Αν και περίμενε κανείς ότι σε μια πτήση (πήγαινε-έλα δηλαδή) 6,5 ωρών μέσα σε μισθωμένο αεροσκάφος της Aegean με τον Πρωθυπουργό (στον πηγαιμό τουλάχιστον) να είναι σε πολύ καλή διάθεση και με εφτά υπουργούς επιβάτες, παραμονές επιλογής επόμενου Προέδρου της Δημοκρατίας, ότι θα γινόταν κάποια συζήτηση για Πρόεδρο, εκεί στα 35.000 πόδια, χωρίς κανείς να τους ακούει, όμως δεν έγινε. Η πτήση για τη Σαουδική Αραβία διαρκούσε 3 ώρες για να πας και 3,5 ώρες για να επιστρέψεις. Μην με ρωτήσετε γιατί υπάρχει διαφορά μισής ώρας; Αυτό οφείλεται στην περιστροφή γης εξήγησε ο πιλότος της Aegean (και εξαρτάται και από τους ανέμους συμπλήρωσε).
Ο πρωθυπουργός σε όλη τη διάρκεια της πτήσης, διάβαζε έγγραφα και συνομιλούσε με τους υπουργούς, κυρίως για τη γεωπολιτική κατάσταση (Τουρκία, Συρία, Λίβανος, Ουκρανία), αλλά και για τον Ίλον Μασκ. Ας μην ξεχνάμε ότι στο πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο του 2025 επιτέθηκε στον Μασκ. Οι υπουργοί δεν τολμούσαν να ρωτήσουν ποιον έχει υπόψη για επόμενο Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Τους είχε απαγορεύσει ακόμα και να αναφερθούν στο θέμα.
Θα περίμενε όμως κανείς σε αυτές στις 6,5 ώρες στον αέρα, σε διεθνή εναέριο χώρο, να υπάρξουν και κάποιες προσεγγίσεις υπουργών που έως τώρα δεν υπήρξαν, που μετά βίας λένε «καλημέρα», να έρθουν, έστω για τους τύπους και για χάρη του Πρωθυπουργού πιο κοντά, αλλά ούτε αυτό συνέβη. Ο ένας από αυτούς τους υπουργούς κάθισε αμέσως μπροστά στο κάθισμα μαζί με άλλους, ενώ ο άλλος πήγε πίσω μόνος του στο Airbus, λέγοντας πως είναι κουρασμένος.
Ήταν ίσως μια από τις καλύτερες επιτυχίες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας (ΑΣΣ) με τη Σαουδική Αραβία. Όχι μόνον οι συμφωνίες που υπογράφηκαν (ακόμα και πολιτιστικές), ούτε βεβαίως ο μακρύς κατάλογος των επενδύσεων, Ελλήνων στη Σαουδική Αραβία και Σαουδαράβων στην Ελλάδα, αλλά η φιλοξενία. Δεν νομίζω να έτυχε ποτέ στον Πρωθυπουργό και στους 7 υπουργούς να παρακαθίσουν σε επίσημο γεύμα (και τι γεύμα) σε… σκηνή, καθισμένοι… οκλαδόν σε υπέροχα βελούδινα μαξιλάρια, πάνω σε πανάκριβα χαλιά και να τρώνε του πουλιού γάλα (που λέει ο λόγος).
Αλήθεια ποιος μπορούσε από την ελληνική υπουργική αντιπροσωπεία να φανταστεί, ότι κάποτε θα έτρωγε στην ιστορική πόλη Αλ Ούλα (με τον Elephant Rock) μια πανδαισία φαγητών, τόσο πολύ σε ποσότητα που άνετα μπορούσαν οι Σαουδάραβες να ταΐσουν 100 άτομα. Αφού πρώτα καλωσόρισαν τους δικούς μας με αραβικό καφέ (που περιείχε κάρδαμο), τους πρόσφεραν μέσα στην βασιλική σκηνή (που θύμιζε βεδουίνους) τα γεύμα, ήτοι αρνάκια ψητά με ένα σωρό συνοδευτικά, κοτόπουλα μαγειρεμένα με τέσσερις τρόπους, όλων των ειδών οι αλοιφές με πρωταγωνιστές τους χούμους, λαχανικά ψητά και ωμά, φρούτα ότι κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο (ακόμα και κεράσια) και στο τέλος η έκπληξη, ένας δίσκος στολισμένος με αραβουργήματα που περιείχε απίστευτα γλυκά, από χαλβά έως μπακλαβάδες και άλλα σιροπιαστά.
Υπήρχαν και δώρα, όχι από αυτά που πρόσφεραν απλόχερα στη δεκαετία του ’70 οι Σαουδάραβες, όταν είχε την εξουσία ο Βασιλιάς τους. Ο Πρίγκηπας διάδοχος άλλαξε τις συνήθειες των δώρων. Πρόσφερε χουρμάδες και βιβλία.
