Η Ντέμι Μουρ στα 61 της στέκεται γυμνή μπροστά από τον καθρέφτη, εκτεθειμένη στο βλέμμα του θεατή, καθώς η κάμερα ταξιδεύει αργά στο σώμα της. Στο body horror θρίλερ «The Substance – Το ελιξήριο της νιότης» της Κοραλί Φαρζό επαναλαμβάνει κάτι που έχει κάνει με επιτυχία κι άλλες φορές στην καριέρα της: Βγάζει τα ρούχα της τολμώντας να εκθέσει το σώμα της, με την αυτοπεποίθηση που της δίνει ένας μοναδικός συνδυασμός ευαλωτότητας και αγριάδας από τα εκφραστικά της μάτια μέχρι το μικρό δαχτυλάκι του ποδιού της.
Στην ταινία που προκαλεί πλήθος αντιδράσεων με την παραστατικότητά της και το φλερτ με την υπερβολή του γκροτέσκο – άλλο ένα στοιχείο που η Μουρ δεν άφησε ποτέ να πάει χαμένο στην καριέρα της είπε χόρευε ως στριπτιζέζ είτε ριχνόταν αλαφιασμένη στη μάχη ως «Επίλεκτη» – G.I.Jane με ξυρισμένο κεφάλι – υποδύεται μια ηθοποιό που χάνει τη δουλειά της όταν πατάει τα 50. Και είναι απόλυτα πειστική ως ξεπεσμένη σταρ στη μέση ηλικία και ας έχει περάσει αυτό το ηλικιακό ορόσημο προ πολλού. Έχει βρει, άραγε, το ελιξίριο της νιότης, όπως δηλώνεται στον τίτλο της ταινίας που πρωταγωνιστεί;
Η ερμηνεία της είναι υπερβατική τόσο όσο χρειάζεται για να σταματήσει κανείς να αναρωτιέται πώς διατηρείται σε τόσο απίστευτη φόρμα αλλά και γιατί επιλέγει να παίξει σε ταινίες που φλερτάρουν με την ιλαρότητα. Με άλλα λόγια, η Ντέμι Μουρ παραμένει ένα σύμβολο του σεξ, άνευ ηλικίας, πάνω από τις συμβάσεις και με τους δικούς της όρους. Και αν πέτυχε κάτι τόσα χρόνια στο Χόλιγουντ είναι να εκτίθεται και να προκαλεί με τον δικό της τρόπο.
Η δεκαετία του ’90
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, μετά από χρόνια που τα έδινε όλα στο Χόλιγουντ και τα έβγαζε όλα, η Ντέμι Μουρ άρχισε να ξεθωριάζει. Εκείνη τη δεκαετία υπήρξε μια μεγάλη σταρ του κινηματογράφου, με τεράστιες επιτυχίες, ταπεινές αποτυχίες, διάσημους φίλους, έναν διάσημο γάμο με τον δημοφιλή σταρ της εποχής, Μπρους Γουίλις και πολλά πρωτοσέλιδα περιοδικών. Ποιος ξεχνά ότι βρέθηκε φωτογραφημένη ολόγυμνη από την Άνι Λίμποβιτς στο εξώφυλλο του Vanity Fair, όταν ήταν 7 μηνών έγκυος, προκαλώντας κύματα αντιδράσεων και κοινωνικού αναβρασμού που οδήγησε τελικά σε μια νέα μόδα γυμνών φωτογραφίσεων.
Όπως όλοι οι σταρ, έτσι κι εκείνη, επένδυσε στην προβολή του εαυτού της σε βάθος χρόνου. Και, όπως πολλές γυναίκες σταρ, γύρισε ταινίες με άνδρες σκηνοθέτες που τη μετέτρεψαν σε αντικείμενο του πόθου, θέαμα πάνω στο οποίο η ίδια επιχείρησε να κυριαρχήσει αποκτώντας την κυριότητα μέσω του σώματός της.
