Λίγα μόλις 24ωρα πριν το τέλος του χρόνου, η τραγωδία με το Boeing 737 της Jeju Air ήταν ένα συντριπτικό πλήγμα για τον τομέα των αερομεταφορών. Και αυτό γιατί το δυστύχημα του νοτιοκορεατικού αεροσκαφους με τους 179 νεκρούς, ήταν  η χειρότερη αεροπορική καταστροφή που σημειώθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια.

Αλλα και για έναν άλλο λόγο. Γιατί σημειώθηκε, την ακριβώς επόμενη χρονιά απο εκείνη που χαρακτηρίστηκε ως η καλύτερη χρονιά για τις αερομεταφορές, με μόλις ένα θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα.

Η χρονιά που φεύγει είναι μια κακή χρονιά για τις αερομεταφορές και για ακόμη έναν λόγο. Θα μπορούσε κανείς να προσθέσει και το παρ΄ολίγον ατύχημα της Alaska Airlines, εξαιτίας κατασκευαστικού λάθους, που προκαλεσε όχι μόνον το άνοιγμα της πόρτας του αεροσκάφους 737, αλλά και τις «θύρες» που αποκάλυψαν τα προβλήματα σε μια απο τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου…

Τα συμβάντα του 2024

Το 2024 σημειώθηκαν πέντε αεροπορικές καταστροφές, με αποτέλεσμα το θάνατο 318 ανθρώπων συνολικά, σε προγραμματισμένες πτήσεις αεροσκαφών και οι αερομεταφορές είχαν να δουν τόσο βαρύ φόρο αίματος από το 2018 όταν είχαν γίνει 11 θανατηφόρα δυστυχήματα με  511 νεκρούς, συμπεριλαμβανομένων των 189 επιβατών του Boeing 737 Max της Lion Air.

Επίσης, το έτος 2024 σηματοδοτεί την ανακοπή της σταθερής βελτίωσης της ασφάλειας των αερομεταφορών, που παρατηρείται από το 2020, σημειώνει η γαλλική εφημεριδα Les Echos .

Bloomberg (Επεξεργασία στοιχείων) – Ο πίνακας αφορά μόνον σε δυστυχήματα με εμπορικά επιβατικά αεροσκάφη

Σύμφωνα με το Bloomberg, στη διάρκεια του 2024 σημειώθηκαν 11 αεροπορικά δυστυχήματα και εξ αυτών τα τέσσερα ήταν πολύνεκρα. Μάλιστα, αυτά που έγιναν τις τελευταίες ημέρες του Δεκεμβρίου, είχαν τον μεγαλύτερο αριθμο θανάτων, όπως φαίνεται και στον πίνακα. Το αεροσκάφος της κορεατικής Jeju Air, που συνετρίβη στο τέλος του αεροδιαδρόμου, προκάλεσε τον θάνατο 179 επιβατών. Το αμέσως επόμενο ήταν αυτό της βραζιλιάνικης VoePass με 62 νεκρούς, τον περασμένο Αυγουστο. Ο θλιβερος απολογισμός της πτώσης του αεροσκάφους των αερογραμμών του Αζερμπαϊτζάν, που κατέπεσε απο πολεμικά πυρά, ήταν 38 νεκροί, ενώ αλλοι 18 επιβάτες σκοτώθηκαν όταν συνετρίβη στο αεροδρόμιο του Κατμαντού αεροσκάφος της Saurya Airlines.

Το έτος 2024 είχε ήδη ξεκινήσει άσχημα, μόλις στην αρχή του νέου χρόνου. Η σύγκρουση ενός Airbus A350 της Japan Airlines και ενός DHC-8 της ιαπωνικής ακτοφυλακής, στο αεροδρόμιο Tokyo-Haneda, στις 2 Ιανουαρίου, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο των δύο ανδρών της ακτοφυλακής και την ολική καταστροφή και των δύο αεροσκαφών. Ευτυχώς, οι 379 επιβαίνοντες στο Airbus A350-900 κατάφεραν να εκκενώσουν το αεροσκάφοςν πριν αυτό καταστραφεί ολοσχερώς από τη φωτιά.

Τρεις ημέρες αργότερα, στις 5 Ιανουαρίου, μια άλλη καταστροφή αποφεύχθηκε οριακά σε ένα Boeing 737 Max της Alaska Airlines, όταν ένα κλείστρο πόρτας αποκολλήθηκε κατά τη διάρκεια της πτήσης. Το αεροσκάφος κατάφερε να προσγειωθεί χωρίς θύματα, αλλά το περιστατικό βύθισε την Boeing ξανά σε μια από τις σοβαρότερες κρίσεις στην ιστορία της, αφού η έρευνα αποκάλυψε ότι το κλείστρο είχε τοποθετηθεί λανθασμένα.

