Με στόχο την οργανωμένη αντιμετώπιση του υψηλού ποσοστού νοσηρότητας, θνητότητας, αναπηρίας και ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων, που προκαλούνται από τον τραυματισμό των πολιτών στην Ελλάδα, ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, έθεσε από σήμερα 28/12/2024, σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, το σχέδιο νόμου «Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος».

Όπως σημειώνεται στο σχέδιο, η ανάπτυξη Εθνικού Συστήματος Τραύματος, ήτοι των Κέντρων και Σταθμών Τραύματος, ως οργανωμένων επιχειρησιακά χώρων για τη διαχείριση και την αντιμετώπιση του τραύματος, εντός των υγειονομικών δομών του ΕΣΥ, είναι αναγκαία, για να περιοριστεί η διασπορά τραυματιών και να αυξηθεί η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα στην παροχή θεραπείας προς αυτούς.

Στη χώρα υπάρχουν ετησίως πολλοί βαρύτατα τραυματίες που προέρχονται ιδίως από τροχαία ατυχήματα και οι οποίοι στην πλειοψηφία τους είναι νέοι άνθρωποι που διάγουν την πιο παραγωγική περίοδο της ζωής τους, ηλικίας μικρότερης των 45 ετών. Λόγω ελλείψεων στον τρόπο διαχείρισης του τραύματος, πολλοί από τους τραυματίες χάνουν τη ζωή τους πριν να φτάσουν στο νοσοκομείο.

Σύμφωνα με πρόσφατα ευρωπαϊκά στατιστικά δεδομένα, οι θάνατοι από οξείες παθήσεις (τραύμα, εγκεφαλικό, καρδιά) υπολογίζονται στη χώρα μας στους 50.000 ετησίως, ενώ με τα στοιχεία του 2021, η Ελλάδα καταλαμβάνει την έκτη μεγαλύτερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε νεκρούς στους δρόμους από τροχαία ατυχήματα, με αναλογία 57 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.

Η έλλειψη οργανωμένου Εθνικού Συστήματος Τραύματος και εκπαιδευμένου ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στην αντιμετώπιση του τραύματος οδηγεί στη διασπορά της αντιμετώπισης του τραύματος σε πολλά νοσοκομεία, με αποτέλεσμα τη μη σωστή διαχείρισή του και σε αρκετές περιπτώσεις οδηγεί σε καθοριστική καθυστέρηση στα κρίσιμα στάδια αντιμετώπισης του τραύματος, όπως είναι η αναζωογόνηση, το χειρουργείο και οι διαγνωστικές εξετάσεις.

Στη χώρα μας υπάρχει ακόμη περιθώριο βελτίωσης στη λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος πρωτογενούς διάσωσης των τραυματιών, που θα επέτρεπε την ταχεία μεταφορά τους στα αντίστοιχα επίπεδα Κέντρων και Σταθμών Τραύματος. Ωστόσο, ορισμένες από τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την ύπαρξη ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης και αντιμετώπισης τραύματος έχουν ήδη αναπτυχθεί. Ειδικότερα, έχουν δημιουργηθεί οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, διενεργούνται δευτερογενείς αεροδιακομιδές του ΕΚΑΒ και αναπτύσσονται η ειδικότητα της επείγουσας ιατρικής και η ιατρική εξειδίκευση της επεμβατικής ακτινολογίας.

Συνεπώς, είναι αδήριτη η ανάγκη ταχείας μεταφοράς των τραυματιών από το σημείο του συμβάντος στον κατάλληλο νοσηλευτικό σχηματισμό και στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, όσο και η παροχή άμεσης ιατρικής φροντίδας, ανάλογης με το είδος του τραύματος, καθώς συνδέεται άμεσα, με υψηλά επίπεδα νοσηρότητας, θνητότητας, αναπηρίας, ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων και δαπανών. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί η θέσπιση ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας Εθνικού Συστήματος Τραύματος, το οποίο αποτελείται από το σύνολο των Κέντρων Τραύματος και των Σταθμών Τραύματος που λειτουργούν εντός υγειονομικών δομών του Εθνικού Συστήματος Υγείας και τα οποία κατατάσσονται σε τέσσερα (4) επίπεδα ικανότητας, στη διαχείριση της βαρύτητας του τραύματος, καθώς και η δημιουργία δικτύου υγειονομικών δομών, στα οποία λειτουργούν Κέντρα ή Σταθμοί Τραύματος, με στόχο την ταχεία και αποτελεσματική ιατρική απόκριση στη διαχείριση και αντιμετώπιση του τραυματία και με αποτέλεσμα τη μείωση των υψηλών επιπέδων νοσηρότητας, θνητότητας, αναπηρίας και των ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων που επιφέρει η βλάβη.

Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την όποια βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω νομοθετήματος.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τις 13/01/2025, ημέρα Δευτέρα και ώρα 08:00 π.μ.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας επιδιώκεται:

α) ο εκσυγχρονισμός και η ενίσχυση των υγειονομικών δομών Εθνικού Συστήματος Υγείας μέσω της αναμόρφωσης του Εθνικού Συστήματος Τραύματος,

β) η ταχεία και αποτελεσματική ιατρική απόκριση στη διαχείριση και αντιμετώπιση του τραυματία και

γ) η μείωση των υψηλών επιπέδων νοσηρότητας, θνητότητας, αναπηρίας και των ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων που επιφέρει η βλάβη στον τραυματία.

Οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου εστιάζουν, κυρίως, στα ακόλουθα :

  • στη σύσταση Εθνικού Συστήματος Τραύματος,
  • στην οργάνωση και λειτουργία των Κέντρων και των Σταθμών Τραύματος του Εθνικού Συστήματος Τραύματος που λειτουργούν εντός υγειονομικών δομών του Εθνικού Συστήματος Υγείας και τα οποία κατατάσσονται σε τέσσερα (4) επίπεδα ικανότητας, ανάλογα με τις υποδομές, τον εξοπλισμό και την Ομάδα Τραύματος που διαθέτουν, καθώς και την ικανότητα απόκρισής τους στη διαχείριση της βαρύτητας του τραύματος,
  • στη διαμόρφωση ενιαίου δικτύου υγειονομικών σχηματισμών για την αντιμετώπιση του τραύματος,
  • στην οργάνωση και λειτουργία δεκαοκτώ (18) Κέντρων Τραύματος Επιπέδου I και δύο (2) Κέντρων Παιδικού Τραύματος Επιπέδου I εντός υγειονομικών δομών του Εθνικού Συστήματος Υγείας,
  • στη σύσταση Εθνικής Επιτροπής Τραύματος για την αξιολόγηση των Κέντρων και των Σταθμών Τραύματος και την εν γένει παρακολούθηση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος και
  • στη δυνατότητα εκπαίδευσης του ειδικευμένου και ειδικευόμενου ιατρικού προσωπικού και του νοσηλευτικού προσωπικού που συμμετέχει στις Ομάδες Τραύματος των Κέντρων Τραύματος Επιπέδου Ι και ΙΙ, καθώς και στο Σταθμό Τραύματος επιπέδου IΙΙ.