Οι Honda, Nissan και Mitsubishi ανακοίνωσαν από κοινού τον τερματισμό των συνομιλιών και διεργασιών με αντικείμενο την μεταξύ τους συγχώνευση η οποία θα οδηγούσε στη δημιουργία του υπ΄αριθμόν 3 ομίλου αυτοκινητοβιομηχανιών στον κόσμο.
Παρά το «ναυάγιο» των διαπραγματεύσεων για την συγχώνευση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν επίσης ότι θα συνεχίσουν να συνεργάζονται σε κρίσιμους τομείς όπως οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για αυτοκίνητα και η ηλεκτροκίνηση.
«Οι τρεις εταιρείες θα συνεργαστούν στο πλαίσιο μιας στρατηγικής συνεργασίας που θα στοχεύει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των ευφυών και ηλεκτροκίνητων οχημάτων», αναφέρει η κοινή ανακοίνωση των δύο εταιρειών.
Υπενθυμίζεται ότι στις 23 Δεκεμβρίου Honda και Nissan, το Νο2 και Νο3 της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας αντίστοιχα, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για την πλήρη μεταξύ τους συγχώνευση με την προοπτική ολοκλήρωσης της συμφωνίας και τη δημιουργία μιας νέας, ενιαίας εταιρικής οντότητας έως τον Αύγουστο του 2026. Την προσχώρηση στο deal είχε ανακοινώσει ότι θα διερευνούσε και η εταίρος της Nissan, Mitsubishi.
Με ξεχωριστή ανακοίνωση που εξέδωσαν από κοινού Honda και Nissan, αναφέρει ως λόγο της λύσης του μνημονίου συνεργασίας της 23ης Δεκεμβρίου την πρόταση της Honda να επιφέρει τροποποιήσεις σε αυτό και ότι ως εκ τούτου οι δύο εταιρείες, θα επιστρέψουν στην αρχική συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας όπου είχαν καταλήξει από τον Μάρτιο του 2024.
«Η Honda πρότεινε την αλλαγή της δομής της συνεργασίας, από τη δημιουργία μιας κοινοπραξίας όπου η Honda θα διόριζε την πλειονότητα των διευθυντών και του διευθύνοντος συμβούλου κατόπιν κοινής διαβούλευσης, όπως αρχικά αναφερόταν στο μνημόνιο συνεργασίας, σε μια δομή όπου η Honda θα αποτελούσε την μητρική εταιρεία και η Nissan θα αποκτούσε το καθεστώς θυγατρικής μέσω μιας ανταλλαγής μετοχών», αναφέρει χαρακτηριστικά η επίμαχη επίσημη ανακοίνωση.
«Ως αποτέλεσμα των συγκεκριμένων διαπραγματεύσεων οι δύο εταιρείες κατέληξαν ότι προκειμένου να τεθούν σε προτεραιότητα η ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων και η απρόσκοπτη εκτέλεση των καθηκόντων της εκάστοτε διοίκησης στις παρούσες ευμετάβλητες συνθήκες της αγοράς και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, είναι προτιμότερο να διακοπούν οι διαπραγματεύσεις», καταλήγει η ανακοίνωση.
Βάσει των όσων είχα ανακοινωθεί αρχικά πριν την κατάρρευση της συμφωνίας για συγχώνευση ο οικονομικός στόχος της συνεργασίας θα ήταν η δημιουργία μιας νέας παγκόσμιας δύναμης με έσοδα που θα ξεπερνούσαν τα 190 δισεκατομμύρια δολάρια και λειτουργικά κέρδη άνω των 19,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Σε επίπεδο πωλήσεων, βάσει των μεγεθών του 2024 οπότε η Honda κατέγραψε 3,81 εκ. πωλήσεις και η Nissan 3,35 εκ. πωλήσεις, δηλαδή, σύνολο 7,16 εκ. πωλήσεις, δυνητικά θα δημιουργείτο η τέταρτη δύναμη στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία μετά τον όμιλο Hyundai ο οποίος την προηγούμενη χρονιά κατέγραψε 7,23 εκ. πωλήσεις. Αν στο deal προσχωρούσε και η Mitsubishi η οποία το 2024 διέθεσε 855.306 οχήματα, ο νέος όμιλος θα ξεπερνούσε τους Κορεάτες, ανεβαίνοντας στην 3η θέση της παγκόσμιας κατάταξης με βάση πάντα τα μεγέθη πωλήσεων του 2024.
Όσο για τους λόγους που οδήγησαν σε επιδίωξη συμφωνίας τις Nissan και Honda, σε ό,τι αφορά την πρώτη, η σταδιακή λύση της 25ετούς συνεργασίας με την Renault, οι οικονομικές προκλήσεις και η ανάγκη αναδιάρθρωσης που αντιμετωπίζει ήδη από την περασμένη χρονιά καθώς και το στενό μαρκάρισμα από την Foxconn, φέρονται να αποτέλεσαν το έναυσμα.
Για την Honda η οποία όλα αυτά τα χρόνια έμεινε μακριά από στενές συνεργασίες, ο κύριος λόγος προσέγγισης της Nissan φέρεται να ήταν αφενός ο όγκος πωλήσεων που θα προέκυπτε από τη συνεργασία τους αλλά και η συνδρομή στο φιλόδοξο σχέδιο της σε επίπεδο ηλεκτροκίνησης, από τους τομείς της παραγωγής και της προμήθειας μπαταριών ως την εξέλιξη οχημάτων με το νέο software Asimo OS που η Honda ανακοίνωσε προσφάτως και για το οποίο έχει ήδη δρομολογήσει επενδύσεις 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό το πλάνο βέβαια αφορούσε κυρίως την ανάπτυξη των βιομηχανικών της υποδομών στον Καναδά και μένει να αποδειχθεί αν με φόντο τη διακυβέρνηση Trump θα παραμείνει ως έχει.
Σε ό,τι αφορά τον επιθυμητό όγκο πωλήσεων, εκτός από τα ανωτέρω μεγέθη του 2024 για τις δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες και τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούν σε παγκόσμιο επίπεδο στον κλάδο, χρήσιμο θα ήταν να σημειωθεί ότι η κινεζική BYD είδε τις πωλήσεις της την περασμένη χρονιά να αυξάνονται σε 4,27 εκατομμύρια μονάδες, δηλαδή περισσότερες τόσο από την Honda όσο και από την Nissan, καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με το 2023 κατά το θεαματικό ποσοστό του 41%.