Με σχεδόν τριπλάσια καθαρά κέρδη και τζίρο αυξημένο κατά 16,2%, στα 28,38 εκατ. ευρώ, έκλεισε το 2023 η καραμελοποιία Λάβδας, η οποία οσονούπω θα ενταχθεί και τυπικά στο δυναμικό της ιστορικής σοκολατοβιομηχανίας ΙΟΝ με βασικό μέτοχο τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, πρόεδρο του ΣΕΒ.

Το τίμημα το οποίο θα καταβάλλει η ΙΟΝ για την εξαγορά του 75% της Λάβδας, καθώς και αντίστοιχου ποσοστού στην Olympic Hermes φθάνει αθροιστικά στα 22,5 εκατ. ευρώ, όπως αποκαλύφθηκε πριν λίγες μέρες σε έγγραφο που αναρτήθηκε στο ΓΕΜΗ.

Το τίμημα για τις καραμέλες Λάβδας και τα ζελεδάκια της Olympic Hermes

Συγκεκριμένα η συναλλαγή αφορά στην αγορά: α) 1.326.010 μετοχών εκδόσεως της εταιρείας «Λάβδας Α.Ε.» οι οποίες αντιστοιχούν στο 74,99% του μετοχικού κεφαλαίου της. Όπως σημειώνεται «μέρος των μετοχών αυτών ανήκει κατά κυριότητα στο συνδεδεμένο μέρος με την Εταιρεία, τον κ. Σπυρίδωνα Θεοδωρόπουλο που είναι Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και ελέγχων μέτοχος του πλειοψηφούντος μετόχου της Εταιρείας».

Η αγορά των μετοχών θα γίνει έναντι τιμήματος ποσού 14,52 ευρώ ανά μετοχή. Δηλαδή, περί τα 19,25 εκατ. ευρώ. β) 82.493 μετοχών εκδόσεως της εταιρείας «Olympic Hermes ΑΒΕΕ», οι οποίες αντιστοιχούν στο 74,99% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου της. Και εδώ μέρος των μετοχών αυτών ανήκει έμμεσα στον Σ. Θεοδωρόπουλο. Η αγορά των μετοχών θα γίνει έναντι τιμήματος 39,32 ευρώ ανά μετοχή. Δηλαδή, συνολικά περί τα 3,24 εκατ. ευρώ.

Η πρώτη επενδυτική κίνηση από πλευράς της ΙΟΝ στην εποχή Θεοδωρόπουλου, η οποία είχε ανακοινωθεί τον Ιούνιο εφέτος, επαναφέρει τη σοκολατοβιομηχανία σε γνώριμα «μονοπάτια», σηματοδοτώντας ένα δυναμικό come back στον κλάδο των ζαχαρωδών.

Υπενθυμίζεται ότι οι καραμέλες ήταν για δεκαετίες ένα σημαντικό asset στο χαρτοφυλάκιο της ΙΟΝ. Σίγουρα οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θυμούνται τη θρυλική μάρκα O-Mamy, τις καραμέλες ΙΟΝ Υγείας καθώς και τις καραμέλες βουτύρου Baloo, που σημειωτέον θα επαναλανσαριστούν.

Το οικονομικό αποτύπωμα της Λάβδας

Οι οικονομικές επιδόσεις τη Λάβδας πέρσι ήταν παραπάνω από ικανοποιητικές.

Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας που αποτελεί έναν από τους πλέον ισχυρούς παίκτες στην εγχώρια αγορά καραμέλας, έχοντας αναπτύξει ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο με δημοφιλή προϊόντα όπως: Jelly Pop, Eclair, Charleston, Geneva, Αγελαδίτσα, Λάβδας, Χρυσή Γάλακτος, Piccolo, Gum On! και Zero, ανήλθε σε 28,38 εκατ. ευρώ από 24,42 εκατ. ευρώ το 2022.

Σε επίπεδο κερδοφορίας το αποτέλεσμα προ φόρων διαμορφώθηκε σε 2,59 εκατ. ευρώ τέσσερις φορές πιο πάνω από τις 806 χιλ. ευρώ του 2022.

Πολλαπλάσια ήταν και τα καθαρά κέρδη μετά φόρων, καθώς πέρσι ανήλθαν σε 1,88 εκατ. ευρώ από 677 χιλ. ευρώ το 2022.

Ας σημειωθεί ότι πέρα από την εγχώρια παρουσία, η Λάβδας τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει και εξαγωγικές πωλήσεις στις αγορές της Ευρώπης, των Η.Π.Α., της Ασίας και των Αραβικών κρατών όπου απευθύνει περισσότερο από το 50% των προϊόντων της.

Ο μέσος χρόνος είσπραξης των εμπορικών απαιτήσεων της εταιρείας είναι 85 ημέρες, ενώ υπάρχουν απαιτήσεις από πελάτες 10,879 εκατ. ευρώ και από επιταγές εισπρακτέες μεταχρονολογημένες ποσού 1,035 εκατ., που αντιπροσωπεύουν το 3,65 % του κύκλου εργασιών.

Η Λάβδας στο τέλος του 2023 απασχολούσε 201 άτομα, έναντι των 193 ατόμων το 2022.

Καραμέλες στην εποχή του Ozempic;

Σε μια εποχή που η αυξανόμενη δημοτικότητα των φαρμάκων για την παχυσαρκία, όπως το Ozempic, αλλάζει όχι μόνο τη μόδα, αλλά τη βιομηχανία τροφίμων (σ.σ. η Nestlé κυκλοφόρησε μια σειρά κατεψυγμένων γευμάτων μικρότερων μερίδων ειδικά για τους χρήστες φαρμάκων GLP-1), γιατί ο πολυσχιδής Σπύρος Θεοδωρόπουλος δίνει 22,5 εκατ. ευρώ για… καραμέλες;

Γιατί πολύ απλά όλες οι μελέτες διεθνώς δείχνουν ότι οι καραμέλες και γενικότερα ο κλάδος των ζαχαρωδών και της σοκολάτας «νικάνε» στα σημεία τις δίαιτες και τις ανησυχίες για την υγεία.

Βεβαίως από την πλευρά της η βιομηχανία έχοντας αντιληφθεί τις νέες τάσεις για λιγότερη –ή καθόλου- ζάχαρη λόγω και του αυξανόμενου επιπολασμού του διαβήτη, επικεντρώνεται στην ανάπτυξη ελκυστικών και καινοτόμων προϊόντων. Μάλιστα η έμφαση στα προϊόντα καθαρής ετικέτας και η συμμόρφωση με αυστηρότερους κανονισμούς οδήγησε στη χρήση βιολογικών και φυσικών συστατικών, συμβάλλοντας στην επέκταση αυτής της κατηγορίας.

Ας σημειωθεί ότι στα προϊόντα με καθόλου ζάχαρη έχει επενδύσει η Λάβδας με τη σειρά Zero.

Το μέγεθος της αγοράς ζαχαρωδών υπολογίζεται σε 69,20 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2024 και αναμένεται να φτάσει τα 83,46 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2029, αυξανόμενη με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 3,82%.

Μάλιστα στην Ελλάδα η ανάπτυξη εμφανίζεται σημαντικά υψηλότερη. Στο τέλος του 2023 οι συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας τσίχλας και καραμέλας εμφάνισαν άνοδο σε όγκο πάνω από 6% στα σούπερ μάρκετ και πολύ μεγαλύτερη σε αξία, της τάξης του 22,5%.

Πηγή ΟΤ