Εν αναμονή της ανακοίνωσης του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου εντός των επόμενων ημερών, καθώς η διαδικασία – μέσω διαγωνισμού – της αξιολόγησης των υποψηφίων για την κάλυψη της θέσης, ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή, ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Μόσχος δημοσιοποιεί έναν λεπτομερή απολογισμό των πεπραγμένων του κατά τη διάρκεια των τριών ετών που υπήρξε υπεύθυνος για την διοίκηση και τον προγραμματισμό του Εθνικού.
Τα ονόματα που ακούγονται για τη διαδοχή του κ. Μόσχου έχουν γνωστοποιηθεί μέσω διαφόρων διαρροών και ρεπορτάζ στα Μέσα Ενημέρωσης (προκρίνεται αυτό της Αργυρώς Χιώτη), ωστόσο θα πρέπει να περιμένουμε την τελική επιλογή της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, με απόφαση της οποίας θα οριστεί και ο/η επικεφαλής στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου, αφού η Υπουργός αξιολογήσει τις προτάσεις της αρμόδιας επιτροπής που εξέτασε τους υποψηφίους και παραδίδει στο Υπουργείο Πολιτισμού τα προτεινόμενα ονόματα κατά σειρά αξιολόγησης. Αν η Υπουργός Πολιτισμού δεν επιλέξει το πρόσωπο που προτείνει η επιτροπή ως πρώτη της επιλογή, θα πρέπει να αιτιολογήσει την απόφασή της (αιτιολόγηση απόφασης προβλέπεται από το νόμο και στην περίπτωση που η Υπουργός συμπλεύσει με την απόφαση της επιτροπής).
Υπενθυμίζουμε ότι ο κ. Μόσχος ανέλαβε τη διοίκηση του ΕΘνικού Θεάτρου μετά το σκάνδαλο Λιγνάδη και κλήθηκε να διαχειριστεί την κρίση κατά την περίοδο των φοιτητικών καταλήψεων στις αρχές του 2023 με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα 85 που στο προσοντολόγιο του Δημοσίου κατέτασσε όλους του αποφοίτους καλλιτεχνικών σχολών στην επαγγελματική βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ). Απόρροια των προ διετίας διαμαρτυριών που εξαπλώθηκαν σε όλη τη χώρα είναι η ίδρυση της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ) που είναι σε εξέλιξη.
Ο απολογισμός του Γιάννη Μόσχου
Το Εθνικό Θέατρο μεταξύ 2022-2025 υπήρξε ένα θέατρο ανοιχτό, με έμφαση στην εξωστρέφεια, τη συμπερίληψη, τους ανοιχτούς πολιτιστικούς διαλόγους, τη μέριμνα για κοινωνικές δράσεις. Σε αυτό το «άνοιγμα» συναντήθηκαν καλλιτέχνες/ιδες και κοινό σε ασφυκτικά γεμάτες αίθουσες με μια κοινή επιθυμία: την αγάπη τους για το θέατρο.

PHOTO ΘΩΜΑΣ ΓΕΡΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
61 παραγωγές, περισσότεροι από 1000 καλλιτέχνες, 500.000 θεατές (έως τώρα), 15 θεατρικά βραβεία, 126 εκπαιδευτικά εργαστήρια με 2.834 συμμετέχοντες/ουσες, 12 ανοιχτές ακροάσεις με περισσότερους από 10.000 συμμετέχοντες/ουσες, 17 εκδόσεις βιβλίων, 3 Showcases με περισσότερους από 150 προσκεκλημένους επιμελητές και καλλιτεχνικούς διευθυντές σημαντικών Φεστιβάλ του εξωτερικού, διοργάνωση του Διεθνούς Θεατρικού Συνεδρίου της European Theatre Convention (ETC), φιλοξενία του ExCom Meeting της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, 3 κύκλοι Residencies με τη συμμετοχή 18 καλλιτεχνών/ιδων, περιοδείες σε 13 χώρες του εξωτερικού, παραστάσεις σε 15 αρχαία θέατρα όλης της ηπειρωτικής επικράτειας, τα οποία το Εθνικό Θέατρο επισκέφθηκε για πρώτη φορά, 21 κοινωνικές δράσεις και δημόσιες συζητήσεις, 6 Προγράμματα κοινωνικής ευθύνης, 9 επιδοτούμενα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, καθιέρωση καθολικά προσβάσιμων παραστάσεων, σχεδιασμός περιοδείας της Ορέστειας του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου σε νέους διεθνείς προορισμούς το καλοκαίρι του 2025.
