Η αεροπορική τραγωδία που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης στην Ουάσιγκτον έχει βυθίσει στο πένθος τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Τραμπ και όλων των αρμοδίων οι 64 επιβαίνοντες στο αεροπλάνο (60 επιβάτες και 4 μέλη πληρώματος) και οι τρεις που βρίσκονταν στο ελικόπτερο είναι νεκροί.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ δεσμεύτηκε ότι θα βρεθούν τα αίτια της τραγωδίας και θα παρθούν μέτρα για να μην επαναληφθεί. Ποια είναι όμως τα δεδομένα που υπάρχουν και ποια είναι τα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις.

Τι συνέβη;

Τα ξημερώματα της Πέμπτης ένα επιβατικό αεροσκάφος και ένα ελικόπτερο της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ συγκρούστηκαν. Η πτήση 5342 είχε αναχωρήσει από τη Γουίτσιτα του Κάνσας και ήταν προγραμματισμένο να προσγειωθεί στην Ουάσιγκτον στις 21:00 (τοπική ώρα· στις 04:00 ώρα Ελλάδας). Σύμφωνα με την American Airlines, στο επιβατικό αεροσκάφος επέβαιναν 64 άνθρωποι, 60 επιβάτες και τέσσερα μέλη του πληρώματος. Στο στρατιωτικό ελικόπτερο επέβαιναν τρία άτομα.

Από τη σύγκρουση στον αέρα τα δύο αεροσκάφη βρέθηκαν στον ποταμό. Το αεροπλάνο κόπηκε σε τρία κομμάτια, ενώ ενώ το ελικόπτερο βρέθηκε αναποδογυρισμένο στον πυθμένα του ποταμού. Όλα τα συντρίμμια βρίσκονται σε βάθος από 1,5 μέχρι 2,5 μέτρα.

Τι δείχνει η επικοινωνία του πύργου ελέγχου με τον πιλότο του ελικοπτέρου;

Ρεπορτάζ της Wall Street Journal αναφέρει ότι ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας είχε δώσει εντολή στον πιλότο του στρατιωτικού ελικοπτέρου να περιμένει την προσγείωση του αεροπλάνου.

Λίγο μετά τις 8:47 μ.μ. της Τετάρτης, ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στο Εθνικό Αεροδρόμιο Ρίγκαν μετέδωσε μια φαινομενικά συνηθισμένη ερώτηση και οδηγία: «PAT25, έχετε το CRJ σε οπτική επαφή;» ρώτησε ένα ελικόπτερο Black Hawk του αμερικανικού στρατού, ζητώντας του να έχει το νου του για ένα αεροσκάφος Bombardier της American Airlines που μετέφερε 60 επιβάτες και τέσσερα μέλη πληρώματος από τη Wichita του Kan. Το ελικόπτερο βρισκόταν σε εκπαιδευτική αποστολή, όπως θα έλεγαν αργότερα οι αξιωματούχοι.

«PAT25, περάστε πίσω από το CRJ», είπε τότε ο ελεγκτής καθώς η πτήση 5342 της American Airlines κατέβαινε πάνω από τον ποταμό Ποτόμακ λίγες στιγμές πριν από την προσγείωση. Το «CRJ» είναι η συντομογραφία της αεροπορίας για το Canadair Regional Jet.

Τι μπορεί να οδήγησε στην τραγωδία;

ΠΗΓΗ: GUARDIAN

Από την αρχή αυτό που εξετάζεται ως πιθανότερο αίτιο της τραγωδίας είναι το ανθρώπινο λάθος. Αρχικά το βάρος έπεσε πάνω στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ωστόσο όπως αποδείχτηκε υπήρξε επικοινωνία ανάμεσα στον πύργο ελέγχου και το ελικόπτερο.

