Η εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» και ο θεσμός των Μαθητικών Εφημερίδων προκηρύσσει έναν νεοσύστατο θεσμό, τον πρώτο (1ο) Μαθητικό Διαγωνισμό στον γραπτό λόγο με τη δημιουργία Σχολικών Εφημερίδων.
Η επιλογή των εφημερίδων που θα βραβευτούν θα γίνει από κριτική επιτροπή στην οποία θα συμμετάσχουν οι πρυτάνεις πέντε πανεπιστημίων της Ελλάδας και της Κύπρου (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Κύπρου), ο Διευθυντής του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας, οι πρόεδροι του ΙΕΠ και του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων της Ελλάδας, ακαδημαϊκοί, έγκριτοι πανεπιστημιακοί και εκπρόσωποι του «ΒΗΜΑΤΟΣ». Δείτε όλα τα μέλη της κριτικής επιτροπής εδώ.
Ακολουθεί ο χαιρετισμός του κυρίου Κώστα Δράκου, καθηγητή Χρηματοοικονομικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
***
Είναι αδήριτη η ανάγκη να μπορούν οι μαθητές-τριες και ακολούθως οι φοιτητές-τριες να γράφουν σωστά και αυτό αποτελεί ήδη ένα από τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα για όσες και όσους το κατέχουν. Απτά παραδείγματα είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπου ένα ελάχιστο ποσοστό εξεταζόμενων γράφει πάνω από 16, όπως επίσης, πολλά από τα γραπτά που αντικρύζουμε ακόμα και στο πανεπιστήμιο. Από την άλλη και οι επιχειρήσεις, δηλαδή η αγορά εργασίας, όλο και περισσότερο αναζητά ανθρώπους με τέτοιες ικανότητες, ταυτόχρονα, βέβαια, με άλλες που χρειάζεται σήμερα να έχει το ανθρώπινο δυναμικό τους.
Επίσης, οι διαρκώς αυξανόμενες τεχνολογικές πλατφόρμες επικοινωνίας, «εκπαιδεύουν» τους χρήστες τους να επικοινωνούν με ένα νέο υβριδικό τρόπο μεταξύ γραπτού και προφορικού λόγου, ώστε να γίνουν περισσότερο άμεσες και ελκυστικές. Με όρους αγοράς και μάρκετινγκ θα λέγαμε ότι χρειάζεται να προσαρμοστεί και η γραφή μας στα νέα δεδομένα για να προσεγγίσουμε αποτελεσματικά το κοινό που στοχεύουμε. Εάν βάλουμε στο «τραπέζι» και την εξέλιξη των φωνητικών δεδομένων και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, θα συζητάμε σε λίγο ή ήδη συζητάμε για το μέλλον της γραφής ως τρόπο έκφρασης.
«Με όρους αγοράς και μάρκετινγκ θα λέγαμε ότι χρειάζεται να προσαρμοστεί και η γραφή μας στα νέα δεδομένα για να προσεγγίσουμε αποτελεσματικά το κοινό που στοχεύουμε».
Σύμφωνα με τα παραπάνω, επηρεάζονται άμεσα ή έμμεσα πολλά επαγγέλματα, όπως αυτά των δημοσιογράφων, των συγγραφέων, των ποιητών, άλλων καλλιτεχνών, των εργαζόμενων σε δημιουργικά επαγγέλματα, όπως κειμενογράφοι, διαφημιστές και πολλά άλλα. Όπως συμβαίνει ήδη στην πραγματική αγορά που η εμπειρία μας ως πελάτες είναι πλέον πολυκαναλική, δηλαδή προέρχεται από πολλά μέσα και κανάλια, έτσι και το περιεχόμενο που διοχετεύεται στα κανάλια αυτά, χρειάζεται να εκφράζεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, τόσο με τους παραδοσιακούς όσο και με τους σύγχρονους, ανάλογα με το κοινό που απευθυνόμαστε. Όπως το φυσικό κατάστημα που θα υπάρχει πάντοτε σε λογική αντιστοιχία με τον πληθυσμό, έτσι και οι εφημερίδες θα έχουν τόσο τη φυσική όσο και την ηλεκτρονική τους μορφή. Και ο τρόπος απόδοσης του περιεχομένου θα είναι μέσω γραπτού και προφορικού λόγου σε συνδυασμό με οπτικοακουστικό περιεχόμενο για να αυξάνεται η εμπειρία και το ενδιαφέρον των αναγνωστών/ακροατών/θεατών.
Η ανάμειξη των μαθητών, λοιπόν, στην απόδοση του περιεχομένου μέσω των σχολικών εφημερίδων αποτελεί μια αναγκαία δράση για τους μαθητές και τις μαθήτριες, ώστε να αντιληφθούν τη σημασία και λειτουργία τόσο των μέσων/καναλιών, όσο και της δημιουργίας περιεχομένου με διαφορετικούς τρόπους, ώστε να έχει αποτέλεσμα το μήνυμα που θέλουν να στείλουν στο κοινό τους.
Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια στους συντελεστές της διοργάνωσης του διαγωνισμού των σχολικών εφημερίδων και τους υποστηρικτές της ενέργειας και να ευχηθώ να γίνει θεσμός σε όλα τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
*Ο Κώστας Δράκος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.