Όσο τα χρόνια περνούν και το σήμερα αποκόβεται ολοένα και περισσότερο από τα ιστορικά γεγονότα παλαιότερων δεκαετιών, πόσο μάλλον αιώνων, τόσο η Ιστορία φαντάζει στο μυαλό πολλών ως ένα βαρετό, στριφνό και άγευστο αντικείμενο.
Πώς άραγε να έρθεις σε επαφή με την Ιστορία, χωρίς να ξυπνήσει στο μυαλό σου η οδυνηρή εμπειρία των χιλιάδων ωρών αποστήθισης, στις οποίες υποδουλωθήκαμε γενιές και γενιές μαθητών και μαθητριών της ελληνικής επικράτειας;
Ιστορία στο τραπέζι
Η ομάδα του CHNOPS, ενός νέου χώρου στο Κουκάκι (Βεΐκου 93), που απαρτίζεται από ανθρώπους με εμπειρία στην Ιστορία, στις παραστατικές τέχνες και τη γαστρονομία, φαίνεται πως έχει τη μυστική συνταγή, και μας την παρουσίασαν το Σάββατο, 22 Μαρτίου, σε ένα βιωματικό γαστρονομικό εργαστήριο για όλη την οικογένεια, με θέμα την Επανάσταση του 1821.
Οι θεατρολόγοι που εμπνεύστηκαν και υλοποίησαν το εργαστήριο, Κλαίρη Μπακούρα και Αγλαΐα Νάκα υποδέχτηκαν, στο εντυπωσιακής αισθητικής CHNOPS, τους μικρούς και μεγάλους επισκέπτες τους με ρακί, σπιτική λεμονάδα και παξιμάδι με ελιά.
Μια γρήγορη ματιά σε έβαζε αμέσως στο νόημα. Στις λαδόκολλες των τραπεζιών γραμμένοι με μαρκαδόρο στίχοι από τον Θούριο του Ρήγα Φεραίου, στο κάθε πιάτο ένα – κυριολεκτικά ένα – σπυρί καλαμποκιού και δίπλα του σε καρτελάκι ο στίχος από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του Διονύσιου Σολωμού: «Λαλεί πουλί παίρνει σπυρί κι η μάνα το ζηλεύει».

Credits: Φαίδρα Οικονόμου
Πώς προετοιμάζεται μια επανάσταση;
Καθόμαστε σε μικτές παρέες ανθρώπων που άλλοι γνωρίζονται και άλλοι συναντιούνται για πρώτη φορά και η Αγλαΐα μάς ανακοινώνει ότι καλούμαστε να προετοιμάσουμε και να ξεκινήσουμε την επανάσταση του 1821. Τι θα προσφέρει το κάθε τραπέζι, ο καθένας και η καθεμιά από εμάς; Γράφουμε και σβήνουμε πάνω στις λαδόκολλες με μολύβια και γόμες που μας περίμεναν δίπλα από τα πιάτα μας.
«Eιρήνη, φαγιτό, αγάπη, δύναμη», γράφουν νεαρές κυρίες ηλικίας δημοτικού, «Θα δώσουμε φάπες, μπουνιές, σπαθιές και νίκες», συμπληρώνει συνομήλικος ομοτράπεζός τους. Η συμμαχία των φύλων.

Credits: Φαίδρα Οικονόμου
Στον κόσμο των μεγάλων πρυτάνευσε, μοιραία, ο επαγγελματικός προσανατολισμός. Κι έτσι, με μία, ευφάνταστη ομολογουμένως, διασταλτική ερμηνεία των πτυχίων και των ασχολιών τους, οι ενήλικες πρόσθεσαν στη λίστα υπηρεσίες όπως επιμελητεία, κατασκευή γεφυριών, κατασκοπεία και ό,τι άλλο χρειάζεται μια επανάσταση για να επικρατήσει.
Από πού θα την ξεκινήσουμε; Άθελά μας, με τις απαντήσεις μας σχηματίσαμε έναν χάρτη με τους τόπους καταγωγής μας από τη Βόρειο Ελλάδα, ως την Κρήτη και την Κύπρο.
Χωρίς καλά – καλά να το καταλάβουμε είχαμε γίνει ένα μεγάλο τραπέζι δεκάδων ανθρώπων που τρώγαμε, πίναμε και μιλούσαμε για το 1821.

