Black Friday: Τα «κόλπα» των εμπορικών για να προσεγγίσουν τους καταναλωτές

Εν όψει της Black Friday πολλές εταιρείες προσπαθούν να προσεγγίσουν με ποικίλους και διαφορετικούς τρόπους τους καταναλωτές - Ποιοι μπορούν να τα καταφέρουν και πώς.

Πριν καν τελειώσει ο Οκτώβριος, οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς είχαν ενεργοποιήσει τα πλάνα τους για τη Black Friday, με μεγάλες αλυσίδες λιανικής, ειδών σπιτιού και ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών ειδών να έχουν ήδη βγάλει στον αέρα τα micro-sites τους που είναι αφιερωμένα στις αγορές της ημέρας.

Με τη φετινή οργάνωση, η Black Friday επιβεβαιώνει τη φήμη και την αξία της ως το μεγάλο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς, που αναμένεται να ξεκινήσει τουλάχιστον από την Δευτέρα 25 Νοεμβρίου, παίρνοντας τη θέση των ενδιάμεσων εκπτώσεων.

Ο φετινός Νοέμβριος, εξάλλου, θα είναι ο τρίτος, μετά από πολλά χρόνια, χωρίς ενδιάμεσες εκπτώσεις , αφού ο θεσμός καταργήθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022, με το άρθρο 6 του νόμου 4965/2022.

Προκειμένου να εναρμονιστεί η αγορά με τις τάσεις του εξωτερικού και να μην χάσει μερίδιο από τον ανταγωνισμό των ηλεκτρονικών αγορών από το εξωτερικό, το λιανεμπόριο κινητοποίησε το ενδιαφέρον των καταναλωτών μέσα από εκπτώσεις και προσφορές που τις συνδέουν με τη συγκεκριμένη ημέρα.

Black Friday: Προετοιμασία μέσω ίντερνετ

Οι αλυσίδες δίνουν τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να συμπληρώσουν την ειδική φόρμα και να αφήσουν το email τους, προκειμένου να ενημερωθούν πρώτα μέσω newsletter με τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές που θα ισχύσουν το διάστημα εκείνο.

Μέσα από τις πλατφόρμες τους, οι αλυσίδες κατά κύριο λόγο δίνουν τη δυνατότητα δημιουργίας wish list, αφενός για να δείξουν την προτίμησή τους στα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν, προκειμένου οι λαγόριθμοι των εταιρειών να τους προωθήσουν τα ανάλογα ενημερωτικά δελτία με τις αντίστοιχες προσφορές.

Σε ένα άλλο επίπεδο, δεν είναι λίγες εκείνες οι επιχειρήσεις που έχουν ανακοινώσει ήδη το ποσοστό των εκπτώσεων, στο οποίο θα πορχωρήσουν, ενισχύοντας το κλίμα υπέρ τους και προσελκύοντας περισσότερους πελάτες.

Δεν είναι λίγες οι αλυσίδες που σύμφωνα με την τακτική τους από άλλες χρονιές, έχουν ήδη βάλει  το «ρολόι» να μετράει ανάποδα, ενώ στο παιχνίδι μπαίνουν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε τοπικές αγορές.

Παρά τη διστακτικότητα καταναλωτών να προχωρήσουν σε αγορές, είναι σαφές ότι αποδίδουν σημασία στις προσφορές που πραγματοποιούνται κατά την περίοδο αυτή. Έτσι, από όσους δήλωσαν ότι σκοπεύουν να κάνουν αγορές, σχεδόν τέσσερις στους πέντε συμμετέχοντες στην έρευνα (79%) ανέφεραν ότι αναβάλλουν κάποιες από αυτές μέχρι τη Black Friday και τη Cyber Monday.

Καταιγισμός διαφημίσεων

Και εδώ μπαίνει η διαφήμιση, που κάνει ολοένα και πιο συχνά την εμφάνισή της στους τηλεοπτικούς δέκτες αλλά κυρίως στα social media, σε μια προσπάθεια να συνδυαστεί το εκπτωτικό γεγονός της παρασκευή 29 Νοεμβρίου με εκείνο της Cyber Monday στις 2 Δεκεμβρίου.

Παίκτες, όπως η Public, το Πλαίσιο, η Κωτσόβολος, η Μαρμαρίδης, η ΙΚΕΑ, αλλά και μεγάλες αλυσίδες αθλητικών ειδών, από τα JD.com, Cosmos Sport, Zackret μέχρι την Intersport, πυκνώνουν την επικοινωνία τους με τους καταναλωτές, ανακοινώνοντας ακόμη και την έναρξη Black Month -αντί για μία εβδομάδα ή ημέρα- ή Black Season για να δηλώσει το χρονικό διάστημα με μεγάλες εκπτώσεις.

Σε ποιους απευθύνεται η Black Friday

Σύμφωνα με την πρώτη επεξεργασία των ευρημάτων της μεγάλης έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα 2024, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στο σύνολό της τον Δεκέμβριο, 1 σοτυς 2 Έλληνες καταναλωτές προτίθεται να προβεί σε κάποια αγορά.

