Έναν νέο κύκλο αβεβαιότητας δείχνει να πυροδοτεί η νέα εκλογή του Donald Trump (και) για την αυτοκινητοβιομηχανία με δεδομένο ότι ο πρώην και πλέον νυν αμερικανός πρόεδρος έχει εκφράσει πολλές φορές τις «ενστάσεις» του για την ηλεκτροκίνηση αλλά  και την αγάπη του για τους δασμούς ως ενδεδειγμένο τρόπο υλοποίησης της επίσης αγαπημένης του ρήσης «make America great again».

Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος, οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο D.Trump θα ανατρέψει την πολιτική Biden σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα της ηλεκτροκίνησης και τις παντός είδους επιδοτήσεις προς καταναλωτές και αυτοκινητοβιομηχανίες που καθιερώθηκαν στο πλαίσιο του Inflation Reduction Act από την διοίκηση Biden και προέβλεπαν απευθείας επιδοτήσεις (έως 7.500 δολάρια) και φοροαπαλλαγές για την αγορά ηλεκτροκίνητων αν και ευνοώντας τα αμερικανικής παραγωγής οχήματα και εξαρτήματα.

Βέβαια για να αλλάξουν τα παραπάνω μένει να κλειδώσει και η ισορροπία δυνάμεων για το Κογκρέσο μιας και η Γερουσία ήδη «ανήκει» στους Ρεπουμπλικάνους. Ακόμα όμως και να μην αποκτήσει την πλειοψηφία στην Κάτω Βουλή υπάρχουν περιθώρια να αλλάξει τους εφαρμοστικούς νόμους που ισχύουν μέχρι σήμερα ευνοώντας αυτοκινητοβιομηχανίες και καταναλωτές που «ψηφίζουν» ηλεκτροκίνηση.

Το πείραμα της Καλιφόρνιας

Ένας ακόμα τρόπος για να χαλαρώσει τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα και στόχους που είχαν τεθεί από την διοίκηση Biden σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση είναι να επιδιώξει να άρει τη δυνατότητα της πολιτείας της Καλιφόρνιας να θέτει τις δικές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων.

Αν αναρωτιέστε ήδη γιατί αυτό είναι σημαντικό, 17 ακόμα πολιτείες από τις συνολικά 50 τείνουν να ακολουθούν το παράδειγμα της Καλιφόρνια σε επίπεδο εκπομπών ρύπων ενώ η συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών αμερικανικών και μη, έχει ήδη δεσμευτεί να συμβαδίζει με τα πρότυπα που θέτει η μεγαλύτερη σε πληθυσμό πολιτεία των ΗΠΑ.

Επιπλέον, η διοίκηση Biden είχε δρομολογήσει ήδη την καθιέρωση ομοσπονδιακού προτύπου για την υποδομή φόρτισης καθώς και την χρηματοδότηση νέων αντίστοιχων υποδομών υπό το National Electric Vehicle Infrastructure Program, πρωτοβουλίες που μένει να αποδειχθεί αν θα συνεχιστούν με τους ίδιους εντατικούς ρυθμούς. Αυτό που επίσης αναμένεται να επιδιώξει ο D. Trump είναι η καθυστέρηση των νέων αυστηρότερων προδιαγραφών που προβλέπονται να ισχύσουν το 2028 αλλά και να επιδιώξει να αναβάλει τα όσα προβλέπονται από την προηγούμενη διοίκηση για τα οχήματα που θα διατίθενται στις ΗΠΑ μετά το 2032.

Μια όψιμη και χρήσιμη φιλία

Παρ΄όλα αυτά ο D.Trump, κατά γενική ομολογία να έχει αμβλύνει την στάση του σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση λέγοντας προσφάτως ότι ανάμεσα στους στόχους του είναι τα ηλεκτρικής (BEV+Plug-in) τεχνολογίας οχήματα να εκπροσωπούν το 50% της αμερικανικής αγοράς χωρίς ωστόσο να δεσμευτεί προς το παρόν ως προς το πότε. Ίσως η όψιμη φιλία του με τον ισχυρό άνδρα της Tesla, Elon Musk να βοήθησε σε αυτή την άμβλυνση σε σχέση με την πάγια κατά το παρελθόν αποστροφή του D. Trump όσο και των Ρεπουμπλικανών στην αυτοκίνηση μηδενικών εκπομπών ρύπων.

«Είμαι υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οφείλω να είμαι καθώς ο Elon υπήρξε πολύ υποστηρικτικός μαζί μου», δήλωσε ο Donald Trump σημειώνοντας στο νικητήριο λόγο ότι ο Musk είναι «υπεριδιοφυΐα» και ένα πολύ «ξεχωριστό άτομο» που πρέπει να «προστατεύεται» καθώς δεν «υπάρχουν πολλοί σαν και αυτόν».

Ο κ. Tesla ο οποίος θα παρακολουθούσε την εξέλιξη των εκλογών από το ορμητήριο του D. Trump στο Mar-a-Lago (εκεί που άλλοτε βρέθηκαν σε κούτες τα διαβαθμισμένα ως απόρρητα κυβερνητικά έγγραφα από την προηγούμενη θητεία του) δεν παρέλειψε άλλωστε να πανηγυρίσει το αποτέλεσμα με μήνυμα στο αγαπημένο του μέσο με τον… αγαπημένο του νιπτήρα.

