Οι άνθρωποι – τουλάχιστον όσοι έχουμε το προνόμιο και τη δυστυχία να συγκαταλεγόμαστε στους πολίτες του λεγόμενου «πρώτου κόσμου»- έχουμε περίεργους τρόπους να εκφράζουμε και κυρίως – στους καιρούς του «ποστάρω, άρα υπάρχω»- να επιδεικνύουμε τα συναισθήματά μας. Ο πιο κοινός, προσβάσιμος και διαδεδομένος από αυτούς είναι να ξοδεύουμε – με την πρόφαση ότι προσφέρουμε.

«Κλειδωμένες» αγάπες στην Pont des Arts του Παρισιού. REUTERS/Charles Platiau (FRANCE – Tags: SOCIETY TRAVEL)
Δε θα μπορούσε να υπάρξει πιο απτή και ανάγλυφη επιβεβαίωση για το παραπάνω από τη μάλλον κοινή παραδοχή πως τα Χριστούγεννα εκτός από την επέτειο της γέννησης του Θεανθρώπου για τη χριστιανοσύνη σηματοδοτεί και την πλέον προσοδοφόρα για το παγκόσμιο εμπόριο γιορτή. Το παραπάνω τεκμηριώνεται μάλιστα και με στοιχεία.
Όπως εκείνα της Τράπεζας της Αγγλίας, η οποία έχει καταγράψει μέχρι τελευταίου σεντ την αύξηση που παρατηρείται στα έξοδα ενός μέσου Βρετανού στη διάρκεια της μεγαλύτερης και της πιο φωτογενούς εορταστικής περιόδου του χρόνου.
Το 14% των συμπατριωτών μας δηλώνει πως νιώθει ρομαντισμό και αγάπη κάθε που ξημερώνει 14η Φεβρουαρίου ενώ το συντριπτικό 54% δηλώνει την παγερή αδιαφορία του προς την επέτειο των όπου γης ερωτευμένων.
Σύμφωνα με τις καταγραφές της η αύξηση των εξόδων ανά πολίτη αγγίζει τις 713 λίρες, είναι δηλαδή ποσοστιαία μεγαλύτερη κατά 29%. Αλλά τα Χριστούγεννα είναι πίσω μας, μα και μπροστά μας – συγκεκριμένα μόλις 314 ημερολογιακές ημέρες μακριά.
Μεγάλη η (καταναλωτική) χάρη του
Κανένα πρόβλημα για τον καταναλωτικό πολιτισμό μας, αφού οι άνθρωποι είμαστε ανεξάντλητα επινοητικοί στο να δημιουργούμε γιορτές και άρα αφορμές για ψώνια. Δε θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερο παράδειγμα από την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, η οποία είθισται να εορτάζεται κάθε 14η Φεβρουαρίου.

Περιμένοντας τον Άγιο Βαλεντίνο στο χιονισμένο Empire State Building της Νέας Υόρκης. REUTERS/Shannon Stapleton
Μόνο οι πολίτες των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής προβλέπεται ότι τη φετινή «ημέρα της αγάπης» θα δαπανήσουν – σύμφωνα με τα στοιχεία της αμερικανικής ομοσπονδίας λιανεμπορίου (NRF)- περί τα 27,5 δισεκατομμύρια δολάρια για λουλούδια, καρδιές από σοκολάτα, σύντομες αποδράσεις με τους αγαπημένους τους, χαριτωμένα αρκουδάκια και άλλα συμπαρομαρτούντα που έχουν συνδεθεί συμβολικά με την έκφραση του μάλλον ύψιστου ανθρώπινου συναισθήματος.
Καθόλου άσχημα δηλαδή για μια ομιχλώδη ως προς τις καταβολές και την ιστορία της επέτειο μνήμης ενός Αγίου, για την πραγματική ταυτότητα του οποίου οι σκαπανείς της ιστορίας εξακολουθούν να ερίζουν και η Καθολική Εκκλησία στρίμωξε από το 1969 την ίδια ημέρα με την γιορτή των Αγίων Κύριλλου και Μεθόδιου.
Οι Έλληνες θα δαπανήσουν μόλις και μετά βίας 30,57 ευρώ, προκειμένου να εκφράσουν την αγάπη τους στο άλλο τους μισό. Οι άνδρες μάλιστα εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα από τις γυναίκες.
Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για τους όπου γης ερωτοχτυπημένους – με ή χωρίς ανταπόκριση-, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη προκειμένου να μεταφράσουν το αίσθημά τους σε καταναλωτικά αγαθά.
Πιο δημοφιλές δώρο σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα το NRF για τις ΗΠΑ είναι τα γλυκά, ακολουθούμενα από τα λουλούδια, τις ευχετήριες κάρτες, την εμπειρία ενός ρομαντικού δείπνου και τα κοσμήματα.
Οι Αμερικανοί υπολογίζεται ότι θα ξοδέψουν φέτος 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια για κοσμήματα, 5,4 εκατομμύρια για εξόδους, 2,9 εκατομμύρια σε λουλούδια και 2,5 δισεκατομμύρια σε γλυκά. Οι δαπάνες μάλιστα έχουν ξεπεράσει παρασάγγας την περίοδο προ της πανδημίας. Το 2019 ξοδεύτηκαν περί τα 20 δις φέτος. Φέτος ο τζίρος θα είναι αυξημένος κατά 7 δισεκατομμύρια δολάρια.

