Στις 5 Νοεμβρίου, περίπου 8 εκατομμύρια νέοι Αμερικανοί ψηφοφόροι θα έχουν την ευκαιρία να ψηφίσουν στις προεδρικές εκλογές. Και αν η προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση είναι κάποια ένδειξη, πολλοί θα το κάνουν – η προσέλευση των ψηφοφόρων του Gen-Z το 2022 ήταν υψηλότερη από αυτή των Gen Xers και των Millennials όταν ήταν νέοι ψηφοφόροι.

Σύμφωνα με τους δημοσκόπους, αυτοί οι ενεργοί ψηφοφόροι που ανήκουν στη Gen-Z θα παίξουν αποφασιστικό ρόλο για το ποιος θα πάρει τα κλειδιά του Οβάλ Γραφείου.

«Μέρος της προεκλογικής εκστρατείας αφορά το να κάνει τους νέους ψηφοφόρους να αισθάνονται ότι η ψήφος τους έχει σημασία από την ημέρα που γίνονται 18», λέει ο Noah Rogoff, από το Πανεπιστήμιο του Syracuse. «Αυτό είναι ένα εγγενές ζήτημα σχετικό με το εκλογικό σύστημα… Εάν επενδύσετε σε νέους ψηφοφόρους τώρα, θα δημιουργήσετε τη βάση των ψηφοφόρων σας για το άμεσο μέλλον».

Τα ζητήματα που απασχολούν τους νέους

Αρκετά θέματα απασχολούν περισσότερο τους νεότερους ψηφοφόρους συγκριτικό με το υπόλοιπο εκλογικό σώμα. Σε έρευνα που διεξήχθη από το Κέντρο Πληροφοριών & Έρευνας του Κολλεγίου Tufts για την Εκπαίδευση και τη Δέσμευση του Πολίτη μετά τις εκλογές του 2022, εκπρόσωποι της Gen-Z κλήθηκαν να κατατάξουν τις τρεις πρώτες προτεραιότητές του.

Το 39% κατέταξε τον πληθωρισμό και τις τιμές του φυσικού αερίου ως κύρια ανησυχία, το 30% τις αμβλώσεις, το 26% τις θέσεις εργασίας που πληρώνουν μεροκάματο και το 23% την κλιματική αλλαγή. Οι ψηφοφόροι που ανήκουν στην Gen-Z ήταν ελαφρώς πιο πιθανό από τους Millennials να πουν ότι η ένοπλη βία και ο ρατσισμός ήταν μεταξύ των τριών κορυφαίων ζητημάτων τους.

Πολλά από αυτά τα ζητήματα θα παραμείνουν κορυφαία προτεραιότητα για τους ψηφοφόρους του Gen-Z το 2024. Με την ανατροπή του Roe v Wade από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ το 2022, πολλοί πιστεύουν ότι ο αγώνας για σωματική αυτονομία έχει ενταθεί. Εθνική δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από τη Σχολή Κένεντι του Χάρβαρντ έδειξε ότι περισσότεροι νέοι ψηφοφόροι (ηλικίας 18-29 ετών) εμπιστεύονται την Χάρις στο θέμα των αμβλώσεων (+31 μονάδες).

Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα για τους νεότερους ψηφοφόρους είναι ο συνεχιζόμενος πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης. Η μακροχρόνια συμμαχία ΗΠΑ-Ισραήλ κριτικάρεται περισσότερο από ποτέ και ήδη επηρεάζει τις απόψεις των ψηφοφόρων της Gen-Z. «Θα έπρεπε να κάνουμε περισσότερα για να βοηθήσουμε τον λαό της Παλαιστίνης. Γνωρίζω ότι οι ΗΠΑ υποστηρίζουν το κράτος του Ισραήλ, αλλά μπορούμε να κάνουμε περισσότερα σε ανθρωπιστικό επίπεδο», ανέφερε ο Ρόμπινσον.

Αλλά δεν αισθάνονται όλοι οι νέοι ψηφοφόροι που αυτοπροσδιορίζονται ως φιλελεύθεροι οτι η Χάρις είναι η απάντηση στην αμερικανική ανάμειξη στη Μέση Ανατολή.

«Βλέπουμε κάποιους νεότερους, προοδευτικούς φιλελεύθερους να θέλουν οι ΗΠΑ να αλλάξουν την πολιτική τους απέναντι στο Ισραήλ και είναι απογοητευμένοι που η Χάρις είναι ουσιαστικά στο ίδιο ακριβώς σημείο με τον Μπάιντεν», δήλωσε η Μάργκαρετ Τάλεφ, πρώην ανταποκρίτρια του Λευκού Οίκου για το Bloomberg, η οποία συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο των Syracuse στη δημιουργία ενός διαδραστικού κέντρο φοιτητών για μη κομματική έρευνα με έδρα την Ουάσιγκτον.

Ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις εκλογικές αποφάσεις των νέων

Η Gen-Z είναι επίσης ελαφρώς πιο πιθανό από τις μεγαλύτερες γενιές να ενημερωθεί από το Twitter, το TikTok και το Instagram και όχι από το Facebook, τα podcast και τα έντυπα μέσα.

«Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την κατανάλωση ειδήσεων», πρόθsεσε η Τάλεφ και είναι προφανές ότι οι νεότεροι Αμερικανοί στρέφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για ειδήσεις περισσότερο συγκριτικά με τους μεγαλύτερους, ειδικά στο Instagram και το TikTok. Ωστόσο, η Τάλεφ λέει ότι η αντικατάσταση των αξιόπιστων δημοσιογραφικών μέσων με ανεξέλεγκτες πηγές θέτει σε κίνδυνο την τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων των νεαρών Αμερικανών.

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι δωρεάν και εύκολα προσβάσιμα από όλους του ανθρώπους αλλά ο κίνδυνος είναι ότι υπάρχουν πολύ λιγότερες δικλείδες ασφαλείας, είναι εντελώς ανεξέλεγκτα», πρόσθεσε η Τάλεφ.

Όσον αφορά τις προεδρικές εκλογές, και οι δύο υποψήφιοι προσπαθούν να προσεγγίσουν τους νέους μέσω αυτών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα του TikTok, με βίντεο που εξηγούν τις θέσεις τους, αλλά ο αντίκτυπος που έχουν αυτά τα βίντεο είναι δύσκολο να μετρηθεί.

Θα κρίνουν λοιπόν αυτοί οι νέοι ψηφοφόροι για τις εκλογές; Δημοσκόπηση που έγινε από το Ινστιτούτο Πολιτικής της Σχολής Κένεντι του Χάρβαρντ έδειξε ότι το 64% των νεαρών ψηφοφόρων δηλώνουν ότι θα ψηφίσουν την Καμάλα Χάρις, ενώ το 32% τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Το κατά πόσο αυτό θα γείρει την πλάστιγγα υπέρ της υποψήφιας των Δημοκρατικών θα φανεί στην πράξη.