Η εντυπωσιακή ανταπόκριση του κοινού στο σύνολο του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Εθνικού Θεάτρου αποτυπώνεται εμφατικά και σε νούμερα: τα έσοδα του Εθνικού Θεάτρου για το οικονομικό έτος 2024 ανήλθαν συνολικά στο ποσό των 4.248.288,91 ευρώ, σημειώνοντας νέο ρεκόρ εσόδων 10ετίας, ενώ το οικονομικό έτος 2023 τα έσοδα ανήλθαν στις 3.533.223,97 ευρώ, που ήταν το πρώτο ρεκόρ εσόδων 10ετίας. Συνολικά, η αύξηση των εσόδων το οικονομικό έτος 2024 είναι της τάξεως του 285% (συγκρίνοντας το 2024 με το 2021).

ΠΛΟΥΤΟΣ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΛΕΥΡΩΝΑΣ @ ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Την 1η Ιανουαρίου 2025 τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα του Εθνικού Θεάτρου ήταν 4.403.794,17 ευρώ. Ο οργανισμός δεν φέρει κανένα χρέος, ενώ δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Το ρεπερτόριο για τις θεατρικές περιόδους 2022-2023, 2023-2024 και 2024-2025 περιλάμβανε μια ευρεία βεντάλια επιλογών: νέα ελληνικά και ξένα θεατρικά έργα, κλασικά έργα του παγκόσμιου δραματολογίου, συλλογικές κειμενικές συνθέσεις, πρωτότυπες δραματουργίες, μεταγραφές εμβληματικών θεατρικών έργων και λογοτεχνικών κειμένων, ενώ με τον οργανισμό συνεργάστηκαν δημιουργοί διαφορετικών αισθητικών προσεγγίσεων και τρόπων σε παραστάσεις που αναδείκνυαν κρίσιμα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, αλλά και υπαρξιακής φύσης θέματα.
Επιπλέον, το Εθνικό Θέατρο υλοποίησε μια σειρά από καινοτόμα ευρωπαϊκά προγράμματα που αφήνουν μεγάλη παρακαταθήκη στον οργανισμό (ΕΣΠΑ της Δραματικής Σχολής του ΕΘ, ΕΣΠΑ του Μικρού Εθνικού, ΕΣΠΑ ψηφιοποίησης του αρχείου, πλήθος έργων που εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης και συνεχίζονται).
