Είναι πλέον απορίας άξιο πώς γίνεται το 2024 να συζητάμε ακόμα για προβλήματα μεταφορών, εύκολης και ισότιμης πρόσβασης των νησιωτών σε βασικές υπηρεσίες, όπως παραδείγματος χάριν η υγεία ή η εκπαίδευση αλλά ακόμα και για την καθημερινή μεταφορά τους εντός της δικής τους Περιφέρειας.

Ένα από τα βασικότερα μέτρα που θέσπισε η πολιτεία και ανακούφισε πολίτες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι το μεταφορικό ισοδύναμο. Μείωσε τις ανισότητες με στόχο την εναρμόνιση του θαλάσσιου μεταφορικού κόστους προϊόντων και του κόστους μετακινήσεων των νησιωτών με το αντίστοιχο της Ηπειρωτικής Ελλάδας.

Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής φαίνεται να μην αντιλαμβάνεται το τεράστιο πρόβλημα που έχει δημιουργήσει με τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές του. Πρόσφατα μάλιστα εγκρίθηκε ποσό πληρωμής μόλις το πρώτο εξάμηνο του 2022, καθώς για το δεύτερο εξάμηνο σύμφωνα με δημοσιεύματα έχει ζητηθεί επανέλεγχος καθώς διαπιστώθηκαν «μεγάλες υπερβολές».

Η πλατφόρμα για την κατάθεση αιτήσεων για το 2023 δεν έχει ανοίξει ενώ βρισκόμαστε στο τέλος του 2024. Εδώ μπαίνουν βασικά ερωτήματα:

Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να καταργήσει το μέτρο; Θα το αντικαταστήσει με κάτι άλλο; Και ποια πολιτική νησιωτικότητας εφαρμόζει τελικά για την αντιμετώπιση των ανισοτήτων;

Πώς άραγε απαντάμε στις προκλήσεις της νησιωτικότητας σήμερα όταν τα νησιά μας (πολλά λειτουργούν με τις βασικές υποδομές βλ. δίκτυα ύδρευσης, υδάτινοι πόροι, βιολογικοί, Νοσοκομεία) φιλοξενούν τους καλοκαιρινούς μήνες εκατομμύρια τουριστών , ο τουρισμός είναι η βασική τους οικονομική δραστηριότητα και συμβάλλουν σημαντικά στο ΑΕΠ της χώρας μας;

Πόσα από αυτά που προσφέρουν τα νησιά στο κράτος επιστρέφουν πίσω σε μορφή έργων ή οικονομικής στήριξης των κατοίκων; Υποδομές, λιμάνια, Νοσοκομεία, μεταφορές κτλ.

Τον Οκτώβριο το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου με ομόφωνη απόφαση του ζήτησε από το Υπουργείο Ναυτιλίας την έγκαιρη καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου (εντός τριμήνου) και την διεκδίκηση αλλαγής του τρόπου καταβολής του, με την έκπτωση να γίνεται κατά την στιγμή έκδοσης κάθε εισιτηρίου. Επιπλέον ζήτησε η ενδονησιωτική επικοινωνία με επιδοτούμενα πλοία να είναι με πολυετή παραχώρηση των επιδοτούμενων γραμμών , να υπάρχει γραμμή κορμός, η οποία θα συνδέει Πειραιά – Σύρο – Πάρο – Νάξο – Σαντορίνη καθημερινά και επίσης, η σύνδεση με τα Δωδεκάνησα που σήμερα γίνεται με τρία (3) δρομολόγια την εβδομάδα, να γίνεται καθημερινά.

Την ίδια ώρα που γινόταν αυτή η συζήτηση οι Δήμαρχοι Καλύμνου κ. Μαστροκούκος αλλά και Νισύρου κ. Κορωναίος (λίγες μέρες αργότερα) έστελναν επιστολές προς τον Πρωθυπουργό εκφράζοντας κραυγή αγωνίας για τις αποφάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με την τοπική επιδοτούμενη γραμμή της Καλύμνου που εξυπηρετεί το δρομολόγιο Κάλυμνος-Λέρος-Λειψοί Πάτμος-Αρκιοί -Φαρμακονήσι -Αγαθονήσι -Σάμο και την γραμμή

Κάλυμνος- Αστυπάλαια αλλά και την καθημερινή πρόσβαση των κατοίκων της Νισύρου στις υπηρεσίες υγείας της Κω και το αεροδρόμιο.

Σήμερα εάν θέλουμε να μιλάμε για Νησιωτική Πολιτική (όπως είναι ο μισός τίτλος του Υπουργείου Ναυτιλίας) θα έπρεπε να είχαμε λύσει τα βασικά προβλήματα των νησιωτών που δημιουργούν καθημερινή ανασφάλεια.

Καθημερινές μεταφορές, Άμεση πρόσβαση στις υπηρεσίες Υγείας, Άμεση πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε όλους.

Φαίνεται ότι αντί να πηγαίνουμε μπροστά, πάμε ολοταχώς πίσω.

Η κ. Σταθοπούλου Ευτυχία είναι Περιφερειακή Σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου.