Γεννημένος το 1956 στο Παρίσι, ο Πιερ Λεμέτρ άργησε πολύ να εμφανιστεί ως συγγραφέας μολονότι για πολλά χρόνια ασχολήθηκε με τη διδασκαλία της λογοτεχνίας.
Η μαφία και η δράση της στην Ιταλία απασχολεί την αστυνομική λογοτεχνία εδώ και δεκαετίες. Την αρχή έκανε ο Σικελός Λεονάρντο Σάσα το 1961, όταν εξέδωσε το μυθιστόρημα Η μέρα της κουκουβάγιας, το οποίο εμπνεύστηκε από τη δολοφονία ενός κομμουνιστή.
Μυθιστορήματα με θέμα τα εγκλήματα ενός σίριαλ κίλερ που σκοτώνει, συνήθως άνευ σοβαρού λόγου, είτε άνδρες είτε γυναίκες άρχισαν να εκδίδονται στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Ενα από τα πρώτα ήταν το κλασικό πλέον ψυχογράφημα Ο φονιάς μέσα μου (1952) του μετρ του σκληρού αστυνομικού αφηγήματος Τζιμ Τόμσον.
Δεν είναι πολλοί οι γιατροί ανά τον κόσμο που ασχολούνται με την αστυνομική λογοτεχνία, ιδίως οι ψυχίατροι.
Δεν είναι πολλά τα προερχόμενα από την αλλοδαπή θεωρητικά βιβλία σχετικά με την αστυνομική λογοτεχνία που κυκλοφορούν στη χώρα μας.
Οταν εκδόθηκε το τοποθετημένο στην Αργεντινή μυθιστόρημα του Καρίλ Φερέ Μαπούτσε (Αγρα, 2013), γράψαμε στα «Βιβλία» ότι «δεν πρόκειται για αστυνομικό ανάγνωσμα με το ερώτημα "ποιος σκότωσε", αλλά για ένα μυθιστόρημα με βίαιες σκηνές, σκοτωμούς και βασανισμούς, με δράση που ολοκληρώνεται με την τιμωρία των "κακών"».
Ο Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ είναι ο θεμελιωτής του νέου γαλλικού αστυνομικού μυθιστορήματος, του αποκαλούμενου néo-polar, εκείνος που προσέδωσε στο αμερικανικό hardboiled κοινωνικές και πολιτικές αποχρώσεις με βάση τη μαρξιστική θεωρία.
O δημοσιογράφος Δημήτρης Καμπουράκης (Χανιά, 1961), γνωστός για τη σειρά των βιβλίων του με τίτλο Μια σταγόνα ιστορία, εμφανίστηκε στα γράμματα το 1993 με το βιβλίο Η σιωπή της Αφροδίτης.
Από το εξωτερικό μάς έρχονται αρκετά αστυνομικά μυθιστορήματα, τα οποία συνήθως αντιγράφουν το ένα το άλλο.
Φαίνεται πως κάτι συμβαίνει με τους βρετανούς συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας σε σχέση με τους Γερμανούς, τόσο τους ναζί όσο και τους κομμουνιστές.
Σε αρκετά μυθιστορήματα της Πατρίσια Χάισμιθ, της κυρίας των ψυχολογικών θρίλερ και του σασπένς, πρωταγωνιστούν δύο άντρες, οι οποίοι βρίσκονται σε αντιπαλότητα για ποικίλους λόγους - συνήθως εξαιτίας μιας γυναίκας
Είναι αξιοπερίεργο και βεβαίως αξιοθαύμαστο που ορισμένοι έλληνες συγγραφείς, άνδρες και γυναίκες, αρχίζουν τη λογοτεχνική τους καριέρα με ένα αστυνομικό μυθιστόρημα.
Η Ευτυχία Γιαννάκη γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε πληροφορική, μουσική τεχνολογία και επικοινωνία, εργάστηκε δε επί χρόνια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Ο Τζον Λε Καρέ στο μυθιστόρημά του «Ο κατάσκοπος που γύρισε από το κρύο» επιχείρησε να απομυθοποιήσει τον κόσμο των μυστικών υπηρεσιών.
H Αννα Κάθριν Γκριν είναι μάλλον άγνωστη στην Ελλάδα κι ας υπήρξε πρωτοπόρος στην αστυνομική λογοτεχνία, μία από τις πρώτες γυναίκες που έγραψαν αστυνομικό μυθιστόρημα.
Ο Ιερώνυμος Λύκαρης (ψευδώνυμο), ο οποίος γεννήθηκε στην Αθήνα μάλλον στα τέλη της δεκαετίας του '40 ή στις αρχές του '50 , είναι από τους σημαντικότερους έλληνες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας.
Λαμόγιο, σύμφωνα με το Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας της Ακαδημίας Αθηνών, είναι ο απατεώνας, ο κομπιναδόρος. Επομένως, το αστυνομικό μυθιστόρημα Εντιμότατα λαμόγια του Θάνου Δραγούμη, δηλαδή του Θοδωρή Παπαθεοδώρου, γνωστού από τα ιστορικά και παιδικά του βιβλία, δεν αναφέρεται στην «πιάτσα» αλλά στα ανώτερα στρώματα της κοινωνίας.
Προτού αναφερθούμε στο μυθιστόρημα Οι μυημένοι του Τομά Μπρονέκ,
Μια καλογραμμένη αστυνομική ιστορία δεν είναι απαραίτητο να ειπωθεί με ένα μυθιστόρημα πεντακοσίων και οκτακοσίων σελίδων, δηλαδή εκείνα τα ογκώδη που χαρακτηρίζονται «τούβλα» και απωθούν πολλούς απαιτητικούς αναγνώστες.
Ο χαρακτηρισμός νουάρ προήλθε από τη γαλλική λέξη noir (μαύρος, σκούρος, ζοφερός, σκοτεινός), που όταν συνοδεύει τις λέξεις roman και film χαρακτηρίζει συγκεκριμένο λογοτεχνικό και κινηματογραφικό είδος.