Η ιστορία που θα σας περιγράψω σήμερα έχει σχέση με τα κυβερνητικά VIP αεροπλάνα, τώρα που βγήκαν εκτός και τα τρία (τα δύο λόγω σέρβις και το άλλο λόγω βλάβης). Η αλήθεια είναι ότι πάντοτε τα κυβερνητικά VIP εξιτάρουν τον κόσμο γιατί ο χειρισμός τους, οι πτήσεις τους, ο προορισμός τους και οι επιβάτες που μεταφέρουν τις περισσότερες φορές καλύπτονται από ένα μυστήριο. Αυτός είναι και ο λόγος που παρά το γεγονός ότι τα αεροσκάφη αυτά ανήκουν στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ελέγχονται από τον Γραμματέα της κυβέρνησης, άνθρωπο δηλαδή του εκάστοτε Πρωθυπουργού.

Ως γνωστόν, το νεότερο από τα κυβερνητικά αεροσκάφη, το τρικινητήριο Φάλκον, καθηλώθηκε στο έδαφος λόγω βλάβης αναβάλλοντας το ταξίδι του Πρωθυπουργού στον Λίβανο. Την τελευταία στιγμή επιδιορθώθηκε η βλάβη στο Φάλκον και η ΠτΔ Κατερίνα Σακελλαροπούλου πήγε με το κυβερνητικό αεροπλάνο στο Παρίσι, όπου εκπροσώπησε την χώρα μας στην επαναλειτουργία της Παναγίας των Παρισίων. 

O υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης επέστρεψε από την Μάλτα στην Αθήνα με αεροπλάνο της γραμμής, αλλά όταν φάνηκε ότι η κυβέρνηση είχε καθηλωμένο τον στόλο των κυβερνητικών αεροσκαφών, εμφανίστηκαν ξαφνικά άλλα… δύο. Το ένα μάλιστα το χρησιμοποίησε υπουργός το Σάββατο πρωί για να ταξιδεύσει στην Αίγυπτο. Πώς συνέβη αυτό;

Γι΄αυτό σας λέω ότι γύρω από τα κυβερνητικά αεροπλάνα επικρατεί συνήθως ένα μυστήριο. Και για να καταλάβετε τι συνέβη με την ξαφνική εμφάνιση ενός νέου κυβερνητικού αεροσκάφους, θα σας πάω περίπου ένα χρόνο πίσω: Την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2023, πραγματοποιήθηκε, στην 112 Πτέρυγα Μάχης , στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας, τελετή υποδοχής του νέου αεροσκάφους Flight Inspection Aircraft (FIA), τύπου Beechcraft King Air 360 (Beech B300 King Air 360 MSN FL-1315), με εγκατεστημένο εντός αυτού Συστήματος Από Αέρος Ελέγχου [Flight Inspection System (FIS)].

Η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη στον στόλο της δυο αεροσκάφη Beechcraft King Air 350C το 2021, δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με στόχο την ενίσχυση της δυναμικότητας και αποτελεσματικότητας των αεροδιακομιδών του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ). Τα αεροσκάφη έχουν τη δυνατότητα αεροδιακομιδής δυο ασθενών, ενώ διαθέτουν ειδικό μηχανισμό ανύψωσης των φορείων. Επιπλέον, τα αεροσκάφη περιλαμβάνουν υποδομή μεταφοράς θερμοκοιτίδας για τη διακομιδή νεογνών.

Τα αεροσκάφη Beechcraft King είναι δικινητήρια, ελικοφόρα, εξαιρετικά αξιόπιστα, με πλήρωμα δύο πιλότους και μπορούν να μεταφέρουν έως και τέσσερις επιβάτες και, όπως καταλαβαίνετε, μετατράπηκε το ένα εξ αυτών σε VIP ώστε να ταξιδέψει ο υπουργός στην Αίγυπτο. Αλλά εδώ υπάρχει και παρασκήνιο. Το κόστος της λειτουργίας των κυβερνητικών αεροσκαφών είναι μεγάλο γιατί εκτός από τα καύσιμα, το σέρβις, υπάρχουν και τα έξοδα για τους συνεργάτες. Όσο περισσότερους συνεργάτες «κουβαλά» ένας αξιωματούχους τόσο αυξάνονται και τα κρατικά έξοδα του ταξιδιού. Ενώ με ένα αεροσκάφος, ελικοφόρο, (που έως τώρα περιλάμβανε και υποδομή… θερμοκοιτίδας),όταν μετατρέπεται σε VIP με τέσσερις μόνον επιβάτες τα έξοδα μειώνονται κατακόρυφα.

