Mastercard Innovation Forum 2024: Οι τελευταίες εξελίξεις στο οικοσύστημα των ψηφιακών πληρωμών

Οι εξελίξεις στον κλάδο των πληρωμών, με αιχμή του δόρατος την καινοτομία.

Το Athens Innovation Forum Β2Β event της Mastercard, πραγματοποιήθηκε και φέτος στο Φάρο του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος με θεματική “Innovating the Future Together” και όχι τυχαία. Την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου, κορυφαίοι επαγγελματίες, θεσμικοί εκπρόσωποι και ανώτερα στελέχη στο οικοσύστημα των ψηφιακών πληρωμών και της τραπεζικής, μίλησαν για τις τελευταίες εξελίξεις και ψηφιακή οικονομία, καθώς και για τα καινοτόμα εργαλεία που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου.

Με πλούσια ατζέντα, το Athens Innovation Forum φιλοξένησε ομιλίες που εστίασαν στις εξελίξεις γύρω από το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις νέες τεχνολογίες ασφαλείας στις πληρωμές και την τεχνητή νοημοσύνη. Δόθηκε έμφαση σε τομείς όπως η βιωσιμότητα και η αειφορία ως βάση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και της ευρύτερης περιοχής της της ΝΑ Ευρώπης.

Το innovation corner, σημείο συνάντησης για την καινοτομία και τις νέες εφαρμογές, έδωσε στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με πρωτοπόρες εφαρμογές στον κλάδο των πληρωμών.

Οι Ομιλίες, οι θεματικές και οι Συζητήσεις

Τον κύκλο των ομιλιών άνοιξε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος μέσα από το σύντομο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στις θετικές εξελίξεις της τρέχουσας χρονιάς στο πεδίο της οικονομίας και του χρηματοοικονομικού τομέα, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη συστηματική προσπάθεια της κυβέρνησης για την εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. «Η διεύρυνση των πληρωμών μέσω κάρτας αποτελεί σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την οικονομία μας, λειτουργώντας ως ένα κρίσιμο εργαλείο για την αντιμετώπιση παθογενειών της οικονομίας, όπως η φοροδιαφυγή», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager στη Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα

Τη σκυτάλη πήρε ο Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager στη Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα ο οποίος έδωσε τον τόνο της εκδήλωσης, υπογραμμίζοντας τη σημασία της καινοτομίας για την περαιτέρω εξέλιξη του οικοσυστήματος των πληρωμών και του τραπεζικού τομέα. Ξεκινώντας με μια αναδρομή στις έως τώρα σημαντικές εξελίξεις στο πεδίο των συναλλαγών, ο κ. Πολύδωρος επικεντρώθηκε στη συνέχεια στους στόχους για το 2025, μεταξύ των οποίων σημείωσε τη διείσδυση στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και την περαιτέρω αναβάθμιση της εμπειρίας του χρήστη και της ασφάλειας στο περιβάλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager στη Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα

Στη συνέχεια, ακολούθησε η ομιλία της Natalia Lechmanova, Senior VP και Chief Economist της Mastercard, που εστίασε στην παρούσα κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και την ανάπτυξη που έχει καταγραφεί μετά την πανδημία. Ακολούθησε η παρουσίαση των δεδομένων που αφορούν στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα, την Κύπρο, και τη Μάλτα καθώς και στις καταναλωτικές συνήθειες αυτών των αγορών.

Natalia Lechmanova, Chief Economist της Mastercard

Το πρώτο Panel Συζήτησης το οποίο συντόνισε ο Παναγιώτης Πολύδωρος, είχε κορυφαία τραπεζικά στελέχη και συγκεκριμένα τους Ιάκωβο Γιαννακλή Αναπληρωτή Διευθύνων Σύμβουλο, Retail & Digital, Eurobank, Βασίλη Κουτεντάκη, Επικεφαλής Retail Banking, Τράπεζα Πειραιώς, Στέφανο Ν. Μυτιληναίο, Chief Operating Officer, Alpha Bank και Ερνέστο Παναγιώτου, Γενικό Διευθυντή και Μέλος Εκτελεστικής Επιτροπής Μετασχηματισμού, Στρατηγικής & Διεθνούς Δραστηριότητας, Εθνική Τράπεζα. Η συζήτηση τους επικεντρώθηκε στις προκλήσεις του κλάδου στην Ελλάδα, με έμφαση στο κόστος των τραπεζικών υπηρεσιών και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις μικρο-συναλλαγές. Ο κος Γιαννακλής αναφέρθηκε στις προμήθειες των τραπεζικών συναλλαγών και υπενθύμισε τα συνδρομητικά πακέτα της Eurobank, ο κος Κουτεντάκης τόνισε την ταχεία εξέλιξη των υπηρεσιών πληρωμών τα τελευταία πέντε χρόνια, και αναφέρθηκε στην επερχόμενη ψηφιακή τράπεζα «Snappi» και τέλος ο κος Παναγιώτου μίλησε για την ανάπτυξη της λιανικής τραπεζικής μέσω embedded banking και τις συνεργασίες της τράπεζας με fintech εταιρείες.