Να σημειωθεί ότι Ο D. Trump έχει κατά την προεκλογική του εκστρατεία «υποσχεθεί» διοικητική θέση στον Elon Musk που θα αναλάβει, εφόσον τελικά ο D.Trump τηρήσει την δέσμευσή του, ρόλο που θα αποσκοπεί στην μείωση των εξόδων του κρατικού μηχανισμού.

Αν ήδη αναρωτιέστε για το πώς η έστω ελαφρά -πια- «αλλεργία» του Trump στην ηλεκτροκίνηση και ο ενθουσιασμός του Elon Musk συνδυάζονται, η απάντηση είναι εξαιρετικά απλή καθώς επί της ουσίας όλες οι προβλέψεις του Inflation Reduction Act σε ό,τι αφορά την αυτοκίνηση και την αυτοκινητοβιομηχανία ουσιαστικά ευνόησαν κατά κάποιο τρόπο τους ανταγωνιστές της Tesla, στρέφοντας τους πιο συντεταγμένα στις εναλλακτικές τεχνολογίες. Η Tesla υπήρξε ανέκαθεν πρωτοπόρος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, χωρίς να «χρειάζεται» απαραιτήτως τις «προβλέψεις» και τις επιδοτήσεις που προβλέπονται από το IRA. Σε ό,τι αφορά τις νέες επιδιώξεις του Elon Musk πλην των πολιτικών, δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται ότι θα αξιοποιήσει την νέα του φιλία προκειμένου να προωθήσει την ατζέντα της αυτόνομης οδήγησης, επιδιώκοντας ένα νομοθετικό πλαίσιο σε ομοσπονδιακό επίπεδο αντί του πολιτειακού που ισχύει αυτή τη στιγμή και δημιουργεί ένα επιπλέον πονοκέφαλο σε σχέση με τις προδιαγραφές του συστήματος αυτόνομης οδήγησης σε σχέση με κάθε αμερικανική πολιτεία.

«Δασμοί. Η αγαπημένη μου λέξη», D. Trump

Όπως και να έχει με τα της ηλεκτροκίνησης, αυτό που σίγουρα θα επιδιώξει η διοίκηση Trump είναι να αυξήσει τους περιορισμούς και τους δασμούς σε σχέση με τα ορμώμενα εκ Κίνας προϊόντα τεχνολογίας και μη. Υπενθυμίζεται ότι σε ό,τι αφορά ειδικά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα εκ Κίνας οι δασμοί ανέρχονται ήδη από την διοίκηση Biden στο 100% για την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Ανάλογη διαδρομή προβλέπεται και για τους δασμούς σε ημιαγωγούς, μπαταρίες ιόντων λιθίου, φωτοβολταϊκά πάνελ σε μια προσπάθεια του Trump να ενισχύσει την τοπική παραγωγικότητα αλλά και να «κρατήσει μακριά» τους Κινέζους από την αμερικανική τεχνολογία. Να σημειωθεί πάντως ότι εφόσον ισχύσουν νέοι υψηλότεροι δασμοί, με δεδομένο ότι η έρευνα, εξέλιξη και η παραγωγή για μπαταρίες EV αυτοκινήτων και ημιαγωγούς, προϊόντα τα σκήπτρα για τα οποία κρατά η Κίνα,  είναι ιδιαίτερα κοστοβόρες διαδικασίες, το εγχείρημα Trump μπορεί και να γυρίσει μπούμερανγκ για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι νέοι δασμοί δεν θα αφορούν μόνο την Κίνα αλλά και την Ευρώπη καθώς όπως επανειλημμένα έχει δηλώσει ο Donald Trump «θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Θέλω να έχουν τα εργοστάσιά τους εδώ», συνοψίζοντας το όραμά του για την ενίσχυση της αμερικανικής παραγωγικότητας, οικονομίας και την αύξηση των θέσεων εργασίας. Αυτό που ωστόσο επίσης  αξίζει να συγκρατήσει κανείς είναι ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη στην πλειονότητα τους πολλά εργοστάσια σε αμερικανικό έδαφος, με το ήμισυ και πλέον της παραγωγής τους μάλιστα να προορίζεται ήδη για εξαγωγή εκτός ΗΠΑ.

Προς το παρόν, να σημειωθεί πάντως ότι με την ανακοίνωση της εκλογής Trump οι μετοχές των παραδοσιακών γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών έπεσαν όλες ανεξαιρέτως. Αντιθέτως, για όλους τους παραπάνω λόγους, αυτή της Tesla σημείωσε θεαματική άνοδο ήδη πριν την επίσημη έναρξη των συναλλαγών.

Επειδή ωστόσο μπορεί να κάλλιστα να θεωρηθεί ότι τα χρηματιστήρια και οι μετοχές είναι «ευαίσθητα» ακόμα και σε μικρές μεταβολές, πολλώ μάλλον δε στην ανάδειξη ενός νέου προέδρου στις ΗΠΑ, αυτό που ίσως θα άξιζε να συγκρατήσει κανείς για την νέα εκλογή Trump, είναι η επισήμανση του Moritz Schularick, προέδρου του Ινστιτούτου Οικονομικής Έρευνας του Κιέλου, ο οποίος δήλωσε: «Η νίκη του Trump σηματοδοτεί την απαρχή της δυσκολότερης οικονομικής εποχής που έχει βιώσει η Γερμανία μετά τον Β’ ΠΠ. Η χώρα θα έρθει αντιμέτωπη με δέσμη προστατευτικών μέτρων και προκλήσεων για τις οποίες δεν έχει προετοιμαστεί».