Aναβλήθηκε τελικά για τις 28 Μαρτίου η δίκη για τα φορολογικά τεκμήρια των ελεύθερων επαγγελματιών που επρόκειτο να γίνει στο Συμβούλιο της Επικρατείας μετά από αίτημα συνδικαλιστικών ενώσεων που είχαν προσφύγει στο ανώτατο δικαστήριο.
Η δίκη αφορά στα νέα φορολογικά τεκμήρια για το σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών που ισχύουν από το 2023.
Προσφυγές κατά απόφασης Γ. Πιτσιλή
Ειδικότερα, οι προσφυγές στρέφονται κατά της απόφασης του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή που εκδόθηκε με βάση τον νέο φορολογικό νόμο και καθορίζει για το σύνολο των ελευθέρων επαγγελματιών τεκμαρτό προσδιορισμό για το ελάχιστο καθαρό εισόδημα από ατομική επιχείρηση.
Οι δικηγόροι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που έχουν δικαστικά προσφύγει υποστηρίζουν ότι ο εν λόγω τρόπος φορολόγησης είναι άδικος και αντισυνταγματικός και ότι προσκρούει σε βασικές συνταγματικές αρχές, όπως η αναλογία και η ισότητα και γι’ αυτό ζητούν να κηρυχθεί αντισυνταγματικός.
Συγκέντρωση έξω από το δικαστήριο
Στο πλαίσιο των αντιδράσεων των ελεύθερων επαγγελματιών είχε προγραμματιστεί, συγκέντρωση έξω από το δικαστήριο.
Ως το τέλος Ιουνίου η απόφαση
Επί της ουσίας το ανώτατο δικαστήριο καλείται με την απόφαση του να κρίνει τη συνταγματικότητα η μη του νέου νόμου για τη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών, απόφαση που αναμένεται ως το τέλος Ιουνίου.
Στη δίκη για τα φορολογικά τεκμήρια προεδρεύει ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Μιχάλης Πικραμένος καθώς η αίτηση για την εξαίρεση του που είχε υποβληθεί απορρίφθηκε.
Πέντε ερωτήματα
Τα ερωτήματα στα οποία θα απαντήσει το ανώτατο δικαστήριο σε σχέση με τα φορολογικά τεκμήρια είναι:
α. Αν αντίκειται στις συνταγματικώς κατοχυρωμένες αρχές της φορολογικής ισότητας ενώπιον των δημοσίων βαρών και της αναλογικότητας, καθώς και στα συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα οικονομικής και επαγγελματικής ελευθερίας και πλήρους και αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας.
β. Αν επιβαρύνουν υπέρμετρα και κλονίζουν την οικονομική κατάσταση των βαρυνόμενων προσώπων, παραβιάζοντας το προστατευόμενο από συνταγματικές και υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις δικαίωμα της ιδιοκτησίας.
γ. Αν θεσπίζονται με τον τρόπο φορολόγησης στην πράξη αμάχητα φορολογικά τεκμήρια, ιδίως εάν συνεκτιμηθεί ότι το θεσπιζόμενο ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα δεν είναι χαμηλό και δεν είναι ευχερής η δυνατότητα αντίκρουσής του.
δ. Αν είναι σύμφωνα με την συνταγματική αρχή της νομιμότητας του φόρου ή εάν θεσπίζεται κεφαλικός φόρος, και
ε. Αν αντίκειται στη συνταγματικώς κατοχυρωμένη προστασία της μητρότητας και της νεότητας, διότι ο τρόπος αυτός φορολόγησης οδηγεί στην πράξη στην απαγόρευση της μερικής απασχόλησης από τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Επίσης, η Ολομέλεια καλείται να κρίνει εάν με την προσβαλλόμενη απόφαση επεκτείνεται ανεπιτρέπτως ο φορολογικός έλεγχος σε προηγούμενα φορολογικά έτη, καθώς και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα.
Τέλος, θα εξεταστεί εάν οι ρυθμίσεις του νέου Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024) επηρεάζουν τα παραπάνω ζητήματα.