Αγλαΐα Νάκα, θεατρολόγος, CHNOPS
Τρώγωντας, πίνοντας και ζώντας στο ‘21
Η αφήγηση της Αγλαΐας περνούσε μέσα από τα εδέσματα που έφταναν μπροστά μας, συνδεδεμένα με τόπους και ιστορίες, μύθους και παραδόσεις της Ελλάδας.
Τι έτρωγαν και έπιναν οι Έλληνες της προεπαναστατικής και επαναστατικής περιόδου; Ποια ελληνικά προϊόντα συνδέονται με ποιους τόπους. Πώς συνδέεται το παϊδάκι με το κράμα κλεφταρματωλών, αγροτών, φαναριωτών και ξένων φιλελλήνων που αγωνίστηκαν για ένα ελεύθερο και ανεξάρτητο ελληνικό κράτος; Ποιοι είναι οι εικονιζόμενοι ήρωες, στις χαρτιά κάτω από την χωριάτικη και τα ντολμαδάκια; Πόσες σημαίες της Επανάστασης του ’21 γνωρίζεις; Μπορείτε να απαγγείλετε Θούριο με hip – hop μουσική υπόκρουση; Ο Καποδίστριας έβαλε φρουρά γύρω από σωρούς πατάτας για να «πειστούν» οι Έλληνες να τη βάλουν στην κουζίνα τους. Αλήθεια ή ψέματα; Πώς φαντάζεστε τη ζωή σας σήμερα αν δεν πετύχαινε η επανάσταση; Αφηγήσεις, κουίζ, ευγενής ανταγωνισμός μεταξύ τραπεζιών για τις περισσότερες σωστές απαντήσεις μαζί με αυθεντικές ελληνικές γεύσεις.

Κλαίρη Μπακούρα, θεατρολόγος, CHNOPS. Credits: Φαίδρα Οικονόμου
Πολιτισμός και γαστρονομία
«Οι δράσεις μας υπάγονται στη μεγάλη ομπρέλα της πολιτιστικής ιστορίας και κληρονομίας και λόγω της δικιάς μου πετριάς με τη γαστρονομία, εστιάζουμε στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά και τη γαστρονομία», αναφέρει η Κλαίρη Μπακούρα, συνιδρίτρια του CHNOPS, που σπούδασε θέατρο στη Σχολή Καλών Τεχνών του πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο Ναύπλιο και μετά από δέκα χρόνια εργασίας στο Λονδίνο επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου κάνει το διδακτορικό της στη γαστρονομία και την performance.

CHNOPS
CHNOPS
«CHNOPS είναι το ακρωνύμιο των έξι στοιχείων στα οποία βασίζεται η ζωή (σ.σ. άνθρακας, άζωτο, υδρογόνο, οξυγόνο, φώσφορος και θείο). Το πώς τρώμε συνδέεται άρρηκτα και με το πώς ζούμε, οπότε στόχος μας είναι να δημιουργούμε curative γαστρονομικά εργαστήρια και events για να φέρνουμε τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσές μας σε μία προσωπική αλληλεπίδραση με την τροφή».
Το λόγκο του, σχεδιασμένο από το Χρήστο Παπαδημητρίου, παρουσιάζει τα χημικά στοιχεία ως πιάτα.
Όπως αναφέρει ο λαρισαίος designer «στόχος του λογοτύπου είναι να έχει μια ξεκάθαρη αναφορά στην έμπνευση του ονόματος, αλλά να είναι και συνεχώς modular (σ.σ. πολύτμηματικό) ώστε να εξυπηρετεί αισθητικά κάθε γαστρονομικό concept του χώρου. Το tagline του CHNOPS είναι “flavouring curiosity” και δηλώνει ακριβώς αυτό που κάνει ο χώρος: “δίνει γευστική υπόσταση στη περιέργεια, στην εξερεύνηση”».
Όπως αναφέρει η Κλαίρη Μπακούρα η ομάδα του CHNOPS «έχει ήδη διοργανώσει ένα event που ονομαζόταν “Έγκλημα και λαιμαργία” και θα μετονομαστεί σε “Bite Club”, που συνδυάζει ιστορίες μυστηρίου και γαστρονομία.
»Πρόσφατα οι καλεσμένοι και οι καλεσμένες μας έλυσαν το μυστήριο της “Ρομπόλας της Οργής”, έχοντας στη διάθεση τους ως στοιχεία παραδοσιακά εδέσματα από την Κεφαλλονιά και τη Λάρισα.
»Kάναμε ένα γαστρονομικό εργαστήριο με αφορμή την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, ένα πολυαισθητηριακό ταξίδι στο οποίο συνδέσαμε μια προσεκτικά επιμελημένη σειρά πιάτων και κρασιού με τραγούδια και ιστορίες αγάπης, ενώ «τρέχουμε» και ένα βιωματικό εργαστήριο που λέγεται Feta Verse και έχει να κάνει με τη φέτα, με το πώς παρασκευάζεται, με τους παραγωγούς της και θα είναι ταυτόχρονα και cooking class».

