Το «Κονκλάβιο», η «Παρθενόπη» και η «Εmilia Perez» είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες της εβδομάδας που ξεχωρίζουν από σήμερα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
5: εξαιρετική
4: πολύ καλή
3: καλή
2: ενδιαφέρουσα
1: μέτρια
0: απαράδεκτη
«Κονκλάβιο» (Conclave) – Θρίλερ εξουσίας στα άδυτα του Βατικανού
Παραγωγή: ΗΠΑ/ Αγγλία, 2024
Σκηνοθεσία: Εντουαρντ Μπέργκερ
Ηθοποιοί: Ρέιφ Φάινς, Στάνλεϊ Τούτσι, Ιζαμπέλα Ροσελίνι κ.α.
Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στους κληρικούς για την ανάδειξη του νέου Πάπα της Ρώμης θα είναι ένας «κανονικός πόλεμος» όπως κάποια στιγμή ακούμε να λέγεται κατά την διάρκεια της τελευταίας ταινίας του Γερμανού σκηνοθέτη Εντουαρντ Μπέργκερ, γνωστού από την πρόσφατη, σπουδαία κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Εριχ Μαρία Ρεμάρκ «Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο».
Όπως επίσης κάποια στιγμή ακούγεται στην ταινία, η εκλογή του Πάπα, ως διαδικασία δεν μοιάζει να διαφέρει και τόσο από τον πόλεμο που λαμβάνει χώρα στην πολιτική για την ανάδειξη του αρχηγού ενός κράτους ή ακόμα ενός κόμματος σε οποιαδήποτε χώρα. Μπαλαντέρ σε όλα αυτά ο πρωτοπρεσβύτερος (πολύ καλός ο Ρέιφ Φάινς) που είναι και ο ίδιος (χωρίς να το θέλει) υποψήφιος και προσπαθεί να συντονίσει το …χάος όσο το δυνατόν πιο ψύχραιμα κρατώντας τις ισορροπίες,
Χάος στην κυριολεξια. Το ότι εν προκειμένω η αρένα της «μάχης», είναι η Καθολική Εκκλησία που με την σειρά της κάποια σχέση θα πρέπει να έχει με την… θρησκεία (άρα με την πνευματικότητα) είναι ζήτημα εντελώς άνευ σημασίας. Πέρα από κάποιες εξαιρέσεις που το μόνο που κάνουν είναι να επιβεβαιώσουν τον κανόνα, καμία πνευματικότητα δεν θα βρεις ανάμεσα στην «ανθρωποφαγία» των αντίπαλων στρατοπέδων των υποψηφίων, την ώρα που οι ίδιοι οι ψηφοφόροι αλλάζουν γνώμη ανάλογα με την περίσταση.
Και αυτή βέβαια είναι η ουσία της ταινίας: με άλλοθι την θρησκεία γινόμαστε μάρτυρες σε ένα ρινγκ προσωπικών φιλοδοξιών, συμφερόντων, σκανδάλων όπως οι εξαγορές ψήφων, τα κτυπήματα κάτω από την μέση, η λασπολογία κ.ο.κ. Υπάρχουν στιγμές που το Βατικανό δεν διαφέρει από χώρο σύσκεψης… μεγαλομαφιόζων που στοχεύουν στην απόλυτη εξουσία (ανάμεσα στους ιερείς που διεκδικούν τον θρόνο, οι Τζον Λίθγκοου, Σέρτζιο Καστελίτο και Στάνλεϊ Τουτσι). Από μόνα τους βέβαια όλα αυτά είναι υπέρ αρκετά για να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον σου στην θεατρικής δομής συναρπαστική τούτη ταινία που συχνά σου δίνει την εντύπωση θρίλερ μυστηρίου χωρίς πτώματα.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ – CINOBO ΟΠΕΡΑ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΟΛΑ ΤΑ OPTIONS – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ – WEST CITY – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΦΟΙΒΟΣ – ΝΙΡΒΑΝΑ ΘΕΣ.ΚΗ: VILLAGE – OPTIONS – ΒΑΚΟΥΡΑ κ,α,
——————————————————–
«Εν αρχή» (Beginning) – Γυναίκα μόνη στην άβυσσο του μίσους
Παραγωγή: Γεωργία/Γαλλία, 2020
Σκηνοθεσία: Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι
Ηθοποιοί: Ια Σουκιτασβίλι, Ράτι Ονέλι κ.α.
Μόλις φέτος, το όνομα της Γεωργιανής σκηνοθέτριας Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι έγινε για πρώτη φορά ευρύτερα γνωστό, χάρη στην πρόσφατη βράβευση της ταινίας της «Απρίλης» στο φετινό φεστιβάλ κινηματογράφου Βενετίας από όπου έφυγε με το βραβείο της επιτροπής (θα την δούμε εν καιρώ στις αίθουσες).
Η ταινία που από σήμερα και για πρώτη φορά στην Ελλάδα προβάλλεται στα σινεμά, αποτελεί το ντεμπούτο της Κουλουμπεγκασβίλι στην σκηνοθεσία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους και είναι γυρισμένη πριν από πέντε χρόνια. Και είναι ταινία επίσης διακεκριμένη σε διάφορα φεστιβάλ, ανάμεσα στα οποία και του Σαν Σεμπαστιάν όπου η πρωταγωνίστριά της Ια Σουκιτασβίλι κέρδισε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας.
Η άγνωστη στην χώρα μας Γεωργιανή ηθοποιός που στην πατρίδα της θεωρείται κορυφαία ερμηνεύτρια του θεάτρου και του κινηματογράφου, είναι όντως υπέροχη παίζοντας, ουσιαστικά τον άξονα της ιστορίας του «Εν αρχή» που τοποθετείται σε ένα ορεινό χωριό της Γεωργίας, εκεί όπου μια απομονωμένη κοινότητα μαρτύρων του Ιεχωβά είναι απροστάτευτη από τις διαρκείς επιθέσεις που δέχεται από φανατικούς ορθόδοξους χριστιανούς.
Η Κουλουμπεγκασβίλι εστιάζει κυρίως στην σύζυγο του ηγέτη της κοινότητας, την ηρωίδα της Σουκιτασβίλι, η οποία είναι μια σύγχρονη, καλλιεργημένη, όμορφη, σοβαρή γυναίκα αναγκασμένη να ζει με όρους μεσαίωνα, κάτι που δεν μπορεί να αντέξει και στο οποίο προσπαθεί να αντισταθεί με όποιο τρόπο μπορεί.
Και πραγματικά αυτή η γυναίκα, με τις «ηχηρές» σιωπές μπροστά στην ταπείνωση που δέχεται από την βαρβαρότητα του περίγυρού της, με το βλέμμα που κοιτάζει παραπονεμένα στο πουθενά και με την «αλλόκοτη» ακινησία της, είναι πραγματικά ο παλμός της μινιμαλιστικής αυτής ταινίας που δικαιωματικά άνοιξε την πόρτα στην καριέρα της Κουλουμπεγκασβίλι, από την οποία είναι βέβαιο ότι έχουμε να πάρουμε πολλά ακόμη.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ – CINOBO ΠΑΤΗΣΙΩΝ κ.α.
——————————————————–
«Παρθενόπη» (Parthenope) – Σειρήνα της ομορφιάς και της μελαγχολίας
Παραγωγή: Ιταλία, 2024
Σκηνοθεσία: Πάολο Σορεντίνο
Ηθοποιοί: Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, Γκάρι Ολντμαν, Φελίτσε Ορλάντι, Στεαφνία Σαντρέλι κ.α.
Η Παρθενόπη, η πανέμορφη σειρήνα της αρχαιοελληνικής μυθολογίας, της οποίας η σορός μετά τον πνιγμό της κατέληξε στην περιοχή της Ιταλίας που κατ’ αρχάς πήρε το όνομά της και εν συνεχεία την ονομασία Νάπολη, μόνον έμμεση, μακρινή σχέση έχει με την τελευταία ταινία του Πάολο Σορεντίνο.
Γιατί Παρθενόπη, πέρα από την αρχική ονομασία της Νάπολης, είναι και το όνομα της κεντρικής ηρωίδας της ιστορίας, τόσο όμορφης που θα μπορούσε να είναι μια μετενσάρκωση της μυθολογικής Παρθενόπης.
Όμως αυτή η ταινία, είναι επίσης το γλυκό όχημα με το οποίο ο Ιταλός σκηνοθέτης, βέρος Ναπολιτάνος ο ίδιος, θέλησε να τιμήσει την γενέτειρά του τη Νάπολη, αφηγούμενος μια ιστορία ανείπωτης ομορφιάς και βαθύτατου πόνου.
Οσο όμορφη είναι η Παρθενόπη της ταινίας (η ηρωίδα θα συνοδεύει για αρκετό καιρό την ηθοποιό που την υποδύεται, την Τσελέστε Ντάλα Πόρτα), τόσο πικρή θα είναι η γεύση που σου αφήνει η πορεία της στον χρόνο.
Η διαδρομή της καλύπτει πολλές δεκαετίας ξεκινώντας από την δεκαετία του 1950 και φτάνοντας στους καιρούς μας. Σε αυτή την διαδρομή καταγράφονται οι αλλαγές τόσο της κεντρικής ηρωίδας όσο και του τόπου στον οποίο κινείται.
Ερωτες, επαγγελματική σταδιοδρομία, γνωριμίες (ο Γκάρι Ολντμαν σε ένα σύντομο πέρασμα υποδύεται τον Αμερικανό συγγραφέα Τζον Τσίβερ), χωρισμοί, τραγωδίες και ανεκπλήρωτα όνειρα δίνουν το τόνο σε αυτή την γλυκιά μείξη ομορφιάς – μελαγχολίας, χαρακτηριστικό των περισσότερων δημιουργιών του Σορεντίνο.
Βέβαια αυτή η μείξη είχε πιάσει ταβάνι στο αριστούργημα του Ιταλού σκηνοθέτη, την «Τέλεια ομορφιά». Συγκρινόμενη μαζί της η «Παρθενόπη» είναι ασφαλώς μια κατώτερη ταινία, από την όμως δεν λείπει η ψυχή. Οπότε χωρίς να καταλήγει σε κάτι αξέχαστο, μπορεί να σε κερδίσει ως κάτι, απλώς όμορφο.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΔΑΝΑΟΣ – ASTOR – TRIANON – NANA – VILLAGE MALL – ZEA – BAPKIZA κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ κ.α.
——————————————————–
«Emilia Perez» – Ο βαρόνος που έγινε βαρόνη
Παραγωγή: Γαλλία/ Βέλγιο, 2024
Σκηνοθεσία: Ζακ Οντιάρ
Ηθοποιοί: Αντριάνα Παζ, Ζόε Σαλντάνα, Κάρλα Σοφία Γκασκόν, Σελίνα Γκόμεζ, Εντγκαρ Ραμιρεζ
Δαφνοστεφανωμένη στο περασμένο φεστιβάλ των Κανών όπου κέρδισε το βραβείο της επιτροπής και ερμηνείας για τις Αντριάνα Παζ, Ζόε Σαλντάνα, Κάρλα Σοφία Γκασκόν και Σελίνα Γκόμεζ που το μοιράστηκαν, η τελευταία ταινία του Γάλλου Ζακ Οντιάρ, σκηνοθέτη γνωστού για την θεματική ποικιλία του («Ο προφήτης», «Ντιπάν», «Οι αδελφοί Sisters» κ.α.), για μια ακόμα φορά μας ξαφνιάζει με ευχάριστο τρόπο.
Δίνοντας σημασία ακόμα και στο είδος του… μιούζικαλ, ο Οντιάρ μας οδηγεί στον κόσμο του εγκλήματος και της εμπορίας ναρκωτικών στο Μεξικό όπου βασιλεύει ένας αδίστακτος Μεξικανός βαρόνος των καρτέλ, ο οποίος ωστόσο επιθυμεί να ξεφύγει από αυτόν τον κόσμο και ο μόνος τρόπος για να τα καταφέρει, είναι να αλλάξει φύλο. Έναντι πολλών χρημάτων μια δικηγόρος (Σαλντάνα) θα αναλάβει την υπόθεσή του, η επέμβαση αλλαγής φύλου θα γίνει και ο γκάνγκστερ θα εξαφανιστεί από προσώπου γης.
Αλλά έχει αφήσει πίσω του οικογένεια και χρόνια αργότερα, η απόφασή του να την δει ξανά, θα δώσει στον Οντιάρ την ευκαιρία, με έναν σχεδόν διαστροφικό τρόπο να αλλάξει εντελώς ύφος και να συνδυάσει το οικογενειακό δράμα σε μια ιστορία εγκλήματος από την οποία δεν απουσιάζει το FBI. Με άλλα λόγια δηλαδή μιλάμε για μια ταινία η οποία θέλει να συνδέσει το γκανγκστερικό έπος τύπου «Sicario» με το αρχετυπικό μελόδραμα φλερτάροντας με ιδέες από τα «Ψηλά τακούνια» του Πέδρο Αλμοδόβαρ και το μιούζικαλ α λά Μπομπ Φόσι!
Από μόνο του, αυτό το κινηματογραφικό κοκτέιλ εκτός από πρωτότυπη ιδέα, δείχνει πολύ εύγευστο υλοποιημένο. Και ναι είναι, ένας αλλόκοτος συνδυασμός που κινεί την περιέργεια διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον μας μέχρι τους τίτλους τέλους. Μια συναρπαστική υπερβολή.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΒΑΝΑ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΝΑΝΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΖΕΑ – ΟΛΑ ΤΑ OPTIONS – ΑΕΛΛΩ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – KOΛΟΣΣΑΙΟ κ.α.
——————————————————–
«Terrifier 3» – Κουβάδες αίμα πλημμυρίζουν άσκοπα την οθόνη
Παραγωγή: ΗΠΑ, 2024
Σκηνοθεσία: Ντέμιαν Λεόνε
Ηθοποιοί:Λόρεν Λα Βέρα, Ντέιβιντ Χάουαρντ Θόρντον κ.α.
To λιγότερο που μπορείς να πεις για το «Terrifier 3» είναι ότι πρόκειται για ένα κυριολεκτικά ανυπόφορο σπλάτερ το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά στους φαν του είδους και ειδικότερα σε όσους ευχαριστιούνται με το να γελούν βλέποντας μυαλά και εντόσθια να χύνονται στην οθόνη μετά από απανωτά χτυπήματα τσεκουριών – και λίγα λέμε. Δράστης ένας κλόουν που δεν μιλάει ποτέ. Προφανώς οι δημιουργοί της ταινίας θέλησε να ακολουθήσουν το μοντέλο ανάλογου τύπου ταινιών με serial killers όπως οι «Halloween», «Scream» και «Saw», με μόνο εύρημα την ακόμα πιο ακραία βία, τα ακόμα πιο βαθιά τσεκουρώματα, το ακόμα περισσότερο χυμένο αίμα, την ακόμα περισσότερη δουλειά στο τμήμα των ειδικών οπτικών εφέ (που έχει κάνει μακράν την περισσότερη δουλειά στην ταινία). Και η αλήθεια είναι ότι τα κατάφεραν διότι το «Terrifier 3» αποτελεί το τρίτο μέρος ενός franchise τρόμου που άρχισε το 2016 από τον ίδιο σκηνοθέτη. Αυτό σημαίνει ότι η ταινία γυρίστηκε επειδή οι προηγούμενες δύο είχαν επιτυχία και δυστυχώς, από μόνο του δηλώνει πολλά.
Βαθμολογία: 0
ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – VILLAGE MALL – OPTIONS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΕΛΙΖΕ κ,α, ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE – BAKOYPA κ.α.
——————————————————–
Προβάλλεται τέλος και η περιπέτεια «Red One» (ΗΠΑ, 2024) του Τζέικ Κάσνταν, στην οποία η απαγωγή του Άγιου Βασίλη – με την κωδικοποιημένη ονομασία Red One- κινητοποιεί τον επικεφαλής Ασφάλειας του Βόρειου Πόλου (Ντουέιν Τζόνσον) ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με τον πιο διαβόητο κυνηγό επικηρυγμένων του κόσμου (Κρις Έβανς) για να σώσει τα Χριστούγεννα. Έτσι ξεκινά μια περιπέτεια γεμάτη δράση και ταξίδια σε όλο τον πλανήτη. Θυμίζουμε ότι ο σκηνοθέτης Τζέικ Κάσνταν, έχει συνεργαστεί με τον Ντ. Τζόνσον στις ταινίες «Jumanji».
Βαθμολογία: _
ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΟΛΑ ΤΑ OPTIONS – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – WEST CITY – ΝΑΝΑ κ.α. ΘΕΣ.ΚΗ: VILLAGE – OPTIONS – CINEMA ONE κ,α,