  • Γιατί ο πύργος ελέγχου επικοινώνησε με το ελικόπτερο: Σε αντίθεση με τα αεροπλάνα τα ελικόπτερα παίρνουν οδηγίες σύμφωνα με την οπτική επαφή. Ο πύργος ελέγχου ρώτησε τον πιλότο εάν είχε οπτική επαφή με το αεροσκάφος και όταν πήρε θετική απάντηση του ζήτησε να περάσει από πίσω του.
  • Μπερδεύτηκε ο πιλότος; Σύμφωνα με τα δεδομένα που υπάρχουν εκείνη τη στιγμή υπήρχαν τουλάχιστον δύο αεροσκάφη στο οπτικό πεδίο του πιλότου του ελικοπτέρου. Το ένα στην ευθεία του και στο βάθος και το άλλο (με το οποίο τελικά συγκρούστηκε) προς τα αριστερά του. Δεν αποκλείεται ο πιλότος να είδε το πρώτο αεροπλάνο και όχι το δεύτερο.
  • Το δεδομένο λάθος: Το ελικόπτερο και το μοιραίο αεροσκάφος πετούσαν ακριβώς στο ίδιο ύψος. Σύμφωνα με το στίγμα του ελικοπτέρου αυτό δεν άλλαξε καθόλου πορεία παρά μόνο την τελευταία στιγμή σε μια προσπάθεια για να αποφύγει την σύγκρουση αλλά ήταν αργά.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του στρατού και της Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα πάρουν καταθέσεις από όλους τους εμπλεκόμενους για να φτάσουν στο τελικό πόρισμα. Το ανθρώπινο λάθος φαντάζει ως το επικρατέστερο σενάριο ωστόσο πρέπει να αναλυθούν όλα τα δεδομένα από τα μαύρα κουτιά και από τις συνομιλίες που υπήρξαν ανάμεσα στον πύργο ελέγχου κ, το αεροσκάφος και το ελικόπτερο.

Ειδικά το τελευταίο είναι κομβικής σημασίας αφού το σενάριο ο πιλότος του ελικοπτέρου, το οποίο βρισκόταν σε εκπαιδευτική πτήση, να είδε άλλο αεροσκάφος από εκείνο με το οποίο τελικά συγκρούστηκε είναι εξαιρετικά πιθανό.

Γιατί είχαν παραπονεθεί οι πιλότοι στο παρελθόν;

Το δυστύχημα έφερε στην επιφάνεια τα παράπονα που είχαν κάνει κατά καιρούς οι πιλότοι οι οποίοι πετούσαν συχνά στο αεροδρόμιο Ρίγκαν.  Ορισμένοι πιλότοι είχαν παραπονεθεί ότι ο εναέριος χώρος γύρω από το Εθνικό Αεροδρόμιο Ρίγκαν έχει γίνει υπερβολικά γεμάτος και δυνητικά επικίνδυνος, ο κυβερνήτης της Βιρτζίνια Γκλεν Γιάνγκκιν ρωτήθηκε για το θέμα το πρωί της Πέμπτης.

«Αυτή θα είναι μια εξαιρετικά σημαντική έρευνα επειδή πρόκειται για μια πολύ πολυσύχναστη περιοχή», δήλωσε ο Ρεπουμπλικανός κυβερνήτης στο CNN. «Πρόκειται για μια πολυσύχναστη περιοχή που ήταν ασφαλής και αυτό που συνέβη εδώ είναι κάτι που πρέπει να φτάσουμε στην άκρη για να το καταλάβουμε, ώστε να μην ξανασυμβεί ποτέ».

Είχε συμβεί ξανά δυστύχημα στο ίδιο σημείο;

Στις 13 Ιανουαρίου 1982, πριν από σχεδόν 43 χρόνια σήμερα, η καταστροφική συντριβή της πτήσης 90 της Air Florida στοίχισε τη ζωή σε 74 ανθρώπους. Το εμπορικό αεροσκάφος θα πετούσε από το Εθνικό Αεροδρόμιο της Ουάσινγκτον (σημερινό Εθνικό Αεροδρόμιο Ρίγκαν) προς τη Νότια Φλόριντα όταν συγκρούστηκε με τη γέφυρα της 14ης οδού, που βρίσκεται μόλις λίγα χιλιόμετρα από τον Λευκό Οίκο. Η σύγκρουση προκάλεσε την πτώση του αεροσκάφους στα παγωμένα νερά του ποταμού Ποτόμακ. Η σύγκρουση συνέθλιψε πολλά οχήματα στη γέφυρα, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τέσσερις οδηγοί.