***

Ο Έλληνας που κατασκευάζει υποβρύχια drones

Ο Μιχάλης Τριανταφύλλου, διευθυντής του Κέντρου Ωκεανομηχανικής του Πανεπιστημίου ΜΙΤ, είναι ίσως ο πλέον περιζήτητος έλληνας καθηγητής για πολλά μέλη της κυβέρνησης. Και ξέρετε γιατί; Επειδή θεωρείται ο «πατέρας» της σύγχρονης βιομιμητικής, καθώς ανέπτυξε υποθαλάσσια ρομπότ, υποβρύχια drones που, προσέξτε, βασίζονται και μιμούνται την κίνηση και την συμπεριφορά των… ψαριών. Ένας υπουργός, ο Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας και ένας υφυπουργός, ο Εξωτερικών, Γιώργος Κώτσηρας, τον επισκέφθηκαν για να ενημερωθούν για το τεχνολογικά προηγμένο επίτευγμά του.

Μαθαίνω λοιπόν ότι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας έχουν στρέψει για τα καλά το ενδιαφέρον τους στα drones, όχι μόνο σε ξηρά και αέρα, αλλά και στη θάλασσα και κάτω από αυτή. Η ενίσχυση των αμυντικών ικανοτήτων της χώρας με υποβρύχια «drones» θεωρείται άλλωστε στρατηγικής σημασίας για τη χώρα, ιδίως λόγω της γεωγραφίας της και της μεγάλης ακτογραμμής της. Να σημειώσω εδώ και την πρόσφατη επίσκεψη του κ. Δένδια στο Εργαστήριο Battelle Autonomy του Πανεπιστημίου (MIT Sailing Pavillion) για να ενημερωθεί από τον επιστημονικό ερευνητή Michael Benjamin για τις δυνατότητες των αυτονόμως κινουμένων στη θάλασσα και κάτω από αυτήν.

***

Οι πρώτοι βουλευτές της Μεταπολίτευσης πήγαν ξανά στη Βουλή

Ήταν συγκινητική η εκδήλωση στη Βουλή με τους βουλευτές της πρώτης περιόδου της Μεταπολίτευσης, του 1974 που τιμήθηκαν από τον Πρόεδρο του Σώματος Κώστα Τασούλα και τη Βουλή των Ελλήνων. Πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν σε άλλες εποχές, θύμιζαν το σύνθημα του Ανδρέα Παπανδρέου «υπερήφανα γηρατειά της Βουλής», χαιρέτησε ο ένας τον άλλον, αγκάλιζαν ο ένας τον άλλον: Οι βουλευτές που τιμήθηκαν ήταν: Ανδριανόπουλος Ανδρέας, Βαρβιτσιώτης Ιωάννης, Γιατράκος Κωνσταντίνος, Κακλαμάνης Απόστολος, Καλτεζιώτης Νικόλαος, Καραμανλής Αχιλλέας, Κοντογιαννόπουλος Βασίλειος, Κράτσας Απόστολος, Μπαντουβάς Κωνσταντίνος, Μπεκίρης Βασίλειος, Πνευματικός Άγγελος, Πρωτοπαπαδάκης Μιχαήλ (το βραβείο παρέλαβε η κόρη του Πρωτοπαπαδάκη Λαυρία), Τραγάκης Ιωάννης, Χατζηγάκης Σωτήριος, Παπαδόπουλος Γεώργιος (το βραβείο παρέλαβε ο γιος του Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος.

Θα σταθώ στην Γιάννη Τραγάκη που μόλις είδε τη φωτογραφία από την πρώτη Βουλή της Μεταπολίτευσης, πήγε να αναγνωρίσει πρόσωπα. Είναι ο αρχαιότερος εν ενεργεία πολιτικός του πλανήτη, αλλά όπως αποκάλυψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε άλλη γνώμη. Θεωρούσε τον Τζο Μπάιντεν ως τον πιο αρχαιότερο. Ο κ. Τραγάκης το δέχτηκε, αλλά όπως έλεγε χθες στους συναδέλφους του, ότι ο Μπάιντεν φεύγει στις 20 Ιανουαρίου και έτσι θα είμαι εγώ ο αρχαιότερος