Επιβεβαιώνοντας τα όσα είχαν αφήσει να εννοηθούν το προηγούμενο διάστημα πηγές προσκείμενες στα θεσμικά όργανα της ΕΕ, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, ανακοίνωσε και επισήμως ότι θα δοθεί στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ένα χρονικό περιθώριο τριών ετών προκειμένου να συμμορφωθεί με τις προδιαγραφές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οι οποίες, υπό κανονικές συνθήκες, θα ίσχυαν από φέτος επισύροντας τσουχτερά πρόστιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν θα κατάφερναν να συμβαδίσουν με τις νόρμες.

Η πρόεδρος της Κομισιόν, ανακοίνωσε μια «στοχευμένη αναθεώρηση» στις προδιαγραφές του 2025, διευκρινίζοντας ότι «αντί για την υποχρέωση συμμόρφωσης σε ετήσια βάση, οι εταιρείες θα έχουν στη διάθεσή τους τρία χρόνια προκειμένου να συμμορφωθούν, με τη λογική του συμψηφισμού με τις επόμενες χρονιές. Οι στόχοι θα παραμείνουν ίδιοι, ωστόσο θα δοθεί μια ανάσα για την αυτοκινητοβιομηχανία και περισσότερη σαφήνεια χωρίς όμως να αλλάξουμε τους συμφωνηθέντες στόχους».

Υπενθυμίζεται ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες βάσει των όσων προβλέπονταν για φέτος θα καλούνταν να καταβάλουν πρόστιμα 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο υπέρβασης του ορίου εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα πωληθέντα αυτοκίνητά τους. Το δε όριο συρρικνώθηκε από 115 γρ./χλμ. (WLTP) -ή 95 γρ./χλμ βάσει NEDC)- την περίοδο 2020-2024 σε 93,6 γρ./χλμ. με βάση το πρωτόκολλο WLTP για το 2025.

Πριν τη νέα απόφαση της ΕΕ για την άτυπη «παράταση» των παραπάνω ορίων οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν σπεύσει στην μέθοδο ενός διαφορετικού είδους συμψηφισμού, προκειμένου να μειώσουν τον κίνδυνο των υπέρογκων προστίμων. Η μέθοδος έγκειται στην συνδυαστική καταμέτρηση εκπομπών ρύπων εταιρειών με τις Stellantis, Toyota και Ford να έχουν ήδη στραφεί στην Tesla για αυτό τον σκοπό και την Mercedes-Benz να έχει προσεγγίσει τις Volvo/Polestar.

Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων για το 2024 συρρικνώθηκαν κατά 1,3% σε 1.995.363 μονάδες, δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δυνητικά θα ήθελαν αν επιτύχουν τους παραπάνω στόχους για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Με δεδομένες τις πωλήσεις της προηγούμενης χρονιάς οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έπρεπε να αυξήσουν τις πωλήσεις EV σε ποσοστό 20-25% προκειμένου να αποφύγουν τα πρόστιμα.

Εξ ου και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταξύ των οποίων οι όμιλοι VW, Stellantis και Renault χαιρέτισαν τη νέα απόφαση της ΕΕ ενώ της ίδιας υποδοχής έτυχε η ανακοίνωση και από τις Ιταλία και Τσεχία οι οποίες είχαν ταχθεί υπέρ μιας «χαλάρωσης» των μέτρων.

Η Ιταλία δια στόματος του υπουργού βιομηχανίας της, Adolfo Urso, δήλωσε μάλιστα ότι «ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σώθηκε» ενώ ο τσέχος υπουργός μεταφορών, Martin Kupka, δήλωσε ότι θα ζητήσουν μάλιστα πενταετή παράταση.

Ο επικεφαλής του ομίλου VW, Oliver Blume δήλωσε ότι καλωσορίζει «τη ρεαλιστική προσέγγιση της ΕΕ» η οποία δεν επηρεάζει τους στόχους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που έχουν τεθεί, δίνοντας ωστόσο στις αυτοκινητοβιομηχανίες ευελιξία προκειμένου να επενδύσουν σε νέα προσιτά μοντέλα.

