Αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές η επιλογή ορισμένων σχολείων για τη μετατροπή τους σε «Ωνάσεια».
Υπενθυμίζεται ότι με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας εγκρίθηκε επί της αρχής το σχέδιο νόμου για το δίκτυο Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων. Στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στην ψηφοφορία επί της αρχής, «ναι» στο σχέδιο νόμου δήλωσε η Νέα Δημοκρατία. Επιφύλαξη, για την τελική της στάση στην ολομέλεια, δήλωσε η αντιπολίτευση, με εξαίρεση το ΚΚΕ και τη Νέα Αριστερά, που δήλωσαν εξ αρχής «κατά».
Σύμφωνα με τη σύμβαση, το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την κτιριακή αναβάθμιση των επιλεχθέντων σχολείων και την κάλυψη μέρους των λειτουργικών τους εξόδων.
Οι 11 περιοχές, σύμφωνα με τον υπ. Παιδείας, που επελέγησαν είναι: Κολωνός και Κυψέλη, Μενίδι, Πέραμα, Περιστέρι, Κορδελιό – Εύοσμος, Κοζάνη, Ξάνθη, Ρόδος και Ηράκλειο Κρήτης.
Στο πρόγραμμα θα ενταχθούν 22 υφιστάμενα δημόσια σχολεία, 11 γυμνάσια και 11 λύκεια.
Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών που αντιδρούν, κάνουν λόγο για υποτιθέμενη αναβάθμιση των σχολείων, τονίζοντας όμως πως ουσιαστικά διώχνονται τα παιδιά καθώς πολλά θα αναγκαστούν να μετακινηθούν.
Πέραμα – «Ζητάμε σαν γονείς να σκιστεί αυτή η τροπολογία, δεν το δεχόμαστε»
«Θα ήθελα να μεταφέρω την αγωνία των γονέων απέναντι σε αυτήν τη ‘βόμβα’ που έσκασε αυτήν την στιγμή τόσο στην περιοχή μας όσο και σε άλλες περιοχές», λέει στο MEGA η Παναγιώτα Χάλαρη – Βουγιουκλάκη, γραμματέας συλλόγου γονέων και κηδεμόνων 1ου Γυμνασίου Περάματος.
«Υπάρχει ένας όγκος μαθητών περίπου στα 1.000 παιδιά. Αυτά αριθμητικά, ακόμα και με την τροπολογία που βγήκε, πώς είναι δυνατόν να απορροφηθούν;».
«Προσπαθούμε μόνοι μας να ενημερωθούμε, δεν έχουμε εξηγήσεις επίσημες. (…) Ζητάμε σαν γονείς να σκιστεί αυτή η τροπολογία, δεν το δεχόμαστε. Θα πάμε μέχρι τέλους», λέει η ίδια.
Από την πλευρά της, η Μαρία Γεωργούδη, εκπαιδευτικός στο σχολείο, τονίζει:
«Εμείς οι καθηγητές μαζί με τους γονείς και τους μαθητές μας αγωνιζόμαστε για να μην γίνει το σχολείο μας ‘Ωνάσειο’. Εμείς θέλουμε να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα του και να είναι το σχολείο της γειτονιάς. Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι σε μία νύχτα, κάποιοι, δεν ξέρουμε ποιοι, αποφάσισαν το δικό μας το σχολείο, με ποια κριτήρια δεν το ξέρω, ότι για να αναβαθμιστεί πρέπει να διώξει τα παιδιά του».
«Μένουν πολλά πράγματα να διευκρινιστούν. (…) Θέλουμε τα παιδιά μας να μείνουν εδώ. Αγωνιζόμαστε για το μέλλον αυτών των παιδιών», συμπληρώνει.
Εύοσμος – «Εμείς κάνουμε κατάληψη εδώ και 4 μέρες. Δεν έχουμε καμία ενημέρωση»
«Εμείς κάνουμε κατάληψη εδώ και 4 μέρες. Ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε δυναμικά. Δεν έχουμε ενημερωθεί για κάτι το συγκεκριμένο», λέει από την πλευρά της μαθήτρια του 6ου Γυμνασίου στον Εύοσμο.
Η πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου, Μάχη Χατζηδάφνη, αναφέρει:
«Δεν έχουμε κάποια ενημέρωση. Κάναμε μια μικρή διαμαρτυρία με τους καθηγητές στο δημαρχείο. Βρήκαμε την αντιδήμαρχο παιδείας η οποία μας ενημέρωσε ότι δεν είχε ενημερωθεί από πριν και όταν τη ρωτήσαμε τι ενέργειες έχει κάνει, δεν μας απάντησε. Ούτε ο διευθυντής της δευτεροβάθμιας, στο τι θα γίνουν αυτά τα παιδιά».
«Πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα χωρίς να μας ενημερώσει κανένας επίσημος φορέας», λέει από την πλευρά της καθηγήτρια του σχολείου.
Νέες αλλαγές στην λειτουργία τους – Ποιοι θα επιλέγονται κατά προτεραιότητα, τι ισχύει για τους εκπαιδευτικούς
Ενίσχυση των μαθητών των δήμων όπου θα λειτουργήσουν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗ.ΜΩ.Σ.), στήριξη των μικρότερων αδελφών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα σχολεία τα οποία θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ., προβλέπει μία σειρά διατάξεων που κατατέθηκαν χθες το βράδυ, Δευτέρα 28 Ιανουαρίου, στην υπό κύρωση Σύμβαση για την ίδρυση των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Αναλυτικά, σύμφωνα με ενημέρωση από το υπουργείο, στη Σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση προστέθηκε μία τροπολογία με τέσσερις νέες παραμέτρους:
Α) Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ’ ελάχιστο από 40% έως 60%. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου, προκειμένου να ενισχυθούν οι περιοχές γύρω από τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
Β) Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών και μαθητριών που ήδη φοιτούν στις εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. Η σχετική ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα πρώτα δύο χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά Σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία, μέχρι τη συμπλήρωση του ανώτατου αριθμού μαθητών.
Γ) Οι εκπαιδευτικοί και οι υποδιευθυντές των σχολείων που θα μετεξελιχθούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. μπορούν να παραμείνουν στις θέσεις τους για δύο χρόνια, με τη διασφάλιση της οργανικότητας των θέσεων. Τους παρέχεται η δυνατότητα να παραμείνουν και μετά την πάροδο της διετίας, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς παρακολούθησης προγραμμάτων επιμόρφωσης. Επίσης, προβλέπεται μεταβατική περίοδος τετραετίας, ώστε οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό να αποκτήσουν το αυξημένο προσόν πιστοποίησης επιμόρφωσης Β’ επιπέδου στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών.
Δ) Με απόφαση του υπουργού Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θα οριστεί έως τις 17 Φεβρουαρίου 2025 η χρονική σειρά με την οποία θα λειτουργήσει το σύνολο των νέων Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.