Οι παλιοί και νέοι «σταυροφόροι» του Ντόναλντ Τραμπ

Πώς οι influencers, τα social media και οι αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του διαδικτύου έβγαλαν πρόεδρο και μετέτρεψαν το δόγμα Make America Great Again σε προϊόν lifestyle.

Η εικασία πως οι Αμερικανοί Δημοκρατικοί – όσοι τέλος πάντων έχουν συνέλθει από το σοκ της θριαμβικής εκλογής του Ντόναλντ Τραμπ και έχουν περάσει στο στάδιο του δέους για όσα ξημερώνουν στη χώρα τους από τις 20 Ιανουαρίου– έχουν σκύψει το κεφάλι πάνω από έρευνες, στατιστικά και αποτελέσματα, αναζητώντας τις πταίει για την καταβαράθρωση της Κάμαλα Χάρις δεν πρέπει να απέχει πολύ από την αλήθεια. Στην πραγματικότητα βέβαια δεν υπάρχει κανένας λόγος να ψάχνουν τι πήγε λάθος στα αποτελέσματα των swing states, στην ψήφο των γυναικών, των μεταναστών ή των νέων. Την απάντηση έχει ήδη δώσει η λίστα των πιο δημοφιλών podcasts στο Spotify ήδη από την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, όταν δηλαδή οι πολίτες των ΗΠΑ προσήλθαν στις κάλπες.

Η δημοφιλής πλατφόρμα, το 54% των Αμερικανών χρηστών της οποίας ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 18 έως 34 ετών, έχει δώσει προ πολλού, σχεδόν με προοικονομία τις απαντήσεις. Στην κορυφή των πιο πολυακουσμένων και λαοπρόβλητων podcasts βρισκόταν σταθερά στην τελική ημερολογιακή ευθεία προς τις κάλπες εκείνο του Τζο Ρόγκαν. Στις 26 Οκτωβρίου ο Ντόναλντ Τραμπ μπήκε στο στούντιο του πιο δημοφιλούς podcaster στην Αμερική (εντάξει, και στον κόσμο) ως ο 45ος πρόεδρος των ΗΠΑ και τρεις ώρες παρά τρία λεπτά αργότερα βγήκε έχοντας στο τσεπάκι του το χρίσμα του 47ου προέδρου.

Τα 51 εκατομμύρια views που έχει μόνο το βίντεο της επί παντός του επιστητού συζήτησης (σε κάποια σημεία ακόμα και ψιλής κουβέντας) των δύο ανδρών που έγινε στο πλαίσιο του περίφημου «The Joe Rogan Experience» φτάνουν και περισσεύουν για να κατανοήσει κανείς όχι μόνο το μέγεθος της επιδραστικότητας του 57χρονου δημιουργού περιεχομένου αλλά και τη σημασία του ρόλου του στη δημιουργία αυτού που πλέον από τον παγκόσμιο Τύπο περιγράφεται ως εποχή Trump 2.0.

Αν και κάποτε υποστηρικτής του Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, ο Τζο Ρόγκαν ή αλλιώς ο διασημότερος podcaster του κόσμου δηλώνει πια τραμπικός ως το κόκαλο

Μολονότι ο Ρόγκαν, κωμικός, δημιουργός περιεχομένου και παθιασμένος θιασώτης και σχολιαστής αγώνων ΜΜΑ, δεν έτρεφε ανέκαθεν τα πιο αβρά αισθήματα για τον Ντόναλντ Τραμπ, φαίνεται πως πλέον εκείνα που τους ενώνουν είναι συντριπτικά περισσότερα απ’ όσα κάποτε τους χώριζαν. Το 2022 ο Ρόγκαν είχε δηλώσει πως είχε λάβει πολλάκις κρούσεις από το επιτελείο του τότε υποψήφιου προέδρου για μία συνέντευξη, όμως είχε αρνηθεί να τον αβαντάρει και να τον «πουλήσει» στα 14,5 εκατομμύρια των followers του στο Spotify και στα άλλα 17,5 εκατομμύρια που τον ακολουθούν στο YouTube. Μάλιστα, οι δύο άνδρες έμοιαζαν να χωρίζονται από άβυσσο όχι μόνο διότι ο Ρόγκαν είναι δεδηλωμένος υποστηρικτής των δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων, αλλά και γιατί δεν είχε κρύψει την προτίμηση και τη στήριξή του στον Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ.

