Η πραγματικότητα που βιώνουν οι γυναίκες ναυτικοί στα ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη αναδεικνύει τις ανισότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν.

Παρά τις σκληρές συνθήκες εργασίας και τις μεγάλες θυσίες που απαιτεί η ζωή στη θάλασσα, τα δικαιώματά τους παραμένουν περιορισμένα σε σχέση με εκείνα των γυναικών εργαζομένων στη στεριά.

Μάλιστα, πολλές φορές η αντιμετώπιση των γυναικών αυτών φτάνει σε σημείο… «bullying», όπως τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών, Γιώργος Βάλλης, γνωστοποιώντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη κατηγορία εργαζομένων, αλλά και την ανάγκη για ουσιαστικές αλλαγές και ισότιμη μεταχείριση στον κλάδο.

«Όταν μία γυναίκα ναυτικός μείνει έγκυος, την διώχνουν από το σκάφος και παίρνει μόνο 15 ημέρες αποζημίωση»

Όπως εξηγεί ο κ. Βάλλης, οι γυναίκες ναυτικοί δικαιούνται μόλις έξι μήνες επίδομα μητρότητας, ενώ η πρόταση της Ένωσης είναι να αυξηθεί στους εννέα μήνες, όπως ισχύει για τις γυναίκες στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αλλά και για τις αγρότισσες.

«Οι γυναίκες ναυτικοί το δικαιούνται πρώτον γιατί πληρώνουν τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εισφορές σε σχέση με όλες τις άλλες γυναίκες, δύο με τρεις φορές παραπάνω από ό,τι στο ΙΚΑ», αναφέρει, προσθέτοντας πως «δεύτερον, αντιμετωπίζουν τεράστιες ανισότητες στα εργασιακά».

«Μόλις μείνει μία γυναίκα έγκυος, την διώχνουν. Είναι ένα είδος Bullying»

Μία από τις πιο σοβαρές ανισότητες αφορά τη συμπεριφορά των εργοδοτών όταν μια γυναίκα μένει έγκυος.

«Τότε, την διώχνουν από το σκάφος και παίρνει μόνο 15 ημέρες αποζημίωση», σημειώνει ο πρόεδρος της Ένωσης, ενώ τονίζει ότι «αντίθετα, μια γυναίκα στη στεριά πληρώνεται κανονικά για τους επτά μήνες της εγκυμοσύνης που εργάζεται, λαμβάνει άδεια μητρότητας συν εννέα μήνες επίδομα».

Πρόκειται για μια ξεκάθαρη διάκριση που υπονομεύει την επαγγελματική σταθερότητα και την προσωπική ζωή των γυναικών ναυτικών, οι οποίες «αποτελούν το 30-40% του ανθρώπινου δυναμικού σε ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη», σύμφωνα με τον κ. Βάλλη.

«Γίνεται “bullying” σε βάρος των γυναικών ναυτικών»

Οι συνθήκες εργασίας στις θάλασσες καθιστούν το επάγγελμα ιδιαίτερα δύσκολο, αλλά και η έλλειψη προστασίας από την Πολιτεία επιβαρύνει περαιτέρω την κατάσταση, ώστε πολλές φορές αποθαρρύνει τις γυναίκες από το να δουλέψουν πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο, με αποτέλεσμα να υπάρχει έλλειψη προσωπικού.

«Υπάρχουν πολλές καταγγελίες πως μόλις μείνει μία γυναίκα έγκυος, την διώχνουν, με χαμηλή αποζημίωση και χωρίς να της δίνουν τη δυνατότητα να παραμείνει έστω τους χειμερινούς μήνες», εξηγεί ο κ. Βάλλης,

Αυτό, όπως αναφέρει, δημιουργεί ένα είδος «bullying» εις βάρος των γυναικών, που συχνά αποφεύγουν να ξεκινήσουν μια εγκυμοσύνη προκειμένου να μην χάσουν τη δουλειά τους.

