του εξάρσεις με σκοπό τη δημιουργία ενός πιο ώριμου προφίλ.
Σύμφωνα με τον Kant, τον γερμανό φιλόσοφο που γεννήθηκε και πέθανε στο σημερινό Καλίνιγκραντ της Ρωσίας, η αισθητική κρίση είναι αυθαίρετη και υποκειμενική.
Η εποχή στην οποία τα hatchbacks, και δη τα μικρομεσαία, αποτελούσαν μια «ασφαλή» και ταυτόχρονα δημοφιλή επιλογή στην ευρωπαϊκή αγορά ανήκει στο μακρινό παρελθόν.
Αν και η παρουσία της Hyundai στην ευρύτερη κατηγορία των SUV ξεκινά επί της ουσίας με την πρώτη γενιά του Tuscon στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, η κορεατική φίρμα δεν είχε μέχρι σήμερα να επιδείξει μια πρόταση ικανή να συνδυάσει τις ιδιότητες ενός οχήματος ελευθέρου χρόνου με εκείνες ενός αυτοκινήτου πόλης.
Καλώς ή κακώς τα τελευταία χρόνια ο τίτλος του SUV αποδίδεται ακόμα και σε προτάσεις που αποδεδειγμένα δεν διαθέτουν τις ανάλογες εκτός δρόμου ικανότητες, τη δυνατότητα να κινούνται με ασφάλεια σε απαιτητικότερες επιφάνειες αξιοποιώντας μεταξύ άλλων την αυξημένη απόσταση που τις χωρίζει από το έδαφος
Εν έτει 2018, η επιλογή ενός κατασκευαστή να επενδύσει εκ νέου στον αδιαμφισβήτητα χρηστικό προσανατολισμό ενός κλασικού station wagon ξαφνιάζει. Ευχάριστα όταν πρόκειται για τη Volvo και τη δεύτερη, κατά σειρά, γενιά του V60, η οποία έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο με τις απρόσμενα γοητευτικές «estate» σιλουέτες των Σουηδών.
Εν έτει 1976 η Volkswagen επιχειρεί να εξαργυρώσει την εμπορική επιτυχία της πρώτης γενιάς του θρυλικού Golf, επεκτείνοντας την γκάμα του με μια έκδοση που έμελλε να σημαδέψει τη μετέπειτα πορεία όχι μόνο του αειθαλούς μικρομεσαίου hatchback αλλά και της ίδιας της γερμανικής φίρμας.
Αν υπάρχει ένας κατασκευαστής ο οποίος θα μπορούσε να αναδειχθεί ως ο κύριος εκφραστής της φιλοσοφίας του downsizing, τότε αυτός είναι η Volkswagen.
Ανατρέχοντας στη μακρόχρονη ιστορία της Mercedes-Benz, σε μια προσπάθεια ανάδειξης εκείνων των προτάσεων που «σημάδεψαν» την πορεία της γερμανικής φίρμας προς την κορυφή, η A-Class διεκδικεί σημαίνοντα ρόλο.
Παραδείγματα όπως η Mercedes-Benz V-Class και το Peugeot Traveller επιβεβαιώνουν πως η περίφημη θεωρία της εξέλιξης των ειδών δεν αφορά μόνο τα αμιγώς επιβατικά οχήματα αλλά και εκείνες τις προτάσεις που καλούνται να υπηρετήσουν έναν διαφορετικό σκοπό. Εναν σαφώς απαιτητικότερο ρόλο, ο οποίος τους επιβάλλει να ισορροπήσουν ανάμεσα σε δύο κόσμους, συνδυάζοντας αντιφατικά χαρακτηριστικά.
Τον Μάιο του 2017 η Volvo δηλώνει ευθαρσώς ότι τερματίζει την εξέλιξη νέων κινητήρων diesel. Εναν χρόνο αργότερα η σουηδική φίρμα εξαιρεί τους πετρελαιοκινητήρες από την γκάμα του νέου S60, αναδεικνύοντας την πολυπλοκότητα της κατασκευής τους και το υψηλό κόστος που προκύπτει από την αναγκαιότητα χρήσης σύνθετων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών ως τους βασικούς παράγοντες που την οδηγούν στην απόφαση αυτή.
Μια σύντομη αναδρομή στο παρελθόν του Touareg, του πρώτου οχήματος ελευθέρου χρόνου στην ιστορία της VW, αναδεικνύει τη σημασία του εν λόγω μοντέλου όχι μόνο για την ίδια τη γερμανική φίρμα αλλά και για τον κραταιό όμιλο αυτοκινητοβιομηχανιών που φέρει το όνομά της.
H τάση περιορισμού των μεγεθών -ευρύτερα γνωστή και ως downsizing - δεν είναι νέα, γιγαντώθηκε παρ' όλα αυτά την τελευταία δεκαετία σε μια απέλπιδα προσπάθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών να δημιουργήσουν ελκυστικά προϊόντα, τα οποία μάλιστα θα ικανοποιούσαν τις ολοένα και αυστηρότερες νόρμες εκπομπής ρύπων.
Αν η αρχή αποτελεί το ήμισυ του παντός, τότε η τέταρτη κατά σειρά γενιά της A-Class συνιστά το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα για την γκάμα της Mercedes-Benz, την καλύτερη δυνατή απάντηση σε όσους εξακολουθούν να αμφισβητούν την ικανότητα ενός μικρομεσαίου hatchback να υποστηρίξει τον τίτλο του premium και στην προκειμένη περίπτωση την παρουσία του περίφημου «άστρου» στο ρύγχος του.
Σπανίως στις ημέρες μας ένας κατασκευαστής επιλέγει συνειδητά να οριοθετήσει τις δυνατότητες των προτάσεών του χάριν της υψηλότερης σχέσης αξίας-τιμής. Ακόμα και όταν αυτό συμβεί, επιστρατεύει τα απαραίτητα... αντίμετρα ώστε κάθε είδους «έκπτωση» να περνά, όσο αυτό είναι εφικτό, απαρατήρητη.
Η αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Opel είχε άμεσο αντίκτυπο στην γκάμα των προϊόντων της.
Η παρουσία της Volvo στην ευρύτερη κατηγορία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου κρατά από την εποχή που οι Σουηδοί θέλησαν να συνδυάσουν τα δεδομένα χωροταξικά πλεονεκτήματα ενός station wagon με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και την κίνηση στους τέσσερις τροχούς.
Την εποχή που η πλειονότητα των κατασκευαστών αναζητεί νέους τρόπους ώστε να καρπωθεί τη δημοφιλία των προτάσεων που διατηρούν, έστω και σε θεωρητικό επίπεδο, τη δυνατότητα να κινούνται μακριά από την άσφαλτο, εξασφαλίζοντας ακόμα και σε αστικό περιβάλλον μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων, η Citroen επιλέγει να κινηθεί κόντρα στο ρεύμα, επαναπροσδιορίζοντας τη θέση του C4 Cactus στην γκάμα της.