Η εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» και ο θεσμός των Μαθητικών Εφημερίδων προκηρύσσει έναν νεοσύστατο θεσμό, τον πρώτο (1ο) Μαθητικό Διαγωνισμό στον γραπτό λόγο με τη δημιουργία Σχολικών Εφημερίδων.

Η επιλογή των εφημερίδων που θα βραβευτούν θα γίνει από κριτική επιτροπή στην οποία θα συμμετάσχουν οι πρυτάνεις πέντε πανεπιστημίων της Ελλάδας και της Κύπρου (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πάντειο Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Κύπρου), ο Διευθυντής του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας, οι πρόεδροι του ΙΕΠ και του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων της Ελλάδας, ακαδημαϊκοί, έγκριτοι πανεπιστημιακοί και εκπρόσωποι του «ΒΗΜΑΤΟΣ». Δείτε όλα τα μέλη της κριτικής επιτροπής εδώ.

Ακολουθεί ο χαιρετισμός του Χρήστου Φραγκονικολόπουλου, Κοσμήτορα της Σχολής Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

***

Η διαμόρφωση της σκέψης και της αντίληψης των νέων για τον κόσμο γύρω τους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το σχολικό περιβάλλον και επηρεάζεται άμεσα από μαθητικές δραστηριότητες και προγράμματα. Τι καλύτερο και πιο δελεαστικό λοιπόν από την ενασχόληση με τη μαθητική δημοσιογραφία, η οποία αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο γνώσης και ανάπτυξης των δεξιοτήτων των νέων.

Η παραγωγή σχολικών εφημερίδων τους δίνει χώρο να:
• πουν την άποψή τους,
• εμβαθύνουν σε θέματα που τους αφορούν,
• γίνουν πιο δημιουργικοί και να ασχοληθούν πρακτικά με την έρευνα, την γραφή και τη σύνταξη ειδησεογραφικών κειμένων,
• αντιλαμβάνονται τι σημαίνει να παίρνεις πρωτοβουλία, να συνεργάζεσαι ή και να καθοδηγείς μία ομάδα,
• και να μαθαίνουν τι σημαίνει υπευθυνότητα απέναντι στους άλλους μπαίνοντας στον ρόλο του αρθρογράφου, του ρεπόρτερ ή του αρχισυντάκτη μίας εφημερίδας.

Η παρατηρητικότητα, το πώς να αναλύουν τα γεγονότα γύρω τους, τα κοινωνικά προβλήματα και οι τρόποι επίλυσής τους είναι άλλα εφόδια που παίρνουν στον μαθητικό τους σάκο τα παιδιά βγαίνοντας από τέτοιες δραστηριότητες. Μέσα από τη διαδικασία της έρευνας, της αναζήτησης πληροφοριών και της επαλήθευσης των πηγών τα νέα παιδιά καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη, χαρακτηριστικό που έχει μεγάλη αξία στον σημερινό κόσμο των επάλληλων και σύνθετων κρίσεων.

Επιπλέον, το να βγάζεις εφημερίδα σε μία περίοδο που οι ειδήσεις κυκλοφορούν σχεδόν αποκλειστικά στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και στο διαδίκτυο, σε μια εποχή που οι εφημερίδες ασθμαίνουν, οι μαθητές γνωρίζουν τη μαγεία του εντύπου και το βάθος του. Στην αίθουσα σύνταξης μίας εφημερίδας οι μαθητές έρχονται σε επαφή με ζητήματα που αφορούν την κοινωνία, την πολιτική, το περιβάλλον, τις παγκόσμιες κρίσεις και προβλήματα, τον πολιτισμό, τα ανθρώπινα δικαιώματα, μία διαδικασία προετοιμασίας για τα αυριανά ευαισθητοποιημένα μέλη κάθε κοινωνίας.

«Η μαθητική δημοσιογραφία είναι ένας πυλώνας σύνδεσης, ένα μέρος όπου οι μαθητές μπορούν να συζητούν ελεύθερα τις ιδέες τους, αναδεικνύοντας την ικανότητα να συζητούν και να επισημαίνουν τα προβλήματα της κοινωνίας μας που πρέπει να αντιμετωπιστούν».

Μάλιστα, ένα από τα σημαντικότερα οφέλη από τη συμμετοχή σε μια σχολική εφημερίδα είναι η ανάπτυξη του μιντιακού γραμματισμού. Στον σημερινό κορεσμένο από πληροφορίες κόσμο, η ικανότητα διάκρισης των αξιόπιστων πηγών από την παραπληροφόρηση είναι ζωτικής σημασίας. Οι δημοσιογράφοι-μαθητές μαθαίνουν να περιηγούνται σε αυτό το τοπίο, κατανοώντας τη σημασία της ακρίβειας, της δεοντολογίας και της υπευθυνότητας στο ρεπορτάζ. Αυτή η εκπαίδευση επεκτείνεται πέρα από την αίθουσα σύνταξης, εξοπλίζοντας τους μαθητές με τα εργαλεία για να αξιολογούν κριτικά τα μέσα ενημέρωσης που καταναλώνουν καθημερινά. Επιπλέον, η μαθητική δημοσιογραφία καλλιεργεί το αίσθημα της ηθικής ευθύνης. Η εκμάθηση της ανάλυσης των πηγών, της αμφισβήτησης των πληροφοριών και της προσπάθειας για αντικειμενικότητα εξοπλίζει τους μαθητές ώστε να γίνουν απαιτητικοί καταναλωτές των μέσων ενημέρωσης σε έναν κόσμο κορεσμένο από πληροφορίες.

Αλλά μια σχολική εφημερίδα είναι κάτι περισσότερο από ένα απλό μέσο διάδοσης πληροφοριών. Είναι η φωνή του μαθητικού σώματος. Είναι ένα μέρος όπου οι μαθητές μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις, τις ιδέες και τα ιδανικά τους. Η σχολική εφημερίδα αποτελεί το δημόσιο βήμα ενός σχολείου, είναι η φωνή του προς τα έξω, οι ανησυχίες, τα προβλήματα και οι δράσεις της σχολικής κοινότητας συμπυκνωμένες. Η μαθητική δημοσιογραφία είναι ένας πυλώνας σύνδεσης, ένα μέρος όπου οι μαθητές μπορούν να συζητούν ελεύθερα τις ιδέες τους, αναδεικνύοντας την ικανότητα να συζητούν και να επισημαίνουν τα προβλήματα της κοινωνίας μας που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Στην τεχνολογική εποχή μας, η διατήρηση της σύνδεσης μέσω ιστοριών, μέσων ενημέρωσης και ειδήσεων είναι εξαιρετικά σημαντική. Η δουλειά του σημερινού μαθητή-δημοσιογράφου είναι να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ της εικονικής ζωής και του πραγματικού κόσμου. Η μαθητική δημοσιογραφία μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο για τον πραγματικό κόσμο, όπου οι άνθρωποι μπορούν ελεύθερα και ανοιχτά να συζητούν ιδέες, να αντιπαρατίθενται και να επισημαίνουν τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Μετά από όλα αυτά λοιπόν, είναι μεγάλη η χαρά μας που διοργανώνεται φέτος και για πρώτη φορά ο 1ος Μαθητικός Διαγωνισμός στον γραπτό λόγο με την δημιουργία σχολικών εφημερίδων. Μια πρωτοβουλία της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» και των Μαθητικών Εφημερίδων. Καθώς περιηγούμαστε σε ένα ολοένα και πιο σύνθετο τοπίο των μέσων ενημέρωσης, όπου τα ψηφιακά μέσα κυριαρχούν στο τοπίο, οι εφημερίδες των γυμνασίων παραμένουν ένας κρίσιμος θεσμός, που καλλιεργεί την κριτική σκέψη, τον γραμματισμό στα μέσα ενημέρωσης και παρέχει μια πλατφόρμα για την έκφραση των μαθητών. Τα οφέλη δραστηριοτήτων αυτού του είδους είναι πολλά για τους μαθητές και για την ίδια την κοινωνία τελικά.

*Ο Χρήστος Φραγκονικολόπουλου είναι Κοσμήτορα της Σχολής Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.