Η Κίνα πρόσφερε στο κοινό την πρώτη ματιά στο τελευταίο της μαχητικό stealth, καθώς το Πεκίνο εκσυγχρονίζει τον στρατό του για να ανταγωνιστεί την Ουάσιγκτον για αεροπορική υπεροχή εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων στην περιοχή.

Το μαχητικό stealth J-35A παρουσιάστηκε στα εγκαίνια την Τρίτη της Διεθνούς Έκθεσης Αεροπορίας & Αεροδιαστημικής της Κίνας στο Zhuhai, στη νότια Κίνα, με μια πεντάλεπτη εναέρια επίδειξη. Εκτέθηκε επίσης ένα μοντέλο μιας έκδοσης του J-35 που προορίζεται για αερομεταφορέα, σύμφωνα με κρατικά μέσα ενημέρωσης. Η διετής αεροπορική έκθεση είναι ένα από τα μεγαλύτερα συνέδρια στρατιωτικών αεροσκαφών της Ασίας.

Αν και οι λεπτομέρειες σχετικά με την απόδοση του J-35 είναι περιορισμένες, οι αναλυτές είπαν ότι η επίδειξή του σηματοδότησε ένα κρίσιμο βήμα στις προσπάθειες της Κίνας να εκσυγχρονίσει τον στρατό της και να αμφισβητήσει την κυριαρχία των ΗΠΑ στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, ειδικά γύρω από την Ταϊβάν, στην οποία το Πεκίνο διεκδικεί την κυριαρχία.

Η φετινή αεροπορική έκθεση σχεδιάστηκε για να στείλει «το μήνυμα ότι [ο στρατός της Κίνας] είναι ίσος με τις ΗΠΑ και την υπόλοιπη Δύση», δήλωσε ο Carl Schuster, στρατιωτικός αναλυτής και πρώην διευθυντής επιχειρήσεων στο κοινό κέντρο πληροφοριών της Διοίκησης του Ειρηνικού των ΗΠΑ. «Οι δυνάμεις των ΗΠΑ απόλαυσαν… αεροπορική υπεροχή σε κάθε σύγκρουση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αύξηση της αεροπορικής δύναμης της Κίνας αμφισβητεί αυτό το πλέον παραδοσιακό δυτικό πλεονέκτημα», πρόσθεσε.

Με την κυκλοφορία του J-35, η Κίνα «πιάνει» τις ΗΠΑ, όντας οι μόνες χώρες που μπορούν να παράγουν περισσότερες από μία σειρές μαχητικών stealth. Είναι επίσης η μόνη χώρα που παράγει ενεργά δύο σειρές, αφού οι ΗΠΑ σταμάτησαν την παραγωγή του F-22 Raptor.

«Η Κίνα έχει προλάβει όσον αφορά το εύρος του υλικού που διαθέτει, τουλάχιστον στην οθόνη», δήλωσε ο Τζέιμς Τσαρ, επίκουρος καθηγητής και ειδικός στον στρατό της Κίνας στη Σχολή Διεθνών Σπουδών S Rajaratnam στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Nanyang της Σιγκαπούρης. «Αλλά όσον αφορά το να καλύψουν τη διαφορά με τους Αμερικανούς, οι περισσότεροι αναλυτές θα έδινα ακόμα 10-15 χρόνια», πρόσθεσε, σημειώνοντας άλλες πτυχές της στρατιωτικής ανάπτυξης, όπως η εκπαίδευση και η επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Ο Σούστερ εκτίμησε ότι το πρώτο από τα J-35 θα συμμετείχε στις επιχειρησιακές ασκήσεις της κινεζικής αεροπορίας τον Μάρτιο του 2026. Με δυνατότητες χτυπήματος αέρος-εδάφους και αέρος-αέρος και δυνατότητα απογείωσης από αεροπλανοφόρα, η σειρά J-35 έχει σχεδιαστεί για να ανταγωνιστεί τη σειρά stealth των ΗΠΑ F-35, δήλωσε ο Ni Lexiong, αναλυτής από τη Σαγκάη. Αλλά το Πεκίνο δεν έχει ακόμη ανακοινώσει μια έκδοση που να μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται κάθετα, όπως μπορεί το F-35B, είπε ο Ni.

Ο Peter Layton, συνεργάτης στο think-tank του Royal United Services Institute, σημείωσε ότι το J-35 τέθηκε σε υπηρεσία σχεδόν 10 χρόνια μετά το αμερικανικό F-35 και ήρθε καθώς η Ουάσιγκτον εργαζόταν ήδη σε αεροσκάφη επόμενης γενιάς.

Ωστόσο, η κατασκευαστική ικανότητα της Κίνας σήμαινε ότι τα J-35 θα μπορούσαν να κατασκευαστούν ευκολότερα και φθηνότερα από τα δαπανηρά αντίστοιχά τους στις ΗΠΑ, δίνοντάς τους ένα πλεονέκτημα σε πιθανές εξαγωγικές αγορές, είπε. Η εμφάνιση του J-35 έρχεται επίσης καθώς η φύση της αεροπορικής μάχης αλλάζει, είπε ο Layton, με τις δύο χώρες να αναζητούν όλο και περισσότερο μη επανδρωμένα αεροσκάφη που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη.

Με πληροφορίες από Financial Times