Credits: Φαίδρα Οικονόμου
Εμπειρίες οίνου
– Έχουμε επίσης κάνει δύο wine experiences. Και έχουμε και αύριο; Θες να έρθεις;
Αυτές οι ερωτήσεις είναι συνήθως τυπικές, και εξίσου τυπικές είναι και οι απαντήσεις.
– Ω! Ευχαριστώ πολύ. Θα προσπαθήσω να έρθω.
Τις περισσότερες φορές υπάρχει μία άρρητη συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών, ότι ασχέτως τι διατυπώνεται προφορικά, στην πραγματικότητα η συνάντηση δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ.
Επειδή όμως η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις τελικά την επομένη ξαναβρεθήκαμε στο CHNOPS, αυτή τη φορά για ένα βιωματικό εργαστήριο κρασιού για το ασύρτικο και τη ρετσίνα με «ξεναγό» μας την οινολόγο Γεωργία Ηλιάδου.
To CHNOPS δημιουργήθηκε από την Παναγιώτα Αθαναηλίδη και την Κλαίρη Μπακούρα και η ομάδα του αποτελείται από τους: Νίκο Αθαναηλίδη, Θανάση Γράσσο, Αλέξανδρο Τουλουμτζίδη, Αγλαϊα Νάκα και Έλενα Ντόσα, και σκοπεύει σύντομα να μεγαλώσει.
Η Έλενα Ντόσα, με ειδικότητα στην πολιτιστική διαχείριση, μας μίλησε για τους στόχους του νέου αυτού χώρου.
«Το CHNOPS είναι ένας χώρος για private events γαστρονομικού και οινικού περιεχομένου. Η ομάδα που το έχει στήσει βρίσκεται πίσω από τη δημιουργία του τσιπουράδικου – μεζεδοπωλείου, “ο Λόλος”, του μπαρ – εστιατορίου “Το Κουκί” και του catering “Alchemy of Flavors”.
»Είναι μία ομάδα που επεξεργάζεται την πρώτη ύλη και δημιουργεί μια ροή της πρώτης ύλης και της τροφής μέσω διαφορετικών τρόπων και διαφορετικών σταθμών. Ένας από αυτούς είναι και το CHNOPS, πάντα όμως με στόχο να προωθείται η αυθεντική ελληνική κουζίνα και η υψηλή ποιότητα μέσα από μια βιωματική εμπειρία για όσους και όσες συμμετέχουν.
«Τα events μας συνδυάζουν τη θεατρικότητα και το κομμάτι της διάδρασης του κοινού και προσπαθούμε γενικά να προτείνουμε πολύ καλά ελληνικά τοπικά προϊόντα και μικρούς έλληνες παραγωγούς».

Κλαίρη Μπακούρα, Γεωργία Ηλιάδου, Έλενα Ντόσα, Αγλαΐα Νάκου. Credits: Φαίδρα Οικονόμου
Το ασύρτικο και η αδικημένη ρετσίνα
Έτσι, μέσα από το εργαστήριο αυτό του CHNOPS, με τη Γεωργία μεταφερθήκαμε, μέσα από 5 ετικέτες ασύρτικου από την Ξάνθη ως την Κρήτη, δοκιμάσαμε συντοπίτικα των κρασιών προϊόντα και στη συνέχεια γευόμενοι διαφορετικές ρετσίνες μάθαμε για τα dos and don’ts αυτού τού τόσο παραδοσιακού είδους κρασιού, που άθελά του συνδέθηκε με την πολυετή δυσφήμιση της ελληνικής οινοποιίας στο εξωτερικό, αλλά και που πλέον μέσα από τις προσπάθειες και τις εξελιγμένες μεθόδους νέων παραγωγών, γνωρίζει σαφώς λαμπρότερες ημέρες.
Όπως αναφέρει η Έλενα Ντόσα, «Στόχος του CHNOPS, ειδικά στην περίπτωση της ρετσίνας, είναι να δημιουργείται η αίσθηση ενός ελληνικού οικογενειακού τραπεζιού που κάπως ξεκινάνε όλα πολύ συντεταγμένα, τακτοποιημένα και σωστά και στο τέλος καταλήγει να επικρατεί ένα πολύ όμορφο χάος».
Αυτή ήταν και η επίγευση αυτού του αφιερωμένου στο 1821 και στην ελληνική οινοποιία και παράδοση διημέρου στο CHNOPS. Ένα πολύ όμορφο, συντεταγμένο χάος από πιάτα, ποτήρια, κρασιά και εδέσματα, γέλια και ιστορίες για πράγματα που αγνοούμε και με τις δύο σημασίες της λέξης. Είτε γιατί όντως δεν τα γνωρίζουμε, είτε γιατί δεν τους δίνουμε την προσοχή που θα άξιζαν και θα αξίζαμε.

Credits: Φαίδρα Οικονόμου