Τραγωδία στη Βραζιλία

Τον περασμένο Ιούλιο, η Saurya Airlines του Νεπάλ συνετρίβη μετά την απογείωσή της από το Κατμαντού, σκοτώνοντας 18 ανθρώπους.

Στις 9 Αυγούστου, η απόλυτη φρίκη έπληξε τη Βραζιλία, όταν ένα αεροσκάφος ATR 72-500 της περιφερειακής αεροπορικής εταιρείας Voepass Linhas Aereas συνετρίβη στα περίχωρα του Σάο Πάολο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 62 επιβάτες και το πλήρωμα.

Το αεροσκάφος βιντεοσκοπήθηκε να πέφτει σαν πέτρα, χωρίς οι πιλότοι να μπορούν να ανακτήσουν τον έλεγχο.  Η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, αλλά σύμφωνα με μια προκαταρκτική έκθεση, το αεροσκάφος έπεσε θύμα ξαφνικού φαινομένου παγετού, το οποίο το έκανε να χάσει την άνωση.

Συντριβή της Azerbaijan Airlines

Τα συντρίμια του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines κοντά στην πόλη Άχταου του Καζακστάν.

Σε αυτό το στάδιο, ωστόσο, ο απολογισμός για το 2024 θα παρέμενε στα ίδια επίπεδα με το 2023. Όμως, οι δύο συντριβές της Azerbaijan Airlines στις 25 Δεκεμβρίου και της Jeju Air στις 29 Δεκεμβρίου αύξησαν σημαντικά τον αριθμό των νεκρών.

Η πτώση του αεροσκάφους των αερογραμμών του Αζερμπαϊτζάν, για την οποία ενέχονται πυρά αντιαεροπορικών, προκάλεσε το θάνατο συνολικά 38 επιβατών. Ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν είπε ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε κατά λάθος από τη Ρωσία.

Με 179 νεκρούς, η συντριβή του Boeing 737-800 της Jeju Air είναι η χειρότερη αεροπορική καταστροφή μετά τη συντριβή του B737 Max της ινδονησιακής αεροπορικής εταιρείας Lion Air, το 2018. Είναι το δυστυχημα που δημιουργεί τις πρωτες αμφβολίες για το καμάρι της Boeing, το 737 Max….

Αερομεταφορές και ασφάλεια

Παρ’ όλα αυτά, υπογραμμίζει η Les Echos, τα αεροπορικά ταξίδια παραμένουν ένας πολύ ασφαλής τρόπος μεταφοράς, δεδομένου ότι το 2024 θα έχουν μεταφερθεί συνολικά 4,9 δισεκατομμύρια επιβάτες.

Το καταστροφικό τέλος του απερχόμενου έτους αναμένεται να παραμείνει στα ίδια επίπεδα με την τελευταία πενταετία, με ποσοστό ατυχημάτων περίπου 1,2 ανά εκατομμύριο πτήσεις και κίνδυνο θανατηφόρων ατυχημάτων περίπου 0,1 ανά εκατομμύριο. Το 2016, το ποσοστό ατυχημάτων ήταν ακόμη 2,15 ανά εκατομμύριο.

Οπως επισημαίνει το Bloomberg , η ασφάλεια των αεροπορικών εταιρειών βελτιώνεται εδώ και δεκαετίες, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές, οι κατασκευαστές και οι αερομεταφορείς ενσωματώνουν τα διδάγματα που έχουν αποκομίσει για την ελαχιστοποίηση των ατυχημάτων και τη βελτίωση των πιθανοτήτων επιβίωσης όταν τα πράγματα πάνε στραβά.

Για παράδειγμα, οι σχεδιασμοί που αποτρέπουν την πυρκαγιά στο Airbus A350 με ανθρακικό κέλυφος  -ένα από αυτά ενεπλάκη στο δυστυχημα του περασμένου Ιανουαρίου στο Τόκιο-  σε συνδυασμό με την σχεδόν άψογη εκτέλεση των οδηγιών από το πλήρωμα της Japan Airlines (JAL), αλλά και της ομάδας διάσωσης, επέτρεψαν την επιβίωση και των 379 επιβατών.

Διαβάστε ακόμη στον ot.gr:

Aεροπορικές εταιρείες: Προβλέπουν ανάπτυξη το 2025 παρά τα «απαράδεκτα» προβλήματα με Boeing – Airbus