Στην εναρκτήρια σκηνή του «Landman» ο Τόμι Νόρις, δεμένος σε μια καρέκλα στο κρησφύγετο ενός καρτέλ ναρκωτικών με κουκούλα στο κεφάλι, εκβιάζει θρασύτητα και απαριθμεί με λεόντεια ψυχραιμία τους όρους που θα πρέπει να αποδεχτούν οι βαρόνοι του εγκλήματος προκειμένου να κλείσει η συμφωνία για την εκμίσθωση γης ανάμεσα σε εκείνους και το αφεντικό του, δισεκατομμυριούχο πετρελαιοπαραγωγό που δραστηριοποιείται επί χρόνια στην περιοχή.
Ανασύροντας «διαμάντια» από το υβρεολόγιο που συνήθως επιστρατεύεται στις μάτσο συναλλαγές ζωής ή θανάτου στα λημέρια του εγκλήματος, με τη γνώριμη τραχύτητα και ρυθμική γλωσσική «ευλυγισία» της, η φωνή κάτω από την κουκούλα επιβεβαιώνει το σταθερά ακμαίο ταλέντο του προσώπου που την κατέχει: o Μπίλι Μπομπ Θόρντον στα 69 του δεν έχει χάσει ίχνος από το γοητευτικότερο κομμάτι της υποκριτικής του δεινότητας, δηλαδή το ξεχωριστό ηχόχρωμα της ομιλίας του, που αν και ελαφρώς διαβρωμένο από το πέρασμα του χρόνου, παραμένει ένας θαυμαστός αγωγός με υψηλών τάσεων αυτοσαρκαστικά λογοπαίγνια.
Το «Landman» ως επακόλουθο μιας σειράς νεο-γουέστερν επιτυχιών
Η παρουσία του Θόρντον στο «Landman» αποτελεί τον βασικό λόγο για να παρακολουθήσεις (από 19/11 στην COSMOTE TV) τη νέα σειρά του εκτοξευμένου στην κορυφή, Τέιλορ Σέρινταν.
Ο πολύ δραστήριος σήμερα στην τηλεόραση δημιουργός, τον οποίο πρωτογνωρίσαμε ως σεναριογράφο στο αστυνομικό θρίλερ «Sicario» (2015) και στη συνέχεια, κατοχυρώνοντας την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου με το νεο-γουέστερν «Hell or High Water» («Πάση Θυσία», 2017), άρχισε να διευρύνει το είδος σε επικές νέο-γουέστερν σαπουνόπερες, όπως είναι οι τηλεπιτυχίες «Yellowstone» (με τον μεγαλο-ραντσέρη Κέβιν Κόστνερ), «Mayor of Kingstown» (με τον Τζέρεμι Ρένερ), «Lioness» (με τις Ζόι Ζαλντάνα-Νικόλ Κίντμαν) και προσφάτως η σειρά «Tulsa King» (με τον Σιλβέστερ Σταλόνε στο ρόλο ενός μαφιόζου που αναπτύσσει το δικό του δίκτυο επιρροής στην Τούλσα), τοποθετεί – πολύ σοφά – στο επίκεντρο των μηχανισμών του ολοκαίνουριου «Landman», τον γερόλυκο αντι-σταρ του Χόλιγουντ.
Η χημεία μεταξύ των Θόρντον και Σέρινταν, πρόδηλη, από τον τρόπο που επιμένει η κάμερα στον πρωταγωνιστή (οι δυο τους έχουν ξανασυνεργαστεί στη μίνι-σειρά «1883»). Δεν είναι, παρατηρούμε, η πρώτη φορά που ο Σέρινταν βάζει μπροστά από την κάμερα του έναν ηθοποιό-σκηνοθέτη-σεναριογράφο, όπως είναι και ο ίδιος. Μοιάζει να τον ενδιαφέρει υπό τηλεοπτικούς όρους αυτή η συνθήκη – ας μην ξεχνάμε πώς ο Μπίλι Μπομπ Θόρντον, έγινε γνωστός με το «Κοφτερό λεπίδι» («Sling blade», 1996), ένα διαμαντάκι του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά δικής του κοπής, που του χάρισε το Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου, καθώς και μία οσκαρική υποψηφιότητα α’ ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία ενός περιθωριοποιημένου άντρα με νοητική στέρηση και –τι ειρωνεία – με πρόβλημα ομιλίας.
Πίσω στο «Landman» όμως. Ο Τόμι Νόρις είναι ο άνθρωπος για όλες τις δουλειές, ο τζογαδόρος fixer στο πεδίο της δράσης που λερώνει τις παλάμες του και σβήνει τις φωτιές με αυτοθυσία για λογαριασμό της πετρελαϊκής εταιρείας M-Tex, την οποία διευθύνει ο Μόντι Μίλερ. Ο τελευταίος, ενσαρκωμένος στιβαρά από τον Τζον Χαμ στο ανάλογου ύφους «hardcore executive» στυλ που τον καθόρισε στο «Mad Men», βλέπει με τρόμο τον αντίκτυπο στην παραγωγή πετρελαίου από τη στροφή στην «πράσινη ενέργεια» (ανεμογεννήτριες, ναι).
Στο πλευρό του η σύζυγός του Κάμι, ενσαρκωμένη με λεπτεπίλεπτη μπουρζουά διάθεση από την Ντέμι Μουρ, η οποία όμως εμφανίζεται σποραδικά για να του θυμίσει τις χαρές της ζωής και το χάπι για… την πίεση. Υποθέτουμε ότι μετά τα 5 επεισόδια που διέθεσε το κανάλι της Paramount+ για δημοσιογραφικές προβολές και τα οποία είδαμε κι εμείς, η Μουρ θα έχει μεγαλύτερο ρόλο.
Ο Τόμι Νόρις (τον οποίο ενσαρκώνει, όπως είπαμε, ο Θόρντον) και ο Μόντι Μίλερ είναι δεκαετίες συνοδοιπόροι στην πετρελαϊκή μπίζνα κι έχουν περάσει πολλές ηλιόλουστες ημέρες αλλά και θύελλες με πιο πρόσφατη, την οικονομική ύφεση της πανδημίας το 2020, η οποία μετέτρεψε τη βάση της βιομηχανίας τους στη λεκάνη της Πέρμιας όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο κοίτασμα πετρελαίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, σε μέρος-φάντασμα.
Η νέα κρίση στην εταιρεία τους αφορά δύο ατυχήματα, και τα δύο με νεκρούς: μία σύγκρουση μετά εκρήξεως όταν βυτιοφόρο με πετρέλαιο συγκρούεται με κλεμμένο ιδιωτικό τζετ που μεταφέρει εμπορεύματα ναρκωτικών στον αεροδιάδρομο στην περιοχή της M-Tex, και ένα εργατικό ατύχημα – μετά στιγμιαίας φυσικά φονικής εκρήξεως – που στοιχίζει τη ζωή τριών μελών μιας οικογένειας Μεξικανών εργατών σε πετρελαϊκή πηγή της M-Tex.
To American Dream στο Τέξας
Ο Τόμι θα κληθεί να τα βγάλει πέρα, εξάλλου όπως μας πληροφορεί συχνά, κάθε μέρα είναι «μια νέα Δευτέρα» για εκείνον. Καθώς οργώνει τους τεξανούς αυτοκινητοδρόμους ως veritable καουμπόη και εκφράζει άποψη για την κατάσταση των πραγμάτων ή δίνει ένα καλό μάθημα γνήσιου πατριωτικού καπιταλισμού στους ιδιοκτήτες γης τους οποίους η M-Tex πληρώνει αδρά για να διασφαλίζει την εξόρυξη πετρελαίου στα εδάφη τους, αποκαλύπτονται τα «βάρη» στην πλάτη του.
Και ο παλιός εθισμός του στο ποτό και ο συνεχιζόμενος στο τσιγάρο, η larger than life, φιλήδονη πρώην σύζυγος του Άντζελα, που στην κρίση χρέους που στοίχισε όλη του την περιουσία, τον άφησε για άλλον πολυεκατομμυριούχο και τώρα διεκδικεί την επιστροφή της στη ζωή του (η Άλι Λάρτερ σε έναν πραγματικά φαντασμαγορικό ρόλο), η έφηβη υπεραγαπημένη κόρη του Ένσλι, απορροφημένη στις εγωκεντρικές επιλογές της (Μισέλ Ράντολφ) και ο 20χρονος γιος του Κούπερ (Τζέικομπ Λόφλαντ), που παράτησε το πανεπιστήμιο για να πραγματοποιήσει το όνειρό του, δηλαδή να «ψηθεί» στην πετρελαϊκή παραγωγή από το μηδέν μέχρι να αποκτήσει τη δική του εταιρεία.
Έξω από την οικογένεια του Τόμι αλλά και έτοιμες να μπουν μέσα σε αυτή, η πολυμήχανη νεαρή δικηγόρος Ρεμπέκα Σάβατζ (Κέιλα Γουάλας) ,που ορθώνει ανάστημα στο σοβινιστικό περιβάλλον στο οποίο καλείται να εργαστεί και η νεαρή μεξικανή χήρα Αριάνα (Πολίνα Τσάβεζ) ,που συνδέεται με τον Κούπερ έχοντας στην αγκαλιά ένα μωρό.
Ο Μπίλι Μπομπ Θόρντον στο επίκεντρο μιας σύγχρονης σαπουνόπερας
Το «Landman» έχει όλα τα συστατικά μιας σαπουνόπερας με την υπογραφή του Τέιλορ Σέρινταν, βασισμένης σε παλιές προβληματικές γύρω από το αμερικανικό όνειρο και την κατάκτησή του επιχειρώντας την επικαιροποίησή τους στο σύγχρονο περιβάλλον των πολλαπλών κρίσεων και κλιματικών προκλήσεων.
Ο Μπίλι Μπομπ Θόρντον τα λέει χύμα και αυτοσαρκαστικά χωρίς φειδώ, οπότε οποιαδήποτε ένσταση περί γραφικότητας των γυναικείων χαρακτήρων και υπερβάλλοντος τονισμού της φεμινιστικής τους διάστασης (είναι γνωστή η ροπή του Σέρινταν στην σκιαγράφηση γυναικείων χαρακτήρων που προκαλούν κάθε λογής θύελλες στους άντρες), εξισορροπείται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αφηγηματικής υπερβολής, το οποίο δεν ξεχνά τους κανόνες της καλής σαπουνόπερας: γενναίες δόσεις δράματος, μελοδράματος, αστυνομικού θρίλερ και γερού σοκ.
Το όλο εγχείρημα στηρίζεται στο podcast «Boomtown» του Κρίστιαν Γουάλας, γύρω από τα παιχνίδια εξουσίας στην πετρελαϊκή αγορά του Τέξας. Ο Γουάλας ξέρει καλά τις συνιστώσες αυτού του κόσμου, έχοντας προσωπικές εμπειρίες, τις οποίες μοιράζεται τώρα και ως συνσεναριογράφος της σειράς με τον Τέιλορ Σέρινταν. Το μπαγκράουντ έχει όλη την αναγνωρίσιμη οικειότητα του δίπολου δυστοπίας – ουτοπίας της Άγριας Δύσης και αναπτύσσεται ανάμεσα σε τηλεφωνήματα που μοιράζονται οι Τόμι Νόρις και Μόντι Μίλερ, καθώς οι δυο τους δεν συνυπάρχουν στην ίδια πόλη. Το πέμπτο επεισόδιο αυτού του πρώτου κύκλου αφήνει την υπόσχεση μιας άμεσης συνάντησής του ωστόσο τελευταία στιγμή το ενδιαφέρον του θεατή στρέφεται αλλού με την εισαγωγή ενός τραγικών συνιστωσών cliffhanger για τη συνέχεια.
Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο του χαρακτήρα του Μίλερ είναι ότι όπου σταθεί και όπου βρεθεί, αισθάνεται υποχρεωμένος να υπεραμυνθεί της χρήσης του πετρελαίου στον κύκλο της οικονομικής δραστηριότητας απέναντι στη νέα, απειλητική προς την βιομηχανία του, οικολογική ατζέντα, ενώ το στρες φαίνεται να αποτελεί άμεσο κίνδυνο για την υγεία του.
Η Γη της Επαγγελίας κατά Σέρινταν
Πιστός στη φιλοσοφία του νέο-γουέστερν, ο Σέρινταν μας μεταφέρει στην πάλαι ποτέ Γη της Επαγγελίας του «μαύρου χρυσού», που ζορίζεται πια να επικρατήσει ελέω κλιματικής κρίσης, ανάπτυξης νέων πηγών ενέργειας και ασταθούς οικονομικού περιβάλλοντος.
Ευτυχώς η συνθήκη του «Landman» είναι πολύ πιο αστεία και ανάλαφρη, σε σχέση με τις άλλες, παρόμοιες τηλεοπτικές δουλειές του παραγωγού και δημιουργού, όπως το «Yellowstone», για παράδειγμα, τη μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία του, αφήνοντας στην άκρη το βαρύγδουπο πατριαρχικό μοντέλο του Κέβιν Κόστνερ για χάρη ενός χαλαρότερου Μπίλι Μπομπ Θόρντον σε διαφορετικό σολάρισμα κυνικότητας, ωμότητας και τρυφερότητας που μόνο εκείνος μπορεί. Και αυτό καμιά φορά είναι αρκετό για να παρακολουθήσεις μια σειρά στηριγμένη στην ικανότητά του μοναδικού αυτού ηθοποιού να υποδύεται χαρακτήρες ελαττωματικούς και φοβερά συναρπαστικούς.
*INFO Το «Landman» προβάλλεται στην Ελλάδα αποκλειστικά μέσω της COSMOTE TV, κάθε Τρίτη στις 22.00. Αμέσως μετά την προβολή του στο COSMOTE SERIES HD, κάθε νέο επεισόδιο της σειράς, θα διατίθεται για θέαση οποιαδήποτε στιγμή στον δωρεάν on demand κατάλογο ταινιών και σειρών της COSMOTE TV.