Από τις γρήγορες εναλλαγές της μόδας και τις ταχύτατες αποστολές από τη Shein, το Temu, τη Zara και την H&M σε όλο τον κόσμο, οι καταναλωτές περνούν πλέον στη νέα τάση των μεταχειρισμένων ρούχων μέσα από τις πλατφόρμες και τις εφαρμογές της Vinted, της Depop και του eBay.
Τα δυναμικά κοινά, από την Zalpha και τους Millennials μέχρι τη Gen X, κάνουν το βήμα τη νέα χρονιά, περνώντας από την εμμονή της fast fashion σε αυτή της second hand, που εξελίσσεται στη νέα viral τάση και έρχεται να καθορίσει την αγοραστική συμπεριφορά και δαπάνη το 2025.
H ταχύτητα της Zara, της Shein και της H&M
Η περίφημη fast fashion, που επεκτάθηκε σε όλο τον κόσμο την τελευταία πενταετία, με την προώθησή της να ευνοείται και από την εμφάνισή της πανδημίας και το συνακόλουθο e-commerce boom, μοιάζει να αφορά περισσότερο το πρώτο μέρος της φράσης, παρά το δεύτερο.
Διότι ασχολείται με συναλλαγές που σχετίζονται με φθηνά και δημοφιλή είδη ένδυσης τα οποία αντικαθίστανται γρήγορα με τα τελευταία σχέδια και μοτίβα.
Τα προϊόντα στον κλάδο της γρήγορης μόδας παράγονται μαζικά -όπως δείχνουν οι περιπτώσεις της Shein και της Temu- και διαδέχονται ταχύτατα το ένα το άλλο, για να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των καταναλωτών.
Η θεμελιώδης ιδέα που οδηγεί τη βιομηχανία γρήγορης μόδας είναι μεν η εισαγωγή των πιο πρόσφατων στιλ στην εμπορική αγορά το συντομότερο όμως δυνατό. Δεν είναι τυχαίο ότι ο κολοσσός Zara έχει μειώσει δραστικά τον παραδοσιακό κύκλο παραγωγής από έξι μήνες σε μόλις 2-3 εβδομάδες. Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές, οι οποίοι κυκλοφορούν εποχιακές συλλογές, η Zara παρουσιάζει πάνω από 12.000 νέα σχέδια ετησίως, ανανεώνοντας τα καταστήματά της δύο φορές την εβδομάδα.
Οι εκτιμήσεις
Σε αντίθεση με τη βιώσιμη ή αργή μόδα, η οποία ασχολείται με την παραγωγή ειδών ένδυσης που διαρκούν περισσότερο, η γρήγορη μόδα αντικαθίσταται γρήγορα από νέες τάσεις οδηγώντας έτσι σε συμπεριφορές που κλίνουν προς τον υπερκαταναλωτισμό.
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της γρήγορης μόδας προωθούν την ιδέα ότι πρέπει να αποφεύγεται η επανάληψη των ρούχων ενθαρρύνοντας έτσι τους καταναλωτές να ξοδεύουν συνεχώς για νέα προϊόντα ένδυσης.
Σύμφωνα με την ανάλυση που μοιράστηκε από τον αναλυτή της έρευνάς μας, η παγκόσμια αγορά γρήγορης μόδας εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί ετησίως με CAGR περίπου 14,56% κατά την περίοδο πρόβλεψης (2023-2030).
Όσον αφορά τα έσοδα, το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς γρήγορης μόδας αποτιμήθηκε σε περίπου 60,50 δισ. δολάρια το 2022 και αναμένεται να φτάσει τα 179,50 δισ. δολάρια ΗΠΑ, μέχρι το 2030.
Η εμμονή του second-hand
«Διαβάζοντας» αυτό που θέλουν οι καταναλωτές, οι ίδιοι μεγάλοι παίκτες προχώρησαν σε κινήσεις «διόρθωσης», επενδύοντας στα μεταχειρισμένα ρούχα.
