Ο όμιλος Stellantis και η κινεζική CTAL η μεγαλύτερη κατασκευάστρια μπαταριών ανακοίνωσαν την κατασκευή εργοστασίου μπαταριών στην Ισπανία η οποία επελέγη λόγω του χαμηλότερου εργατικού κόστους αλλά και λόγω των κυβερνητικών χρηματοδοτήσεων για αντίστοιχα projects.

Οι δύο εταιρείες θα επενδύσουν συνολικά 4,1 δισεκατομμύρια ευρώ και το εργοστάσιο που θα κατασκευαστεί στην Σαραγόσα κοντά στο εργοστάσιο του ομίλου Stellantis δημιουργείται με την προοπτική να αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές μονάδες παραγωγής μπαταριών στη γηραιά ήπειρο. Σύμφωνα με τις συστάσεις η διαδικασία παραγωγής θα ξεκινήσει στα τέλη του 2026 ενώ το «αντικείμενο» παραγωγής θα είναι συστοιχίες λιθίου φωσφορικού σιδήρου (LFP).

Σε ό,τι αφορά τη δυναμικότητα παραγωγής εκτιμάται σε 50 GWh δηλαδή ικανή ποσότητα συστοιχιών για να εφοδιάσει περίπου 700.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σε κάθε περίπτωση όπως σημειώνουν οι δύο εταιρείες το μέγεθος της παραγωγής θα εξαρτηθεί από την πορεία της αγοράς ηλεκτρικών στην Ευρώπη και φυσικά την στήριξη των τοπικών αρχών.

Η μονάδα θα αποτελέσει κοινοπραξία των δύο εταιρειών με ίση συμμετοχή (50/50) και θα αποτελέσει σημείο καμπής στα σχέδια του ομίλου Stellantis να διευρύνει την αξιοποίηση των πιο προσιτών μπαταριών χημικής σύστασης LFP στα ηλεκτρικά της οχήματα κάθε κατηγορίας, προκειμένου να προσελκύσει μεγαλύτερο κοινό.

Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Stellantis είναι ένας από τους βασικούς μετόχους της κοινοπραξίας ACC όπου συμμετέχουν επίσης Mercedes-Benz και η γαλλική Total Energies η οποία έχει ήδη ξεκινήσει την παραγωγή μπαταριών στο νέο gigagfactory σε γαλλικό έδαφος ενώ σχεδιάζει την κατασκευή ακόμα δύο αντίστοιχου μεγέθους εργοστασίων σε Ισπανία και Γερμανία τα οποία όμως έχουν μπει σε «παύση» λόγω της χαμηλής ζήτησης ηλεκτρικών στην Ευρώπη.

Σε ό,τι αφορά την CATL, το εργοστάσιο της Σαραγόσα θα είναι το τρίτο του κινεζικού κολοσσού σε ευρωπαϊκό έδαφος καθώς διαθέτει ήδη από εξαετίας ένα εργοστάσιο στη Γερμανία όπου έχουν επενδυθεί 1,8 δισεκατομμύριο ευρώ και το οποίο έχει δυναμικότητα 14 GWh ενώ έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες κατασκευής ενός ακόμα εργοστασίου στην Ουγγαρία το οποίο εκπροσωπεί επένδυση ύψους 7,3 δισεκατομμυρίων ευρώ και το οποίο θα έχει παραγωγή 100 GWh.

Αναφορικά με την επιλογή της Ισπανίας, σημειώνεται ότι επελέγη από την κοινοπραξία καθώς η ισπανική κυβέρνηση αξιοποιώντας το ευρωπαϊκό ταμείο έκτακτης ανάγκης που δημιουργήθηκε για την αντιμετώπιση των συνεπειών της Covid19, ανακοίνωσε το 2020 ένα χρηματοδοτικό πλάνο πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να προσελκύσει επενδύσεις που σχετίζονται με την παραγωγή αυτοκινήτων με δεδομένο και ότι η Ισπανία είναι η δεύτερη μετά τη Γερμανία χώρα στην κατασκευή αυτοκινήτων στην γηραιά ήπειρο. Ο όμιλος Stellantis εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ για το νέο εργοστάσιο που θα δημιουργήσει με την CATL.

Μια ιδιαιτερότητα της Ισπανίας σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης είναι ότι η ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ είναι 20-25% φθηνότερη ενώ ειδικά για την ενέργεια που παράγεται από αιολικά πάρκα είναι έως και κατά 5% περισσότερη σε σχέση με τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.

Πλην των παραπάνω ωστόσο υπάρχει και μια ακόμα παράμετρος που φαίνεται να έγειρε την ζυγαριά υπέρ της Ισπανίας καθώς η χώρα των Ιβήρων απείχε από την κρίσιμη ευρωπαϊκή ψηφοφορία για την επιβολή δασμών στα κινεζικά EV ενώ ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Pedro Sanchez έχει επανειλημμένως ζητήσει την αναθεώρηση της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής πολιτικής. Εξάλλου οποιαδήποτε κινεζική εταιρεία επιθυμεί να επενδύσει εκτός κινεζικού εδάφους υπόκειται στην έγκριση ή μη του Πεκίνου το οποίο μετά την παραπάνω ψηφοφορία ζήτησε από τις βιομηχανίες να παγώσουν τις επενδύσεις σε χώρες της Ευρώπης που υποστήριξαν την επιβολή δασμών στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που παράγονται στην Κίνα και προορίζονται για την Ευρώπη.