Σχοινάς στο Politico για ΜΜΕ: «Ναι» στην πολυφωνία, αλλά με τους ίδιους κανόνες για όλους

«Πιστεύω ότι κάθε μέσο που εκπέμπει σταθερά μία και μόνο αφήγηση δεν θα έχει μακροχρόνια απήχηση», σχολίασε μεταξύ άλλων ο Μαργαρίτης Σχοινάς για το μεταβαλλόμενο τοπίο των media στις Βρυξέλλες

Για το νέο τοπίο των media στις Βρυξέλλες, την εμφάνιση εκεί μέσων που σχετίζονται με την Ουγγαρία, τον ρόλο των δημοσιογράφων την ώρα που η πλατφόρμες των μέσω κοινωνικής δικτύωσης που περιορίζουν την επαλήθευση των ειδήσεων μίλησε, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στο Politico και συγκεκριμένα στο newsletter playbook ο πρώην αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργαρίτης Σχοινάς.

Ο κ. Σχοινάς αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο που έχουν οι δημοσιογράφοι «να καλύψουν το κενό» που δημιουργείται από τη στιγμή που οι πλατφόρμες δεν θα προχωρούν σε fact checking των ειδήσεων ενώ για τον ίδιο ο ευρωπαϊκός δημόσιος χώρος παραμένει κατακερματισμένος.

Ακολουθεί η συνέντευξη

Κινούνται τα ΜΜΕ στις Βρυξέλλες προς τα δεξιά;

«Τα ΜΜΕ στις Βρυξέλλες αντικατοπτρίζουν τη μεταβαλλόμενη πολιτική πραγματικότητα στην Ευρώπη, αλλά δεν θα έλεγα ότι πρόκειται για μια συνειδητή δεξιά (ή αριστερή) στροφή. Είναι περισσότερο μια προσαρμογή στις νέες συνθήκες. Αυτή η εξέλιξη υπογραμμίζει τη σημασία των Βρυξελλών και αποδεικνύει ότι οι πολιτικές της ΕΕ έχουν ουσία.»

Πώς βλέπετε την εμφάνιση μέσων που σχετίζονται με την Ουγγαρία στις Βρυξέλλες;

«Η εμφάνισή τους δείχνει ότι η ΕΕ θεωρείται κρίσιμο πεδίο μάχης για ιδέες και επιρροή. Αυτά τα μέσα είναι μέρος μιας ευρύτερης τάσης, όπου εθνικοί πολιτικοί παράγοντες προσπαθούν να διαμορφώσουν την αφήγηση στις Βρυξέλλες. Η πολυφωνία μπορεί να ενισχύσει τη συζήτηση, μόνο αν όλοι παίζουν με τους ίδιους κανόνες — σε θέματα διαφάνειας και χρηματοδότησης. Πιστεύω ότι κάθε μέσο που εκπέμπει σταθερά μία και μόνο αφήγηση δεν θα έχει μακροχρόνια απήχηση».

Ποιος είναι ο ρόλος των δημοσιογράφων τώρα που οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης μειώνουν την επαλήθευση και τη διαχείριση περιεχομένου;

«Αυτή είναι η στιγμή της αλήθειας για τους δημοσιογράφους. Έχουν μεγαλύτερη ευθύνη να τηρούν τα πρότυπα ακρίβειας και ανάλυσης. Πρέπει να καλύψουν τα κενά που αφήνουν πίσω τους πλατφόρμες όπως του Έλον Μασκ … Όλοι οι δημοσιογράφοι —ακόμα και οι “παραδοσιακοί”— πρέπει να προσπαθήσουν να εξισορροπήσουν τα echo chambers (σ.σ. εικονικό περιβάλλον όπου κάποιος συναντάει μόνο πληροφορίες ή απόψεις που αντικατοπτρίζουν και ενισχύουν τις δικές του) που δημιουργούνται στις πλατφόρμες αυτές»

Πρέπει η ΕΕ να προσαρμόσει την επικοινωνιακή της στρατηγική για να είναι πιο δυναμική;

«Η επικοινωνιακή στρατηγική της ΕΕ εξελίσσεται συνεχώς. Η Επιτροπή έχει υιοθετήσει μια πιο δυναμική, άμεση προσέγγιση — με εξειδικευμένες ομάδες, περισσότερους πόρους και γρήγορη ανταπόκριση στην παραπληροφόρηση. Η Επιτροπή και η EEAS γίνονται όλο και καλύτερες σε αυτό το παιχνίδι, πολύ περισσότερο από όσο νομίζουν οι εχθροί της ΕΕ»

Τι έχει μεγαλύτερη σημασία για τα θεσμικά όργανα της ΕΕ: Τα μέσα της «φούσκας» των Βρυξελλών ή τα εθνικά μέσα;

«Και τα δύο είναι σημαντικά, αλλά με διαφορετικούς τρόπους. Τα πρώτα θέτουν τον τόνο εντός Βρυξελλών, επηρεάζοντας παράγοντες και υπεύθυνους λήψης αποφάσεων. Ωστόσο, τα εθνικά μέσα διαμορφώνουν τη δημόσια γνώμη και την πολιτική πραγματικότητα στα κράτη-μέλη. Οι θεσμοί της ΕΕ πρέπει να τα γεφυρώσουν για να παραμείνουν αξιόπιστοι»

Αναπτύσσεται ένας πραγματικός ευρωπαϊκός δημόσιος χώρος;

«Μέσα όπως το Politico, το Euractiv και το Euronews έχουν συμβάλει στη δημιουργία ενός πιο διασυνδεδεμένου ευρωπαϊκού δημόσιου χώρου. Ωστόσο, αυτός παραμένει κατακερματισμένος. Ένας πραγματικά ευρωπαϊκός δημόσιος λόγος εμφανίζεται μόνο δύο φορές το χρόνο: τη βραδιά της Eurovision και του τελικού του Champions League.»

Δεξιά Στροφή στα Media των Βρυξελλών

Καθώς η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή διανύει τον δεύτερο μήνα της, αρκετοί δημοσιογράφοι στις Βρυξέλλες βρίσκονται σε νέες θέσεις εργασίας. Νέα μέσα, όπως το Brussels Signal, επικεντρώνονται σε ευρωσκεπτικές απόψεις, ενώ άλλες πρωτοβουλίες, όπως το La Matinale Européenne, κρατούν τον ευρωπαϊσμό ζωντανό.

Όπως σχολιάζει το Politico, η δεξιά στροφή προκαλεί ανησυχίες, ειδικά στο Euronews, όπου υπάρχουν φόβοι για την επιρροή του Ούγγρου πρωθυπουργού Βίκτορ Όρμπαν. Δημοσιογράφοι έχουν διαμαρτυρηθεί για «κομματικές και ατεκμηρίωτες θέσεις».

Ο κ. Σχοινάς, σχολιάζοντας τις αλλαγές, είπε – προσφέροντας μια πιο αισιόδοξη οπτική πως «η ποικιλομορφία των απόψεων στις Βρυξέλλες αντανακλά την ευρύτητα της ευρωπαϊκής πολιτικής» και ότι μέσα που εκπέμπουν μονοδιάστατη αφήγηση δεν θα έχουν επιτυχία.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.