Ως «θανάσιμο πλήγμα» για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία χαρακτήρισε ο επικεφαλής του ομίλου BMW, Oliver Zipse ανοίγοντας τον «χορό» των γερμανικής κυρίως προέλευσης δυσμενών σχολίων σχετικά με την πρόσφατη απόφαση της ΕΕ να επιβάλλει επιπλέον δασμούς στα EV που εισάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα.

«Η ψήφος της 4ης Οκτωβρίου αποτελεί θανάσιμο πλήγμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι ένας γρήγορος συμβιβασμός ανάμεσα σε Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Κίνα προκειμένου να αποφευχθεί ένας εμπορικός πόλεμος από τον οποίο δεν πρόκειται να κερδίσει κανείς».

Ο ίδιος σημείωσε ότι «το γεγονός ότι η Γερμανία ψήφισε κατά των νέων δασμών είναι ιδιαίτερα σημαντικό και αυξάνει τις πιθανότητες ενός συμβιβασμού μέσω διαπραγμάτευσης». Η BMW κατασκευάζει στην Κίνα την iX3 όσο και τα ηλεκτρικά ΜΙΝΙ.

Στο ίδιο μήκος κύματος ο όμιλος VW o οποίος διατηρεί σχεδόν 40 εργοστάσια εξαρτημάτων και αυτοκινήτων σε κινεζικό έδαφος με ανακοίνωσή του επεσήμανε ότι: «είχαμε δηλώσει εξαρχής την αντίθεσή μας και εμμένουμε σε αυτήν. Οι δασμοί είναι λανθασμένη προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα στην Ευρώπη. Καλούμε την ΕΕ και την Κίνα να εξακολουθήσουν τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις προκειμένου να καταλήξουν σε μια πολιτική λύση».

Ο όμιλος Mercedes-Benz από την πλευρά του ανακοίνωσε ότι η υπερψήφιση των δασμών «θα έχει αρνητικές επιπτώσεις» καλώντας επίσης για ένα συμβιβασμό κατόπιν διαπραγματεύσεων καθώς και για αναβολή των μέτρων.

Η πρόεδρος του ισχυρού γερμανικού αυτοκινητιστικού λόμπι (VDA), Hildegard Mueller, δήλωσε ότι «η δυνητική βλάβη που θα μπορούσε να προκληθεί από δασμούς που θα επιβληθούν ως αντίμετρα είναι μεγαλύτερη από τα δυνητικά οφέλη της συγκεκριμένης πολιτικής».

Εκπρόσωπος του ACEA (Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου) εξέδωσε ανακοίνωση με τη σειρά του όπου αναφέρει ότι «λαμβάνει υπόψη» την ψήφο της 4ης Οκτωβρίου αλλά και σημειώνει ότι «αναγνωρίζουμε την παράλληλη προσπάθεια των Βρυξελλών και του Πεκίνου να διαπραγματεύονται μια πιθανή εναλλακτική που θα αντιστάθμιζε τους δασμούς».

Υπενθυμίζεται ότι οι δασμοί για EV που παράγονται στην Κίνα και εισάγονται στην Ευρώπη, ξεκινούν από το 7,8% και φτάνουν έως το 35,3% και θα υπολογίζονται επιπλέον του ήδη υφιστάμενου 10%. Πρόκειται να ισχύσουν από τα τέλη Οκτωβρίου και θα διαρκέσουν για τουλάχιστον μια πενταετία. Σημειώνεται επίσης ότι ήδη από τις αρχές Ιουλίου ισχύουν δασμοί για τα κινεζικά EV.

Ελαφρώς διαφορετική και πιο ήπια είναι η στάση του ομίλου Stellantis o οποίος αν και προσφάτως απέκτησε κινεζικό εταίρο, την Leapmotor, δήλωσε ότι θα εξακολουθεί να υποστηρίζει το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο, σημειώνοντας ότι η αυτοκινητοβιομηχανία υφίσταται πιέσεις από τα σχέδια μείωσης των εκπομπών ρύπων αλλά και την «επιθετική προϊοντική πολιτική της Κίνας».

Αυτονόητα αναφανδόν κατά των νέων δασμών τάχθηκαν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες με παρουσία στην Ευρώπη με την Geely όπου ανήκουν Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co Lotus και το 50% της smart να εκδίδει ανακοίνωση τονίζοντας ότι «η Geely Holding εκφράζει την απογοήτευσή της για την απόφαση της Κομισιόν. Η απόφαση δεν είναι εποικοδομητική και θα μπορούσε δυνητικά να αποβεί επιβλαβής για τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Ευρώπης-Κίνας, πλήττοντας ευρωπαϊκές εταιρείες αλλά και τα συμφέροντα των καταναλωτών».

Στο «αντίθετο» στρατόπεδο βρίσκονται οι Γάλλοι με την FPA, το «δικό τους» λόμπι να χαιρετίζει την απόφαση της ΕΕ σημειώνοντας «είναι μια καλή έκβαση που μια απόφαση βρήκε την στήριξη των κρατών μελών που υπερψήφισαν την επιβολή των δασμών».

Παρ΄όλα αυτά, σε θεσμικό επίπεδο πολιτικοί, μεταξύ των οποίων ο υπουργός οικονομικών της Γερμανίας, C. Lindner και ο ισπανός ομόλογός του Carlos Cuerpo, παραινούν για την συνέχιση των διαπραγματεύσεων, μια οδό την οποία εξάλλου έχει δηλώσει ότι θα εξακολουθήσει να επιδιώκει και η Κομισιόν.