Pre-loved, pre-owned, thrift ή second hand, τα μεταχειρισμένα ρούχα που διατίθενται εκ νέου προς πώληση αποτελούν ένα πεδίον δόξης λαμπρό για αλυσίδες, όπως Zara και H&M, πλατφόρμες όπως η Shein, αλλά και εξειδικευμένα apps όπως το εδραιωμένο Depop και η νεοεισερχόμενη Vinted, που απευθύνονται στη μεγάλη καταναλωτική βάση.
Χαρακτηριστική είναι η πλατφόρμα Zara Pre-Owned, που δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες του δημοφιλούς brand να παρατείνουν τον κύκλο ζωής των ρούχων μέσω επισκευής, μεταπώλησης και δωρεών, αποτελώντας ένα από τα πιο δημοφιλή second hand brand, με τουλάχιστον 700.000 καταχωρήσεις σε μεγάλες resale πλατφόρμες.
Ομοίως η σουηδική H&M λάνσαρε την υπηρεσία Pre-Loved, με περίπου 30.000 είδη μεταχειρισμένων γυναικείων και παιδικών ενδυμάτων και αξεσουάρ στο hm.thredup.com. Εκτός αυτού, ο όμιλος είναι ο κύριος ιδιοκτήτης της Sellpy, της διαδικτυακής πλατφόρμας που έχει ως στόχο να κάνει τις αγορές και την πώληση μεταχειρισμένων ειδών όσο το δυνατόν πιο εύκολες, αναλαμβάνοντας όλη τη διαδικασία – φωτογράφηση, καταχώριση και αποστολή των ειδών όταν πωληθούν. Από το 2022, η γκάμα της Sellpy έχει ενσωματωθεί στα ηλεκτρονικά καταστήματα της H&M στη Γερμανία και τη Σουηδία.
Ακολουθώντας, η Shein εγκαινίασε στις αρχές του περασμένου Ιουνίου τη λειτουργία της υπηρεσίας Exchange αρχικά στη Γαλλία και κατόπιν σε Βρετανία και Γερμανία. Το 2023, πάνω από 4,2 εκατομμύρια νέοι χρήστες εγγράφηκαν στην υπηρεσία στις ΗΠΑ, ενώ πάνω από 115.000 μεταχειρισμένα αντικείμενα καταχωρίστηκαν προς πώληση από πάνω από 95.000 μοναδικούς πωλητές.
Μεταπώληση μόνο
Κυρίαρχο στις διαδικτυακές μεταπωλήσεις και αγορές είναι το depop.com ένα site και app που εξειδικεύεται στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων αντικειμένων, κυρίως όμως ρούχων. Το 2022 πραγματοποιήθηκαν ακαθάριστες πωλήσεις ύψους 552 εκατ. δολαρίων, σχεδόν διπλάσιες σε σχέση με το 2019 (288 εκατ. δολάρια). Ένα χρόνο πριν πουλήθηκε έναντι 1,6 δισ. δολαρίων στην Etsy και σήμερα διαθέτει περίπου 35 εκατομμύρια χρήστες.
Ανερχόμενη θεωρείται η Vinted, η εφαρμογή της Milda Mitkute και του Justas Janauskas από τη Λιθουανία. Το 2011, ο Λιθουανός επιχειρηματίας Mantas Mikuckas μπήκε στην εταιρεία τους ως angel investor και σήμερα στηρίζεται από μία σειρά venture capital funds. Η εταιρεία ανταγωνίζεται το βρετανικό Depop και το Vestiare Collective (στο οποίο έχει επενδύσει ο γαλλικός όμιλος Kering), για το δικό της μερίδιο σε μια αγορά η οποία ανέρχεται σήμερα στα 177 δισ. και αναμένεται να ξεπεράσει τα 350 δισ. μέχρι το 2027 (Resale Report του ThredUp).
Διαβάστε ακόμη στον ot.gr:
Μασούτης: Το μπαράζ εξαγορών και το «φλερτ» με την Κρητικός