Σήμερα, Σάββατο 30 Νοεμβρίου, το Μετρό Θεσσαλονίκης ανοίγει επίσημα τις πύλες του, σηματοδοτώντας το τέλος μιας πολυετούς αναμονής.
Οι Θεσσαλονικείς αδημονούν να δουν να παίρνει «σάρκα και οστά» το έργο που περίμεναν εδώ και δεκαετίες.
Το έργο αυτό εξελίχθηκε σε viral σύμβολο των social media τόσο της… καθυστέρησης όσο και της τεχνολογικής καινοτομίας, καθώς αποτελεί το πρώτο αυτόματο – χωρίς οδηγό- σύστημα μετρό στην Ελλάδα.
Πρώτες βοήθειες: Ο «κρυφός οδηγός» του μετρό
Ωστόσο ένα τέτοιου είδους νέο έργο, πέρα από την τεχνολογία και τις υποδομές, πρέπει να υπάρχει και η κατάλληλη εκπαίδευση σε πρώτες βοήθειες, εξασφαλίζοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την προστασία των επιβατών και την άμεση αντίδραση σε έκτακτα περιστατικά.
Σύμφωνα με την εκπαίδευση που παρέχει στο προσωπικό ασφαλείας του Μετρό Θεσσαλονίκης η εταιρεία Learn to Help και η Έλενα Μαχά, Ιδρυτής-Διευθύντρια μαθημάτων και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Πρώτων Βοηθειών, σε συνεργασία με την εταιρεία Security Phoenix, οι εργαζόμενοι του μετρό πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν γρήγορα τη σοβαρότητα των περιστατικών, να καλέσουν το ΕΚΑΒ και να παρέχουν τις πρώτες βοήθειες.
Η εκπαίδευση αυτή περιλαμβάνει την Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ), τη χρήση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή (AED) και άλλες κρίσιμες τεχνικές που συμβάλλουν στην αύξηση των πιθανοτήτων επιβίωσης των ασθενών.
Ο πανικός είναι ο μόνος «εχθρός»
Πώς μπορείς να αποφύγεις τον πανικό όταν κάτι πάει στραβά; Με σωστή εκπαίδευση και καλή πληροφόρηση! Το προσωπικό του μετρό πρέπει να είναι έτοιμο να διαχειριστεί καταστάσεις ανάγκης, προσφέροντας ασφάλεια σε κάθε περίπτωση.
Σύμφωνα με την κ. Μαχά, σε περίπτωση λιποθυμίας, καρδιοαναπνευστικής ανακοπής ή τραυματισμών, «οι εργαζόμενοι πρέπει να διατηρούν την ψυχραιμία τους και να εκτιμούν σωστά τη σοβαρότητα του περιστατικού. Η σωστή αναγνώριση της κατάστασης και η άμεση κλήση του ΕΚΑΒ είναι ζωτικής σημασίας για την ταχεία αντίδραση των υπηρεσιών εκτάκτων αναγκών».
Η εκπαίδευση στις πρώτες βοήθειες δεν είναι μόνο για να μάθουμε πως να διαχειριζόμαστε μια κρίση, αλλά και πως να κρατάμε την ψυχραιμία μας όταν όλα γύρω μας… τρέχουν! Αν οι εργαζόμενοι του μετρό αναπτύξουν την ψυχραιμία τους μέσω της εκπαίδευσης, γίνονται πιο γρήγοροι και αποτελεσματικοί στην παροχή βοήθειας, μειώνοντας έτσι τον χρόνο απόκρισης των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Πυρκαγιά; Σεισμός; Εσύ ακολούθησε τις οδηγίες
Όσον αφορά τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λάβουν οι ίδιοι οι επιβάτες σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως πυρκαγιά ή σεισμός, η πιο σημαντική οδηγία είναι να ακολουθούν πιστά τις εντολές των υπευθύνων ασφαλείας του μετρό.
«Η καλύτερη προστασία είναι η ψυχραιμία και η ενημέρωση για τις εξόδους κινδύνου, καθώς έχει αποδειχθεί ότι ο πανικός είναι η κύρια αιτία θανάτων σε τέτοιες καταστάσεις».
