Κινηματογραφική ταινία θυμίζει ο τρόπος δράσης εγκληματικής οργάνωσης, που εξαρθρώθηκε από την Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος, τα μέλη της οποίας δραστηριοποιούνταν σε κλοπές οχημάτων από περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Αττικής. Οι δράστες, τον τελευταίο ενάμισι χρόνο – ίσως και μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, έκλεβαν τα οχήματα χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικούς εγκεφάλους και ειδικά κλειδιά, παραποιούσαν τα αναγνωριστικά στοιχεία τους και τα διέθεταν στην αγορά σαν… νόμιμα.
Κατά την επιχείρηση, εντοπίστηκαν και συνελήφθησαν, κατόπιν σχετικών ενταλμάτων, τρία μέλη της οργάνωσης και ταυτοποιήθηκαν άλλα 11 μέλη. Σε βάρος τους σχηματίσθηκε δικογραφία – κατά περίπτωση – για εγκληματική οργάνωση, διακριμένες κλοπές, αποδοχή προϊόντων εγκλήματος, πλαστογραφία και όπλα.
Προηγήθηκε πολύμηνη έρευνα, με χρήση ειδικών ανακριτικών πράξεων, από την οποία διακριβώθηκε η ύπαρξη πολυμελούς εγκληματικής οργάνωσης, η οποία, τουλάχιστον από τον Μάιο του 2023, προέβαινε σε κλοπές οχημάτων με σκοπό την διάθεσή τους στην αγορά, είτε με παραποιημένα αναγνωριστικά στοιχεία, είτε ως ανταλλακτικά, για την αποκόμιση παράνομου οικονομικού οφέλους.
Πώς δρούσαν τα μέλη της οργάνωσης
Οι συλληφθέντες και οι λοιποί 11, που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, είχαν συστήσει και ενταχθεί στην οργάνωση με συγκεκριμένη δομή και διακριτούς ρόλους μεταξύ τους, και προέβαιναν στις κλοπές με συγκεκριμένο τρόπο δράσης (modus operandi).
Ειδικότερα, εντόπιζαν συγκεκριμένα οχήματα σε περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Αττικής, όπου βρίσκονταν σταθμευμένα, και τα αφαιρούσαν με χρήση ηλεκτρονικών εγκεφάλων και ειδικών κλειδιών «τσιπ».
Για να αποφύγουν τον εντοπισμό τους, μετέφεραν και στάθμευαν τα οχήματα σε χώρους πλησίον της κατοικίας τους, που χρησιμοποιούσαν ως ορμητήριο, για να διασφαλίσουν ότι δεν φέρουν συστήματα GPS.
Στη συνέχεια, εντόπιζαν και αγόραζαν οχήματα που διατίθονταν προς πώληση με χαμηλό αντίτιμο, λόγω εκτεταμένων φθορών, με σκοπό να χρησιμοποιήσουν τα έγγραφα και τα αναγνωριστικά στοιχεία τους (αριθμό πλαισίου, πινακίδα κυκλοφορίας) για τη φαινομενική νομιμοποίηση των κλεμμένων οχημάτων.
Με τα στοιχεία που «προμηθεύονταν», παραποιούσαν τα αντίστοιχα στα κλεμμένα οχήματα, και παράλληλα, επαναπρογραμμάτιζαν τον εγκέφαλό τους, ώστε να μην αναγνωρίζονται από διαγνωστικά συνεργεία και επίσημες αντιπροσωπείες πώλησης οχημάτων.
Στη συνέχεια διέθεταν τα «νέα» οχήματα στην αγορά, μέσω καταστημάτων πώλησης.
Πωλούσαν και ανταλλακτικά
Σε άλλες περιπτώσεις, αποσυναρμολογούσαν τα οχήματα και διέθεταν προς πώληση μέρη αυτών ως ανταλλακτικά, επίσης μέσω καταστημάτων.
