Για τις σύγχρονες προκλήσεις στη ναυτιλία, τον ρόλο της Ελλάδος στις θαλάσσιες μεταφορές και τον στόχο εκσυγχρονισμού της ακτοπλοΐας μίλησε μεταξύ άλλων ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, από το βήμα του 4ου ΟΤ FORUM «Ένα νέο παραγωγικό πρότυπο – «”Ελλάδα 2030″» που διοργανώνει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος στις 2 και 3 Δεκεμβρίου στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών.

Όπως είπε ο κ. Στυλιανίδης υπάρχει ένας ορίζοντας πενταετίας για την ολοκλήρωση του ευρύτερου προγράμματος εκσυγχρονισμού του κλάδου της ναυτιλίας, την οποία χαρακτήρισε «καμάρι για τη χώρα μας» η οποία προσφέρει στο ΑΕΠ, δίνει κύρος στη χώρα και μπορεί να προσφέρει ακόμη περισσότερα. Μάλιστα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και την περίφημη Έκθεση Ντράγκι η οποία αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της ναυτιλίας για την Ευρώπη.

Ο κ. Συλιανίδης επισήμανε ακόμα ότι η ναυτιλία είναι ένας κλάδος που προσφέρει εξαιρετικά διαπραγματευτικά ατού για τη χώρα. Για την ποντοπόρο ναυτιλία επισήμανε ότι πρόκειται για εξαιρετικά πρωτοπόρο κλάδο τόσο ώστε η πολιτεία να λειτουργεί επικουρικά και ουσιαστικά σαν «γέφυρα» ανάμεσα στον IMO και στις ευρωπαϊκές δομές.

«Κύρος στο ναυτικό επάγγελμα»

Σχετικά με την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι δίνεται έμφαση στην αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης απορροφώντας κονδύλια και από το ΕΣΠΑ. Όπως είπε δίνεται βοήθεια σε εκπαιδευόμενους να κάνουν την πρακτική τους στα πλοία (200 εκατ.), παράλληλα με την αναβάθμιση των ναυτικών σχολών.

Επιπλέον, δημιουργούνται κίνητρα για να γίνει προσέλκυση νέων ναυτικών. Στο σημείο αυτό ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σημείωσε ότι η πλειοψηφία των νέων ναυτικών πλέον προέρχεται από ορεινές περιοχές της χώρας καθώς οι νησιωτικές περιοχές έχουν στραφεί στον τουρισμό.

«Δεν είναι επαρκής λύση η αύξηση των αποδοχών, πρέπει να δώσουμε κύρος στο επάγγελμα», τόνισε ο κ. Στυλιανίδης σημειώνοντας ότι πρέπει και ο κυβερνήτης του πλοίου να έχει κύρος. «Ελληνική ναυτιλία σημαίνει Έλληνας ναυτικός», κατέληξε.

Προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο

Για το θέμα της ελληνικής σημαίας και την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, ο υπουργός είπε ότι δίνεται έμφαση και σε αυτό τον τομέα ενώ χαρακτήρισε «μεγάλο ζήτημα να κάνουμε ελκυστική την ελληνική σημαία».

«Πρώτη κίνηση η ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών, καταρχήν με το νηολόγιο και ακολουθεί το ναυτολόγιο, απλοποίηση και στη συνέχεια ψηφιοποίηση των διαδικασιών», ανέφερε χαρακτηριστικά σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια διαδικασία που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός των επόμενων 2-3 ετών.

Ασφάλεια στην ακτοπλοΐα στο Αιγαίο

Σχετικά με την ακτοπλοΐα ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι το Αιγαίο είναι μια «δύσκολη θάλασσα, με γερασμένο στόλο και προβλήματα στα λιμάνια». «Αυτά είναι παράγοντες που δημιουργούν θέματα υποβάθμισης της ασφάλειας», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας τονίζοντας ωστόσο ότι τα θέματα ασφαλείας είναι αδιαπραγμάτευτα. Όπως είπε δίνονται 500 εκατομμύρια ευρώ για λιμενικές υποδομές, τόσο μέσω του ΕΣΠΑ όσο και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. «Τα έργα αυτά είναι πρακτικά και όχι φαραωνικά», είπε ενώ σημείωσε ότι έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης της περίοδο 2027-2028.

Παράλληλα, «τρέχουν» προγράμματα που ουσιαστικά ακτινογραφούν το Αιγαίο και έχουν ορίζοντα υλοποίησης 3-4 χρόνια. Για το θέμα της βιώσιμης ανάπτυξης, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι ενώ οι πολιτικές ηγεσίες συζητούν ακόμη για τα καύσιμα στα πλοία, οι εφοπλιστές έχουν πάρει πρωτοβουλίες και ήδη ναυπηγούν πλοία με βιώσιμα καύσιμα.

Μελλοντική χρηματοδότηση

Αναφερόμενος στα θέματα της μελλοντικής χρηματοδότησης, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής λαμβάνει κονδύλια πρωτίστως από το ΕΣΠΑ και μόνο για τις λιμενικές εγκαταστάσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης, ωστόσο τόνισε ότι θα πρέπει να «δοθούν κονδύλια από την Ευρώπη, όπως γίνεται για την αναβάθμιση της άμυνας».

«Έχουμε διασώσει 250.000 ανθρώπους στο Αιγαίο»

Σχετικά με το μεταναστευτικό, μιας και το Λιμενικό Σώμα υπάγεται στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι «δυστυχώς υπάρχει μια φιλολογία για την αποτελεσματικότητα του Λιμενικού, αλλά από το 2015 έως το 2024 έχουν διασωθεί 250.000 άνθρωποι, τρομακτικός αριθμός».

«Δεν δεχόμαστε υπονομευτική κριτική για το Λιμενικό, λάθη πάντα γίνονται λόγω επιχειρησιακών προβλημάτων», κατέληξε ο Χρήστος Στυλιανίδης.

Πηγή: ot.gr