Η θερμοκρασία την ώρα του γεύματος ήταν 22 βαθμοί, αλλά όταν βράδιαζε έβαζε κρύο. Όσοι υπουργοί είχαν smart watches, διαπίστωσαν ότι η θερμοκρασία ήταν τη νύχτα 5 βαθμούς κελσίου. Με δυο λόγια ξεπάγιαζαν. Αλλά όπως σας είπα η υποδοχή ήταν θερμή κάτι που αναχαίτιζε το κρύο.
***
Η ιστορία ενός κυκλοφοριακού χάους στην Αττική
Πέρασε απαρατήρητο όμως αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και εμβληματικότερα έργα αποσυμφόρησης του κυκλοφοριακού χάους στην Αττική. Στο υπουργικό συμβούλιο της προηγούμενης Παρασκευής έφερε ο πρωθυπουργός το έργο της κατασκευής τριπλού οδικού κόμβου στην περιοχή Σκαραμαγκά.
Πρόκειται για ένα έργο που αφορά την οδική αποσυμπίεση Πειραιά, Περάματος, Κερατσινίου, Χαϊδαρίου, Ελευσίνας και Ασπροπύργου όπου καθημερινά χιλιάδες αυτοκίνητα εγκλωβίζονται με τις ώρες στο ύψος του Σκαραμαγκά. Για την ιστορία να σας πω ότι το έργο κινδύνευσε να χαθεί στα χρόνια της προηγούμενης περιφερειακής διοίκησης της Αττικής, με προσπάθειες του ο βουλευτής Β’ Πειραιά Δημήτρης Μαρκόπουλος μαζί με επιχειρήσεις του ΒΙΠΑ Σχιστού πίεσαν ενώ είχε ενεργά ασχοληθεί και ο υπουργός Υποδομών της τότε εποχής Κώστα Καραμανλή με τον υφυπουργό του Γιώργο Καραγιάννη. Κάτω από νέες πιέσεις και υπό το βάρος της έντονης γκρίνιας για τα κυκλοφοριακά εμφράγματα της Αττικής παρενέβη ο Πρωθυπουργός στον νυν υπουργό υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα ο οποίος επισπεύδει το έργο. Ας ελπίσουμε πριν από τον αναμενόμενο ανασχηματισμό.
***
Τι είναι η ροζ ουσία που ρίχνουν στη φωτιά τα αεροπλάνα σε Λος Άντζελες
Οι πυρκαγιές στη νότια Καλιφόρνια κάνουν τον γύρο του διαδικτύου με εντυπωσιακές εικόνες από αεροπλάνα να ρίχνουν φωτεινές κόκκινες και ροζ ουσίες σε προάστια του Λος Άντζελες. Πρόκειται για επιβραδυντικό πυρκαγιάς, το Phos-Chek, που χρησιμοποιείται από το 1963 και είναι ο κύριος επιβραδυντικός παράγοντας που εφαρμόζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Καλιφόρνια. Το προϊόν περιέχει 80% νερό, 14% άλατα τύπου λιπάσματος και 6% χρωστικές ουσίες και αναστολείς διάβρωσης.
Ο στόχος του είναι να μειώσει την εξάπλωση της φωτιάς ψύχοντας, καλύπτοντας τα καύσιμα υλικά και μειώνοντας την καύση. Χρησιμοποιείται κυρίως για την προστασία ευάλωτων περιοχών από τις φλόγες. Η χρήση του, σύμφωνα με το SigmaLive, έχει επικριθεί λόγω πιθανών επιπτώσεων στο περιβάλλον. Μια αγωγή το 2022 κατηγόρησε την Υπηρεσία Δασών των ΗΠΑ ότι παραβιάζει τους νόμους περί καθαρού νερού, καθώς η ουσία μπορεί να βλάψει την άγρια ζωή, όπως τα ψάρια.
***
Όταν οι Αμερικανοί αγάπησαν τα… Canadair
Οι Αμερικανοί ωστόσο, έστω και αργά ανακάλυψαν την χρησιμότητα και την αποτελεσματικότητα των… Canadair και τα συγκρίνουν με τα αμερικανικά τζετ που ρίχνουν το ροζ υγρό. Γέμισε το Διαδίκτυο με επαίνους, τα ονομάζουν «βομβαρδιστικά νερού» και αναφέρουν ότι οι πιλότοι τους πετούν πολύ χαμηλά πάνω από τη φωτιά, χωρίς να υπολογίζουν το κίνδυνο. Ήταν ίσως εάν θέλετε η απάντηση των Καναδών στον Τραμπ και στον Μασκ που θέλουν να προσαρτήσουν τον Καναδά στις ΗΠΑ. Αλλωστε εμείς στην Ελλάδα έχουμε θαυμάσει τις ικανότητες των πιλότων των Canadair, που αψηφώντας ακόμα και τη ζωή τους σβήνουν τις φωτιές στα δάση.
