Ας συνοψίσουμε τι συνέβη σε αυτή τη διασκεδαστική, φαντάζομαι, για τους αναγνώστες παραφιλολογική διαμάχη (τη χαρακτηρίζω έτσι επειδή δεν υπήρξε δα και κανένα τρομερό διακύβευμα που να οδηγεί σε κανέναν μνημειώδη διαξιφισμό, όπως λ.χ. ο Διάλογος πάνω στην ποίηση, που τυπωμένος το 1939 σε 100 αντίτυπα είχε πολύ λιγότερους αναγνώστες από ετούτον εδώ): παίρνοντας αφορμή […]
Ο Νάσος Βαγενάς θεώρησε σκόπιμο να «απαντήσει» σε άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στις «Νέες Εποχές» στις 1/10/2023, κρίνοντας μάλλον από την κατακλείδα του ότι ολόκληρο το κείμενο γράφτηκε με αφορμή ένα δικό του – «ευτράπελο» το λέει ο ίδιος, «σκωπτικό» και «παιγνιώδες» το χαρακτήριζα – δίστιχο και κάπως έτσι, από παρεξήγηση προθέσεων, υπερβολική ευθιξία και […]
Για ορισμένους από εμάς που θεωρούμε τη λογοτεχνία την τελευταία θρησκευτική αίρεση στον κόσμο και επενδύουμε υπαρξιακά σε αυτήν μεσσιανικές προσδοκίες, η κατ' έτος ανακοίνωση του βραβείου ισοδυναμεί με αιφνίδια αγιοκατάταξη ενός απ' τους θαυματουργούς ιερείς της.
Ο σταματημένος χρόνος σε μια αυγουστιάτικη ακρογιαλιά, όπως τον βλέπουμε στις παλιές φωτογραφίες ή στις ταινίες: μια φαντασίωση αιωνιότητας, σαν το θαλασσινό φιλί του Μπερτ Λάνκαστερ και της Ντέμπορα Κερ στο «Οσο υπάρχουν άνθρωποι». Μια φέτα ασυνήθιστης πραγματικότητας με πόθους εφήμερους, ονειροπολήσεις, μεταμέλειες κάποτε, σαν τα περίλαμπρα εποχικά ηλιοβασιλέματα που ήσυχα μας προειδοποιούν ότι ο […]
Τι θέση έχει σήμερα η φιλοσοφία στον δημόσιο χώρο; Γιατί ν' ασχοληθεί κάποιος μ' ένα αντικείμενο που δεν αφορά άμεσα την καθημερινότητά του;
Στην εποχή της προτεσταντικής μεταρρύθμισης, ο Λούθηρος σε ένα φυλλάδιό του γελοιοποιούσε τον Αρχιεπίσκοπο Μαγεντίας που ισχυριζόταν πως είχε στην κατοχή του «μια ολόκληρη λίβρα του ανέμου που φύσηξε για τον προφήτη Ηλία στη σπηλιά του όρους Χωρήβ, καθώς και δύο φτερά και ένα αβγό της περιστεράς του Αγίου Πνεύματος». Πεντακόσια χρόνια έχουν περάσει από […]
Λογοτέχνες, μεταφραστές, εκδότες και τα δίκτυα διαπολιτισμικής επικοινωνίας του βιβλίου σε ένα επίκαιρο έργο με πλαίσιο αναφοράς τον 19ο και τον 20ό αιώνα
Το έργο του Μπέι Ντάο είναι μια δυναμική σύζευξη της παραδοσιακής κινεζικής με τη σύγχρονη λογοτεχνία
Η ποίηση είναι η μόνη περηφάνεια που απομένει στον σπασμένο άνθρωπο, είτε είναι ποιητής είτε απλώς αναγνώστης. Πώς όμως αυτό το υπαρξιακό, εσωστρεφές γεγονός βγαίνει απ’ τη σιωπηλή γωνιά του γραφείου κι εκτίθεται στις δημόσιες αναγνώσεις ενός φεστιβάλ;
Τα αποχαιρετιστήρια ποιήματα ενός σημαντικού ποιητή προτού ταξιδέψει «στο Υπερούσιο Φως – εκεί που σβήνουν όσα τώρα λάμπουν»
Η κυκλοφορία των Απάντων του Αντώνη Σαμαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο αυτόν τον δεξιοτέχνη της πολιτικής αγωνίας
Το βιβλίο του π. Ευάγγελου Γκανά θα πρέπει να διαβαστεί σύμφωνα με τα κριτήρια και τα θέματα που ο ίδιος θέτει ως κατεπείγοντα για την ορθόδοξη θεολογία του 21ου αιώνα ήδη στο πρώτο κείμενο του έργου του, το οποίο θα μπορούσε κανείς να πει ότι έχει και έναν χαρακτήρα προγραμματικών δηλώσεων ή έστω ότι συνιστά μια δεύτερη εισαγωγή στο βιβλίο.
Στη στοά της Πανεπιστημίου 10, εκεί όπου υπήρχε κάποτε ο Απότσος, βρισκόταν και το μικρό βιβλιοπωλείο των Εκδόσεων των Φίλων.