«Ο Ντόναλντ Τραμπ μπήκε στο στούντιο του πιο δημοφιλούς podcaster στην Αμερική ως ο 45ος πρόεδρος των ΗΠΑ και τρεις ώρες παρά τρία λεπτά αργότερα βγήκε έχοντας στο τσεπάκι του το χρίσμα του 47ου προέδρου».

Αλλά αυτά είναι περασμένα και προφανώς ξεχασμένα. Ο podcaster χαιρέτησε ή μάλλον πανηγύρισε την νίκη του Τραμπ μέσα από το Χ επιβεβαιώνοντας με τον πιο ανάγλυφο τρόπο αυτό που ο ελληνικός λαός έχει περιγράψει με τη φράση «βρήκε ο Φίλιππος τον Ναθαναήλ». Ο Ρόγκαν έχει κάθε λόγο να θεωρεί εαυτόν σάρκα από τη σάρκα του Make America Great Again, αφού οι απόψεις του σχετικά με θεμελιώδη ζητήματα όπως η οπλοχρησία ή οι εμβολιασμοί ταυτίζονται με εκείνες του 74χρονου επόμενου προέδρου των ΗΠΑ.

Οι τρεις ώρες που πέρασε ο Τραμπ στο «The Joe Rogan Experience» στα τέλη Οκτωβρίου θεωρείται πως έγειραν την εκλογική πλάστιγγα υπέρ του

Έκανε τον Τραμπ M.A.G.A.

Για να είναι βέβαια κανείς ειλικρινής σημασία δεν έχει τόσο η οπτική του για πολλούς αμφιλεγόμενου podcaster πάνω σε ζητήματα που απασχολούν τη δημόσια συζήτηση, αλλά το γεγονός ότι καταφέρνει να απευθύνεται σε ένα ουρανομήκες αριθμητικά και ετερόκλητο ποιοτικά κοινό – κυρίως νέων ανθρώπων. Ο Ρόγκαν μπορεί να μην καταφέρνει να συγκινήσει το μαλακό υπογάστριο του παραδοσιακού συντηρητικού ακροατηρίου της Αμερικής, όμως κάνει κάτι που αποδείχτηκε ακόμα πιο αποτελεσματικό για τον Τραμπ. Μιλά στο μυαλό και κυρίως στην καρδιά ανθρώπων στους οποίους ο λόγος των Ρεπουμπλικανών δε θα έφτανε ενδεχομένως ποτέ. Και το κάνει με σύγχρονο, απενοχοποιημένο, αναπολογητικό, ενίοτε και μια ιδέα ψεκασμένο τρόπο.

«Ό,τι έκανε κάποτε το δίκτυο Fox News για τη διάδοση και τη στήριξη του δόγματος Τραμπ, σε αυτές τις εκλογές το έπραξαν ακόμα πιο δυναμικά οι κάθε λογής influencers».

Ακόμα πιο ενδιαφέρων είναι ο τρόπος που ο Ντόναλντ Τραμπ και οι επιτελείς της καμπάνιας του χρησιμοποίησαν την επιδραστικότητα και την απήχηση της νέας καθεστηκυίας τάξης των μέσων επικοινωνίας, δηλαδή των κοινωνικών δικτύων. Το έκαναν όχι ως οι θείοι που αποφάσισαν να κάτσουν με την νεολαία, αλλά αποδεχόμενοι πλήρως τους όρους ενός παιχνιδιού που δεν κατείχαν, αλλά τόλμησαν να παίξουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Κάμαλα Χάρις, την οποία παρεμπιπτόντως ο Ρόγκαν αποθέωσε για την καλή προετοιμασία της στο προεδρικό debate, ενώ δέχτηκε πρόσκληση να συμμετάσχει στο «The Joe Rogan Exprerience» δεν ανταποκρίθηκε ποτέ.

Ο λόγος; Αποφάσισε να θέσει τους δικούς της όρους – να μην ταξιδέψει η ίδια στο Όστιν του Τέξας όπου βρίσκεται το στούντιο του Ρόγκαν και να μη συνομιλήσουν για περισσότερο από 60 λεπτά της ώρας- και τελικά πέτυχε να ψαλιδίσει το εκλογικό μπόι της. Ό,τι έκανε κάποτε το δίκτυο Fox News για τη διάδοση και τη στήριξη του δόγματος Τραμπ, σε αυτές τις εκλογές το έπραξαν ακόμα πιο δυναμικά οι κάθε λογής influencers.

Ο Τραμπ άνοιξε την περίφημη έπαυλή του, το Mar-A-Lago στο Παλμ Μπιτς για να υποδεχτεί τα επιδραστικά αδέλφια Λόγκαν και Τζέικ Πολ

Ο επόμενος πρόεδρος επένδυσε στα σωστά άλογα -μάρτυράς του η πρόβλεψη του οικονομικού Τύπου ότι το 2027 η αξία της αγοράς των δημιουργών περιεχομένου θα έχει ξεπεράσει το μισό τρισεκατομμύριο δολάρια. Λίγους μήνες πριν από την εμφάνιση-ορόσημο στο στούντιο του Ρόγκαν, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε αποδεχτεί ασμένως την πρόσκληση των αδελφών Λόγκαν και Τζέικ Πολ για να μιλήσουν στο δικό τους podcast για πολιτική, εκλογές, τον πρόεδρο Μπάιντεν, τις σχέσεις του Τραμπ με τον Πούτιν και τον Κιμ Γιονγκ Ουν, τους αγώνες μποξ, στους οποίους τα αδέλφια ειδικεύονται, ακόμα και για τα Α.Τ.Ι.Α. Χωρίς παρωπίδες, χωρίς περιορισμούς, χωρίς σενάριο, μακριά από τα στενά για τη larger than life προσωπικότητα του Τραμπ όρια της πολιτικής ορθότητας που επιβάλλουν a priori τα συμβατικά τηλεοπτικά δίκτυα.

Αδέλφια μου, influencers, μποξέρ

Υπενθυμίζεται πως τα δύο αδέλφια που έκαναν το ιδανικό ποδαρικό και στην είσοδο του Τραμπ στο TikTok τον περασμένο Ιούνιο είναι σταθερά δύο από τους καλύτερα αμειβόμενους δημιουργούς περιεχομένου στις ΗΠΑ. Το Forbes υπολογίζει μόνο για την τρέχουσα χρονιά τα έσοδα του Πολ σε σχεδόν 10 εκατομμύρια δολάρια και του Τζέικ, ο οποίος μόλις προ ημερών επικράτησε του Μάικ Τάισον στην πολυθρύλητη πια μονομαχία που μεταδόθηκε από το Netflix, σε 13,6 εκατομμύρια δολάρια.

Ενδεικτικές της διείσδυσης των δύο αδελφών στο νεότερο ακροατήριο είναι τόσο οι εμπορικές συνεργασίες τους με όλων των λογιών τα brands, αλλά και το λανσάρισμα ενός ενεργειακού ποτού από τον Τζέικ, το οποίο παρότι κατηγορείται πως περιέχει έξι φορές την καφεΐνη μιας Coca Cola και άρα δεν έχει το πιο ασφαλές προφίλ για κατανάλωση από ανήλικους εξακολουθεί να κυκλοφορεί και να απολαμβάνει δημοφιλία.

Ο Άντιν Ρος, ένας influencer που έγινε γνωστός παίζοντας video games online, όχι μόνο συνεντευξίασε τον Ντόναλντ Τραμπ, αλλά του δώρισε ένα Rolex και ένα Tesla Cybertruck

Στο μεσοδιάστημα Ιουνίου, που φιλοξενήθηκε στους αδελφούς Λόγκαν, και Οκτωβρίου που πέρασε το κατώφλι του στούντιο του Τζο Ρόγκαν ο Ντόναλντ Τραμπ δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια. Μπορεί να μεσολάβησε η απόπειρα δολοφονίας του στα μέσα Ιουλίου στην Πενσιλβάνια, όμως έναν μήνα αργότερα ο τότε υποψήφιος των Ρεπουμπλικανών άνοιξε τις πόρτες του μόνο κατ’ όνομα φτωχικού του στο Mar-A-Lago της Φλόριντα για να υποδεχτεί έναν ακόμα αμφιλεγόμενο δημιουργό περιεχομένου.

