Ακούσαμε από τον κ. Πρωθυπουργό, ότι στα «Τέμπη ηττήθηκε το κράτος». Σωστά, αλλά ποιος σήμερα κυβερνά  το κράτος; Μήπως ο κ. Μητσοτάκης με τους Υπουργούς και τους Υφυπουργούς παρά τω πρωθυπουργό; Αντικειμενικά την κεντρική ευθύνη  έχει το επιτελικό κράτος και ο συντονιστής κ. Τριαντόπουλος εκτελών εντολές. Καθήκον της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η προστασία της ασφάλειας του σιδηροδρόμου, για την ασφάλεια μετακίνησης πολιτών και εμπορευμάτων. Έτσι επιβάλλει το Σύνταγμα μας, πρώτα ο πολίτης. Δυστυχώς όμως στα Τέμπη τα μέτρα ασφαλείας στη βασική υποδομή του σιδηροδρόμου ήταν ανύπαρκτα στον τόπο του εγκλήματος.

Από το 2019 η τηλεδιοίκηση STOP. Η φωτοσήμανση-σηματοδότηση STOP. Επικοινωνία  μεταξύ μηχανοδηγών και του κέντρου τηλεδιοίκησης  STOP κλπ. Έστειλαν εξώδικα διαμαρτυρίας οι εργαζόμενοι αλλά φωνή «εν τη έρημω». Η ευρωπαϊκή επιτροπή πίεζε και πιέζει να διασφαλισθεί η ασφάλεια στο σιδηρόδρομο. Ο ν.4632/2019,  ενσωμάτωσε στην εθνική έννομη τάξη τις τρείς ευρωπαϊκές οδηγίες για την ασφάλεια και την διαλειτουργικότητα του σιδηροδρόμου.

Μεταξύ των άλλων υποχρεώσεων του Υπουργείου είναι να ενημερώνει ετησίως την Ε.Ε και τον Οργανισμό για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα  του συστήματος. Να εκδίδει εθνικούς κανόνες για την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο  μετά από εισηγήσεις του διαχειριστή (ΟΣΕ) της ΡΑΣ, καθώς και της Γενικής Διεύθυνσης  του Υπουργείου με αποκλειστική αρμοδιότητα  την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο. Δεν γνωρίζουμε τι εισηγήθηκαν στον κ. Καραμανλή. Ο ίδιος όφειλε να ενημερώσει την Ε.Ε, σύμφωνα με τις οδηγίες και τον ν.4632/2019.

Γνωρίζουμε ότι στον διαχειριστή, στη ΡΑΣ και στη Διεύθυνση Ασφαλείας του υπουργείου ο εφέτης ανακριτής έχει απαγγείλει κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα για εγκληματικές παραλείψεις και ενέργειες. Τα γεγονότα οδηγούν στον Υπουργό, για εγκληματικές παραλείψεις  και ενέργειες. Ας μη κρύβεται, ότι δήθεν η ΡΑΣ ήταν υπεύθυνη για την ασφάλεια και όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου, απλοί παρατηρητές.

Έφθασε η δικογραφία για απάτη και παράβαση καθήκοντος στη Βουλή αλλά έσπευσε  η κυβερνώσα παράταξη να κλείσει  την πόρτα στη δικαιοσύνη. Το θέμα αφορούσε την οικονομική διαχείριση της σύμβασης 717. Σήμερα όμως ελέγχεται για σοβαρές παραλήψεις  για την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο. Συνεπώς μπορεί να ακυρώθηκε  η προανακριτική μιας μέρας, αλλά ακολουθεί πιστεύω νέα με σοβαρότερα αδικήματα. Το καλό το «παληκάρι ξέρει και άλλο μονοπάτι».

Έχω ζητήσει με υπόμνημα μου, κατ’ εντολή των εντολέων μου, από τον εφέτη ανακριτή να προκομισθούν όλες οι αναφορές  του κ. Καραμανλή προς την Ε.Ε, που αφορούν την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο από το 2019 έως το 2023. Να προσκομιθούν όλες οι εισηγήσεις του διαχειριστή (ΟΣΕ), της ΡΑΣ και της Διεύθυνσης Ασφαλείας προς τον κ. Καραμανλή που αφορούσαν την ασφάλεια του σιδηρόδρομου. Έχουμε επίσης ζητήσει  να προσκομισθούν οι ετήσιες εκθέσεις  του Υπουργού προς την Ε.Ε. για την ασφάλεια και την διαλειτουργικότητα του σιδηροδρόμου.