Συνοψίζοντας, στο Εθνικό Θέατρο την τελευταία τριετία:
- Υπερασπιστήκαμε το θέατρο συνόλου, μια επιλογή μας που αγκαλιάστηκε από το κοινό
- Προσδώσαμε στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου διακριτή φυσιογνωμία
- Επανασυστήσαμε την Πειραματική Σκηνή ως Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών
- Μεγαλώσαμε την παραγωγική μας δραστηριότητα παρέχοντας περισσότερες θέσεις εργασίας
- Συνεργαστήκαμε με πολλούς/ες και διαφορετικούς/ες δημιουργούς του ελληνικού θεάτρου, όλων των γενεών και αισθητικών αντιλήψεων
- Εξελίξαμε και εμπλουτίσαμε προγράμματα και δράσεις προηγούμενων καλλιτεχνικών διευθύνσεων
- Συμπράξαμε με σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς της εγχώριας πολιτιστικής ζωής
- Συμβάλαμε σημαντικά στην ορατότητα του ελληνικού θεάτρου στο εξωτερικό
- Καλλιεργήσαμε τις διεθνείς σχέσεις του οργανισμού μέσα από ταξίδια στο εξωτερικό, διοργανώσαμε Καλλιτεχνικές Φιλοξενίες (Residencies) και τα Showcases, ενταχθήκαμε και συμμετείχαμε στο European Theatre Convention (ETC) και αναλάβαμε τη διοργάνωση του Συνεδρίου της τον Απρίλιο του 2025
- Συμβάλαμε αποφασιστικά στην οικονομική ευρωστία του οργανισμού
- Αυξήσαμε την ορατότητα του οργανισμού μέσω στοχευμένων δράσεων επικοινωνιακής στρατηγικής και θέσαμε τη δραστηριότητά του στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των εγχώριων και διεθνών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
- Αναπτύξαμε το δίκτυο στρατηγικών συνεργασιών με χορηγούς, δωρητές και υποστηρικτές αυξάνοντας σημαντικά τα έσοδα του οργανισμού
- Απευθύναμε ανοιχτές προσκλήσεις (open call) σε νέους δημιουργούς για την Πειραματική Σκηνή και τις καλλιτεχνικές φιλοξενίες (Residencies), καισε εμψυχωτές και θεατροπαιδαγωγούς για τα εργαστήρια του Μικρού Εθνικού.
- Αξιοποιήσαμε πλείστα ευρωπαϊκά προγράμματα για την περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητας και των υποδομών του ΕΘ
Παραλάβαμε το Εθνικό Θέατρο σε μια δύσκολη στιγμή του. Μετά την καθοριστική μεταβατική καλλιτεχνική διεύθυνση της Έρις Κύργια, κάναμε μια προσπάθεια την τελευταία τριετία να θωρακίσουμε τον οργανισμό. Οι προκλήσεις ήταν πολλές, η διαχείριση κρίσεων καθημερινότητα. Το Εθνικό Θέατρό μας, όμως, βγήκε αλώβητο, η Δραματική Σχολή συνέχισε την ελπιδοφόρα δραστηριότητά της, το κοινό αγκάλιασε τις παραστάσεις και τις δράσεις του οργανισμού. Παραδίδουμε ένα θέατρο χωρίς οικονομικά βαρίδια, ένα θέατρο που απολαμβάνει την εμπιστοσύνη του κοινού, ένα θέατρο εξωστρεφές, «φωτεινό», συμπεριληπτικό.
Ανατρέχοντας στους στόχους που θέσαμε στην πρώτη συνέντευξη Τύπου για την τριετία, διαπιστώνω ότι μείναμε πιστοί σε όσα ονειρευτήκαμε και είμαι περήφανος για όσα κάναμε πράξη. Φεύγω από το Εθνικό ικανοποιημένος για όσα καταφέραμε, αλλά και αναπόφευκτα με μια χαρμολύπη, καθώς κλείνει ένας μεγάλος κύκλος ζωής για μένα. Είμαι βέβαιος ότι η επόμενη καλλιτεχνική διεύθυνση –στην οποία, όπως έχω δηλώσει, θα σταθώ δίπλα για μια ομαλή μετάβαση– θα αξιοποιήσει όσα θα παραλάβει και θα δώσει νέα πνοή στο Εθνικό Θέατρο.
Ο προγραμματισμός του Εθνικού Θεάτρου για τη σεζόν 2024-2025 είναι διαθέσιμος εδώ
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2025
- Δύο παραγωγές αρχαίου δράματος θα παιχθούν στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου το καλοκαίρι του 2025, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Θα ακολουθήσει περιοδεία σε ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας και σε κλειστά θέατρα του εξωτερικού.
- Η μία εκ των δύο παραγωγών είναι συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
- Οι δύο παραγωγές θα ανακοινωθούν σύντομα στη Συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ.
- Επίσης, σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και την Εταιρεία «Λυκόφως» θα επαναληφθεί ο Ιππόλυτος του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, που θα παιχτεί στο Φεστιβάλ του Χονγκ-Κόνγκ στις 1 και 2 Μαρτίου 2025. Θα δοθεί περιορισμένος αριθμός παραστάσεων σε ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας.