Οι έρευνες των σωστικών συνεργείων συνεχίζονται στο ποταμό Ποτόμακ. Όλοι οι επιβαίνοντες τόσο στο αεροπλάνο όσο και στο ελικόπτερο θεωρούνται νεκροί και δύτες προσπαθούν να εντοπίσουν τις 67 σορούς.

Μέχρι στιγμής έχουν καταφέρει να ανασύρουν 41 οι τρεις εκ των οποίων ανήκουν στους επιβαίνοντες στο ελικόπτερο. Πλέον, όλο το ενδιαφέρον έχει επικεντρωθεί στο να εξακριβωθούν τα αίτια της τραγωδίας.

Το ανθρώπινο λάθος είναι το επικρατέστερο σενάριο, με τους χειρισμούς του πιλότου του στρατιωτικού ελικοπτέρου να βρίσκονται στο επίκεντρο των ερευνών. Για να δοθούν οι απαντήσεις θα πρέπει να βρεθούν όλα τα μαύρα κουτιά.

Αυτά που βρίσκονταν στο αεροσκάφος έχουν εντοπιστεί, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για εκείνο του ελικοπτέρου. Μάλιστα, για αυτό το λόγο έχουν επιστρατευτεί ειδικοί για να μπορέσουν να βγάλουν το μαύρο κουτί του ελικοπτέρου χωρίς να αλλοιωθεί το περιεχόμενό του.

Πάντως, αυτό που φαίνεται και από τα νέα βίντεο της σύγκρουσης είναι ότι το ελικόπτερο πετούσε πάνω από το όριο των 200 ποδιών.

Οι ερωτήσεις που ζητούν απαντήσεις στα μαύρα κουτιά

Οι καταγραφείς φωνής και δεδομένων πτήσης από την πτήση 5342 της American Airlines αναλύονται ήδη. Καθώς οι ερευνητές αρχίζουν να συνθέτουν τα κομμάτια που οδήγησαν στη σύγκρουση το βράδυ της Τετάρτης, ακολουθούν ορισμένα από τα ερωτήματα και τα θέματα που έχουν προκύψει:

  1. Το αίτημα για αλλαγή διαδρόμου προσγείωσης; Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας ζήτησε από την πτήση 5342 να προσγειωθεί σε διαφορετικό, μικρότερο διάδρομο πριν από τη συντριβή, αλλάζοντας την πορεία πτήσης του αεροσκάφους ώστε να διασταυρωθεί με εκείνη του ελικοπτέρου H-60.
  2. Το ύψος του ελικοπτέρου; Οι ουρανοί γύρω από το Εθνικό Αεροδρόμιο Reagan έχουν συγκεκριμένες διαδρομές που έχουν σχεδιαστεί για να αποτρέπουν τις συγκρούσεις. Το H-60 ακολουθούσε μια διαδρομή κατά μήκος του ποταμού Potomac που περιορίζει τα ελικόπτερα σε μέγιστο ύψος 200 ποδιών. Τις στιγμές που αφότου οι πιλότοι επιβεβαίωσαν ότι το αεροσκάφος CRJ ήταν ορατό και ότι θα έπαιρναν μέτρα αποφυγής, το H-60 ανέβηκε περίπου 100 πόδια, συναντώντας το CRJ700 καθώς αυτό προσέγγιζε τον διάδρομο προσγείωσης.
  3. Πώς ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας μετέδιδε τις προειδοποιήσεις και το χρόνο προειδοποίησης; Αφού οι ελεγκτές επιβεβαίωσαν την αλλαγή διαδρομής με την πτήση 5342, ενημερώθηκε το πλήρωμα του ελικοπτέρου. Τα αεροσκάφη απείχαν λίγο περισσότερο από 5 μίλια μεταξύ τους εκείνη τη στιγμή. Στη συνέχεια, περίπου 20 δευτερόλεπτα πριν από τη συντριβή -με τα δύο αεροσκάφη να απέχουν πλέον λιγότερο από 1,4 μίλια- ο ATC έλαβε προειδοποίηση για πιθανή σύγκρουση. Ο ελεγκτής ενημέρωσε και πάλι μέσω ασυρμάτου το πλήρωμα του H-60 ρωτώντας αν είχαν το περιφερειακό αεροσκάφος σε οπτική επαφή και κάλεσε το ελικόπτερο να περάσει πίσω από το αεροπλάνο. Το πλήρωμα του H-60 είπε ότι είχε το αεροσκάφος στον ορίζοντα. Λίγα λεπτά αργότερα τα αεροσκάφη συγκρούστηκαν.
  4. Τι μπορούσε να δει το πλήρωμα του ελικοπτέρου; Τη νύχτα και με τη γωνία που έπαιρνε το τζετ, ίσως ήταν δύσκολο για το πλήρωμα του H-60 να διακρίνει τα φώτα του αεροσκάφους από τον ορίζοντα της πόλης πίσω του. Οι ειδικοί μελετούν επίσης αν το πλήρωμα μπορεί να αναγνώρισε λανθασμένα ένα άλλο αεροσκάφος που ακολουθούσε το CRJ.
  5. Έπαιξαν ρόλο τα γυαλιά νυχτερινής όρασης; Το υπουργείο Άμυνας επιβεβαίωσε ότι το πλήρωμα του ελικοπτέρου φορούσε γυαλιά νυχτερινής όρασης. Είναι πιθανόν τα γυαλιά να αποτέλεσαν σχετικό παράγοντα, είτε δυσκολεύοντας τη διάκριση του φωτισμού του αεροσκάφους από την πόλη πίσω του, είτε ενδεχομένως επηρεάζοντας την περιφερειακή όραση του πληρώματος.
  6. Ποιος ήταν ο ρόλος, εάν υπήρχε, της τεχνολογίας σύγκρουσης επί του σκάφους; Τα αεροσκάφη είναι συνήθως εξοπλισμένα με τεχνολογία που βοηθά τους πιλότους να εντοπίσουν αν διατρέχουν κίνδυνο σύγκρουσης. Δεν είναι σαφές αν το H-60 ήταν εξοπλισμένο με το σύστημα που θα μπορούσε να είχε προειδοποιήσει το πλήρωμα νωρίτερα. Η τεχνολογία αυτή είναι, ωστόσο, περιορισμένη σε χαμηλότερα ύψη. Σε ένα σενάριο σε υψηλότερα σημεία του ουρανού, το σύστημα προειδοποιεί τους πιλότους και δίνει μια σαφή κατεύθυνση προς την οποία πρέπει να στραφεί το αεροσκάφος. Αυτή η λειτουργία κατεύθυνσης απενεργοποιείται κάτω από τα 1.000 πόδια για να αποτρέψει τους πιλότους από το να στρίψουν κατά λάθος πολύ κοντά στο έδαφος.