Ο 24χρονος Άντιν Ρος, γνωστός για τη φιλία του με τον οικουμενικά διάσημο μισογύνη και υπόδικο για κύκλωμα σωματεμπορίας Άντριου Τέιτ, έμεινε τόσο γοητευμένος από την προσωπικότητα του Τραμπ, ώστε μετά το τέλος της εξηντάλεπτης κουβέντας τους την οποία παρακολούθησαν μέσω του Kick περί τους 500 χιλιάδες χρήστες ανακοίνωσε την αναφανδόν στήριξη στο πρόσωπό του.

Οι νέοι opinion leaders

Ναι, τα συμβατικά μέσα μαζικής ενημέρωσης ηττήθηκαν κατά κράτος σε αυτή την προεδρική καμπάνια όχι τόσο στην προσπάθεια για την πληροφόρηση όσο σε εκείνη για τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Κι αυτό είναι κάτι που αποδεικνύει με τη σειρά της και η Τζέσικα Κράους, μια αλλοτινή υποστηρίκτρια της Χίλαρι Κλίντον, πάλαι ποτέ blogger για θέματα μητρότητας και νυν κοφτερό (ή μήπως φαρμακερό;) βέλος στη φαρέτρα του Ντόναλντ Τραμπ. Ήταν τέτοια η υποστήριξή της στον νέο πρόεδρο της Αμερικής, ώστε το περιοδικό Wired την τοποθέτησε μια θέση πίσω από τον Ελον Μασκ στους ανθρώπους με την πιο καθοριστική επιρροή στη διαμόρφωση του νέου πολιτικού σκηνικού των ΗΠΑ.

Κάποτε σκότωνε το χρόνο της γράφοντας συμβουλές για μαμάδες στο διαδίκτυο. Πλέον η συγγραφέας Τζέσικα Κράους προβάλει ως υπερόπλο της περιόδου Trump 2.0

Αλλά να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Πριν η 44χρονη σήμερα Κράους ξεκινήσει να γράφει φιλιππικούς – και να τους αποστέλλει μέσω του διάσημου πια newsletter της House Inhabit σε 400 χιλιάδες συνδρομητές- υπέρ του Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ και του Αντιπροέδρου Βανς, ήταν απλώς μια εργαζόμενη μητέρα που σκότωνε την ανία της καταγράφοντας τις σκόρπιες σκέψεις της. Η άνοδος της στη δημοσιότητα ξεκίνησε το 2020 και υπήρξε μετεωρική. Θρυαλλίδα ήταν ένα τηλεφώνημα που δέχτηκε από τον Τζόνι Ντεπ. Ήταν η περίοδος που εκδικαζόταν η αγωγή του για δυσφήμιση κατά της πρώην συζύγου του Άμπερ Χερντ ή αλλιώς οι ημέρες που όλη η υφήλιος πληροφορούνταν όσα ανήκουστα συνέβαιναν στο σπιτικό των δύο πρώην συζύγων.

«Η Τζέσικα Κράους, αλλοτινή υποστηρίκτρια της Χίλαρι Κλίντον και πάλαι ποτέ blogger για θέματα μητρότητας έγινε μέσω του newsletter της το πιο κοφτερό (ή μήπως φαρμακερό;) βέλος στη φαρέτρα του Ντόναλντ Τραμπ».