(από αριστερά προς δεξιά): Ιάκωβος Γιαννακλής, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, Retail & Digital της Eurobank, Βασίλης Κουτεντάκης, Επικεφαλής Retail Banking στην Τράπεζα Πειραιώς, Στέφανος Ν. Μυτιληναίος, Chief Operating Officer στην Alpha Bank, Ερνέστος Παναγιώτου, Γενικός Διευθυντής και Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής Μετασχηματισμού, Στρατηγικής & Διεθνούς Δραστηριότητας στην Εθνική Τράπεζα, Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager στη Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα

Για τη σημασία της οικονομικής εκπαίδευσης και των βασικών γνώσεων σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη, με ανάλυση του προγράμματος Financial Life Park (FLiP) της Mastercard που προάγει σήμερα τη χρηματοοικονομική γνώση σε παγκόσμιο επίπεδο, ακούσαμε από τον Peter Bakenecker, Division President, Central Europe, Mastercard.

Ενδιαφέρον επίσης είχε η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας «True Value», που ανέδειξε την ταχεία εξέλιξη της διαδικασίας των πληρωμών στην Ελλάδα από τον Robrecht Vandormael, Γενικό Γραμματέα, Payments Europe. Συγκεκριμένα, ο  κ. Vandormael επικεντρώθηκε στην ραγδαία εξέλιξη του τοπίου των πληρωμών στην Ελλάδα, που προκύπτει από τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των εμπόρων και των καταναλωτών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη στροφή προς τις ψηφιακές πληρωμές και το ηλεκτρονικό εμπόριο, με τα μετρητά να διατηρούν ακόμη σημαντική θέση στο οικοσύστημα πληρωμών. Όσο για την ασφάλεια και την προστασία αποτελούν τις κύριες προτεραιότητες για εμπόρους και καταναλωτές κατά την επιλογή μεθόδων πληρωμής, με τις κάρτες να είναι οι πιο δημοφιλείς λόγω της ικανότητάς τους να καλύπτουν αυτές τις ανάγκες. Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, το 83% των Ελλήνων εμπόρων είναι ικανοποιημένοι με τις διαθέσιμες λύσεις πληρωμής, το 62% προτιμά να δέχεται ψηφιακές πληρωμές αντί για μετρητά και το 85% των καταναλωτών πιστεύει ότι η ελληνική αγορά πληρωμών είναι καινοτόμα. Τέλος, επισημάνθηκε η γνώση για το Ψηφιακό Ευρώ, με το 55% των καταναλωτών και το 75% των εμπόρων να είναι ενήμεροι γι’ αυτό.

Το παράδειγμα της Πολωνίας με την πρωτοβουλία του Cashless Foundation που διπλασίασε την αποδοχή ψηφιακών πληρωμών μέσα σε πέντε χρόνια, ακούσαμε από την Joana Sánchez Klosinska, Vice President, Public Policy, Mastercard. Η ομιλήτρια αναφέρθηκε στις ευκαιρίες που προκύπτουν από την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην ψηφιοποίηση και υπογράμμισε τη σημασία της προσαρμογής αντίστοιχων μοντέλων σε άλλες αγορές.

Joana Sánchez Klosinska, Vice President, Public Policy της Mastercard

Η βιωσιμότητα ήταν ασφαλώς μέσα στις θεματικές, με τον  Δρ. Bertrand  Piccard, Ιδρυτή και Πρόεδρο του Solar Impulse Foundation, να αναδεικνύει παραδείγματα τεχνολογικών λύσεων που συμβάλλουν σε ένα πιο πράσινο μέλλον, καθότι οι βιώσιμες επιχειρηματικές πρακτικές έχουν πράγματι τη δυνατότητα μέσω της τεχνολογίας, να επιλύσουν καίρια περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.