Εβδομήντα επιβάτες και τέσσερα μέλη του πληρώματος που επέβαιναν στο Boeing 727 έχασαν τη ζωή τους στη συντριβή. Ως εκ θαύματος, πέντε επιζώντες κατάφεραν να ξεφύγουν από το βυθιζόμενο αεροπλάνο.

  • Τι έφτιαξε τότε: Η έρευνα για το δυστύχημα αποκάλυψε ότι ευθύνεται ένας συνδυασμός δύσκολων καιρικών συνθηκών και ανθρώπινου λάθους. Μια ισχυρή χιονοθύελλα είχε πλήξει την Ουάσινγκτον, με αποτέλεσμα να συσσωρευτεί πάγος και χιόνι στα φτερά του αεροπλάνου. Οι καθυστερήσεις στο αεροδρόμιο συνέβαλαν σε παρατεταμένο χρόνο στο έδαφος, γεγονός που οδήγησε το πλήρωμα να χειρίζεται το αεροσκάφος σε μη ασφαλείς συνθήκες, ανέφερε η USA TODAY.
  • Τι ανέφερε η έκθεση: Σύμφωνα με έκθεση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η συντριβή συνέβη επειδή πάγος και χιόνι συσσωρεύτηκαν στα φτερά του αεροπλάνου ενώ βρισκόταν στο έδαφος στο Εθνικό Αεροδρόμιο της Ουάσινγκτον. Ο πάγος δυσχέραινε τη σωστή πτήση του αεροπλάνου. Όταν το αεροπλάνο απογειώθηκε, δεν μπορούσε να αποκτήσει αρκετή ταχύτητα ή ύψος λόγω του πάγου στα φτερά, με αποτέλεσμα να χάσει τον έλεγχο. Η έκθεση της FAA κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο πάγος ήταν το κύριο πρόβλημα, καθώς εμπόδιζε το αεροπλάνο να αποκτήσει αρκετή άνωση για να παραμείνει με ασφάλεια στον αέρα.

Τι γνωρίζουμε για την τραγωδία

  • Στην πτήση 5342, ένα αεροσκάφος Bombardier CRJ700, επέβαιναν 60 επιβάτες και τέσσερα μέλη του πληρώματος. Οι τρεις στρατιώτες που επέβαιναν στο ελικόπτερο, ένα Sikorsky H-60, πραγματοποιούσαν εκπαιδευτική πτήση.
  • Τα σωστικά συνεργεία ανέσυραν 28 σορούς από το αεροπλάνο και ένα από το ελικόπτερο. Η επιβεβαίωση του θανάτου όλων των επιβαινόντων θα καταστήσει τη συντριβή την πιο θανατηφόρα αεροπορική καταστροφή σε αμερικανικό έδαφος τα τελευταία 23 χρόνια.
  • Μεταξύ των επιβατών του αεροσκάφους ήταν Αμερικανοί αθλητές του καλλιτεχνικού πατινάζ, προπονητές και συγγενείς που επέστρεφαν από προπονητικό καμπ. Τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι στο αεροπλάνο επέβαιναν δύο πρώην παγκόσμιοι πρωταθλητές.
  • Ο πρόεδρος Τραμπ κατηγόρησε τα προγράμματα ποικιλομορφίας για τη συντριβή, χωρίς να παραθέσει στοιχεία, εισάγοντας μια κομματική νότα αμέσως μετά την ηχηρή στιγμή ενότητας και θρήνου.