Yachting ή… οικογένεια; Όταν οι γυναίκες ναυτικοί καλούνται να επιλέξουν

Η υπογεννητικότητα στην Ελλάδα είναι ένα κρίσιμο ζήτημα, και όπως τονίζει ο πρόεδρος την Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών, η Πολιτεία θα πρέπει να στηρίξει τις γυναίκες ναυτικούς ώστε, όσες το επιθυμούν, να μη φοβούνται να κάνουν οικογένεια.

«Αντί να δείχνουμε κατανόηση, αγάπη και στήριξη, τις αφήνουμε μόνες τους, χωρίς να έχουν καμία υποστήριξη από το κράτος και τα ταμεία», δηλώνει χαρακτηριστικά, περιγράφοντας πως πολλές γυναίκες «μένουν ξεκρέμαστες, χωρίς τη δυνατότητα να εξισορροπήσουν την επαγγελματική τους ζωή και την εγκυμοσύνη», τονίζει.

«Η κατάσταση αυτή οδηγεί τις γυναίκες να αποφεύγουν την εγκυμοσύνη ή να αναβάλλουν τη δημιουργία οικογένειας, με αποτέλεσμα πολλές, που το θέλουν, να μην αποκτούν ποτέ παιδιά. Φτάνουν λοιπόν σε μεγάλη ηλικία χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μητέρες, επειδή δεν τους δίνεται η στήριξη που χρειάζονται», εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης.

Η εποχικότητα του yachting «εχθρός» των γυναικών

Επιπλέον, σημειώνει πως η εποχικότητα του επαγγέλματος δυσκολεύει την οικονομική επιβίωση των γυναικών, ειδικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της μητρότητας.

«Μία γυναίκα που δουλεύει εποχιακά, δηλαδή μόνο σεζόν, με 15 μέρες αποζημίωση και έξι μήνες επίδομα, πώς θα ζήσει;» αναρωτιέται.

Οι επιστολές της Π.Ε.Π.Ι.Ε.Θ προς την κυβέρνηση -«Ακόμα περιμένουμε απάντηση…»

Η Ένωση έχει απευθυνθεί σε όλες τις αρμόδιες αρχές, από το Μέγαρο Μαξίμου μέχρι τα Υπουργεία Ναυτιλίας, Εργασίας, αλλά και Οικογένειας ζητώντας λύση. «Δεν γίνεται, το 2024, οι γυναίκες που εργάζονται στη θάλασσα να θεωρούνται δεύτερης κατηγορίας, υποδεέστερες από οποιαδήποτε άλλη γυναίκα που εργάζεται στη στεριά», υπογραμμίζει ο κ. Βάλλης.
Μάλιστα έγγραφο που απέστειλε η πανελλήνια ένωση πληρωμάτων ιδιωτικών και επαγγελματικών θαλαμηγών φαίνεται ότι έχει θίξει το θέμα ήδη από τον Απρίλιο του 2024, με τον πρόεδρο της Π.Ε.Π.Ι.Ε.Θ. να τονίζει πως «ακόμα περιμένουμε».

Παράλληλα, υπογραμμίζει πως έχουνε γίνει και κοινοβουλευτικές ερωτήσεις σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα, όπως για παράδειγμα του βουλευτή Β’ Πειραιά, Γιάννη Μαρκόπουλου.

Ενώ η ένωση έχει απευθύνθηκε στο «Συνήγορο του Πολίτη», ο οποίος με τη σειρά του απέστειλε έγγραφο προκειμένου να διερευνήσει τα δικαιώματα της γυναίκας στο χώρο αυτό, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά, όπως τόνισε ο κ. Βάλλης, την ύπαρξη ανισότητας.

Το ερώτημα είναι για πόσο ακόμα θα περιμένουν οι γυναίκες ναυτικοί τη δικαιοσύνη; Η Απάντηση είναι στα χέρια της Πολιτείας…