Η τεχνητή νοημοσύνη και οι τελευταίες τάσεις στον τομέα αυτό, αναλύθηκαν από τον Nima Sepasy, Senior Vice President, Innovation, Product & Engineering, Mastercard. Στην ομιλία του ο κ. Sepasy παρουσίασε τρία βασικά μοντέλα AI που εφαρμόζονται στην τραπεζική και το λιανεμπόριο, τα: «Informed AI», όπου οι γενικοί αλγόριθμοι ενισχύονται με εξωτερικές πηγές γνώσης για να προσαρμόζονται σε συγκεκριμένες βιομηχανίες, όπως η τραπεζική και το λιανεμπόριο. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην «Perceptive AI», η οποία αξιοποιεί πολυτροπικά δεδομένα από κάμερες και αισθητήρες για να αποκρίνεται σε περιβαλλοντικά ερεθίσματα και να ερμηνεύει ανθρώπινες συναισθηματικές αντιδράσεις. Τέλος, παρουσίασε την «Proactive AI», μια πιο προηγμένη μορφή νοημοσύνης που μπορεί να λειτουργεί ημι-αυτόνομα, λαμβάνοντας αποφάσεις και πετυχαίνοντας στόχους με ελάχιστη ανθρώπινη παρέμβαση.

Nima Sepasy, Senior Vice President, Innovation, Product & Engineering της Mastercard

Στη συνέχεια, ακολούθησε μία συζήτηση, για τις προκλήσεις στην κυβερνοασφάλεια και την ανάγκη ενίσχυσης των συστημάτων πληρωμών απέναντι στις σύγχρονες απειλές, από τους ειδικούς Μιχάλη Μπλέτσα, Διοικητή της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, και Steve Brown, Vice President, Cyber Security & Resilience, Europe της Mastercard. Η συζήτηση κινήθηκε γύρω από την ταχεία εξέλιξη του ηλεκτρονικού εγκλήματος και τις ανάγκες για άμεσες, καινοτόμες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις τόσο για την ενημέρωση των καταναλωτών όσο και την καταστολή τέτοιων ενεργειών. Ο κ. Μπλέτσας επισήμανε ότι το οικοσύστημα των πληρωμών είναι το μοναδικό που διαθέτει σαφείς και νομοθετημένες παρεμβάσεις, προσφέροντας σημαντικά δεδομένα για την προστασία των καταναλωτών από κακόβουλες και καλά οργανωμένες επιθέσεις.

(από αριστερά προς δεξιά) Μιχάλης Μπλέτσας, Διοικητής της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας και Steve Brown, Vice President, Cyber Security & Resilience, Europe της Mastercard

Με τρεις ιστορίες καινοτομίας έκλεισε ο κύκλος των ομιλιών για το Athens Innovation Forum 2024. Στη σκηνή βρέθηκαν οι Patrik Hanzlík (Škoda X), Uli Kiendl (ryd) και Arne Pache (Mastercard) οι οποίοι παρουσίασαν στο κοινό τεχνολογικές λύσεις με πεδίο εφαρμογής τις in-car πληρωμές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η εταιρεία Škoda. Τη σκυτάλη πήραν οι David Klemm και Frederica Mouritz από τη Mastercard, οι οπόιοι μίλησαν για το Biometric Checkout Program, μία καινοτόμα υπηρεσία που επιτρέπειψηφιακές πληρωμές χωρίς φυσική κάρτα ή κινητό αξιοποιώντας βιομετρικά στοιχεία. Και τέλος, ο Mark Perryman ανέδειξε για άλλη μία φορά τη σημασία της βιωσιμότητας, παρουσιάζοντας την πρωτοβουλία Mastercard Send για μείωση των απορριμμάτων συσκευασίας.

Για μία ακόμη χρονιά το Athens Innovation Forum από τη Mastercard, αποτέλεσε σημείο συνάντησης για όλο το τραπεζικό σύστημα και το οικοσύστημα των πληρωμών, συγκεντρώνοντας όλες τις τάσεις και καινοτόμες εξελίξεις που διαμορφώνουν τον κλάδο και συντελούν στην τεχνολογική αναβάθμιση των ψηφιακών πληρωμών αλλά και της οικονομίας εν γένει.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.