Στο χειρότερο αεροπορικό δυστύχημα που έχει σημειωθεί ποτέ στη Νότια Κορέα, 179 άνθρωποι σκοτώθηκαν σήμερα όταν το Boeing της Jeju Air προσγειώθηκε με την κοιλιά, ξέφυγε από τον διάδρομο και κατέληξε σε έναν τοίχο, στο διεθνές αεροδρόμιο της Μουάν. Η πτήση 7C2216 είχε αναχωρήσει από την Μπανγκόκ, μεταφέροντας 175 επιβάτες και εξαμελές πλήρωμα. Μόνο δύο άνθρωποι, μέλη του πληρώματος, επέζησαν, καθώς κάθονταν κοντά στην ουρά του μοιραίου αεροσκάφους.
Οι αρχές ανακοίνωσαν τα ονόματα ορισμένων από τα θύματα, προκαλώντας έκρηξη οργής και θλίψης μεταξύ των συγγενών τους που είχαν συγκεντρωθεί στο αεροδρόμιο. Κάποιοι ούρλιαζαν, έκλαιγαν ή κατέρρευσαν στο πάτωμα της αίθουσας αφίξεων, όπου περίμεναν την επιστροφή των δικών τους ανθρώπων.
Οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα DNA από τους συγγενείς για να αναγνωρίσουν τους νεκρούς. Σύμφωνα με την πυροσβεστική υπηρεσία, έχουν αναγνωριστεί οι 65 από τους 179.
Κυβερνητικός αξιωματούχος δήλωσε ότι βρέθηκαν τα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με το νοτιοκορεατικό υπουργείο Μεταφορών, ο πύργος ελέγχου είχε ειδοποιήσει το πλήρωμα του αεροσκάφους για σύγκρουση με σμήνος πουλιών. Ο πιλότος εξέπεμψε συναγερμό («Mayday») δύο λεπτά αργότερα κατά την προσπάθειά του να προσγειώσει το αεροσκάφος.
Ειδικοί μιλούν στο Mega για τα πιθανά αίτια της νέας αεροπορικής τραγωδίας
Η Εθνική Επιτροπή Ασφάλειας των Αερομεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ θα στείλει μια ομάδα Αμερικανών εμπειρογνωμόνων για να βοηθήσουν τις αρχές της Νότιας Κορέας στις έρευνες που διεξάγουν. Η NTSB ανέφερε στην ανακοίνωσή της ότι στην έρευνα θα συμμετέχουν επίσης εκπρόσωποι της εταιρείας αεροναυπηγικής Boeing και της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).
Το μεγάλο ερώτημα πάντως, στο οποίο μέχρις ώρας δεν έχει δοθεί επίσημη απάντηση είναι το πώς ακριβώς συνετρίβη το Boeing 737 στη Μουάν.
Εν αναμονή των αποτελεσμάτων της επίσημης έρευνας για τα αίτια του δυστυχήματος, ειδικοί επισημαίνουν ελλείψεις στην ανταπόκριση του προσωπικού εδάφους (πού βρίσκονταν δηλαδή τα πυροσβεστικά οχήματα και οι αφροί στον διάδρομο προσγείωσης). Από τη στιγμή του προειδοποιητικού σήματος του Πύργου Ελέγχου μέχρι το πρώτο σήμα SOS παρήλθαν πάντως μόλις τρία λεπτά. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η σύγκρουση με σμήνος πουλιών δεν θα μπορούσε κατά πάσα πιθανότητα από μόνη της να προκαλέσει πλήρη απώλεια του ελέγχου του αεροσκάφους και εκτιμούν ότι υπήρξε συνδυασμός παραγόντων που οδήγησε στην τραγωδία.
«Μία εξήγηση είναι η πρόσκρουση σε πουλιά. Μεγάλα πουλιά, τα οποία μπαίνουν στον κινητήρα, ο όποιος είναι ένα εξαιρετικά δυναμικό σύστημα και περιστρέφεται με πολλές χιλιάδες στροφές το λεπτό», είπε ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
Το αεροσκάφος σέρνεται στον αεροδιάδρομο με την κοιλιά χωρίς τροχούς. Ο αεροδιάδρομος τελειώνει και το αεροπλάνο προσκρούει σε ανάχωμα. Ο πιλότος δεν μπορεί να το σταματήσει.
«Ένα αεροπλάνο βέβαια έχει τρία συστήματα, ένα κύριο και δύο αναπληρωματικά για αυτή την περίπτωση», εξήγησε ο κ. Καραϊωσηφίδης.
Κατά τη διάρκεια της προσγείωσης, το αεροπλάνο δεν μπόρεσε να μειώσει όσο έπρεπε την ταχύτητά του, καθώς πλησίαζε στο τέλος του διαδρόμου, με αποτέλεσμα να προσκρούσει στην περίφραξη και να ακολουθήσει έκρηξη.
Όπως φαίνεται στο βίντεο, το αεροπλάνο γλίστρησε στον διάδρομο προσγείωσης χωρίς τον ανάλογο εξοπλισμό, δηλαδή χωρίς πυροσβεστικό αφρό.
«Ο διάδρομος θα έπρεπε να είναι στρωμένος με πυροσβεστικό αφρό. Εδώ δεν ξέρουμε αν προλάβανε να κάνουν τις διαδικασίες», δήλωσε ο γραμματέας Ένωσης Πτυχιούχων Τεχνικών Αεροπλάνων, Κλεάνθης Τράτρας.
Ίσως επιχειρήθηκε χαμηλή διέλευση σε συνεργασία με τον πύργο ελέγχου. Το σίγουρο, εκτός από τα σενάρια και τις εικασίες είναι ότι σε αυτή την πτήση τίποτα δεν πήγε καλά.
«Το αεροπλάνο δεν έχει φρένα, ουσιαστικά γλιστράει και η ταχύτητα του μειώνεται με την τριβή με τον διάδρομο. Κάποια στιγμή βγαίνει εκτός διαδρόμου, κινείται σε ανοιχτό πεδίο σε έδαφος και δυστυχώς συναντάει μπροστά του αυτό το ανάχωμα», δήλωσε ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
«Τα μαύρα κουτιά θα δείξουν την κατάσταση καθόλη τη διάρκεια της πτήσης, αλλά και τις συνομιλίες», πρόσθεσε ο κ. Τράτρας.
Τα δύο μαύρα κουτιά θα δώσουν απαντήσεις. Συγκεκριμένα, η συσκευή εγγραφής φωνής κατέγραψε τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης.
Μπάιντεν, Πάπας και ΥΠΕΞ για το πολύνεκρο δυστύχημα
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δήλωσε απόψε ότι η Ουάσινγκτον είναι έτοιμη να παράσχει βοήθεια στη Νότια Κορέα, μετά την πολύνεκρη αεροπορική τραγωδία στο Μουάν.
«Η Τζιλ (η σύζυγός του) και εγώ, είμαστε συντετριμμένοι. Σκεφτόμαστε και προσευχόμαστε για τους ανθρώπους που επλήγησαν από αυτήν την τραγωδία», ανέφερε στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος. «Οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να παράσχουν κάθε αναγκαία βοήθεια» στη Σεούλ, πρόσθεσε.
Ο πάπας Φραγκίσκος προσευχήθηκε για τα θύματα της αεροπορικής καταστροφής.
«Οι σκέψεις μου κατευθύνονται προς το πλήθος των οικογενειών της Νότιας Κορέας που πενθούν σήμερα μετά την δραματική αεροπορική συντριβή. Ενώνομαι μέσω της προσευχής με τους επιζήσαντες και τους νεκρούς», δήλωσε ο ποντίφικας.
Τη βαθιά του θλίψη και θα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων του αεροπορικού δυστυχήματος εξέφρασε το υπουργείο Εξωτερικών.
Σε ανάρτησή του στο Χ το υπουργείο επισημαίνει: «Βαθιά θλίψη για το τραγικό περιστατικό με το αεροπορικό δυστύχημα στη Νότια Κορέα. Εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στις οικογένειες και τους οικείους των θυμάτων αυτή τη δύσκολη στιγμή».
BREAKING: Video shows crash of Jeju Air Flight 2216 in South Korea. 181 people on board pic.twitter.com/9rQUC0Yxt8
— BNO News (@BNONews) December 29, 2024
Τα θύματα και οι προσωπικές ιστορίες
Μεταξύ των 179 θυμάτων βρίσκεται ένα τρίχρονο αγόρι – το νεότερο θύμα – και δύο γυναίκες από την Ταϊλάνδη, ενώ όλοι οι υπόλοιποι επιβαίνοντες προέρχονταν από τη Νότια Κορέα. Στο μοιραίο Boeing επέβαιναν 15 ανήλικοι, ανάμεσά τους μαθητές νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Οι περισσότεροι επιβάτες επέστρεφαν στη Σεούλ από χριστουγεννιάτικες διακοπές στη Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης.
Η 45χρονη κόρη του Τζέον Τζε-γιουνγκ επέστρεφε στο σπίτι της, αφού πέρασε τις διακοπές των Χριστουγέννων με φίλους στην Μπανγκόκ. Αφήνει πίσω της τον σύζυγο και την έφηβη κόρη της.
«Το νερό κοντά στο αεροδρόμιο δεν είναι βαθύ. Υπάρχουν και αγροί, με πιο μαλακό έδαφος από τον τσιμεντένιο διάδρομο. Γιατί δεν μπορούσε να προσγειωθεί εκεί;» διερωτήθηκε ο Τζέον.
Σύμφωνα με την πυροσβεστική, από την πρόσκρουση το αεροσκάφος «καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς».
«Λόγω της διπλής πρόσκρουσης και της έκρηξης, οι περισσότεροι από τους επιβάτες εκτινάχθηκαν εκτός του αεροσκάφους. Δύο τυχερά μέλη του πληρώματος επιβίωσαν, στην ουρά», είπε ο Γέομ Ντονγκ-μπου, ένας πυροσβέστης που συμμετείχε στην επιχείρηση κατάσβεσης. «Παλιά δούλευα σε ασθενοφόρα και έχω δει φρικτά πράγματα, όπως τροχαία δυστυχήματα, αλλά όχι σε τέτοια κλίμακα», σχολίασε.
Η Μι-σόοκ αναγνωρίστηκε από τα δακτυλικά αποτυπώματά της και η οικογένειά της αναζητά τώρα ένα γραφείο τελετών κοντά στη γενέτειρά της, το Γκουανγκτζού, για να μεταφέρει εκεί τη σορό της.
«Είχε σχεδόν επιστρέψει, για αυτό δεν χρειαζόταν να τηλεφωνήσει στην οικογένεια (για να αφήσει κάποιο τελευταίο μήνυμα). Νόμιζε ότι γύριζε στο σπίτι», είπε ο Τζέον.