Με παρόμοιο τρόπο η Ντέμι Μουρ εκθέτει το σώμα της και στο «The Substance – Το ελιξίριο της νιότης». Η ερμηνεία της είναι επιδεικτική, τα χαμόγελα ψεύτικα, η απόγνωση και η οργή τρομακτική. Μια χαρακτηριστική σκηνή είναι αυτή στην οποία κοιτάει τον είδωλό της στον καθρέφτη πασαλειμμένη με μάσκαρα…
Στη δεκαετία του 1980 η Ντέμι Μουρ κατάφερε σταδιακά να φτιάξει όνομα για τον εαυτό της με τα φιλαράκια της του λεγόμενου «Brat Pack» και τη συμμετοχή της σε μέτριες ταινίες («Το μπαράκι του Σαν Ελμο», «Χθες το βράδυ»). Η μεγάλη της επιτυχία ήρθε με το «Ghost» (1990), το χιτ μελοδραματικό ρομάντζο των ’90ς στο οποίο υποδύεται μια καλλιτέχνιδα, της οποίας ο αγαπημένος (Πάτρικ Σουέιζι) δολοφονείται. Μελαγχολική, λεπτεπίλεπτη αλλά και με τη δικιά της «ελκυστική σκληρότητα», όπως συχνά έχει γραφτεί στις επιφανέστερες εφημερίδες, η Ντέμι Μουρ κατέκτησε με αυτή την εμφάνιση πολλές καρδιές, αφήνοντας ελεύθερη την τρωτή της πλευρά.
Το «Ghost» ήταν η ταινία με τα υψηλότερα έσοδα της χρονιάς, συγκέντρωσε πάνω από μισό δισεκατομμύριο δολάρια στο παγκόσμιο box office και εκτόξευσε την Μουρ στη σφαίρα των σταρ. Ακολούθησε ο πρωταγωνιστικός ρόλος, καθώς και η παραγωγή του «Θανάσιμες σκέψεις» (1991), ένα φιλμ νουάρ για δύο γυναίκες της εργατικής τάξης του που συγκαλύπτουν τη δολοφονία ενός από τους συζύγους τους, τον οποίο υποδύθηκε ο Μπρους Γουίλις.
Πανάξια στην ιλιγγιώδη άνοδό της τη δεκαετία του ’90, η Ντέμι Μουρ στάθηκε στο πλευρό του Τομ Κρουζ και του Τζακ Νίκολσον στο στρατιωτικό δικαστικό δράμα «Ζήτημα τιμής» (1992)- πρωταγωνίστησε στην «Ανήθικη Πρόταση» (1993) του Άντριαν Λάιν ως ευαίσθητη σύζυγος του Γούντι Χάρελσον που όμως κοιμάται με έναν δισεκατομμυριούχο (Ρόμπερτ Ρέντφορντ) χάριν παχυλής αμοιβής. Το κερασάκι στην κινηματογραφική τούρτα ήταν το θρίλερ «Αποκαλύψεις» (1994), που μιλάει για τη σεξουαλική παρενόχληση και την άσκηση εξουσίας, χρησιμοποιώντας τη σκληροτράχηλη πλευρά της Μουρ.
Μετά ήρθε η ώρα του «Στριπτίζ» (1996) όπου ανέλαβε το ρόλο μιας χορεύτριας που πρέπει πάση θυσία να αποκτήσει την κηδεμονία της κόρης της, ενώ παράλληλα εκτυλίσσεται μια δαιδαλώδης ίντριγκα. Η Μουρ έχει τις ωραίες στιγμές της και το κωμικό της τάιμινγκ, αλλά η ταινία ενδιαφέρεται κυρίως να επιδείξει το σώμα της, κάτι που και η ίδια κάνει με κάθε τρόπο.
Το σταρ σίστεμ και οι αμοιβές του ύψους και του βάθους
Την εποχή που η Ντέμι Μουρ Moore γύρισε το «Striptease», οι μισθοί των σταρ είχαν εκτοξευθεί σε δυσθεώρητα ύψη.