Η Κράους είχε αμφισβητήσει σε ένα από τα newsletters της την αξιοπιστία όσων κατέθετε η Χερντ, πράγμα που φαίνεται πως καθοδήγησε το τηλεφώνημα του ηθοποιού προς εκείνη. Η συνέχεια ήταν αυτονόητη. Η Κράους περιέγραψε σε ένα επόμενο κείμενό της την εμπειρία, συνέχισε την αρθρογραφία της μεροληπτώντας υπέρ του Ντεπ και έγινε η αιρετική φωνή της διπλανής πόρτας που όλοι ήθελαν να ακούσουν ή εν προκειμένω να διαβάσουν.

Τα τελευταία δύο χρόνια η Κράους αποφάσισε να αφήσει κατά μέρος το gossip και να καλύψει την προεδρική καμπάνια, δηλαδή να φιλοτεχνήσει το νέο προεδρικό πορτραίτο του Τραμπ, του ανθρώπου που κατά τη γνώμη της προτάσσει και ενδιαφέρεται όσο κανείς για την αμερικανοσύνη. Μάλιστα, μολονότι η ίδια αυτοπροσδιοριζεται ως φιλελεύθερη, λέει πως δεν έχει πια κανένα πρόβλημα να τη χαρακτηρίζουν δεξιά ή ακόμα και ακροδεξιά, επειδή ενστερνίζεται το δόγμα του M.A.G.A. ή γιατί δηλώνει ότι κουράστηκε να ακούει τις γυναίκες να ψέγουν για όλα τα κακά του κόσμου τους λευκούς άνδρες.

Φιλικός στην Gen Z

Πιο ήπια προς τις απόψεις της – αν και η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν την έχουμε ακούσει να εκφράζει πολιτικό λόγο- αλλά αποτελεσματική στο να δημιουργεί ένα φιλικό στο χρήστη περιτύλιγμα στον Ντόναλντ Τραμπ είναι η εγγονή του Κάι Τραμπ. Η 17χρονη κόρη του μεγαλύτερου γιου του Ντόναλντ Τζούνιορ έδωσε για πρώτη φορά τα χέρια με τη δημοσιότητα μέσα από την ομιλία που έκανε προς τιμήν του παππού της στο συνέδριο των Ρεπουμπλικανών τον περασμένο Ιούλιο.

Παππούς (Ντόναλντ) και εγγονή (Κάι) Τραμπ τη βραδιά του εκλογικού θριάμβου του επόμενου προέδρου των ΗΠΑ

Η Κάι που μέχρι τότε ήταν γνωστή απλώς και μόνο για την αγάπη της στο γκολφ, έβγαλε τη λέξη γκολφ από το nickname του προφίλ της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επανασυστήθηκε στην οικουμένη ως μια αρχετυπική εκπρόσωπος της γενιάς Z που εμπιστεύεται τον Ντόναλντ Τραμπ ή αλλιώς τον άνθρωπο που η ίδια έχει περιγράψει ως τον πιο σκληρά εργαζόμενο που γνωρίζει. Η εμφάνισή της στα επινίκια του παππού της το βράδυ της 5ης Νοεμβρίου θεωρήθηκε από πολλούς στρατηγικά μελετημένη. Η αναπαραγωγή που είχε η εικόνα της από τα μέσα ενημέρωσης, το virality και το ενδιαφέρον που προκάλεσε προφανώς και δικαιολογούν μέχρι κεραίας την εικασία.

Ολο το δόγμα Τραμπ συμπυκνωμένο σε ένα από τα αγαπημένα jockey καπέλα του νέου προέδρου

Η εγγονή του Τραμπ μαζί με δεδηλωμένα τραμπικές σοσιαλμιντιακές προσωπικότητες όπως η fashion influencer Ελίσια Μπέρμαν ή το μοντέλο Νάρα Σμιθ πετυχαίνουν για τον νέο Αμερικανό πρόεδρο εκείνο που πριν από τέσσερα χρόνια ο ίδιος ούτε που θα τολμούσε φανταστεί. Κάνουν τις γωνίες των ενίοτε ακραίων θέσεών του να μοιάζουν πιο αμβλείες, κάνουν τον ίδιο να μοιάζει σύγχρονος και σε συνομιλία με την εποχή, τελικά μετατρέπουν σχεδόν αθόρυβα αλλά αποτελεσματικά τον τραμπισμό από απειλή σε lifestyle.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.