Ο όμιλος Stellantis εξέδωσε ανακοίνωσε όπου αναφέρεται ότι «καλωσορίζει την ανακοίνωση που έγινε από την πρόεδρο της Κομισιόν» και χαρακτηρίζει την κίνηση «ως ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση» προκειμένου να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας η οποία θα παραμένει πιστή στους στόχους που έχουν τεθεί και στην ηλεκτροκίνηση.

«Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία σε συνδυασμό με τα δυνητικά κίνητρα για την αγορά, φθηνότερη πράσινη ενέργεια και επενδύσεις στο δίκτυο φόρτισης μπορεί να λειτουργήσει ως επιταχυντής για την αποδοχή της ηλεκτροκίνησης», καταλήγει η ανακοίνωση του ομίλου Stellantis o επικεφαλής της οποίας, John Elkann συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις που πραγματοποιούνται από τον προηγούμενο μήνα στις Βρυξέλλες μεταξύ ευρωπαίων αξιωματούχων και εκπροσώπων των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Η Renault από την πλευρά της δήλωσε ότι η ευελιξία που δίνει η ΕΕ στις αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων, θα τη βοηθήσει να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της και θα της επιτρέψει να ενισχύσει τις προσπάθειες της προς την κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης.

Ο ACEA από την πλευρά του ο οποίος αρχικά είχε επιδιώξει μια μεγαλύτερη παράταση, χαρακτήρισε ως θετική την κίνηση της ΕΕ, σημειώνοντας ωστόσο ότι η συμμόρφωση με τις προδιαγραφές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, θα εξακολουθήσει να αποτελεί πρόκληση. Όπως σημειώνει στη σχετική ανακοίνωση ο γενικός γραμματέας του ACEA, Sigrid de Vries, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αντιμετωπίσει δυσάρεστες εναλλακτικές, συμπεριλαμβανομένων, δραστικών εκπτώσεων, μείωση της παραγωγής ή εξαγορά «credits» εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από αυτοκινητοβιομηχανίας όπως η Tesla και οι κινέζοι κατασκευαστές.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η ανακοίνωση της CLEPA, (ένωση προμηθευτών των αυτοκινητοβιομηχανιών), η οποία σημειώνει ότι: «το ερώτημα παραμένει∙ πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε την αναθεώρηση της πολιτικής των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα με έμφαση στην τεχνολογία, επιτρέποντας την ταυτόχρονη προώθηση της ηλεκτροκίνησης και παραπληρωματικών τεχνολογιών όπως τα plug-in υβριδικά οχήματα, τα υβριδικά και τις εναλλακτικές τεχνολογίες καυσίμου».

Κάπως αυτονόητα υπάρχουν και αντίθετες απόψεις όπως αυτή της Volvo, η οποία σύμφωνα με ανακοίνωση του επικεφαλής της, Jim Rowan, «οι προδιαγραφές εκπομπών της ΕΕ έδωσαν στην αυτοκινητοβιομηχανία άφθονο χρόνο να προετοιμαστεί και να συμμορφωθεί. Η Volvo έχει προχωρήσει σε γενναίες επενδύσεις προκειμένου να είναι έτοιμη για το 2025. Εταιρείες όπως η δική μας δεν πρέπει να τίθενται σε μειονεκτική θέση από αποφάσεις της τελευταίας στιγμής και αλλαγές στη νομοθεσία». Να σημειωθεί ότι η σουηδική φίρμα είναι από τις εταιρείες που υπερκαλύπτουν τις απαιτήσεις που είχαν τεθεί για το 2025 εξ ου και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών, θα αποκόμιζε περί τα 300 εκατομμύρια ευρώ από αυτοκινητοβιομηχανίες που θα επεδίωκαν την μέθοδο του συμψηφισμού για φέτος.

Περισσότερες λεπτομέρειες για το σχέδιο της ΕΕ για την χαλάρωση των μέτρων καθώς και για μια σειρά κινήτρων που θα αποσκοπούν στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την ενίσχυση της αγοράς των EV, αναμένεται να ανακοινωθούν τις αμέσως επόμενες ημέρες.