250 εκατομμύρια τριαντάφυλλα αναμένεται να πουληθούν τη φετινή 14η Φεβρουαρίου μόνο στις ΗΠΑ. REUTERS/Luisa Gonzalez
Μόνο οι Αμερικανοί ανθοπώλες προβλέπουν πως θα πουληθούν 250 εκατομμύρια τριαντάφυλλα – στη συντριπτική πλειοψηφία τους κόκκινα-, πράγμα που μοιάζει σχεδόν λογικό, αφού υπολογίζεται πως την 14η Φεβρουαρίου έξι εκατομμύρια πολίτες (μόνο στις ΗΠΑ) προτείνουν στους/στις αγαπημένους/ες να περάσουν το υπόλοιπο της ζωής τους μαζί. Κλισέ αλλά πραγματικό.
Σεμνοταπεινός Βαλεντίνος
Πιο μετριοπαθή είναι μάλλον τα πράγματα στη χώρα μας – τουλάχιστον από οικονομικής άποψης. Φυσικά και οι Έλληνες θα γιορτάσουν και φέτος τον Άγιο του έρωτα και της αγάπης, αλλά με νηφαλιότητα και ορθολογισμό – τουλάχιστον οικονομικό.
Σύμφωνα με την έρευνα της εταιρίας Focus Bari η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο σε δείγμα 998 ερωτώμενων προκύπτει ότι συμπατριώτες μας θα δαπανήσουν μόλις και μετά βίας 30,57 ευρώ, προκειμένου να εκφράσουν την αγάπη τους στο άλλο τους μισό. Οι άνδρες μάλιστα εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα από τις γυναίκες – είπε κανείς κάτι για την τοξική πατριαρχία;
Υπολογίζεται πως την 14η Φεβρουαρίου έξι εκατομμύρια πολίτες (μόνο στις ΗΠΑ) προτείνουν στους/στις αγαπημένους/ες να περάσουν το υπόλοιπο της ζωής τους μαζί.
Το ίδιο φλεγματική μοιάζει και η στάση μας απέναντι στην ίδια τη γιορτή. Το 14% των ερωτηθέντων δήλωσε πως νιώθει ρομαντισμό και αγάπη κάθε που ξημερώνει 14η Φεβρουαρίου, το 17% πως πλημμυρίζει από χαρά, το 15% πως έχει μάλλον ανάμικτα συναισθήματα ενώ το συντριπτικό 54% δηλώνει την παγερή αδιαφορία του προς την επέτειο των απανταχού ερωτευμένων.
Πιο ρομαντικοί εμφανίζονται οι νέοι 18-24 ετών (ίσως γιατί είναι άμαθοι στα βάσανα του έρωτα ακόμα) και πιο χαρούμενοι για τον Άγιο Βαλεντίνο οι Θεσσαλονικείς, δικαιώνοντας μάλλον το προσωνύμιο της ερωτικής πόλης της συμπρωτεύουσας.

Ατενίζοντας τον έρωτα σε μορφή εικαστικής εγκατάστασης. REUTERS/Lam Yik REFILE – QUALITY REPEAT TPX IMAGES OF THE DAY
Ωστόσο το 60% των Θεσσαλονικέων δηλώνουν πως δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο για να ζήσουν τη φετινή 14η Φεβρουαρίου. Όπως και το 58% του συνόλου του πληθυσμού. Μόλις ένα 19% έχει προγραμματίσει την έξοδο για φαγητό κι ένα 13% δηλώνει πως σκοπεύει να περάσει τη βραδιά παρακολουθώντας ρομαντικές ταινίες κατ’ οίκον – κάπως πρέπει να αποσβέσει κανείς και τις συνδρομές της on demand TV.
Πάντως, φαίνεται πως ο λαός μας έχει καταλήξει σε ποσοστό 88% πως η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου είναι μια εμπορική και ουχί ρομαντική γιορτή ενώ το 87% από μας δηλώνει ευθαρσώς πως η αγάπη πρέπει να γιορτάζεται κάθε ημέρα και όχι μια φορά το χρόνο. Γι’ αυτό και μάλλον το 83% των συμπατριωτών μας δείχνει αποφασισμένο να μη διατυμπανίσει την αγάπη και τον έρωτα στα κοινωνικά δίκτυα ειδικά για την ημέρα των ερωτευμένων. Κουράγιο, αδέλφια. Σε λίγες μέρες ξημερώνει Τσικνοπέμπτη.