Για την επίτευξη του σκοπού τους, οι δράστες ενοικίαζαν συγκεκριμένα αυτοκίνητα από εταιρείες μίσθωσης οχημάτων, είτε για να εξασκηθούν στον τρόπο κλοπής οχημάτων ίδιων χαρακτηριστικών, είτε για να χρησιμοποιήσουν το αντικλεπτικό σύστημα και τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο για την αφαίρεση ίδιου τύπου οχήματος.
Οι ηλικίες και οι ρόλοι των μελών της οργάνωσης
• Ο αρχηγός ήταν 25 χρονών. Ηταν επιφορτισμένος με τη στρατολόγηση άλλων μελών, τον καταμερισμό των ρόλων. Συμμετείχε στις κλοπές οχημάτων, στη μεταφορά τους προς αποσυναρμολόγηση και στον εντοπισμό κλεπταποδόχων.
• «Δουλειά» άλλων τεσσάρων μελών, ηλικίας 27, 25, 33 και 18 χρονών, ήταν επιφορτισμένοι με τον εντοπισμό και την κλοπή των οχημάτων. Οι δύο πρώτοι έπαιρναν στην κυριότητά τους τα οχήματα που αγόραζε η οργάνωση για να χρησιμοποιήσουν τα αναγνωριστικά στοιχεία τους. Επίσης, ο 25χρονος αναλάμβανε την επιτήρηση των οχημάτων στο χώρο που τα στάθμευαν.
• Τον εντοπισμό των προς πώληση οχημάτων, που έφεραν εκτεταμένες φθορές, είχε αναλάβει ένας 26χρονος.
• Ενας 61χρονος, λόγω της ιδιότητάς του ως προγραμματιστής ηλεκτρονικών εγκεφάλων, αναλάμβανε την απενεργοποίηση του αντικλεπτικού συστήματος και τον επαναπρογραμματισμό των εγκεφάλων από τα κλεμμένα οχήματα.
• Ο 27χρονος, αναλάμβανε, από κοινού με τον 25χρονο, την επιτήρηση των κλεμμένων οχημάτων στους χώρους που τα στάθμευαν, ενώ αφαιρούσαν και απέκρυπταν τα αναγνωριστικά σημεία και έγγραφά τους. Επίσης, ο 27χρονος αποσυναρμολογούσε τα οχήματα, στην περίπτωση που θα πωλούνταν ως ανταλλακτικά.
Στην «παρέα» υπήρχαν και δύο ιδιοκτήτες καταστημάτων πώλησης οχημάτων (28 και 54 ετών), οι οποίοι προμηθεύονταν τα παραποιημένα οχήματα της οργάνωσης και τα διέθεταν στην αγορά, έναντι χρηματικής αμοιβής.
Επίσης, άλλα τρεις (51, 46 και 39 ετών) ήταν επιφορτισμένοι με την παραποίηση των οχημάτων, μέσω τοποθέτησης των αναγνωριστικών στοιχείων άλλων αυτοκινήτων, και ένας 57χρονος οδηγός γερανοφόρου οχήματος, μετέφερε τα φθαρμένα οχήματα από τον τόπο αγοράς τους στον χώρο που θα τα παραποιούσαν προκειμένου να τα διαθέσουν στην αγορά.
Κατά τις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:
• καραμπίνα
• 8 φυσίγγια
• 1.020 ευρώ
• διαρρηκτικά εργαλεία
• αυτοκόλλητο πλαίσιο οχήματος
• ηλεκτρονικά εξαρτήματα οχημάτων
• στελέχη κλειδιών οχημάτων
• έγγραφα σχετικά με μεταβιβάσεις οχημάτων
• φωτοαντίγραφα ταυτοτήτων και
• όχημα με παραποιημένο αριθμό πλαισίου.
Από τις έως τώρα έρευνες, έχουν εξιχνιασθεί 15 περιπτώσεις κλοπών οχημάτων, από περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Οι συλληφθέντες οδηγούνται στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή.