Ο Μπάρμπα Στάθης, ο αγρότης με το παχύ μουστάκι και το πλατύγυρο καπέλο, που «ταΐζει» πάνω από τα μισά νοικοκυριά στην Ελλάδα, προσπερνώντας τους «ανώνυμους», φθηνότερους, ανταγωνιστές του ακόμη και σ’ αυτή την πληθωριστική συγκυρία που κάθε ευρώ μετράει, ετοιμάζεται να αποβιβαστεί στον θεσσαλικό κάμπο.
Εκεί θα δημιουργηθεί η καινούργια βιομηχανική μονάδα της εταιρείας σε συνδυασμό με τη σημαντική αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων.
Η νέα παραγωγική μονάδα της Μπάρμπα Στάθης
Εν μέσω κλιματικής κρίσης και ενώ οι αποδόσεις των χωραφιών στην Ελλάδα είναι μειωμένες από 15% έως 30% σε σχέση με πέρυσι, χωρίς μάλιστα να έχουμε κάποια μεγάλη φυσική καταστροφή, η μεγαλύτερη πρόκληση για τον τομέα της αγροδιατροφής είναι η αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας εξηγεί στον ΟΤ ο Νικήτας Ποθουλάκης, διευθύνων σύμβουλος της Μπάρμπα Στάθης.
Ο ίδιος αποκαλύπτει ότι η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με παραγωγούς στον θεσσαλικό κάμπο προκειμένου να ενισχυθεί το δυναμικό των καλλιεργούμενων εκτάσεων κατά 20 χιλιάδες στρέμματα. Ήδη η Μπάρμπα Στάθης μέσω συμβολαιακής γεωργίας διαθέτει πρόσβαση σε περίπου 30 χιλιάδες στρέμματα αγροτικής παραγωγής σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, εξασφαλίζοντας επάρκεια πρώτων υλών.
Η αύξηση της δυναμικότητας των καλλιεργούμενων εκτάσεων θα συνοδευτεί με τη δημιουργία μιας παραγωγικής μονάδας στη Λάρισα, στις εγκαταστάσεις όπου πριν 30 χρόνια λειτουργούσε η εταιρεία Froza, την οποία απορρόφησε η Μπάρμπα Στάθης.
Πρόκειται για μια έκταση 50 στρεμμάτων στην οποία σήμερα η εταιρεία διατηρεί αποθηκευτικούς χώρους συνολικής επιφάνειας 14.000 τ.μ., που θα συνεχίσουν να υφίστανται και μετά την προσθήκη του νέου εργοστασίου.
Άλλωστε «μια νέα μονάδα παραγωγής θα πρέπει να είναι κοντά σε τόπο που να μπορείς να καλλιεργήσεις αποδοτικά», όπως λέει ο κος Ποθουλάκης.
Επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ
Η νέα μονάδα θα είναι το «πετράδι του στέμματος» στο επενδυτικό πλάνο ύψους 25-30 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία που έχει καταρτίσει η εταιρεία, προσανατολισμένο στην αύξηση της δυναμικότητας και στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό και αυτοματοποίηση των υποδομών της.
Υπολογίζεται ότι τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν για τη νέα μονάδα της Μπάρμπα Στάθης, θυγατρικής του ομίλου Vivartia, με βασικό μέτοχο τη CVC, θα ανέλθουν σε 15-20 εκατ. ευρώ.
Σήμερα, η εταιρεία, με έτος ίδρυσης το 1969, διαθέτει δύο παραγωγικές μονάδες στη Σίνδο, στη Θεσσαλονίκη (σ.σ. μία για τα κατεψυγμένα λαχανικά και μία για τις φρέσκες σαλάτες), καθώς και μία ακόμη στα Ριζά της Έδεσσας από την πρόσφατη εξαγορά της Χαλβατζής Μακεδονική ΑΒΕΕ, απασχολώντας περισσότερους από 600 εργαζόμενους.
Έμφαση στις εξαγωγές
Η επικείμενη αύξηση της παραγωγής στόχο έχει την ενίσχυση των εξαγωγικών πωλήσεων της εταιρείας, προωθώντας –μεταξύ άλλων- και το δικό της brand.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές αντιστοιχούν πλέον στο 10% του τζίρου της Μπάρμπα Στάθης, που το 2023 έφθασε στα 108,8 εκατ. ευρώ, όταν πριν τέσσερα χρόνια περιορίζονταν μόλις στο 2%.
Το στοίχημα των plant based προϊόντων και οι συζητήσεις με δύο πολυεθνικές
Την ίδια ώρα η εταιρεία, έχοντας την καινοτομία στο DNA της, επενδύει πολλά στις νέες διατροφικές τάσεις και συγκεκριμένα στον ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα των προϊόντων φυτικής πρωτεΐνης.
«Τα plant based προϊόντα είναι το μέλλον και μπορούν να αποτελέσουν την απάντηση στην κλιματική κρίση», εξηγεί ο επικεφαλής της εταιρείας, αποκαλύπτοντας μάλιστα πως δύο μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες έχουν προσεγγίσει τη Μπάρμπα Στάθης και της έχουν ζητήσει να παράγει για εκείνες προϊόντα φυτικής πρωτεΐνης.
Σύμφωνα με τον CEO, το στοιχείο που διαφοροποιεί τα plant based προϊόντα της Μπάρμπα Στάθης από τον ανταγωνισμό είναι ότι προέρχονται από πρωτεΐνη αρακά -και όχι σόγιας, όπως είναι ο κανόνας στην κατηγορία- ενώ για την παρασκευή τους χρησιμοποιείται ελαιόλαδο.
Επένδυση 17 εκατ. ευρώ στις προσφορές
Σε ό,τι αφορά τις τιμές, η εταιρεία δεν προχώρησε σε ανατιμήσεις, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος του κόστους, ενώ μάλιστα, στη σκιά των πληθωριστικών πιέσεων προχώρησε πέρυσι σε «χρηματοδότηση» των προσφορών στα σούπερ μάρκετ ύψους 15 εκατ. ευρώ, προς όφελος του καταναλωτή. Για το 2024 θα «χρηματοδοτηθούν» προσφορές ύψους 17 εκατ. ευρώ λέει ο κος Ποθουλάκης.
«Όταν η αύξηση της τιμής στην κατηγορία των κατεψυγμένων ειδών είναι +1%, οι δικές μας τιμές είναι -3%», σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Αυτό βέβαια συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους, όμως είναι στρατηγική επιλογή μας να στηρίξουμε τον καταναλωτή και να ανταποδώσουμε την εμπιστοσύνη που μας δείχνει», σχολίασε ο ίδιος.
Εξ ου και η εταιρεία θα κλείσει την τρέχουσα οικονομική χρήση με μικρή αύξηση τζίρου (κατέγραψε ρυθμό ανάπτυξης 2% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία στο εννεάμηνο του 2024) και μειωμένα περιθώρια κέρδους.
Πηγή: ot.gr