Όπως έγραψε και η ίδια στα απομνημονεύματά της «Inside Out» (2019), ο Μπρους Γουίλις πληρώθηκε περισσότερα από 20 εκατομμύρια δολάρια για την τρίτη ταινία «Die Hard» ενώ εκείνη πληρώθηκε 12,5 εκατομμύρια δολάρια για να πρωταγωνιστήσει στο «Striptease», το οποίο της χάρισε το παρατσούκλι «Gimme Moore» (κάτι σαν το «δώσε μου κι άλλο/άλλα»). Δηλαδή, εκείνη λοιδορήθηκε επειδή είχε το «θράσος» να ξεγυμνωθεί σε μια ελαφριά ταινία – κωμωδία για τις δυσκολίες επιβίωσης που αντιμετώπιζε μια ανύπαντρη μητέρα, ενώ οι τότε σταρ των ταινιών δράσης το γλένταγαν με εξωφρενικούς μισθούς που τους επέτρεπαν να δείχνουν τους μυς τους σε παραγωγές του χαβαλέ.
Στο «G.I. Jane» («Η επίλεκτη», 1997) του Ρίντλεϊ Σκοτ, η Ντέμι Μουρ γυμνάστηκε μέχρι πτώσεως για να υποδυθεί μια κομάντο του αμερικανικού ναυτικού. Ακολουθώντας κατά πόδας το παράδειγμα του συζύγου της Μπρους Γουίλις, ξύρισε το κεφάλι της, όρθωσε ανάστημα απέναντι σε όλους εκείνους τους ακριβοπληρωμένους action stars. Εκτέλεσε πολύ εντυπωσιακά push-ups με ένα χέρι, φορώντας ένα κοντό σορτσάκι και αμάνικο σι-θρου φανελάκι. Η σκηνή ήταν χαρακτηριστική του υψηλού βάθρου που είχε κατακτήσει ως σύμβολο του σεξ, αν και η ταινία απέτυχε παταγωδώς.
Στα απομνημονεύματά της, η Ντέμι Μουρ αφιερώνει πολλές σελίδες στα παιδιά, στους συζύγους της (υπήρξε για οκτώ χρόνια παντρεμένη με τον κατά 15 χρόνια νεότερό της Άστον Κούτσερ), στις ταινίες της, και φυσικά στο σώμα της.
Ειδικότερα, για την «Ανήθικη πρόταση», γράφει ότι ο σκηνοθέτης Αντριαν Λάιν της υποσχέθηκε ότι θα έκοβε ό,τι έβρισκε ενοχλητικό στις ερωτικές σκηνές. «Παρ’ όλα αυτά, θα ήμουν και πάλι εκτεθειμένη», σημειώνει η ίδια και «το μόνο που μπορούσα να σκεφτώ ήταν το σώμα μου, το σώμα μου, το σώμα μου». Αυτό την έκανε να ακολουθήσει ένα πρόγραμμα γυμναστικής μέχρι να νιώσει καλά με την εμφάνισή της. Σε απάντηση, ο Λάιν της είπε ότι ήταν «πολύ αδύνατη», ενώ ο Εντ Ζούικ, που σκηνοθέτησε το θρίλερ «Χθες το βράδυ» της είπε ότι ήταν «πολύ χοντρή».
Σήμερα αναρωτιέται κανείς αν η Ντέμι Μουρ άξιζε μια καλύτερη καριέρα σε μια κινηματογραφική βιομηχανία που δεν αφήνει τις γυναίκες να γεράσουν εύκολα. Με πολύ κόπο και ιδρώτα – είναι αλήθεια- κατάφερε να παραμείνει στα γρανάζια της βιομηχανίας χωρίς το άστρο της να σβήσει.
Ακόμα κι αν χλευάστηκε, παραμένει σήμερα γυμνή και προκλητική, υποχρεώνοντας κάθε άντρα και γυναίκα να κοιτάξουν κατάματα το τίμημα της φαντασίωσης που η ίδια εκπροσωπεί. Και παραμένει όμορφη, τολμηρή και αντισυμβατική αποτελώντας ένα ξεχωριστό sex symbol ανάμεσα στα πολλά αστέρια που έχουν φωτίσει κατά καιρούς τη μεγάλη οθόνη.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας The Substance – Το Ελιξίριο της Νιότης εδώ:
INFO Η ταινία «The substance – Το ελιξίριο της νιότης» προβάλλεται στις αίθουσες από τις 31 Οκτωβρίου.
Αγοράστε εισιτήρια για όλες τις κορυφαίες εκδηλώσεις στο inTickets.gr