***
Για την ενίσχυση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού
Η προώθηση της ελληνομάθειας κατέχει κεντρική θέση στον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Εξωτερικών για την ενδυνάμωση της σχέσης με τη Διασπορά και την προβολή της εικόνας της Ελλάδας στον κόσμο. Άλλη μια πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιεί ο Υφυπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Κώτσηρας, υπογράφοντας Πρωτόκολλο Συνεργασίας με τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεράσιμο Σιάσο. Στόχος της διμερούς συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών και του ΕΚΠΑ είναι η ενίσχυση της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού και η από κοινού προσέγγιση της ελληνικής Διασποράς, με έμφαση στη νέα γενιά.
Μέσω της συστράτευσης δυνάμεων με αξιόλογους ακαδημαϊκούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με την αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων και τη συνδρομή του δικτύου των διπλωματικών και προξενικών αρχών της Ελλάδας ανά τον κόσμο, το ΥΠΕΞ συνεχίζει τη συστηματική προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικής γλώσσας διεθνώς. Μάλιστα, η προσπάθεια αναμένεται να ενταθεί και με συντονισμένες εκδηλώσεις που προγραμματίζονται ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας στις αρχές Φεβρουαρίου.
***
Και ξαφνικά παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου
Μετά από πολύ καιρό οι Τούρκοι άρχισαν τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Πέραν των καθημερινών παραβάσεων των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, είχαμε χθες και 2 παραβιάσεις, εκεί κοντά στη Ρόδο. Υπήρχε βέβαια εν εξελίξει η τουρκική άσκηση «Γαλάζια Πατρίδα», αλλά αυτό δεν αλλάζει τίποτα. Γιατί η παραβατικότητα των Τούρκων ήταν χθες… μαζική. Χρησιμοποίησαν δύο F-16 και δύο κατασκοπευτικά αεροσκάφη ελκοφόρα ATR-72 και CN-235). Τις παραβιάσεις όμως δεν τις έκαναν τα F-16, αλλά τα ελικοφόρα αεροσκάφη. Τα τουρκικά F-16 πραγματοποίησαν τις παραβάσεις στο FIR Αθηνών. Αμέσως απογειώθηκαν ελληνικά μαχητικά και τα αναχαίτισαν, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες κατά πάγια τακτική.
***
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ στις Βρυξέλλες
Μαθαίνω ότι ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Δημήτριος Χούπης μεταβαίνει στις Βρυξέλλες, στην έδρα της Συμμαχίας, για να παραστεί στη Σύνοδο της Στρατιωτικής Επιτροπής, το διήμερο 15-16 Ιανουαρίου. Μαζεύονται εκεί οι Αρχηγοί των Ενόπλων Δυνάμεων των 32 χωρών του ΝΑΤΟ, καθώς και άλλων κρατών, για να συζητήσουν για τις εξελίξεις σε Μέση Ανατολή, Ουκρανία, Ινδικό – Ειρηνικό Ωκεανό και άλλα θέματα. Οπότε θα έχει επαφές, με αρκετούς από αυτούς. Δεν ξέρω, αν θα δει τον γείτονά μας.
Εκτός αυτού μου λένε ότι θα λάβει χώρα και τελετή αλλαγής του Προέδρου της Στρατιωτικής Επιτροπής, του Ολλανδού Ναυάρχου Ρομπ Μπάουερ (που ολοκλήρωσε τη θητεία του) από τον Ιταλό ομόλογό του Τζιουζέπε Κάβο Ντραγκόνε. Χθες μάλιστα ο Αρχηγός είχε και τηλεφωνική επικοινωνία με τον Ολλανδό.
***
Ο ΟΗΕ έρχεται Αθήνα, Λευκωσία και Άγκυρα
Σε Αθήνα, Λευκωσία και ‘Αγκυρα αναμένεται -σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες- να ταξιδέψει στα μέσα Φεβρουαρίου η Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών για Πολιτικές Υποθέσεις και Υποθέσεις Οικοδόμησης της Ειρήνης, Ρόζμαρι Ντι Κάρλο. Σύμφωνα με πηγές από τον ΟΗΕ η κ. Ντι Κάρλο προγραμματίζει επαφές με υψηλόβαθμους αξιωματούχους με σκοπό να προετοιμάσει το έδαφος για τη διεξαγωγή των άτυπων διευρυμένων επαφών που θα λάβουν χώρα τον Μάρτιο στην Ελβετία, χωρίς ωστόσο να έχει οριστικοποιηθεί η ημερομηνία διεξαγωγής τους.
Εν τω μεταξύ ο Ειδικός Απεσταλμένος του Γεν. Γραμματέα και επικεφαλής της ΟΥΝΦΙΚΥΠ, Κόλιν Στιούαρτ βρίσκεται αυτή την εβδομάδα στην Ν. Υόρκη και πραγματοποιεί σειρά επαφών με αξιωματούχους του ΟΗΕ και με τις Μόνιμες Αντιπροσωπείες των εμπλεκόμενων χωρών.