Η εγκατάσταση  των συστημάτων ασφαλείας στο σιδηρόδρομο  θα είχε αποσοβήσει  κάθε ανθρώπινο λάθος. Η κουλτούρα της πρόληψης  ετοιμότητας  και ανθεκτικότητας  έλλειψε παντελώς  από την πολιτική και διοικητική ηγεσία  και φέρει κατά την άποψη μας σοβαρές ποινικές ευθύνες για εγκληματικές παραλείψεις και ενέργειες. Όφειλαν στοιχειωδώς  ο διαχειριστής (ΟΣΕ), ΡΑΣ, Διεύθυνση Ασφαλείας στο Υπουργείο να εισηγηθούν στον Υπουργό να εκδώσει εθνικό κανόνα για βραδυπορία  των τρένων, σε διαστήματα της σιδηροδρομικής γραμμής, όπου δεν λειτουργούσαν συστήματα ασφαλείας.

Όφειλαν να λάβουν στοιχειωδώς προληπτικά μέτρα ασφαλείας  στην επίδικη γραμμή  του τρένου του θανάτου. Οι παραλήψεις αυτές με βεβαιότητα  συνέβαλλαν αποφασιστικά  στο θάνατο των παιδιών. Μια σύγκρουση μετωπική των τρένων στην ίδια γραμμή με χαμηλές ταχύτητες  σίγουρα θα είχε λιγότερες συνέπειες (τραυματισμούς κα) και πιθανό κανένα θάνατο. Οφείλει  ο εφέτης ανακριτής να κτυπήσει  την πόρτα της πολιτικής ηγεσίας για εγκληματικές παραλείψεις. Η γκρίζα ζώνη, της ύπαρξης η μή παράνομου φορτίου έύφλεκτων ουσιών συνεχίζει να ποβληματίζει γονείς, ανακριτικές αρχές και πολίτες. Για όλα τα παραπάνω υποχρεώθηκε η κυβέρνηση να συγκροτήσει εξεταστική επιτροπή. Τα αποτελέσματα απογοητευτικά. Το κράτος δικαίου ηττήθηκε πανηγυρικά.

Η σύσταση προανακριτικής επιτροπής  μιας μέρας έκλεισε πάλι το δρόμο στη δικαιοσύνη όπως το Σύνταγμα επιβάλλει. Πριν «αλέκτωρ λαλήσει, έσπευσε ο κ. Τριαντόπουλος να ακυρώσει το έργο της. Να αποφύγει ο ίδιος τη βάσανο του προφορικού λόγου, εξέτασης του ιδίου και των μαρτύρων. Να κλείσει τη βεντάλια των ενόχων κ.α. Να αποκλείσει την αναβάθμιση των κατηγοριών. Να διευκολύνει την κυβέρνηση κ.α.

Εύλογη και δίκαια ήταν η έντονη διαμαρτυρία των κομμάτων της αντιπολίτευσης  καθώς βέβαια και των γονιών των θυμάτων, όπως και των συνηγόρων τους. Η λαϊκή ρήση «στρίβειν διά του αρραβώνος» περιγράφει τους ελιγμούς της κυβερνώσας παράταξης.

Στην νέα προανακριτική επιτροπή ελπίζω σίγουρα να ανοίξει τη βεντάλια των κατηγορουμένων, στα «ρετιρέ» της πολιτικής ηγεσίας όταν τα 66 κατηγορητήρια (43 εφέτη ανακριτή, 23 ευρωπαϊκής εισαγγελίας) φθάσουν στα χέρια των βουλευτών – μελών. Η εξέταση μαρτύρων είναι μια βασανιστική αλλά ουσιαστική για την ανάκριση και για την αποκάλυψη της αλήθειας. Οψόμεθα!

Ο κύριος Λουκάς Αποστολίδης είναι δικηγόρος και πρώην Αντιπρόεδρος της Βουλής.