H τραγωδία που αποφεύχθηκε 24 ώρες πριν

Όπως αποκαλύπτεται, 24ώρες πριν την τραγωδία αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή σύγκρουση μεταξύ ενός δεύτερου αεροπλάνου και ενός δεύτερου ελικοπτέρου.
Συγκεκριμένα, την Τρίτη αεροσκάφος που ερχόταν από αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την τελευταία στιγμή την προσγείωση όταν αντιλήφθηκε την παρουσία ελικοπτέρου.

Όπως αποκαλύπτει η Wall Street Journal, ο πύργος ελέγχου ρώτησε γιατί το αεροπλάνο έκανε αυτή τη κίνηση, με τον χειριστή να απαντά πως το σύστημα του αεροπλάνου τον ειδοποίησε για πιθανή πορεία σύγκρουσης με το ελικόπτερο.

Τα τελευταία 3 χρόνια έχουν υπάρξει πολλά παρ’ ολίγον συγκρούσεις σύμφωνα με έρευνα που έγινε.

Οι έρευνες για το ατύχημα συνεχίζονται ενώ μετά την τραγωδία θα κλείσει ο εναέριος χώρος γύρω από το αεροδρόμια για τα ελικόπτερα ενώ στην περιοχή θα πετούν μόνο ελικόπτερα της αστυνομίας και ιατρικά.

Τα παράπονα των πιλότων που έμειναν στα συρτάρια

Οι πιλότοι του στρατού έχουν εμπλακεί σε μια σειρά από αεροπορικά ατυχήματα κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που αφορούσαν Black Hawk. Κατά το οικονομικό έτος 2024, τουλάχιστον εννέα στρατιώτες, ένας εργολάβος και ένας πολίτης έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις στις οποίες ενεπλάκησαν αεροσκάφη του Στρατού, σύμφωνα με έκθεση του Ιανουαρίου 2025.

Τον περασμένο Απρίλιο, ένας πιλότος ανέφερε ότι πλησίασε επικίνδυνα ένα στρατιωτικό ελικόπτερο ενώ ερχόταν για προσγείωση. «Πρόταση: Πρέπει να υπάρχει καλύτερος διαχωρισμός για την κυκλοφορία του DCA στο ποτάμι με οπτική επαφή με την κυκλοφορία ελικοπτέρων που πετούν πάνω και κάτω από το ποτάμι», έγραψε ο πιλότος.

