Αλλαγές επί το αυστηρότερον στον νέο ΚΟΚ – Συνεργασία και με τους βενζινοπώλες

Στο κάδρο των προβλέψεων του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μπαίνουν και τα ηλεκτρικά πατίνια, καθώς και οι αντικοινωνικές συμπεριφορές, όπως προανήγγειλε ο υφυπουργός Μεταφορών - Το παράδειγμα της Ιταλίας

Συνδυασμό χρηματικού προστίμου και αφαίρεσης διπλώματος όταν δε φοράμε κράνος ή ζώνη ασφαλείας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ο υπό διαμόρφωση Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ενώ στη μάχη της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων και των σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της χώρας μπαίνουν και τα πρατήρια πώλησης καυσίμων.

Συγκεκριμένα, τα υπουργεία Υγείας και Ανάπτυξης και η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών αρχίζουν εκστρατεία ενημέρωσης με κεντρικό μήνυμα το σύνθημα «Όχι βενζίνη, αν δε φοράς κράνος». Πολλοί επαγγελματίες του κλάδου θεωρούν θετική την εκστρατεία, τονίζουν πάντως τις αντικειμενικές δυσκολίες στην εφαρμογή της, καθώς εκτιμούν ότι οι αναβάτες μηχανών που δε φορούν κράνος, θα αντιδράσουν. Στην πρώιμη αυτή φάση που βρίσκεται η εκστρατεία, έχει τη μορφή της προτροπής και όχι της υποχρεωτικότητας, διευκρινίζουν.

Στο μεταξύ, σύμφωνα και με όσα δήλωσε στην Ertnews ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, για τις αλλαγές στον νέο ΚΟΚ και για την τάση πολλών μοτοσικλετιστών να μη φορούν κράνος, η μη χρήση του θα οδηγεί πλέον στην καταβολή προστίμου διοικητικού χαρακτήρα, το οποίο συνεπάγεται την αφαίρεση διπλώματος.

Εξάλλου, ακόμη βαρύτερες κυρώσεις περιμένουν τους παραβάτες του ΚΟΚ, οι οποίοι θα συλλαμβάνονται να επαναλαμβάνουν τις παραβάσεις τους. «Το δε φοράω κράνος έχει ένα πρόστιμο διοικητικό: αφαίρεση διπλώματος. Αν όμως σε ξαναπιάσω μέσα σε ένα διάστημα, πάλι να μην το φοράς και σε ξαναπιάσω τρίτη φορά μέσα σε μια πενταετία, θα αφαιρείται το δίπλωμα για 5 χρόνια».

Μία σημαντική αλλαγή στον ΚΟΚ είναι και η μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, εντός του αστικού ιστού, αλλά όχι σε κεντρικές αρτηρίες, σε μια προσπάθεια για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων. Ο κ. Οικονόμου τόνισε: «Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το τραγικό φαινόμενο πως το 2023, από τους 621 νεκρούς σε τροχαία, οι μισοί έχασαν τη ζωή τους μέσα σε πόλεις». Την ίδια στιγμή, την ευθύνη την έχει πλέον ο οδηγός του οχήματος και όχι ο ιδιοκτήτης του.

Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερες ποινές για αντικοινωνικές συμπεριφορές, όπως η παράνομη χρήση της Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ή το παρκάρισμα σε ράμπες ΑμεΑ, αλλά και για τους καθ’υποτροπή παραβάτες. Οπως δήλωσε ο αρμόδιος υφυπουργός, «η ΛΕΑ είναι ιερή, είναι για ασθενοφόρα και οχήματα έκτακτης ανάγκης. Οσοι την παραβιάζουν θα αντιμετωπίζουν αυστηρές ποινές».

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στους κανονισμούς για τα ηλεκτρικά πατίνια, με στόχο την ασφάλεια των χρηστών και την αποφυγή δυστυχημάτων. «Το ηλεκτρικό πατίνι θα απαγορεύεται για άτομα κάτω των 15 ετών. Οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα παιδί 12 ετών δεν μπορεί να κυκλοφορεί ανεξέλεγκτα σε κεντρικές οδούς, όπως η Μεσογείων».