Όπως είναι λογικό η διάθεση για αγορές συνδέεται με εισοδηματικά κριτήρια και την τιμή των προϊόντων, καθώς μεταξύ των πέντε τυπολογιών καταναλωτών που παρακολουθεί η έρευνα, το 62% όσων αποδίδουν πρωταρχική σημασία στην τιμή και την προσιτότητα των προϊόντων (Affordability First) δηλώνουν ότι δε σκοπεύουν να αγοράσουν κάτι.

Πιο πρόθυμοι εμφανίζονται οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών (65%) – και ειδικότερα οι φοιτητές (69%) – και δευτερευόντως η ηλικιακή ομάδα 40-49 (54%). Καθοριστική φαίνεται να είναι και η παρουσία παιδιών στην οικογένεια, με τα ποσοστά όσων σκοπεύουν να κάνουν αγορές να είναι υψηλότερα μεταξύ όσων έχουν ανήλικα παιδιά (60%).

Παρά τη διστακτικότητα καταναλωτών να προχωρήσουν σε αγορές, είναι σαφές ότι αποδίδουν σημασία στις προσφορές που πραγματοποιούνται κατά την περίοδο αυτή. Έτσι, από όσους δήλωσαν ότι σκοπεύουν να κάνουν αγορές, σχεδόν τέσσερις στους πέντε συμμετέχοντες στην έρευνα (79%) ανέφεραν ότι αναβάλλουν κάποιες από αυτές μέχρι τη Black Friday και τη Cyber Monday.

Black Friday όπως εκπτώσεις;

«Ό,τι συνέβαινε στις εκπτώσεις αναμένεται να επαναληφθεί και στην Black Friday», είχε επιβεβαιώσει στον ΟΤ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, εκπρόσωπος για την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Ecommerce Europe) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A).

«Ούτως ή άλλως η περίοδος αυτή αφορά τη διαδικασία του ξεστοκαρίσματος. Ωστόσο εκτιμάται ότι θα έχει μικρότερη διάρκεια από άλλες χρονιές. Η πανδημία ήταν εκείνη που οδήγησε τις επιχειρήσεις να έχουν μεγάλο απόθεμα και μετά τη λήξη της, διέθεσε ο εμπορικός κόσμος τα αποθέματα για να πουληθούν. Αυτό δεν συμβαίνει πλέον, καθώς δεν υπάρχουν πια τέτοια αποθέματα», συμπλήρωσε.

Ως βασικότερο λόγο ανέφερε την ευρύτερη οικονομική κατάσταση, το μικρότερο περιθώριο κέρδους που ούτως ή άλλως έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και την αλλαγή μοντέλου από τις εταιρείες.

Όπως εξάλλου τονίζει και η Bain & Company σε πρόσφατη μελέτη της, «η “Μαύρη Παρασκευή” είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους λιανοπωλητές να βελτιώσουν τις στρατηγικές προώθησης, να εξασφαλίσουν επαρκή αποθέματα και να τελειοποιήσουν τις εμπειρίες στο κατάστημα. Οι έμποροι που είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στη ζήτηση των καταναλωτών αυτή τη σεζόν και να δώσουν προτεραιότητα σε αυτό το κανάλι, θα πάρουν και το προβάδισμα».

Τα 3+1 σημεία που θα κρίνουν τους «νικητές»

Αυθημερόν παράδοση και όσο συντομότερο γίνεται – ακόμη και μέσα σε μία ώρα. Η αμεσότητα αφορά και την ευέλικτη παραλαβή όπως και όπου θέλει ο κάθε πελάτης, υπηρεσία που συνδυάζεται με το περίφημο Click & Collect, για παραλαβή από φυσικά καταστήματα αλλά και lockers – κατάλοιπο της πανδημικής περιόδου.

Πληρωμή σε άτοκες δόσεις, αξιοποιώντας σύστημα BNPL, χωρίς ή με πιστωτική κάρτα, γρήγορες πληρωμές στα καταστήματα χωρίς να περάσουν οι πελάτες από το ταμείο, τηλεφωνικές αγορές και πλάνα δόσεων, συνθέτουν το σκηνικό των αγορών, με επιλογές για τους καταναλωτές.

Ανάλογα με την εταιρεία, υπάρχει η δυνατότητα εγγραφής σε προγράμματα πιστότητας που εξασφαλίζουν επιστροφή σε πόντους, προσφέροντας περισσότερα προνόμια. Ομοίως εξασφαλίζουν μέρος της αξίας σε ευρώ, για εξαργύρωση σε επόμενες αγορές στα ίδια καταστήματα.

Ποικιλία και αποκλειστικότητα σε προϊόντα, καθώς κάθε εταιρεία προσπαθεί να προσελκύσει το αγοραστικό ενδιαφέρον προβάλλοντας το δικό της ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τους υπόλοιπους παίκτες της δικής της κατηγορίας.

Πηγή: ot.gr

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.