Τέτοιες προειδοποιήσεις δεν είναι κάτι καινούργιο. «Γιατί ο πύργος ελέγχου επιτρέπει τέτοιες ανοησίες από τον στρατό σε μια τόσο κρίσιμη περιοχή;» έγραψε ένας άλλος πιλότος το 2006, σύμφωνα με τα αρχεία που εξέτασε η Wall Strett Journal. «Αυτό είναι θέμα ασφάλειας και πρέπει να διορθωθεί» είχε αναφέρει αλλά δεν εισακούστηκε.

Οι πτήσεις ξεπερνούν τον σχεδιασμό του αεροδρομίου

Μάλιστα, παρά τα παράπονα των πιλότων που έχουν καταγραφεί επίσημα σε εκθέσεις τους, υπήρξαν πολλοί γερουσιαστές οι οποίοι ζητούσαν να αυξηθούν οι απευθείας πτήσεις από το συγκεκριμένο αεροδρόμιο για τις πολιτείες τους. Για παράδειγμα ο γερουσιαστής Τζον Μακέιν (Αριζόνα), πίεσε για μια απευθείας πτήση από το Ρίγκαν στο Φοίνιξ, αν και ο ίδιος προσωπικά απέφυγε να την πετάξει για να αποφύγει την εντύπωση ότι επιδίωξε την πτήση για τη δική του εξυπηρέτηση.

Εδώ, όμως υπάρχει ένα άλλο πρόβλημα. Το «Ρίγκαν» σχεδιάστηκε για περίπου 15 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, αλλά μέχρι το 2023 ο όγκος των επισκεπτών του ξεπέρασε τα 25 εκατομμύρια ετησίως και έφτασε τις 820 απογειώσεις και προσγειώσεις κατά μέσο όρο ημερησίως. Για να αυξηθεί ο αριθμός των πτήσεων, υπήρξε ένα σταθερό «ψαλίδισμα» ενός κανόνα του υπουργείου Μεταφορών που απαγόρευε στις αεροπορικές εταιρείες να πετούν από το Ρίγκαν σε προορισμούς πέραν των 1.250 μιλίων, δήλωσε ο γερουσιαστής Μαρκ Γουόρνερ.

Ενώ αυτό οδήγησε σε παράπονα για τον αυξανόμενο αριθμό καθυστερήσεων των πτήσεων, υπήρχαν υποκείμενες ανησυχίες για την ασφάλεια. «Είμαι ευγνώμων που δεν υπάρχει απώλεια ζωής, αλλά είναι απλά απαράδεκτο», δήλωσε ο Γουόρνερ από το βήμα της Γερουσίας τον Απρίλιο, μία ημέρα μετά από ένα παρ’ ολίγον ατύχημα μεταξύ δύο πτήσεων, όταν τα αεροπλάνα της Southwest και της JetBlue παραλίγο να πέσουν το ένα πάνω στο άλλο καθώς διέσχιζαν τον ίδιο διάδρομο προσγείωσης.

Οι τελευταίες εξελίξεις στην τραγωδία

  • Συνεχίζονται οι έρευνες για 26 σορούς: Τα σωστικά συνεργεία έχουν ανασύρει τουλάχιστον 41 πτώματα. Ο θάνατος και των 67 επιβατών και των δύο αεροσκαφών καθιστά τη συντριβή την πιο θανατηφόρα αεροπορική καταστροφή σε αμερικανικό έδαφος τα τελευταία 23 χρόνια.
  • Τα μαύρα κουτιά και η έκθεση: Οι ερευνητές που εξετάζουν τα δεδομένα των μαύρων κουτιών που ανακτήθηκαν από το αεροσκάφος σχεδιάζουν να δημοσιεύσουν μια προκαταρκτική έκθεση εντός 30 ημερών. Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι έρευνες για το μαύρο κουτί του ελικοπτέρου.
  • Πολιτική διαμάχη για το δυστύχημα: Ο Τραμπ κατηγόρησε τα προγράμματα διαφορετικότητας για τη συντριβή, έναν ισχυρισμό που αποκρούστηκε γρήγορα από τον πρώην υπουργό Μεταφορών Πιτ Μπάτιγκιγκ. Οι νομοθέτες του ΓΑΠ προειδοποίησαν να μην βγάζουν βιαστικά συμπεράσματα. Ο πρόεδρος δήλωσε αργότερα ότι το ελικόπτερο πετούσε πολύ ψηλά.
  • Η παραλίγο τραγωδία: Μια ημέρα πριν από τη μοιραία σύγκρουση, ένα άλλο αεροπλάνο ματαίωσε την πρώτη του προσγείωση για να αποφύγει ένα ελικόπτερο που βρισκόταν στο δρόμο του.

Οι μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες επί αμερικανικού εδάφους