Παράλληλα, είναι ζωτικής σημασίας «οι επιβάτες να μην υποτιμούν ποτέ τις οδηγίες εκκένωσης, ακόμη και αν φαίνεται ότι δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος», ενώ παράλληλα «να δίνουμε σημασία στις τυχόν σημάνσεις που υπάρχουν».
Κι αυτό γιατί η παρακολούθηση του περιβάλλοντος και η άμεση ενημέρωση των υπευθύνων ασφαλείας μπορεί να αποτρέψει σοβαρές καταστάσεις.
«Αν παρατηρείτε κάτι ασυνήθιστο καλέστε αμέσως τους υπεύθυνους ασφαλείας καθώς και τις υπηρεσίες εκτάκτων αναγκών», τονίζει.
Η διαχείριση του πανικού, ειδικά σε καταστάσεις όπου οι επιβάτες αισθάνονται απειλή ή κίνδυνο, είναι κρίσιμη παράμετρος. Όπως υπογραμμίζεται από τους ειδικούς, ο καλύτερος τρόπος για να μην προκαλείται πανικός είναι η σωστή και αποτελεσματική εκπαίδευση ή έστω ενημέρωση των επιβατών για βασικούς κανόνες ασφαλείας.
Όταν οι πολίτες γνωρίζουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν, η πιθανότητα πανικού μειώνεται και η αντίδραση σε επείγοντα περιστατικά γίνεται πιο οργανωμένη και ελεγχόμενη.
Σε περιορισμένους και πολυσύχναστους χώρους, όπως το μετρό, η εφαρμογή πρώτων βοηθειών αντιμετωπίζει ορισμένες δυσκολίες. Το κυριότερο πρόβλημα είναι η ασφάλεια τόσο του παθόντα όσο και εκείνων που παρέχουν τις πρώτες βοήθειες.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, «είναι σημαντικό να αδειάζει ο χώρος γύρω από το περιστατικό, ώστε να υπάρχει επαρκής χώρος ώστε να δοθούν οι πρώτες βοήθειες και να ενημερώνονται άμεσα οι υπεύθυνοι ασφαλείας».
Η εκπαίδευση του προσωπικού ενισχύει την εμπιστοσύνη των επιβατών
Όπως τόνισε η κ. Μαχά «η εκπαίδευση του προσωπικού στις πρώτες βοήθειες ενισχύει την εμπιστοσύνη των επιβατών στο σύστημα του μετρό, καθώς δημιουργεί την αίσθηση ότι είναι σε ασφαλή χέρια.
Η γρήγορη αντίδραση του προσωπικού σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης μειώνουν τις πιθανότητες θανάτων και βοηθούν στην σωστή οργάνωση και συντονισμό σε περίπτωση σοβαρών περιστατικών».
Το αυτόματο μετρό και οι δικλείδες ασφαλείας
Το πρώτο αυτόματο μετρό της Ελλάδας αποδεικνύει πως η τεχνολογία μπορεί να κάνει τα πάντα. Πώς όμως η απουσία αυτή επηρεάζει την ασφάλεια των επιβατών;
Όπως τονίζει η εκπαιδεύτρια κ. Μαχά, «σε όλη την Ευρώπη, εδώ και χρόνια, υπάρχουν αμαξοστοιχίες αλλά και λεωφορεία χωρίς οδηγούς. Οι αυτοματισμοί που υπάρχουν καθώς και οι δικλείδες ασφαλείας, δεν αφήνουν περιθώρια να συμβούν ατυχήματα.
Ο ρόλος του οδηγού εξάλλου, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να είναι η αντιμετώπιση ενός περιστατικού πρώτων βοηθειών αλλά να οδηγήσει με ασφάλεια την αμαξοστοιχία στον κοντινότερο σταθμό. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί και στα τρένα που δεν έχουν οδηγούς».
Έτοιμοι για το… ταξίδι
Με την πρεμιέρα του πολυαναμενόμενου έργου, η πόλη ετοιμάζεται να γυρίσει σελίδα. Το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι απλώς ένας τρόπος μετακίνησης· είναι ένας φάρος καινοτομίας και ασφάλειας, που υπόσχεται να βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων και να αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη μητρόπολη.
Αντίστροφη μέτρηση λοιπόν για το νέο «πρόσωπο» της πόλης…