Τα πατίνια θα υπόκεινται σε αυστηρότερους κανόνες, όπως περιορισμός ταχύτητας στα 25 χλμ./ώρα και υποχρεωτική χρήση κράνους και φωτεινών σημάτων.

Το παράδειγμα της Ιταλίας

Στη γείτονα τέθηκαν από σήμερα Σάββατο σε εφαρμογή ουσιαστικές αλλαγές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Μεταξύ άλλων, αυξάνονται σημαντικά τα πρόστιμα για όποιον χρησιμοποιεί ηλεκτρικά πατίνια χωρίς να σέβεται τον νόμο.

Σε όποιον για παράδειγμα, δε φοράει κράνος κόβεται πρόστιμο, πλέον, το οποίο κυμαίνεται από 50 μέχρι 250 ευρώ. Σε περίπτωση που το πατίνι δεν έχει πινακίδα ή δε διακρίνονται με σαφή τρόπο οι αριθμοί του, το πρόστιμο ξεκινά από 100 και φτάνει τα 400 ευρώ. Ανάλογο ποσό θα πρέπει να καταβάλει όποιος διαπιστώνεται ότι δεν έχει ασφαλίσει το συγκεκριμένο μέσο, το οποίο χρησιμοποιείται όλο και συχνότερα στις ιταλικές πόλεις, όπως και πολίτες που κυκλοφορούν σε δρόμους εκτός αστικών περιοχών, στους οποίους το όριο ταχύτητας ξεπερνά τα 50 χιλιόμετρα την ώρα.

Παράλληλα, τα νέα μέτρα του Ιταλικού Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για όποιον οδηγεί χρησιμοποιώντας το κινητό του, προβλέπουν πρόστιμο από 250 μέχρι 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί για δεύτερη φορά η συγκεκριμένη παράβαση, το σχετικό ποσό θα αγγίζει τα 1.400 ευρώ.

Για τους πολίτες που οδηγούν έχοντας ξεπεράσει τα επιτρεπτά όρια κατανάλωσης αλκοόλ, προβλέπεται πρόστιμο μέχρι 2.173 ευρώ, με κατάσχεση του διπλώματος μέχρι έξι μήνες. Για τις περιπτώσεις, όμως, που το ποσοστό αλκοόλ στο αίμα ξεπερνά τα 1,5 γραμμάρια ανά λίτρο, εκτός από χρηματικό πρόστιμο μέχρι 6.000 ευρώ, υπάρχει κατάσχεση του διπλώματος μέχρι δυο χρόνια και φυλάκιση έως και 12 μήνες.

Σε ό,τι αφορά, δε, τη χρήση ναρκωτικών ουσιών, σε όποιον προκύπτει θετικός στο σχετικό τεστ -έστω κι αν δεν παρουσιάζει εμφανή προβλήματα σε σχέση με τα αντανακλαστικά και την ικανότητα οδήγησης- το δίπλωμα θα αφαιρείται για διάστημα τριών ετών. Και στην περίπτωση αυτή, το ανώτατο χρηματικό πρόστιμο είναι 6.000 ευρώ, με φυλάκιση από έξι μήνες μέχρι ένα χρόνο. Μετά από σειρά διαμαρτυριών, ο Ιταλός υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι αποσαφήνισε ότι το τελευταίο αυτό μέτρο δεν αφορά τους πολίτες που κάνουν χρήση θεραπευτικής κάνναβης, με συνταγή γιατρού και για λόγους που σχετίζονται με διαπιστωμένα προβλήματα υγείας.

Όποιος εγκαταλείπει κατοικίδια ζώα σε δρόμους και αυτοκινητοδρόμους, τέλος, βάσει του νέου ΚΟΚ της Ιταλίας, στο εξής θα τιμωρείται με κατάσχεση διπλώματος για μέχρι και ένα χρόνο και με καταδίκη έως και επτά χρόνια φυλάκισης, στην περίπτωση που η ανεύθυνη αυτή πράξη προκαλέσει τροχαίο δυστύχημα.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.